temperaturen på 2700X med Fractal Design Celsius+ S36 spikar.

Permalänk

temperaturen på 2700X med Fractal Design Celsius+ S36 spikar.

Tjena jag har precis skaffat en Fractal Design Celsius+ S36 AIO som jag kör med min 2700X. Haken är bara den att temperaturen ligger på 31 grader och sedan spikar upp till mellan 40 och 45 grader. Vad kan detta bero på?

Rubrik förtydligad från "Fractal Design Celsius+ S36" /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Ny kylpasta, ny kylarvätska i radiatorn, smutsiga fläktar. Temeperaturen du anger är fullkomligt normalt och är inte skadligt.

Att öppna speccy exempelvis ökar processorns belastning och därmed värmen

Permalänk
Medlem

Vilka grader hade du förväntat dig om man får fråga? 35 i load?

Permalänk

@Philippk: Jag förväntade inte mig att processorn skulle ha tempspikes på 10 grader i idle med 360mm radiator men sökte runt på lite andra forum och detta var tydligen helt normalt för ryzen. Jag är fortfarande kvar i tankesättet av intel där jag låg på 28ish grader i idle. Konstigt nog så ligger jag mellan 35 och 45 grader när jag spelar, har dock inte kört något jättekrävande än.

Permalänk
Medlem

Ryzen är allmänt känd för att hoppa lite i temps. Inget konstigt eller dåligt, man får bara anpassa fläktkurvan för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanemaggot:

Tjena jag har precis skaffat en Fractal Design Celsius+ S36 AIO som jag kör med min 2700X. Haken är bara den att temperaturen ligger på 31 grader och sedan spikar upp till mellan 40 och 45 grader. Vad kan detta bero på?

Inga konstigheter alls. Temperaturen på vätskan i min AIO ligger runt 30 grader och temperaturen på processorn kan hoppa upp till 40-45 grader. Inga skadliga temperaturer alls.

Permalänk
Medlem

Går processorm stock så skall väl dem boosta lite?
Så är ju inte konstigt, min 3800x har jag ju stängt av all boost och kör den manuellt i 4.4ghz på alla kör kärnorna så jag har ju mellan 50 och 60c när jag spelar och det är på en gammal 240m CM Seidon från 2012/13.