Permalänk
Skrivet av DasIch:

Märkligt problem efter att ha uppdaterat min NAS VM. Samba-shares hittas inte i filhanteraren för varken Windows eller Gnome. Det funkar dock via IP-adressen. Inga inställningar verkar ha ändrats vad jag kan se, men det vill ändå inte funka.

Låter som DNS problem. Kommer du åt filerna om du slår i terminalen nautilus smb://Sharename eller kommer du enbart åt dem om du slår nautilus smb://192.*.*.*?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alternative:

Låter som DNS problem. Kommer du åt filerna om du slår i terminalen nautilus smb://Sharename eller kommer du enbart åt dem om du slår nautilus smb://192.*.*.*?

Det funkar inte varken under Linux eller Windows. I Windows funkar det med netbios namnet, utöver ip-adressen då.

DNS-cachen är rensad i båda systemen plus routern.

Permalänk
Avstängd

Fungerar bra. Det som spelade mig ett spratt var att jag installerade mer minne i samband med uppgraderingen (och uppgraderade BIOS). Burken låste sig när den varit idle i ca 12 timmar. Innan jag kom på att jag var tvungen att ändra på en sak i BIOS, då jag har en gammal AMD Ryzen 5 1600, det tog sin tid. Trodde först att mina nya minnen gjorde burken instabil.

Skit bakom spakarna.

Det var medvetet som jag gjorde alla förändringar på samma gång, då jag hatar att starta om burken, men det blir givetvis svårare att felsöka.