Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Telenor har inget med saken att göra, krav får du ställa mot ÅF.

Säger du upp abonnemanget får du en räkning på 6670 kr för telefonen plus en med startavgift 250 kr och månadskostnad om 349 kr.

@Petterk
Månadskostnad på 349 kan man ju inte få när man betalat telefonen redan på 6670kr.
349 kr månaden är ju både för tele och abonnemang.

Permalänk
Medlem

Sitter och överväger om jag ska slå till på ett köp eller inte. Har läst hela tråden vilket gör mig osäker.
Har någon fått någon ytterligare uppdatering som bekräftar om det kommer funka?
Vad är det annars som skulle behövas haha.
Är det värt att köpa och se vad som händer?
(köper via PayPal så slipper returavgifter men vill inte betala extra abonnemangsavgifter)

Permalänk
Medlem

Varför slipper man returavgift om man betalar vi paypal?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Enligt Telenors chatt så gäller 150krx24 då Elgiganten lägger kostnaden på mobilen (P30 Pro) på 150kr och sen sänker med 70kr via en s.k. "plustjänst" så säger man upp direkt blir det 3600kr för mobilen som billigast.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Varför slipper man returavgift om man betalar vi paypal?

De har en sån funktion att man kan få tillbaka returavgifter man har betalat om det uppgår till 299kr har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

För information: jag hade redan igår em fått ett nytt nummer av Telenor. Jag laddade ner deras app och började registrera mig, efter att ha identifierat mig med bank-id så dök det upp ett nummer som jag aldrig sett på skärmen och appen ville att man skulle fylla i en kod från sms. Eftersom jag inte är kund hos Telenor sen tidigare så kom jag inte vidare med registreringen i appen.

Jag tror fortf att Elgiganten kommer skicka ut alla telefoner och låta sin och Telenors kundtjänster ta smällen istället för att annullera alla en massa ordrar. Hur skall de veta vilka som tänker säga upp abb och vilka som är vanliga kunder?

Var fick du telefonnumret? På mail?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Enligt Telenors chatt så gäller 150krx24 då Elgiganten lägger kostnaden på mobilen (P30 Pro) på 150kr och sen sänker med 70kr via en s.k. "plustjänst" så säger man upp direkt blir det 3600kr för mobilen som billigast.

Borde det inte vara 3600kr + 251kr + 298kr ? = 4450kr
Mobil, startavgift, en månadsbetalning?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Borde det inte vara 3600kr + 251kr + 298kr ? = 4450kr
Mobil, startavgift, en månadsbetalning?

Tecknade i butik, hade ingen startavgift, fick bara betala 1kr.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Tecknade i butik, hade ingen startavgift, fick bara betala 1kr.

Vad står det på ditt kvitto? Kan du lägga upp en bild på det?

Tänker om det står 80 för telefonen i 24 mån så kan inte Telenor göra något åt detta i efterhand och lägga på en summa om man vill slutfaktureras på telefonen? Har försökt läsa deras villkor på nätet men inte hittat något alls som berör när man köper en telefon + abonnemang och får slutfaktura, inte ens läst någonstans att det går.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Vad står det på ditt kvitto? Kan du lägga upp en bild på det?

Tänker om det står 80 för telefonen i 24 mån så kan inte Telenor göra något åt detta i efterhand och lägga på en summa om man vill slutfaktureras på telefonen? Har försökt läsa deras villkor på nätet men inte hittat något alls som berör när man köper en telefon + abonnemang och får slutfaktura, inte ens läst någonstans att det går.

Översikten är: 269kr månadsavgift för abonnemanget, 0 månaders bindningstid, 1 mån uppsägningstid samt en "Ny delbetalning" på mobilen på 150kr i månaden/24mån samt en plustjänst/erbjudande där det står 24mån (-70kr/mån) vilket enl Telenor är det som försvinner om man avslutar tidigare.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Var fick du telefonnumret? På mail?

Nej, det dök upp i Telenor-appen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad dessa nissar säger på kundtjänst - De får helt enkelt rätta sig efter ”minsta totalkostnaden” då det är detta vi enbart har att rätta oss efter som kunder. Eller avbryta alla beställningarna utan extra kostnad.

