Jag känner väl till DAC-kablage. Har jobbat med det på jobbet, och som det ser ut hemma hos mig så vore DAC-kablage inte ett problem.
TP vore egentligen mitt förstahandsval hemma, men att betala 6000 kr för en kompakt switch känns inte rimligt. Alternativt betala 2500 kr för en stor klump. Det är ju ingen särskilt intressant teknik egentligen.
Kan den där agera som "router" i "hemmarouter"-bemärkelse också? Alltså, att köra NAT och så vidare. Och i så fall med full genomströmning?
Rack hemma har jag aktivt tagit ett val i att jag inte vill ha. Samma sak med server. Det har jag nog av på jobbet! Hemma ska det vara kompakt, fläktlöst, okomplicerat och avskalat.
Jag tycker därför faktiskt att det är mer intressant med kompakta konsumentprylar med 10G än att köpa företagsgrejer på Ebay.
Hade jag velat bygga 10G hemma med "företagsprylar" så vet jag redan hur man gör. Men det är ju ingen sport liksom att skjuta mygg med kanoner.
Japp, fiber är mycket smidigare än DAC om man ska dra många kablar. Det tar extremt mycket mindre plats! Men bara för att det passar bra i ett rack med 10-100 kablar betyder inte att det är lämpligt på golvet längs väggen i ett vardagsrum. Visst, det finns robustare fiberkablar, tänker t.ex. på det som Direktronik kallar för "villapatch". Men det slutar med att lägga en massa pengar på transceivers.
TP är ju som sagt mitt förstahandsval, men där fanns inte switchar för i bra storlek och pris.
Japp. Tillverkare är mycket mindre kräsna på att DAC:ar ska vara "kodade" med rätt tillverkare, eftersom man annars stöter på ett olösligt problem. Om man kopplar en utrustning från tillverkare A till en från tillverkare B så kan ju inte båda tillverkarna kräva att man använder "deras" DAC om det hela ska funka... fast vissa tillverkare är ju mer kinkiga än andra. Har HPE Aruba 8325 jag roddar på jobbet som inte accepterar tredjeparts-DAC:ar. Hamnade i en situation där jag inte fick HP:s DAC:ar att funka mellan en HP-server och en HP-switch. (Detta förvisso i 25G...) Men där bytte HPE ut till fiber-transceivrar och kablar gratis för oss eftersom de själva insåg hur absurd situationen var.
Hur som, kör man fiber-transceivrar så kör man lämpligen tillverkarnas egna SFP:er i vardera ände för garanterad kompatibilitet.