Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Jag förhandsbokade ett PS5 på Komplett 23:e Maj och fick för en liten stund sedan detta budskap via mail:

Du får detta mail då du är en av alla oss som väntar på en PlayStation 5.
Du står i kö med en förbokning och med den information vi har i dag, kombinerat med din köplats, så ser det just nu ut som att du inte får din PlayStation 5 levererad i år.

Då hoppas jag att min bokning på webbis har bättre tur.. den är i varje fall ifrån Januari iår

Oj om du fick det från komplett så lär inte jag få någon från Webhallen var lite tidigare än du var på Komplett.

Permalänk
Inaktiv

Stör mig att alla dessa svenska ÅF har haft förhandsbokningar öppet i över ett år innan t.ex. USA's återförsäljare fick lov att göra det. Varför är vi så speciella? I april förra året visste jag inte ens att ps5 skulle komma. Men webhallen och andra öppnade förhandsbokningarna då så folk kunde ta slut på lagret sådär 8+månader innan sony annonserar pris och släppdatum. Satans galenskap, ska man verkligen behöva förhandsboka något nästan 1 år innan det kommer för att få det på släppdatumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Oj om du fick det från komplett så lär inte jag få någon från Webhallen var lite tidigare än du var på Komplett.

F**N oxå. Fick samma mail ifrån Komplett. Jag bokade dock i Juni!
Så det ser mörkt ut allstå. Inget PS5, förrens nästa år suck :/

Permalänk
Skrivet av anon259487:

Stör mig att alla dessa svenska ÅF har haft förhandsbokningar öppet i över ett år innan t.ex. USA's återförsäljare fick lov att göra det. Varför är vi så speciella? I april förra året visste jag inte ens att ps5 skulle komma. Men webhallen och andra öppnade förhandsbokningarna då så folk kunde ta slut på lagret sådär 8+månader innan sony annonserar pris och släppdatum. Satans galenskap, ska man verkligen behöva förhandsboka något nästan 1 år innan det kommer för att få det på släppdatumet?

Tycker också det är lite skumt. Sen ogillar jag att vissa företag väljer inte att gå ut med hur många dom får medans andra redan gör det

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man bokade dag 1 från komplett och får inte garanterat får i år.. Och då bokade jag inom första timmen

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Tråkigt att man bokade dag 1 från komplett och får inte garanterat får i år.. Och då bokade jag inom första timmen

Det låter jättekonstigt att att du inte får någon i år om du boka så tidigt. Kan det vara så att komplett inte får några ps5 i år? Har sätt några andra återförsäljare som inte skulle få någon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Det låter jättekonstigt att att du inte får någon i år om du boka så tidigt. Kan det vara så att komplett inte får några ps5 i år? Har sätt några andra återförsäljare som inte skulle få någon

Mitt enda hopp är att f5a Netonnet när det släpps för försäljning

Permalänk
Medlem

Bokade min på webhallen 2019-04-16. Så håller verkligen tummarna för att det ska dyka upp en PS5 på relseasen.

Någon annan som har en tidigare bokning på webhallen?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag förhandsbokade ett PS5 på Komplett 23:e Maj och fick för en liten stund sedan detta budskap via mail:

Du får detta mail då du är en av alla oss som väntar på en PlayStation 5.
Du står i kö med en förbokning och med den information vi har i dag, kombinerat med din köplats, så ser det just nu ut som att du inte får din PlayStation 5 levererad i år.

Då hoppas jag att min bokning på webbis har bättre tur.. den är i varje fall ifrån Januari iår

Lär bli en fin ragestorm på nätet kring detta, skönt att folk som bokade i maj är körda...

Skrivet av anon259487:

Stör mig att alla dessa svenska ÅF har haft förhandsbokningar öppet i över ett år innan t.ex. USA's återförsäljare fick lov att göra det. Varför är vi så speciella? I april förra året visste jag inte ens att ps5 skulle komma. Men webhallen och andra öppnade förhandsbokningarna då så folk kunde ta slut på lagret sådär 8+månader innan sony annonserar pris och släppdatum. Satans galenskap, ska man verkligen behöva förhandsboka något nästan 1 år innan det kommer för att få det på släppdatumet?