Det är inte vi som begår konstigheter här. Det är Elgiganten.

Det vore intressant att få höra från någon som hämtar ut en telefon i butik dock.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Petterk
Månadskostnad på 349 kan man ju inte få när man betalat telefonen redan på 6670kr.
349 kr månaden är ju både för tele och abonnemang.

Det är en månadsuppsägningstid. Så säger du upp dag ett får du betala 251 kr till Elgiganten, en månadsfaktura om 349 kr och en slutfaktura på telefonen om 6670 kr, totalt 7270 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Oavsett vad dessa nissar säger på kundtjänst - De får helt enkelt rätta sig efter ”minsta totalkostnaden” då det är detta vi enbart har att rätta oss efter som kunder. Eller avbryta alla beställningarna utan extra kostnad.

Det är inte vi som begår konstigheter här. Det är Elgiganten.

Det vore intressant att få höra från någon som hämtar ut en telefon i butik dock.

2 poster ovanför din har du precis detta.

Permalänk
Medlem

@Nivity:

Jo jag såg det efteråt. Jag är inte det minsta orolig att få det för "minsta totalkostnad" - Åkte förbi en av Elgigantens butiker under gårdagen och de bekräftade att detta var möjligt. Han sa till och med att ifall man tecknade hos dem i butik så var det 1921kr för telefonen. Men jag körde ändå via nätet då jag har mina bekräftelser skriftligt om vad som gäller.

Bara ringa Telenor och begära slutfaktura på ena delen och avsluta abonnemanget.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Verkar som att vi snackar om samma sak med samma argument men bådas budskap verkar inte nå fram.

Blir jag lurad? Nej.
Varför? Det framgår i villkoret att Elgiganten har rätt att annullera avtal som är felaktigt prissatta med mer än 15%.
Kommer jag få en mobil för 2000kr om Elgiganten annullerar avtalet? Nej.
Kommer jag få någon kompensation om Elgiganten annullerar avtalet? Nej.

Min enda poäng är att Telenor inte får skapa egna avtal där priset skiljer sig från det som redan är avtalat mellan mig och Elgiganten och framgick på Elgigantens hemsida. (Det var på Elgigantens hemsida som avtalet ingicks). Antingen väljer man att förhålla sig till det avtal som är redan är genomfört eller så tackar man nej till det avtal som redan är genomfört.

Ja du blir lurad, behåller du telefonen går du med på det faktiska avtalet med Telenor där telefonen kostar minst 7270 kr inkl en månads abonnemang och startavgift. Har Elgiganten redan skickat vidare avtalet kan de inte ensidigt säga upp det, det är upp till dig att häva köpet genom ångerrätten eller betala det faktiska beloppet. Kommer du om 15 dagar och ställer krav får du hoppas på att Elgiganten är villig att betala ut den där summan till ditt bankkonto.

Skrivet av zarkov:

För information: jag hade redan igår em fått ett nytt nummer av Telenor. Jag laddade ner deras app och började registrera mig, efter att ha identifierat mig med bank-id så dök det upp ett nummer som jag aldrig sett på skärmen och appen ville att man skulle fylla i en kod från sms. Eftersom jag inte är kund hos Telenor sen tidigare så kom jag inte vidare med registreringen i appen.

Jag tror fortf att Elgiganten kommer skicka ut alla telefoner och låta sin och Telenors kundtjänster ta smällen istället för att annullera alla en massa ordrar. Hur skall de veta vilka som tänker säga upp abb och vilka som är vanliga kunder?

Tror nog att Telenors egna leverantör kommer att skicka telefonerna. Självklart vet de däremot vilka som blev kunder via Elgiganten.

Kan du inte logga in hos Telenor och se ditt faktiska avtal?

Har du valt att portera ditt nummer så kommer de skicka ett SMS till dig som du får uppge för att att porteringen ska gå igenom. För porteringen behövs ett tillfälligt nummer hos Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror nog att Telenors egna leverantör kommer att skicka telefonerna. Självklart vet de däremot vilka som blev kunder via Elgiganten.

Kan du inte logga in hos Telenor och se ditt faktiska avtal?

Har du valt att portera ditt nummer så kommer de skicka ett SMS till dig som du får uppge för att att porteringen ska gå igenom. För porteringen behövs ett tillfälligt nummer hos Telenor.

