Permalänk
Medlem

Webbutveckling/programmering

Ny här på forumet.
Jag skulle behöva förslag på hur jag kan komma vidare lite i mitt lärande vad gäller programmering/webbutveckling.
Har varit intresserad av ämnet sedan barnsben då jag skolkade för att leka med ASP och MS Access, det gick såklart inget vidare då man knappt förstod ett skvatt av koden utan bara ville att det skulle fungera.

Intresset har kommit tillbaka då och då i vuxen ålder och för ganska exakt ett år sedan tog det fart på allvar, har suttit väldigt många timmar och försökt lära mig så mycket det går.
"Problemet" är ju bara att det finns så extremt mycket tekniker/språk/ramverk/bibliotek och man blir ganska överväldigad.
I början försökte jag mig mest på JavaScript och det senaste halvåret har jag mest suttit med PHP.
Jag har provat NodeJS(Express), Python(Flask), Laravel/Symfony(PHP) men mest har det blivit vanilla PHP och lite vanilla JS där det behövts.
Jag kan relativt obehindrat göra CRUDS i dessa olika tekniker och det är alltid kul när man provar nytt, men faller oftast tillbaka på PHP, tror det är enkelheten och möjligheten att snabbt kunna deploya grejer på nätet när man vill.
Har också provat på MongoDB och PostrgreSQL utöver MySQL som är "min standard".

Har gjort ett minicommunity och skrivit om det två gånger, första gången med prepared statements och andra gången med PDO och OOP-stil.
Har genom detta lärt mig lite mer SQL vad gäller JOINS osv.

Så mitt (lyx)problem är egentligen att jag känner att jag trampar lite vatten just nu, eftersom att jag känner att man lär sig mest genom att koda och inte bara följa tutorials/böcker, problemet blir bara att min fantasi tryter så jag sitter där igen med formulär/tabeller osv bara för att "öva".

Kan tilläggas att jag nog skulle hamna i kategorin Full-stack om någon, gillar front och back ungefär lika mycket, att se helheten i det man gör.

Så är det någon som vågar sig på en gissning om vad nästa logiska steg bör vara att lära sig?
Och vad gäller PHP så vet jag att det är trendigt att racka ned på det, men jag och många andra gillar det

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Ny här på forumet.
Jag skulle behöva förslag på hur jag kan komma vidare lite i mitt lärande vad gäller programmering/webbutveckling.
Har varit intresserad av ämnet sedan barnsben då jag skolkade för att leka med ASP och MS Access, det gick såklart inget vidare då man knappt förstod ett skvatt av koden utan bara ville att det skulle fungera.

Intresset har kommit tillbaka då och då i vuxen ålder och för ganska exakt ett år sedan tog det fart på allvar, har suttit väldigt många timmar och försökt lära mig så mycket det går.
"Problemet" är ju bara att det finns så extremt mycket tekniker/språk/ramverk/bibliotek och man blir ganska överväldigad.
I början försökte jag mig mest på JavaScript och det senaste halvåret har jag mest suttit med PHP.
Jag har provat NodeJS(Express), Python(Flask), Laravel/Symfony(PHP) men mest har det blivit vanilla PHP och lite vanilla JS där det behövts.
Jag kan relativt obehindrat göra CRUDS i dessa olika tekniker och det är alltid kul när man provar nytt, men faller oftast tillbaka på PHP, tror det är enkelheten och möjligheten att snabbt kunna deploya grejer på nätet när man vill.
Har också provat på MongoDB och PostrgreSQL utöver MySQL som är "min standard".

Har gjort ett minicommunity och skrivit om det två gånger, första gången med prepared statements och andra gången med PDO och OOP-stil.
Har genom detta lärt mig lite mer SQL vad gäller JOINS osv.

Så mitt (lyx)problem är egentligen att jag känner att jag trampar lite vatten just nu, eftersom att jag känner att man lär sig mest genom att koda och inte bara följa tutorials/böcker, problemet blir bara att min fantasi tryter så jag sitter där igen med formulär/tabeller osv bara för att "öva".

Kan tilläggas att jag nog skulle hamna i kategorin Full-stack om någon, gillar front och back ungefär lika mycket, att se helheten i det man gör.

Så är det någon som vågar sig på en gissning om vad nästa logiska steg bör vara att lära sig?
Och vad gäller PHP så vet jag att det är trendigt att racka ned på det, men jag och många andra gillar det

Tack på förhand.

Är det på hobbynivå det gäller? Annars är väl nästa steg att jobba med det. Svårt att på egen hand nå den nivå man önskar, det lär man sig genom mentorskap och att arbeta med riktiga projekt. Låter som du är och pillar i det mesta, är bra att vara nyfiken. Men jag hade nog rekommendera att nischa in dig lite mer på ett spår och blir riktigt vass på det. Det är svårt att bli bra på djupet i ett språk, när hjärnan hela tiden måste hoppa mellan olika miljöer och syntax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Är det på hobbynivå det gäller? Annars är väl nästa steg att jobba med det. Svårt att på egen hand nå den nivå man önskar, det lär man sig genom mentorskap och att arbeta med riktiga projekt. Låter som du är och pillar i det mesta, är bra att vara nyfiken. Men jag hade nog rekommendera att nischa in dig lite mer på ett spår och blir riktigt vass på det. Det är svårt att bli bra på djupet i ett språk, när hjärnan hela tiden måste hoppa mellan olika miljöer och syntax.

