Kan inte hitta lösning på FPS problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Både CSGO och PoE är tyvärr dåligt optimerade spel.

För CS kan man trixa med cpu-lasso och tvinga spelet till vissa kärnor för att klämma ur fler fps med en Ryzen cpu.
Det finns trådar på reddit om det. Sök på "Ryzen csgo fps" eller något dylilt.
Edit: Tex denna tråd: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6870gn/for_those_intere...

Jag har inte gjort några sökningar på PoE och Ryzen, men det finns säker tips även där.

Oja för cirka 2 år sen spelade jag csgo med ett gtx470 och datorn i sign 1080p och high settings med 250 fps och nu kan jag får man fps drops från 250-130 fps med ett 1080ti och alla mina i7or från 920 ,3770,4770k,6700k,5960x och har inte kollat min 1800x och jag kommer nog inte prova när spelet ser ut som skräp och borde flyta på riktigt bra på alla datorer.

Permalänk
Medlem

Det var en sak som jag gärna ville få svar på och det var angående temperatur på grafikkortet när jag hade på automatiskt klockning.
Dessa temperaturer ser ju skyhöga ut i mina ögon som inte har någon koll alls dock.
GPU

Sedan så gjorde jag ett stresstest på 120 sekunder samtidigt som jag visar HWmonitor

https://streamable.com/90gzy2

Duger detta? "Värt att nämna är att game mode är på sen den har 4200hz eller vad man säger istället för 3600 som jag förstår det.

Sen på tal om VDDP som bara visar nollor, något värt att kika vidare? Kanske lite råd på hur jag ska felsöka detta om det är något att bry sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Sen på tal om VDDP som bara visar nollor, något värt att kika vidare? Kanske lite råd på hur jag ska felsöka detta om det är något att bry sig om.

Jag står fast vid vad jag skrev tidigare, "felläsning" av HWmonitor.
Datorn fungerar ju.

Dock säger din kundvagn, RX5700. I HWmonitor och vid temp.avläsning står det RX5700XT.
Har du flashat ett XT bios på ett 5700?

edit: Kan tycka att 78c är lite högt med den kylaren du har, men verkar inte vara någon fara.
edit2: 77c på grafikkortet är ingen fara, dock tycker jag att 101c på "hotspot" är lite högt.
Mitt Gigabyte 5700 XT når aldrig över 85c där. Men det ska klara bortåt 120c enligt AMD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag står fast vid vad jag skrev tidigare, "felläsning" av HWmonitor.
Datorn fungerar ju.

Dock säger din kundvagn, RX5700. I HWmonitor och vid temp.avläsning står det RX5700XT.
Har du flashat ett XT bios på ett 5700?

edit: Kan tycka att 78c är lite högt med den kylaren du har, men verkar inte vara någon fara.
edit2: 77c på grafikkortet är ingen fara, dock tycker jag att 101c på "hotspot" är lite högt.
Mitt Gigabyte 5700 XT når aldrig över 85c där. Men det ska klara bortåt 120c enligt AMD...

Okej får nog låta det vara då en kamrat säger samma sak som dig.

Det är ett RX5700XT bara att kundvagnen hade fel såna fall

Jag hade lite strul när jag byggde ihop sakerna för några veckor sedan så blev att jag monterade på en medföljande kylare under 12 timmar. Använde datorn några timmar bara. Sedan när jag tog bort medföljande kylare för att montera dit den korrekta så hade inte kylpastan torkat över huvud taget så fick bort i princip allting med tops utan medel. Det som var kvar var väl maximalt tjockleken av en atom vilket medförde lite nyansskillnad på ovansidan av den blanka processorn, men då den tillfälliga kylpastan inte hade torkat kändes det irrelevant. Applicerade ju efteråt ny kylpasta ordentligt och redigt som rekommenderas! Synpunkter på den extrem tunna hinna som kanske skulle rengjorts med medel? Kan en atom tunn hinna förstöra kylningen tro?

Några synpunkter på att använda sig av Automatisk Överklockning, underspänning och det via Radeon-software?

Permalänk
Medlem

Tror ditt problem ligger här: Youtube-länk

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Tror ditt problem ligger här: Youtube-länk

Riktigt kul o vakna till detta! Nu vart jag ju sugen på att spela lite tom!

EDIT: Tråkigt resultat...

https://streamable.com/suxujc

Tänkte ju på det när jag gick och lade mig igår att spelet funkade ju faktiskt jävligt bra förra veckan..
Det var ju först efter att jag började installera andra spel och gud vet vad jag gjorde som POE blev så jävla ospelbart..