8 månader? Jag bokade min i april 2019

Nån postade en länk här där Webhallen informerade om preorders och deras policy angående att lägga upp preorders tidigt.

Skrivet av Cellen:

Bokade min på webhallen 2019-04-16. Så håller verkligen tummarna för att det ska dyka upp en PS5 relseasen.

Någon annan som har en tidigare bokning på webhallen?

Jag har 2019-04-17.

Vill minnas jag läst om nån som sagt 15:onde, men tror det var där 15-16e dom öppnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Tråkigt att man bokade dag 1 från komplett och får inte garanterat får i år.. Och då bokade jag inom första timmen

Vilket datum bokade du? Fick samma mail

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Tråkigt att man bokade dag 1 från komplett och får inte garanterat får i år.. Och då bokade jag inom första timmen

Det låter helt bananas!

https://www.mynewsdesk.com/se/webhallen/news/foerhandsbokning...

Med tanke på att Webhallen slog rekord redan 23 april 2019 så känns det som att ingen(?) som bokat där 2020 lär tå tag på en...

Jag var ju 2-3 dagar sen... känner mig knappat safe

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Det låter helt bananas!

https://www.mynewsdesk.com/se/webhallen/news/foerhandsbokning...

Med tanke på att Webhallen slog rekord redan 23 april 2019 så känns det som att ingen(?) som bokat där 2020 lär tå tag på en...

Jag var ju 2-3 dagar sen... känner mig knappat safe

Då får man nog vänta tills 2021 för att få en maskin

Permalänk
Medlem

Fick också Mail från komplett, inte direkt förvånad då den bokningen var rätt sen. Då är både bokningen där och från inet körda när det gäller att få en i år. Hoppet är på Cdon där jag lyckades boka en till december innan den togs bort. Så kanske att man har en i December iaf, även fast jag är rätt tveksam till att det kommer hända.

Känns lagom irriterande att man var nån minut att få en från Elgiganten till release. Får hålla kolla på Elgiganten om de får in några till som de släpper för köp. Men bäst att ställa in sig på 2021

Permalänk
Medlem

Jag bokade både på Inet och Webhallen 2019-06-15 och Inet har bekräftat att jag får en vid släpp, då ser det lite mörkare ut med Webhallen.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv

De har alltså gått ut nästan 1.5 år innan släpp med förhandsbokningar. Jag blir så otroligt arg på dessa jävla återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

De har alltså gått ut nästan 1.5 år innan släpp med förhandsbokningar. Jag blir så otroligt arg på dessa jävla återförsäljare.

Kan inte annat än att hålla med ☹️

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Satans tungt för alla som bokat svintidigt och inte får någon. Känns bra lömskt att ha förbokning öppet så jäkla länge utan någon info om vilken köplats man har eller liknande.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Kan inte annat än att hålla med ☹️

ÅF har väl inte gjort så mycket mer än delat ut kölappar för intresserade, var väl ingen överraskning att PS5 skulle komma så småningom?

De ni ska vara sura på i första hand är tillverkarna som inte har fabrikskapacitet för att möta efterfrågan och i andra hand alla konsumenter som vill köpa produkten så att tillverkarna inte lyckas möta efterfrågan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Jag bokade både på Inet och Webhallen 2019-06-15 och Inet har bekräftat att jag får en vid släpp, då ser det lite mörkare ut med Webhallen.

