Permalänk
Medlem

Ip-only direkt till mikrotik router?

Tjenare allihop

Bakgrund:
Har Bahnhof via ip-only fiber, och har precis skaffat en mikrotik routerboard (hex s). Att få igång den via ip-onlys ”mediaomvandlare” (eller vad de nu kallar sin switch) var inga problem. Dock har jag gjort ett tappert försök att helt skippa ip-only burken och koppla in fibern (SFP) direkt i mikrotiken. Det blev dock ingen succé. Jag lyckas inte då erhålla någon ip-adress ut till omvärlden. Av allt jag kan se så lever fibern när jag loggar in på routern.

Nu till min fråga:
Är det någon här som har ip-only (vet ej det spelar någon roll att jag har bahnhof) som lyckats köra helt utan deras switch? Vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig göra mig av med en box. Och jag har inga andra tjänster som ip-telefoni eller dyl.

Permalänk
Vila i frid

Är mediakonvertern single eller multimode? Vad ser du för slags trafik om du gör en packet capture på mediaomvandlaren dvs MikriTik's WAN?

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:

Vilken fibertyp (single eller multimode) vet jag inte, men eftersom jag provat med hela SFP-stickan (vad heter det egentligen på svenska?) så borde ju det inte spela roll. Men jag ska roa mig med att fånga trafiken och återkomma med vad som går på fibern.

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det en MAC låsning, hade samma problem när jag bytte router förra året. Ett samtal till supporten hjälpte det.

Du kan testa att komma åt http://dhcp.bahnhof.net genom mobilen och se om du kan ändra aktivt MAC själv, när jag försökte fungerade det inte och därför fick jag ringa support.

Permalänk
Medlem

Är inte fiberkonvertern en brygga med ett internt nät mellan konvertern och fiberswitchen den är ansluten till? Tror inte du kan få till utan hjälp från IP-Only oavsett och de lär ju inte vara sugna på kundutrustning ansluten direkt till deras switch.

Permalänk
Medlem

@pg0n:

Tack för tipset, har redan provat att ”klona” min gamla mac-adress, fast det var den från ethernet-sidan på routern. Vet ej hur jag kan få tag på ip-only switchens mac-adress. Men en fråga för mig som aldrig pysslat med SFP-stickor förrut; har varje SFP port en egen mac-adress? Låter för mig högst troligt (hur ska man annars switcha??), men har som sagt aldrig roat mig med sån switch förrut...

Detta är absolut ingen akut att-fixa punkt hemma då prestanda och funktion för stunden är toppen, men mer en önskan om att få bort en onödig burk. Tack för alla tips iaf, får se om jag orkar gräva vidare i mediaboxmysteriet nästa helg. Tack för alla tips iaf. Och om någon har lyckats få bort sin iponly box hör jättegärna av er.

Permalänk
Medlem

Hej,

Synd jag inte såg detta tidigare men bättre sent än aldrig.
Jag har också IP-Only och Bahnhof med fiber i min villa. Fick det installerat 2014 och har kört med fibern direkt in i en Mikrotik sedan dess. Det tog lite tid att lista ut hur dock 🤪
Är du fortfarande intresserad? Kanske redan har löst det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikrotik:

Hej,

Jag har också IP-Only och Bahnhof med fiber i min villa. Fick det installerat 2014 och har kört med fibern direkt in i en Mikrotik sedan dess. Det tog lite tid att lista ut hur dock 🤪

Hej

Jag är fortfarande väldigt intresserad. Som det är nu har jag inte lyckats göra mig av med min mediaomvandlare eller vad man nu brukar kalla den burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikrotik:

Hej,

Skrivet av danwi:

Hej

Jag är fortfarande väldigt intresserad. Som det är nu har jag inte lyckats göra mig av med min mediaomvandlare eller vad man nu brukar kalla den burken.

Löste ni det?

Får jag fråga vad tanken är med den lösningen? Alltså IP-Only fiberdosan är väl en vit liten klump som sitter i väggen. Det är ingen router eller så - utan bara dit fibern kommer in - korrekt?

Kommer själv flytta in i ett hus med IP-only fiber och tänkte välja Bahnhof.
Därefter tänkte jag koppla från fiberdosan till min pfsense router. Så jag vill inte köra någon skräprouter från leverantören - men varför vill man byta ut fiberdosan ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

En switch har ingen MAC-adress direkt så på det sättet. Jag har ingen erfarenhet av dina leverantör i fråga. Men du får upp länk och så i alla fall?

Vissa SFP gillar att man specar 1Gig icke-auto hårt.
Det kan vara så att de levererar de olika tjänsterna på olika VLAN, så fall måste detta listas ut.
Det kan också vara så att de har någon särskild GPON SFP som måste authenisera sig mot nätet, då blir det krångligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikrotik:

Hej,

Jag är intresserad av hur ni löste detta. Får heller ingen ip från Bahnhof nu.
Har kört Mikrotik HexS i bryggat läge i snart ett år, men tänkte idag ställa om den som router, men får då inget IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikrotik:

Hej,

Jag är också ytterst nyfiken på hur du löste det. IPonly + Bahnhof här också, även Mikrotik så gärna en export på konfigurationen vore trevligt

Permalänk
Medlem

Prova stäng av auto-nego och kör fast 1G-Fd

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Prova stäng av auto-nego och kör fast 1G-Fd

Japp, de fungerar, ställt sfpn i fast 1000mbit. Sen hoppade de bara igång.

Nån som vet vilka vlan alla tilläggstjänster har? Tv? Telefoni?
Tänker att det kan vara bra att veta framöver.

Permalänk

Högintressant tråd för mig som ska få ip-only snart… hoppas jag iaf 😆

Hur som haver, såg bilder på den utrustning som ip-only installerar och blev alldeles förskräckt… vill helst inte ha deras gigantolådor i det tilltänkta utrymmet för nätverk i mitt nybyggda hus.

Nu till min fråga: Kan någon rekommendera en BRA och LITEN omvandlare som jag kan köpa som borde funka? Det här med fiber-omvandlare är nytt för mig. Räcker med ETT RJ-45-uttag, prioriterat att den är liten och… bra såklart 😆✌🏻

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av nonifo:

Japp, de fungerar, ställt sfpn i fast 1000mbit. Sen hoppade de bara igång.

Nån som vet vilka vlan alla tilläggstjänster har? Tv? Telefoni?
Tänker att det kan vara bra att veta framöver.

Inga specifika VLAN för IPO.