Permalänk

Plex server

Hej,
Finns det någon som har erfarenhet av Plex server och transcoding? Jag har plex appen på mina android plattor och undrar om det går att få plex att inte transcoda hela tiden, motsvarande som Infuse gör för Apple.

Jag tar tacksamt mot idéer hur jag skall göra, har 3 barn som använder plex men eftersom den transcodar hela tiden blir det lite problem.

Mvh
Micke

Permalänk
Medlem

Se till att ha ditt källmaterial i ett format som inte behöver transcodas. Oftast är det undertexter eller ljudformat som ställer till det i dagens läge.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad har du för hårdvara? Se till att materialet är i format som plex inte behöver transkoda pga uppspelningsenhter.

Pröva stäng av allt vad transcoding heter och tvinga direktspelning/strömning.

Permalänk

@clnr: Jag har allt i MKV format, vilket format transcodar inte? Har du koll på det?

MVh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickemoller84:

@clnr: Jag har allt i MKV format, vilket format transcodar inte? Har du koll på det?

MVh

Testa slå av det på servern och i appen, jag har det mesta i det och varken android, ios eller chromecasts har några problem (om de inte har några udda codecs)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Att filerna är .mkv är ingen garanti för att man slipper transcods även om plexklienten hanterar formatet. Du måste även ha rätt ljudformat samt rätt sorts undertexter. Om din enhet inte stödjer t.ex. dts-ljud så kommer Plex alltså transcoda allt även om bildformatet stöds.

Om du är osäker på varför din fil transcodas så kan du se det i inställningarna för plexservern. Starta filen du är intresserad av och sen kollar du runt i inställningarna på servern. Jag tror det står under ”dashboard” men jag är som sagt osäker.

Ett annat alternativ är att googla vilka format din enhet stödjer och sen kolla vad det är för format i filerna du har.

En annan anledning till att någonting transcodas är att du inte spelar upp i originalkvalite, så dubbelkolla det också.

Permalänk
Medlem

mkv säger ingenting, det är en container. Är det H264-kodat så är det stor sannolikhet att din HW klarar av att spela upp det. Men du har fått bra tips ovan för felsökning.