Nu har jag loggat in på dator och det finns ännu inget avtal att läsa, bara en uppgift om att jag har ett inaktivt 8GB-abonnemang med ett visst nummer.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nu har jag loggat in på dator och det finns ännu inget avtal att läsa, bara en uppgift om att jag har ett inaktivt 8GB-abonnemang med ett visst nummer.

Har inte använt Telenors grejer själv, men de säger "I appen Mitt Telenor under Abonnemang > Se mina avtal, kan du se när du senast tecknade ett nytt abonnemang eller förlängde ett befintligt.". Problemet blir väl mer om det står att du tecknade Telenor 8 GB och sen inte finns något mer, innan faktura skickats

Är du inte verifierad behöver du väl verifiera dig med kod som kommer över sms, eller brev. Kan gå att verifiera via bankid.

Permalänk
Medlem

Jag var ute på Elgiganten i butik och frågade precis och lattjaren till säljare sa att abonnemangskostnaden är bunden till rabatten till mobilen så om man säger upp abonnemanget så får man också betala fullpris för telefon och abonnemang för 24 mån, enligt honom.
Jag frågade också varför "minsta totalpris var xxxx" och hur jag kunde gå till väga för att få det och det kunde man inte få, däremot kunde de skriva så eftersom det var två separata företag som stod för de olika delarna av paketet- Elgiganten för telefonen och Telenor för abonnemanget.
Detta kommer från säljaren som såklart inte vill att man utnyttjar systemet för att spara pengar på köpet.

Permalänk
Medlem

Många olika svar ifrån elgiganten och telenor

Se hur det faktiskt blir när folk begär slutfaktura ifrån telenor.

Blir nog en Iphone SE till päronen om det fungerar, perfekt mobil till de gamla.
Iphone SE erbjudandet gällde till den 23e så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Jag var ute på Elgiganten i butik och frågade precis och lattjaren till säljare sa att abonnemangskostnaden är bunden till rabatten till mobilen så om man säger upp abonnemanget så får man också betala fullpris för telefon och abonnemang för 24 mån, enligt honom.
Jag frågade också varför "minsta totalpris var xxxx" och hur jag kunde gå till väga för att få det och det kunde man inte få, däremot kunde de skriva så eftersom det var två separata företag som stod för de olika delarna av paketet- Elgiganten för telefonen och Telenor för abonnemanget.
Detta kommer från säljaren som såklart inte vill att man utnyttjar systemet för att spara pengar på köpet.

Mycket möjligt att det är tänkt att vara så, men nu är det ju inte så. I sådant fall hade man i avtalet varit tvungna att skriva det är abonnemanget och inte telefonen det är rea på. Om det dessutom är så att det Elgiganten som står för telefonen så är det Elgiganten som måste sälja telefonen för det pris som är avtalad, eller så får man annullera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Mycket möjligt att det är tänkt att vara så, men nu är det ju inte så. I sådant fall hade man i avtalet varit tvungna att skriva det är abonnemanget och inte telefonen det är rea på. Om det dessutom är så att det Elgiganten som står för telefonen så är det Elgiganten som måste sälja telefonen för det pris som är avtalad, eller så får man annullera.

Elgiganten är ÅF till Telenor även när du hämtar telefonen i butik. Det är inte som att räkningen för telefonen kommer komma från Elgiganten.

Elgiganten har inte öppet köp på abonnemang/produkter med abonnemang i butik. Där kommer det inte bli enkelt att komma överens med Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Pratade precis med telenor via chatt, dem skrev det här

Vid uppsägning kontaktar du våran abonemangsavdelning, du ringer 020-222 222 och ange knappvalet 1,5 för att komma dit. Vid uppsägning följer inte elgigantens rabatt med, utan du får betala det som återstår av telefonen med det ursprungliga priset, det är även 1 månads uppsägningstid.
Sofia: 12:16

var står det ursprungliga priset?
12:17 Läst

Eftersom det är elgigantens erbjudande bör det står på deras hemsida, annars får jag be dig kontakta dem angående den biten.
Våra erbjudanden ser du på telenor.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja du blir lurad, behåller du telefonen går du med på det faktiska avtalet med Telenor där telefonen kostar minst 7270 kr inkl en månads abonnemang och startavgift. Har Elgiganten redan skickat vidare avtalet kan de inte ensidigt säga upp det, det är upp till dig att häva köpet genom ångerrätten eller betala det faktiska beloppet. Kommer du om 15 dagar och ställer krav får du hoppas på att Elgiganten är villig att betala ut den där summan till ditt bankkonto.