Nämner historien igen.
Först var Path of exiles var spelbart med mindre fps problem bara.
Jag installerade CS/GO som var helt ospelbart. Var som att fpsen var låst när jag tittade frammåt. Siktade jag rakt upp eller ner var fpsen helt normalt men såfort jag började titta rakt fram blev det ospelbart.
Installerade då Diablo3 som verkade flyta på helt okej i act1 men svårt att avgöra då jag inte kunde testa med en endgame karaktär.
Gick tillbaks till CS/GO, använde DDU och installera om grafikdrivrutiner någonstans i allt detta, CS/GO börjar flyta på som smör.
Går tillbaks till Path of exiles vilket nu har blivit helt ospelbart med extrema FPS drops.

Har sen dess formaterat flertal gånger, testat miljontals olika settings, har bra resultat på benchmarks, CS/GO fungerar idag klockrent.
Wolcen verkar lite ostabilt men svårt att säga då spelet verkar vara helt odugligt i sig.
Path of exiles fungerar kanske lite bättre men fortfarande körs så dåligt så man får huvudvärk och blir allmänt självmordsbenägen.

https://streamable.com/jfhdrz

Spola fram till 3 minuter så händer det lite mer så det laggar på riktigt, vilket det inte gjorde i närheten såhär mycket tidigare.

Ska fan hitta problemet innan dagens slut, så enkelt är det bara om jag så spränger burken på kuppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Räknar med att datorns delar fungerar som dom ska då det är 2 veckor gamla.

Har ingen aning om hur jag ska titta efter, var jag ska titta för att få svar på dom där frågorna.
Därför jag ber om program som man kan köra som läser av det åt mig.

Detta är det bästa jag kan göra med kunskapen jag besitter.

http://www.bilddump.se/bilder/20200412195828-85.228.17.93.jpg

2547MHz peak är alldeles för slött, känns precis som att det är ett problem med energispar, kolla så att du har Ryzen balanced, eller sätt manuellt så att processorn aldrig går under 90%.
Jag hade detta bekymret efter att ha överklockat lite, då fastnade min processor på 1550MHz i idle.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

2547MHz peak är alldeles för slött, känns precis som att det är ett problem med energispar, kolla så att du har Ryzen balanced, eller sätt manuellt så att processorn aldrig går under 90%.
Jag hade detta bekymret efter att ha överklockat lite, då fastnade min processor på 1550MHz i idle.

Detta energiprogram kör jag

Eller finns det i bios det du pratar om ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Detta energiprogram kör jag

Eller finns det i bios det du pratar om ?

Vad är "bitsum" för läge? Aldrig sett. Någon special för Ryzen eller?
Jag kör alltid läget "hög prestanda".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vad är "bitsum" för läge? Aldrig sett. Någon special för Ryzen eller?
Jag kör alltid läget "hög prestanda".

Process Lasso

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Detta energiprogram kör jag

Eller finns det i bios det du pratar om ?

Trollpanelen

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är på max så den ej ska gå ner!

Permalänk
Medlem

Jag säger uppdatera BIOS om det inte är gjort på länge. Varje BIOS update med Ryzen 3000 ha bara gjort dom bättre. Samt nyare bios ha fixat olika buggar och problem som 3000 serien drogs med vid lanseringen.

Samt lås volten manuellt på CPU till 1.3v .1.43v eller vad den visa i Ryzen master är för mycket för oklockad CPU.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

I process lasso har du testat att stänga av hyperthreadsen som inte används för poe?

i spel med endast stöd för typ 4 kärnor brukar det bli så att 2 är riktiga kärnor och 2 är hyperthreads så dvs du får all belastning på de 2 första riktiga kärnorna upplägget brukar vara att kärna
0, 2, 4, 6, 8, 10 är riktiga kärnor
1, 3, 5, 7, 9, 11 är så kallade hyper threads.

är iaf så på intel vet inte om amd lagt upp det lika dant men på fåtrådade program och spel kan ge en bra boost att inaktivera HT kärnorna för spelet så att den använder endast de riktiga kärnorna i den mån det går.

Tror POE klarar upp till 8 trådar.

