Permalänk

Moderkort/nätagg som strular

Tja. Har lite datortrubbel och hittar inget vettigt på google. Datorn startar alltså inte med det nya nätaggregatet men funkar med det gamla. Moderkortet är från en fabriksbyggd asus dator där nätagget som funkar också satt i. Ska tilläggas att nätagget som sitter i är helt nytt och att jag har provat med ett tredje som inte heller funkar. Tack på förhand.
Mobo: asus h110 matx (hittar inte exakt vilket)
Nätagg: seasonic focus gx 750w
https://imgur.com/gallery/AoCuwUI[/video]

Permalänk
Medlem

Vad för dator är det du har mer exakt? Och kan du se någon modellbeteckning på det gamla nätaggregatet kanske?

Nu borde väl inte Asus vara såna, men många datortillverkare kör sina egna standarder för strömtillförsel istället för ATX. Dell och HP till exempel är sämst på det. Även om kontakterna kanske passar så kan ledarna vara kopplade olika, och då är det möjligt att moderkortet inte får standby spänning som det förväntar sig. Har man otur kan man bränna sönder komponenter när det kommer fel spänning osv

Om nätaggregatet fungerar, varför bytte du? Det kan vara så att du behöver ett nytt moderkort om du vill använda det nya nätaggregatet

Din bildlänk fungerar inte

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Vad för dator är det du har mer exakt? Och kan du se någon modellbeteckning på det gamla nätaggregatet kanske?

Nu borde väl inte Asus vara såna, men många datortillverkare kör sina egna standarder för strömtillförsel istället för ATX. Dell och HP till exempel är sämst på det. Även om kontakterna kanske passar så kan ledarna vara kopplade olika, och då är det möjligt att moderkortet inte får standby spänning som det förväntar sig. Har man otur kan man bränna sönder komponenter när det kommer fel spänning osv

Om nätaggregatet fungerar, varför bytte du? Det kan vara så att du behöver ett nytt moderkort om du vill använda det nya nätaggregatet

Din bildlänk fungerar inte

Länken ska funka nu. Syns ganska bra där. Nätagg pga att det kändes på gränsen redan innan jag bytte några delar och har inte grafikkortet i när jag prövar med det gamla. Är inte hemma just nu men ska kolla om jag hittar nåt nummer på nätagget när jag kommer hem om nån timma. Datorns namn är asus rog g11cd k-nr088t med 6700 och 1080

Permalänk
Medlem

@davidbjorkqvist: Kör med det gamla nätagget du. 500W 80 plus räcker till det mesta. Skulle tro att du ligger på max 300W vid full belastning. Det är i princip bara grafikkort och processor som utvecklar hög effekt nog att bry sig om i såna här fall, hårddiskar och annat drar enstaka W.

Har du öppet köp så lämna tillbaks det nya agget. Visst det är bättre, men bättre att lägga de pengarna på annat när du ändå inte kan överklocka (ingen K-processor och bara H-moderkort) och det inte heller verkar fungera tillsammans

Edit: Kikade på ditt klipp nu (länken är för övrigt fortfarande fel) och som @b1ghen säger så ser det inte ut som att du kopplat in den andra strömkabeln som ger 12V till processorn. Den brukar vara 4+4 pin som antingen sitter tillsammans i en 8-pins kontakt eller delas för att sitta i en 4-pins kontakt upp till vänster om processorn. Prova det så ska det nog gå igång.

Men det jag skrev innan gäller fortfarande om att det är en rätt onödig "uppgradering"

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Var är CPU-power (EPS) sladden? Ser bara 24-pin kontakten inkopplad från nya agget.
Den sitter normalt uppe till vänster ovanför CPU:n, 4 eller 8 pinnar på den beroende på moderkort.