Tror nog att Telenors egna leverantör kommer att skicka telefonerna. Självklart vet de däremot vilka som blev kunder via Elgiganten.

Skrivet av Petterk:

Elgiganten är ÅF till Telenor även när du hämtar telefonen i butik. Det är inte som att räkningen för telefonen kommer komma från Elgiganten.

Elgiganten har inte öppet köp på abonnemang/produkter med abonnemang i butik. Där kommer det inte bli enkelt att komma överens med Elgiganten.

Vad för faktiska avtal från Telenor? Jag har inte ingått något faktiskt avtal med Telenor där telefonen kostar minst 7270kr. Vad spelar det för roll vart räkningen kommer ifrån? Det är fortfarande avtalet mellan mig och Elgiganten som gäller. Telenor kan inte bara skapa ett eget "faktiskt avtal" som jag inte har godkänt. Det är inte möjligt att "ångra" ett köp jag inte gjort.

Egentligen ingen idé att vi diskuterar längre, verkar ändå inte som att vi kommer någon vart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Någon postade en bit lagtext här ovan, där man helt enkelt är tvungen att redovisa minsta totalpris för ALLT, och inte bara telefonen eller abonnemanget, så jag ser inget problem i att hänvisa till detta om det senare skulle visa sig att det blir dyrare för en?

Kanske bättre att första man skriver här så fort man fått allt bekräftat, för just nu så har mer alla här mer eller mindre postat olika svar från både telenor samt Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad för faktiska avtal från Telenor? Jag har inte ingått något faktiskt avtal med Telenor där telefonen kostar minst 7270kr. Vad spelar det för roll vart räkningen kommer ifrån? Det är fortfarande avtalet mellan mig och Elgiganten som gäller. Telenor kan inte bara skapa ett eget "faktiskt avtal" som jag inte har godkänt. Det är inte möjligt att "ångra" ett köp jag inte gjort.

Egentligen ingen idé att vi diskuterar längre, verkar ändå inte som att vi kommer någon vart.

Spelar ingen roll, Elgiganten är ÅF för Telenors avtal och enligt avtalet med Elgiganten accepterar du Telenors villkor också. Elgiganten blir part när det gäller reklamationer, men Telenor kan fortfarande kräva att du håller din del av avtalet om inte Elgiganten går med på att häva det.

Permalänk
Medlem

9 sidor med spekulationer och folk som försöker överbevisa varandra.
Rätt komiskt när ingen vet hur det är

Får väl se imorgon vilka som gissade rätt och hur många som kommer eventuellt "stämma dom" som alltid på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Alltså Telenor kommer skicka full räkning och sen hänvisa till Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Spelar ingen roll, Elgiganten är ÅF för Telenors avtal och enligt avtalet med Elgiganten accepterar du Telenors villkor också. Elgiganten blir part när det gäller reklamationer, men Telenor kan fortfarande kräva att du håller din del av avtalet om inte Elgiganten går med på att häva det.

Skrivet av Petterk:

Alltså Telenor kommer skicka full räkning och sen hänvisa till Elgiganten.

Det är skillnad på avtal och villkor. För att ett avtal ska vara giltig krävs det att båda parter godkänner det. Det "faktiska avtal" från Telenor som du pratar om har inte jag inte godkänt eller ens fått kännedom om.

Kan dock hända att Telenor ändå kommer att skicka full räkning, men i så fall är det Telenor som gör fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är skillnad på avtal och villkor. För att ett avtal ska vara giltig krävs det att båda parter godkänner det. Det "faktiska avtal" från Telenor som du pratar om har inte jag inte godkänt eller ens fått kännedom om.

Kan dock hända att Telenor ändå kommer att skicka full räkning, men i så fall är det Telenor som gör fel.

Känner du igen den här rutan?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.