Vilket borde betyda att i ditt fall om amd kör samma upplägg på ordningen av sina kärnor betyder att du kör spelet på endast 4 riktiga kärnor och deras 4 HT kärnor (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7).

så jag skulle isf testa att bara köra på kärn 0, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10 för att få mest belastning på de riktiga kärnorna som presterar bättre än "HT kärnorna" och endast använda 2 ht kärnor.

använde inte Ht tråden på kärna 0 då den brukar va den mest belastade på cpun över lag utan välj en av de andra trådarna för att fylla ut till 8 trådar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Den ska inte vara på max den ska vara på 90%

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Den ska inte vara på max den ska vara på 90%

Aldrig hört någon säga detta tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Jag säger uppdatera BIOS om det inte är gjort på länge. Varje BIOS update med Ryzen 3000 ha bara gjort dom bättre. Samt nyare bios ha fixat olika buggar och problem som 3000 serien drogs med vid lanseringen.

Samt lås volten manuellt på CPU till 1.3v .1.43v eller vad den visa i Ryzen master är för mycket för oklockad CPU.

Har nyaste Bios

Jag gick in i bios och valde Override och ja nu tror jag det ä låst!
HWmonitor

EDIT: Och jag frågar igen då jag inte har en aning egentligen men antar att jag bara behöver ladda ner den översta filen från Bios Driver och installera efter anvisningarna från samma sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

I process lasso har du testat att stänga av hyperthreadsen som inte används för poe?

i spel med endast stöd för typ 4 kärnor brukar det bli så att 2 är riktiga kärnor och 2 är hyperthreads så dvs du får all belastning på de 2 första riktiga kärnorna upplägget brukar vara att kärna
0, 2, 4, 6, 8, 10 är riktiga kärnor
1, 3, 5, 7, 9, 11 är så kallade hyper threads.

är iaf så på intel vet inte om amd lagt upp det lika dant men på fåtrådade program och spel kan ge en bra boost att inaktivera HT kärnorna för spelet så att den använder endast de riktiga kärnorna i den mån det går.

Tror POE klarar upp till 8 trådar.

Vilket borde betyda att i ditt fall om amd kör samma upplägg på ordningen av sina kärnor betyder att du kör spelet på endast 4 riktiga kärnor och deras 4 HT kärnor (0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7).

så jag skulle isf testa att bara köra på kärn 0, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10 för att få mest belastning på de riktiga kärnorna som presterar bättre än "HT kärnorna" och endast använda 2 ht kärnor.

använde inte Ht tråden på kärna 0 då den brukar va den mest belastade på cpun över lag utan välj en av de andra trådarna för att fylla ut till 8 trådar.

Testar detta asap

Standard att den ska stå på below normal? Har inte själv ändrat någonting i Process Lasso utan allt är på standard settings.

Permalänk
Skrivet av Mackemos:

Testar detta asap

Standard att den ska stå på below normal? Har inte själv ändrat någonting i Process Lasso utan allt är på standard settings.
http://www.bilddump.se/bilder/20200414114411-85.228.17.93.jpg

nä sätt den som normal...

att ha den under normal så kommer programmet att nedprioriteras normal är väl standard.

många spel kan man även tjäna på att dra upp ända till high så att det har hög prioritering och går före andra program i bakgrunden.

men tror den automagiskt ändras till below normal när man minimerar fönstret om man inte satt det till att altid köra på någon annan prioritering.

men kolla under cpu affinity - always - bocka i "disable hyperthreading"

se vilka kärnor som inaktiveras och memorera vilka som var hyperthreads

ta sedan bort bocken igen från "disable hyperthreading"

gå till cpu affinity - always - select cpu affinity ta bort alla bockar och kryssa sedan i alla som var fysiska kärnor + 2 av hyperthreadsen och tryck sedan ok och se om det blev någon skillnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nä sätt den som normal...

att ha den under normal så kommer programmet att nedprioriteras normal är väl standard.

många spel kan man även tjäna på att dra upp ända till high så att det har hög prioritering och går före andra program i bakgrunden.

men tror den automagiskt ändras till below normal när man minimerar fönstret om man inte satt det till att altid köra på någon annan prioritering.

men kolla under cpu affinity - always - bocka i "disable hyperthreading"

se vilka kärnor som inaktiveras och memorera vilka som var hyperthreads

ta sedan bort bocken igen från "disable hyperthreading"

gå till cpu affinity - always - select cpu affinity ta bort alla bockar och kryssa sedan i alla som var fysiska kärnor + 2 av hyperthreadsen och tryck sedan ok och se om det blev någon skillnad.

Jag får testa detta efter lite lunch! Har testat det första du skrev ett par timmar nu med olika settings fram och tillbaks och skulle nog säga att det kändes stabilare med mindre Kärnor aktiva. När jag har kört Hög prio så har jag för det mesta bara upplevt att spel blir mer instabila, även idag. Även att dra på något alternativ i Radeon-software såsom Gaming eller Esport gjorde spelet värre.
Med alla settings i programmet på Standard hade jag I snitt 120 fps och som värst var jag nog nere på 90fps när jag fiffla med olika settings där.