Än så länge är det på hobbynivå, men kanske skulle nämnt att jag precis sökt en yrkesutbildning som Webbutvecklare, stor chans att komma in enligt utbildningsansvarig.
Som du säger så är det bra att vara nyfiken men det ger inte jättemycket på sikt att hoppa runt mellan alla möjliga olika grejer, sen är ju vissa språk ganska lika varandra men ändå.
Har dock som sagt nischat mig på PHP mest, det är trots allt fortfarande webbens överlägset mest förekommande back-end-språk.
Borde nog gå lite djupare i JavaScript också.

Sysslar du själv med liknande saker?

Permalänk
Medlem

Du verkar ha rätt attityd och lätt för att lära dig. Det är inte orimligt att tro att du skulle kunna ta kodandet till professionell nivå.

I vilket fall är det aldrig fel att lära sig lite devops-grejor, det kommer alltid till nytta. Tips om det och annat nedan.

Det är ju helt olika saker att jobba själv och tillsammans med andra. Du kanske ska testa att engagera dig i något öppen källkods-projekt?

  • Testdriven utveckling

  • Versionshantering

  • Continous deployment

  • Moln/infrastructure as code

  • API:er och API-definitioner t.ex. OpenAPI/Swagger

  • Asynkron integration, till exempel med MQTT

  • Native mobilutveckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Du verkar ha rätt attityd och lätt för att lära dig. Det är inte orimligt att tro att du skulle kunna ta kodandet till professionell nivå.

I vilket fall är det aldrig fel att lära sig lite devops-grejor, det kommer alltid till nytta. Tips om det och annat nedan.

Det är ju helt olika saker att jobba själv och tillsammans med andra. Du kanske ska testa att engagera dig i något öppen källkods-projekt?

  • Testdriven utveckling

  • Versionshantering

  • Continous deployment

  • Moln/infrastructure as code

  • API:er och API-definitioner t.ex. OpenAPI/Swagger

  • Asynkron integration, till exempel med MQTT

  • Native mobilutveckling

Tack för tipsen.
Finns som sagt väldigt mycket att ta in och försöka lära sig, man får väl sålla ut det mest väsentliga till en början
Native mobilutveckling, appar helt enkelt? Vad tror du om Googles teori om att PWA blir det nya stora?
Har för övrigt provat Git lite grann, väldigt lite faktiskt. Men provat commita och pusha. Men känns mer aktuellt om man är ett team?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Än så länge är det på hobbynivå, men kanske skulle nämnt att jag precis sökt en yrkesutbildning som Webbutvecklare, stor chans att komma in enligt utbildningsansvarig.
Som du säger så är det bra att vara nyfiken men det ger inte jättemycket på sikt att hoppa runt mellan alla möjliga olika grejer, sen är ju vissa språk ganska lika varandra men ändå.
Har dock som sagt nischat mig på PHP mest, det är trots allt fortfarande webbens överlägset mest förekommande back-end-språk.
Borde nog gå lite djupare i JavaScript också.

Sysslar du själv med liknande saker?

Jag jobbar som backend-utvecklare med .NET. Har själv aldrig rört PHP, men av det jag sett och hört så har jag fått intrycket av att det så är språk där det lätt blir mycket spaghettikod i och med det inte är strongly-typed.
Personligen tror jag man blir bättre av att jobba i ett strongly-typed språk, du tar med dig det tänket till t.ex. JavaScript och har då redan för vana att inte göra de mystiska sakerna JavaScript tillåter.
Sen skulle jag tro att branschen är lite tuffare inom PHP då det är ett äldre språk som redan har en ganska så mättad marknad med hård konkurrens, specifikt för mindre till medelstora kunder i och med Wordpress.

Men kör på det du känner är roligast och som du är mest produktiv med och fortsätt utvecklas inom det. Javascript behöver du kunna och vara bekväm med. Du kanske inte själv behöver sätta upp ett SPA med diverse konfigurationer för miljöer etc. Men om något problem uppstår så bör du kunna felsöka koden och rätta till det. Sen finns det personer som är mycket mer inriktade på frontend-utveckling.

Tror helt klart utbildning är en bra väg att gå, jag gick själv YH och det är en snabb väg in i arbetslivet. Men du kommer lära dig mest då du arbetar med det i skarpa projekt. Det som tog mig två år att inse att det finns för mycket att lära sig. Fokusera på en sak i taget tills att du känner dig VÄLDIGT bekväm med det. Därefter kan du bygga på med andra tekniker. Att bli utvecklare är ett marathon där man aldrig blir fullärd, det är inte ett 100m sprintlopp.

Som ovan nämner är det mycket omkring än själva kodandet.
Du kan och bör lära dig om CD/CI, tester, SCRUM (t.ex. Jira eller Azure DevOps), GIT och versionshantering.
Mycket av detta kommer det dock nosas på under YH om du går en lite bredare utbildning. Att förstå GIT och ha det tänket med sig tidigt är A och O för att arbeta i team.