Kan inte hitta lösning på FPS problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

En annan ide kan väll vara att kolla ljudinställningarna samt ljuddrivrutinerna, de brukar kunna ställa till det.

Testa att kör latencymon och se om du får konstiga fördröjningar, starta program och spela ett tag, oftast visar programmet vad som orsakar eländet.

Hårddisk/SSD fel kan också suga prestanda, likaså RAM (testa då allt minne). Nätaggsproblem kan också visa sig, grafikkort och / eller CPU får inte tillgång till den strömmen de begär och begränsar prestandan.

Tippar nog mer på att det är på grund av antalet CPU trådar och att spelet inte kan hantera det riktigt.

http://www.bilddump.se/bilder/20200416122304-85.228.17.93.jpg

Så hur fixar man detta bäst då?

Efter ett par timmar till då jag satt alla bios och radeon software settings till standard. Inga boosts på och auto Volt på Core CPU istället för att låsa den till 1.3V som någon tidigare rekommendera.

EDIT: Startade Wolcen på steam och tittar tillbaks på testet och Detta har då dykt upp efter 5 minuter

Detta säger mig ju nu då absolut ingen ting så expert utlåtande någon?

Permalänk
Medlem

Verkar som jag fått ordning på skiten äntligen.. Visade sig att jag aldrig hittat rätt Chipset drivers, dom som jag laddat ner från MSI's hemsida blev aldrig rätt installerade men så fort jag laddat ner från amd's egna sida så blev det rätt och nu ser jag då även AMD's egna Energiplaner vilket jag aldrig gjort tidigare.

Tittade på Denna video där en person monterar ihop exakt samma delar som jag har och enligt honom skulle man ha Grafikkortet i översta Socket för att få ut max prestanda, trodde inte det spelade roll vilken socket jag använde men litade på hans omdöme och flyttade upp mitt egna då jag valde det nedre när jag satte ihop mitt kit.
Följde den videon exakt för att Överklocka Processor och GPU, dock verkar mitt grafikkort redan vara fabriks klockat då min Core Clock låg på samma värde som han på videon's har när han klockat klart.

Sedan så verkade jag ha korrupta filer i Windows vilket jag såg efter att ha dragit dessa 2 rader i kommandotolken
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
&
sfc /scannow
Drog dessa 2 rader då jag tydligen saknade msvcp100.dll men för att fixa det är det dessa som gäller
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5555
https://www.microsoft.com/en-US/Download/confirmation.aspx?id=14632

Sedan installerade jag om Grafik, Lan, Ljud drivrutiner det sista jag gjorde för att vara på säkra sidan.
Alla settings i Radeon-Software på standard, tänker inte pilla på nånting där inne igen =P, Freesync aktiveras automatiskt vet jag.

Får tacka för all hjälp man fått och nu jävlar ska det spelas som aldrig förr!! Det var värt mardrömmar och vakna kallsvettig en hel vecka för att få uppleva denna underbara spelupplevelse igen!

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig och bra att du delade med dig av metoden! Dock är det svårt att säga exakt vad problemet/lösningen var eftersom att du gjort nästan allt man kan på samma gång.

Nu när du nämner freesync, har jag haft liknande stuttering med G-sync. I mitt fall har jag satt framelimit ungefär 10-12 fps under övre gränsen för att slippa stuttering.

PS Överklockning ska man följa en specifik metod - aldrig klippa och klistra volt/frekvenser. Har inte kollat videon i ditt inlägg. Alldeles för många kopierar överklockningar rakt av och har ovetandes ett ostabilt system, så det är bara ett generellt tips åt dig.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Verkar som jag fått ordning på skiten äntligen.. Visade sig att jag aldrig hittat rätt Chipset drivers, dom som jag laddat ner från MSI's hemsida blev aldrig rätt installerade men så fort jag laddat ner från amd's egna sida så blev det rätt och nu ser jag då även AMD's egna Energiplaner vilket jag aldrig gjort tidigare.

Tittade på Denna video där en person monterar ihop exakt samma delar som jag har och enligt honom skulle man ha Grafikkortet i översta Socket för att få ut max prestanda, trodde inte det spelade roll vilken socket jag använde men litade på hans omdöme och flyttade upp mitt egna då jag valde det nedre när jag satte ihop mitt kit.
Följde den videon exakt för att Överklocka Processor och GPU, dock verkar mitt grafikkort redan vara fabriks klockat då min Core Clock låg på samma värde som han på videon's har när han klockat klart.

Sedan så verkade jag ha korrupta filer i Windows vilket jag såg efter att ha dragit dessa 2 rader i kommandotolken
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
&
sfc /scannow
Drog dessa 2 rader då jag tydligen saknade msvcp100.dll men för att fixa det är det dessa som gäller
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5555
https://www.microsoft.com/en-US/Download/confirmation.aspx?id=14632

Sedan installerade jag om Grafik, Lan, Ljud drivrutiner det sista jag gjorde för att vara på säkra sidan.
Alla settings i Radeon-Software på standard, tänker inte pilla på nånting där inne igen =P, Freesync aktiveras automatiskt vet jag.

Får tacka för all hjälp man fått och nu jävlar ska det spelas som aldrig förr!! Det var värt mardrömmar och vakna kallsvettig en hel vecka för att få uppleva denna underbara spelupplevelse igen!

Håller med ponoz, kul att det löste sig, bra jobbat! När det gäller överklockning av Ryzen 3000 processorer brukar vinsterna vara så pass små att det inte är lönt, bättre att köra på PBO och AutoOC istället.

glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Kul att det löste sig och bra att du delade med dig av metoden! Dock är det svårt att säga exakt vad problemet/lösningen var eftersom att du gjort nästan allt man kan på samma gång.

Nu när du nämner freesync, har jag haft liknande stuttering med G-sync. I mitt fall har jag satt framelimit ungefär 10-12 fps under övre gränsen för att slippa stuttering.

PS Överklockning ska man följa en specifik metod - aldrig klippa och klistra volt/frekvenser. Har inte kollat videon i ditt inlägg. Alldeles för många kopierar överklockningar rakt av och har ovetandes ett ostabilt system, så det är bara ett generellt tips åt dig.

Det är precis vad han lär ut, en specifik metod för hur man ska överklocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Får tacka för all hjälp man fått och nu jävlar ska det spelas som aldrig förr!! Det var värt mardrömmar och vakna kallsvettig en hel vecka för att få uppleva denna underbara spelupplevelse igen!

Gött att det löste sig, grattis!