Jag funderar på att betala 300kr för att installera detta DDU
Menar priset är ju i princip oväsentligt om man ser på vad det sägs kunna åstakomma.
Och då det är DDU's skapare som då tydligen har gått med på att promota programmet känns det ändå som något att kanske satsa på?
Åsikter tack och egna erfarenheter av detta program varmt välkommet!

Permalänk
Skrivet av Mackemos:

Jag får testa detta efter lite lunch! Har testat det första du skrev ett par timmar nu med olika settings fram och tillbaks och skulle nog säga att det kändes stabilare med mindre Kärnor aktiva. När jag har kört Hög prio så har jag för det mesta bara upplevt att spel blir mer instabila, även idag. Även att dra på något alternativ i Radeon-software såsom Gaming eller Esport gjorde spelet värre.
Med alla settings i programmet på Standard hade jag I snitt 120 fps och som värst var jag nog nere på 90fps när jag fiffla med olika settings där.

Jag funderar på att betala 300kr för att installera detta DDU
Menar priset är ju i princip oväsentligt om man ser på vad det sägs kunna åstakomma.
Och då det är DDU's skapare som då tydligen har gått med på att promota programmet känns det ändå som något att kanske satsa på?
Åsikter tack och egna erfarenheter av detta program varmt välkommet!

gå inte på sånna betalprogram de är rent mög och gör inget exakt samma sak som gratisvarianterna...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

gå inte på sånna betalprogram de är rent mög och gör inget exakt samma sak som gratisvarianterna...

Nu tänkte jag på programmet som installerar och uppdaterar alla drivrutiner, det verkar ju ändå rätt händigt.. =P
Tänkte om du missade då du länkade till det vanliga programmet som används för att göra en ren ominstallation av grafikkort

Jag fick samma resultat 0-2-4-6-8-10 är fysiska så tänker att jag kör 0-2-3-4-5-6-8-10
Vart kommer denna ide ifrån om man får fråga?
Något du testat dig fram till själv som fungerat för dig eller är detta bara riktiga hackertips?

Permalänk
Medlem

En annan ide kan väll vara att kolla ljudinställningarna samt ljuddrivrutinerna, de brukar kunna ställa till det.

Testa att kör latencymon och se om du får konstiga fördröjningar, starta program och spela ett tag, oftast visar programmet vad som orsakar eländet.

Hårddisk/SSD fel kan också suga prestanda, likaså RAM (testa då allt minne). Nätaggsproblem kan också visa sig, grafikkort och / eller CPU får inte tillgång till den strömmen de begär och begränsar prestandan.

Tippar nog mer på att det är på grund av antalet CPU trådar och att spelet inte kan hantera det riktigt.

Permalänk
Medlem

Även om jag gissat på att det kunnat vara relaterat till "hyperthreads"(sätta "affinity" med tex Lasso som ovan), så kan det tydligen även vara ljud-relaterat, speciellt när mycket ljud ska laddas samtidigt.

https://old.reddit.com/r/pathofexile/comments/ei3d1u/performa...

Här är ett onödigt långt klipp av någon som förklarar det lite närmare.
https://www.youtube.com/watch?v=YHAem-5JW94

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

En annan ide kan väll vara att kolla ljudinställningarna samt ljuddrivrutinerna, de brukar kunna ställa till det.

Testa att kör latencymon och se om du får konstiga fördröjningar, starta program och spela ett tag, oftast visar programmet vad som orsakar eländet.

Hårddisk/SSD fel kan också suga prestanda, likaså RAM (testa då allt minne). Nätaggsproblem kan också visa sig, grafikkort och / eller CPU får inte tillgång till den strömmen de begär och begränsar prestandan.

Tippar nog mer på att det är på grund av antalet CPU trådar och att spelet inte kan hantera det riktigt.

Har kört ramtestet som tog 5 timmar och SSD'n benchmarkar 200% Har länkat video där jag kör stresstest med HWmonitor uppe som visar att strömming matas på som det ska. Anar det i alla fall då ingen reagerat mer på detta mer än att huvudvolten låg lite högt vilket jag då har sänkt nu. Sedan skulle väl benchmarksen jag kört generellt vara mycket sämre om det inte fanns strömming så det räckte?

Då jag precis fixat klart med hyperthreads rekommendationen så krävs det nu ett par timmars testande igen! Nästa steg får bli att gå igenom ljudet grundligt!

Så oerhört tacksam för alla idèer och förslag som öser in och att ni lägger dyrbar tid på att hjälpa denna stackars sate!