Webhallen har väl inte kommunicerat nåt alls än, mer än att de inväntar säkrare leverans-siffror innan de kommunicerar?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det är ju ett problem att ÅF tar upp förbokningar så tidigt. Det gör att man som konsument gör bäst i att förboka på så många ställen man kan för att öka chanserna, vilket i sin tur leder till många fler förbokningar än nödvändigt. Bokade PS5 hos webhallen i juni 2019 men den bokningen känns ju osäker. Verkar dock som jag kanske får en via mediamarkt istället.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Inaktiv

@Mindfighter:

I usa och england och säkert andra ställen har de haft specifika förhandsbokningar. I sverige har vi haft "kölappar" i nästan 16 månader!!!!! Klart som fan jag blir arg. Alla bokningar är borta från folk som inte ens bokat det här ÅRET!

Permalänk
Medlem

Vet inte om huggsexa med överbelastade servrar en specifik tid är så mycket bättre än förhandsbokning långt i förväg.. enda problemet är väl kanske att förhandsbokningen inte är bindande så folk kan förhandsboka bara för att.
Samtidigt är det ju såklart svårt att binda sig till ett köp när man inte har info om pris och releasedatum

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjkw:

Vet inte om huggsexa med överbelastade servrar en specifik tid är så mycket bättre än förhandsbokning långt i förväg.. enda problemet är väl kanske att förhandsbokningen inte är bindande så folk kan förhandsboka bara för att.
Samtidigt är det ju såklart svårt att binda sig till ett köp när man inte har info om pris och releasedatum

Ogillar personligen hetsen när man ska sitta och klicka specifik tid. (Man ska väl inte behöva planera sitt liv efter vilken sekund en förbokning öppnar liksom).

Eftersom förbokningarna som de sett ut för PS5 inte varit bindande så behövde man inte veta pris och releasedatum för att ta en kö-lapp. Hade det varit bindande så hade förstås färre förbokat, vilket nog hade varit att föredra, då hade bara de som faktiskt ville köpa en ställt sig i kön.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

@Mindfighter:

I usa och england och säkert andra ställen har de haft specifika förhandsbokningar. I sverige har vi haft "kölappar" i nästan 16 månader!!!!! Klart som fan jag blir arg. Alla bokningar är borta från folk som inte ens bokat det här ÅRET!

Bokningarna är ju kvar och de kommer få leverans utifrån den ordning de bokat. Kan väl inte bli mer rättvist, som bostadsköerna i stockholm där det tar 20 år att komma fram och du har ingen aning OM du ens vill bo där den dag du kommit fram i kön...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Hänger inte riktigt heller med på logiken att det skulle vara dåligt att få ställa sig i kö tidigt, du har inte behövt betala något och du kan avboka till dagen innan leverans.

Sen var det nog ett misstag av många att boka hos mindre aktörer när det kommer till konsolförsäljning, inet & komplett är obefintliga när det kommer till konsolförsäljning på marknaden och det skulle inte förvåna mig om de inte får någon konsol alls i år, det verkar onekligen så på komplett om man läser kommentarer här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Mitt enda hopp är att f5a Netonnet när det släpps för försäljning

När kommer netonnet släppa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hk-tray:

När kommer netonnet släppa?

Netonnet är redan fulla med förhandsbokningar. Jag har frågat deras support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Netonnet är redan fulla med förhandsbokningar. Jag har frågat deras support.

Jag trodde dom inte tog emot förbokningar hade fel då

Permalänk
Medlem

Imponerande att dom är slutsålda redan till releasen, med undantag dom få exemplaren som kommer finnas i fysiskt i butik.
Det bör finnas ca 6 miljoner konsoler tillgängligt på releasedagen globalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Imponerande att dom är slutsålda redan till releasen, med undantag dom få exemplaren som kommer finnas i fysiskt i butik.
Det bör finnas ca 6 miljoner konsoler tillgängligt på releasedagen globalt.

Är det bekräftat någonstans ifrån att dom kommer sälja fysiskt över disk?

Edit: Det är inte så att jag misstror dig, men man skulle ju kunna argumentera för att allt kommer gå att fördela på digitala preorders, så det verkar märkligt att någon skulle stå och slanga enheter över disk?