Permalänk
Master of Overkill

Man ser tydligt att frametime pekar och CPU inte orkar shyffla.
PoE är super GHz / RAM intensivt specillet när du kör mega höga settings på spelet.

Vad för RAM och hur är CPU inställd att den aldrig ska gå ner i GHz? samma med GPU?

Man ser tydligt också när du går in i mer intensiv miljö och precis när det blir extremt mycket grafik och shadow / color shifting så får du frametime drop inte innan.

Kör spelet i fullscreen också.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Man ser tydligt att frametime pekar och CPU inte orkar shyffla.
PoE är super GHz / RAM intensivt specillet när du kör mega höga settings på spelet.

Vad för RAM och hur är CPU inställd att den aldrig ska gå ner i GHz? samma med GPU?

Man ser tydligt också när du går in i mer intensiv miljö och precis när det blir extremt mycket grafik och shadow / color shifting så får du frametime drop inte innan.

Kör spelet i fullscreen också.

Datordelar

Sedan förstår jag inte frågan "och hur är CPU inställd att den aldrig ska gå ner i GHz? samma med GPU?"
EDIT: Nu ser jag frågan tror jag men jag vet inte hur CPU'n eller Grafikkortet är inställt. Vart skulle jag kunna se detta?
Menar du energialternativ så highest performance som alltid.

EDIT: Man ser tydligt att frametime pekar och CPU inte orkar shyffla. Förstår vad du menar med att frametime peakar då denna flyger upp i skyarna i POE videon men att CPU'n inte orkar shyffla förstår jag inte

EDIT: Jo såklart att det krävs lite monster för att FPSen ska gå ner men det ska ju inte vara från 120 till 20 fps och så ostabilt som det blir, blir ju så hackigt och grötigt så man mår illa av att se på skärmen. Det är lite här jag kommer tillbaks till saken som jag poängterat ett par gånger nu att det gick från spelbart till mardröm efter att jag fick CS/GO att gå från mardröm till att flyta som smör.

EDIT: Hemskt att spela POE I Fullscreen då jag ofta köper saker med autosearch och måste hinna först! Samt Trademacro som fungerar halvdant i fullscreen mode. Sedan så körde jag Fullscreen Window mode innan det blev såhär Tycon.

Permalänk
Skrivet av Mackemos:

Nu tänkte jag på programmet som installerar och uppdaterar alla drivrutiner, det verkar ju ändå rätt händigt.. =P
Tänkte om du missade då du länkade till det vanliga programmet som används för att göra en ren ominstallation av grafikkort

Jag fick samma resultat 0-2-4-6-8-10 är fysiska så tänker att jag kör 0-2-3-4-5-6-8-10
Vart kommer denna ide ifrån om man får fråga?
Något du testat dig fram till själv som fungerat för dig eller är detta bara riktiga hackertips?

har du ingar problem eller köpt ett precis nysläppt spel behöver man oftast inte uppdatera drivrutinerna.

angående kärnorna så har jag märkt skillnad i spel med stöd för endast 4 kärnor

har själv 4 kärnor 8 trådar så när dessa fyrtrådade spel kördes hade jag baa belastning på 2 av 4 fysiska kärnor och hyperthreaden till dessa kärnor så var typ som att man bara körde på 2 kärnor och gjorde ganska stor skillnad i vissa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Jag fick samma resultat 0-2-4-6-8-10 är fysiska så tänker att jag kör 0-2-3-4-5-6-8-10
Vart kommer denna ide ifrån om man får fråga?
Något du testat dig fram till själv som fungerat för dig eller är detta bara riktiga hackertips?

Vet inte om jag förstod dig 100% men hijackar lite och svarar på det jag tror du undrade över:
Det kommer nog från eget testande, har också prövat mig fram i diverse spel som inte riktigt är optimerade.
Google är ovärdeligt användbart vid problem när man behöver hjälp.

Värt att tänka på att identiska system kan fungera bra med helt olika inställningar och det beror på att dom flesta gör inte en grundlig analys av deras egna problem utan försöker fixa det snabbt med "generella svensson tips".

Här har du bla en extern forumtråd där det nämns lite om HT.
En youtube-analys med HT ON vs OFF i spel

Utifrån ovanstående material har iaf jag dragit slutsatsen att HT är sämre i spel.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Alltså ska man bara knyta ihop säcken och låta POE vara?

Spelade precis CS/GO och får inte ett fps drop som jag märker av på en hel match.

Ska kika igenom ljudet ordentligt det kanske blir det sista..