AMD Ryzen 5 3600XT, Ryzen 7 3800XT och Ryzen 9 3900XT

Permalänk
Medlem

skillnaden i FPS i normala upplösningar är alltså under 5 fps, köpa en XT för bara spel är nog en av dom sämsta investeringarna någonsin.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av kelthar:

För att om man inte har behovet så är det bortkastade pengar. Inte alla som kör virtuella maskiner eller några program som kräver stora mängder minne eller blir lidande för att man "bara" har 16GB. Sen kanske man ska tänka på single och dualrank också som påverkar prestandan.

Herregud! Att det finns er som fortfarande idag tycker 16GB räcker. Spelar du CS kanske och inget mer okej men använder man datorn för många saker är 32GB minimum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Herregud! Att det finns er som fortfarande idag tycker 16GB räcker. Spelar du CS kanske och inget mer okej men använder man datorn för många saker är 32GB minimum!

Hmm. Jag redigerar råbilder, har flera (men inte en halv miljard) flikar uppe i webbläsare, ett par terminalfönster. Ibland startar jag ett spel via Steam. Kan inte påstå att jag någonsin upplevt prestandaproblem tack vare slut på RAM. De enstaka gånger jag sett efter under belastning har inte allt RAM använts. (Manjaro).

Om allt startades samtidigt och jag öppnade etthundra flikar i en webbläsare, Handbrake kodade loss och startade ett tungt spel, så kanske, men då hade nog CPU begränsat en del redan.

Så för vad jag använder min maskin till syns inga problem med 16GB RAM.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Herregud! Att det finns er som fortfarande idag tycker 16GB räcker. Spelar du CS kanske och inget mer okej men använder man datorn för många saker är 32GB minimum!

Kanske inte helt underligt att det förekommer olika behov vad gäller minnesmängd? Lite samma sak som att säga, herregud finns det fortfarande folk som kör mindre än 64 kärnors processor... Man köper det som uppfyller ens krav/behov, alla har inte behov av 32GB ram.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Kanske inte helt underligt att det förekommer olika behov vad gäller minnesmängd? Lite samma sak som att säga, herregud finns det fortfarande folk som kör mindre än 64 kärnors processor... Man köper det som uppfyller ens krav/behov, alla har inte behov av 32GB ram.

I min värld förstår jag inte hur folk idag fortfarande kör 16GB. Det är absurt! Men det är ju Sweclockers vi snackar om här tycker de flesta 4GB är lagom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

I min värld förstår jag inte hur folk idag fortfarande kör 16GB. Det är absurt! Men det är ju Sweclockers vi snackar om här tycker de flesta 4GB är lagom.

Fast varför är det absurt att anpassa ett bygge efter de behov man faktiskt har? om man kan spara in en tusenlapp på minnen & lägga det på en bättre processor, eller snabbare gpu eller till & med snabbare minnen kan det i slutändan ge betydligt mer, för den absoluta merparten av exempelvis spel så räcker 16GB mer än väl, att då köra 32GB bara för att och kanske få lägre prestanda för man inte fick plats med snabbare gpu eller cpu eller minne inom budget blir kanske inte supersmart?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Herregud! Att det finns er som fortfarande idag tycker 16GB räcker. Spelar du CS kanske och inget mer okej men använder man datorn för många saker är 32GB minimum!

Har du några konkreta exempel till vanliga användarfall som kräver mer än 16GB eller det är en "känsla" du har?

Jag använder nog min dator till mer saker än de flesta. SQL, VMs, docker containers, multipla instanser av Visual Studio är några saker som kräver en del. Jag har 32GB just p.g.a VMs, men annars hade jag inte behövt det.

Kör du 32GB så kör du antagligen dual rank, vilket ger sämre prestanda än single rank vad jag vet.

Det skulle ju vara bättre att köpa ett slott än en 1:a, så kan man ha en strumpa i varje rum i stället för i en garderob, men det är slöseri om man inte behöver alla de rummen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

I min värld förstår jag inte hur folk idag fortfarande kör 16GB. Det är absurt! Men det är ju Sweclockers vi snackar om här tycker de flesta 4GB är lagom.

Exakt samma anledning som att inte alla har 32 kärnor, eller 8TB SSD, eller en NAS med 100TB, eller 2080ti, eller ett ljudkort, eller hörlursförstärkare, eller 2000W nätagg, eller vilken annan komponent som helst!

Det finns ingen anledning att lägga en extra tusenlapp på RAM som bättre kan spenderas på andra saker som ger mer effekt till datorns primära användningsområden. Och alla har inte obegränsad budget.

Nästan alltid (utom extrem budget, men ofta även då) rekommenderas moderkort med 4 ram-slots och att man köper 2x8GB av just anledningen att senare kunna uppgradera i framtiden om det då finns ett större behov.

Min känsla är att nästa generation av spelkonsoler kommer med sina snabba SSDer och 16GB ram att pressa upp kraven på spel till 32GB vid höga inställningar (eller PCIe4 SSD), men där är vi inte ännu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kör du 32GB så kör du antagligen dual rank, vilket ger sämre prestanda än single rank vad jag vet.

Nja, dual rank ger faktiskt mer prestanda/bandbredd givet samma timings och frekvens som SR, skillnaden ligger i att SR kan i en del fall komma undan med lägre timings vid samma frekvens men det är långt ifrån alltid det är så, speciellt på nyare moderkort med zen2 där man vill hålla sig inom 3600-3800MT/s, en frekvens som DR väldigt ofta klarar exakt samma timings som SR och därigenom faktiskt levererar mer bandbredd. På första generationen zen var SR vs DR enklare för där nådde inte DR alls lika högt i frekvens tack vare en klenare minneskontroller så där kunde man säga att DR presterade lite sämre.

Det som rent generellt händer med zen2 och DR vs SR är att man kan behöva köra gear down mode på DR oftare än man behöver göra det på SR men även detta gäller inte i alla fall och skillnaden i prestanda med GDM på eller av är så liten att den förbättring DR ger maskerar det helt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nja, dual rank ger faktiskt mer prestanda/bandbredd givet samma timings och frekvens som SR, skillnaden ligger i att SR kan i en del fall komma undan med lägre timings vid samma frekvens men det är långt ifrån alltid det är så, speciellt på nyare moderkort med zen2 där man vill hålla sig inom 3600-3800MT/s, en frekvens som DR väldigt ofta klarar exakt samma timings som SR och därigenom faktiskt levererar mer bandbredd. På första generationen zen var SR vs DR enklare för där nådde inte DR alls lika högt i frekvens tack vare en klenare minneskontroller så där kunde man säga att DR presterade lite sämre.

Det som rent generellt händer med zen2 och DR vs SR är att man kan behöva köra gear down mode på DR oftare än man behöver göra det på SR men även detta gäller inte i alla fall och skillnaden i prestanda med GDM på eller av är så liten att den förbättring DR ger maskerar det helt.

Aha, vad bra! Då slipper jag känna så för mina DR. Tack för infon. Tror jag fick dåligt kisel eller nått. Har inte på lätt sätt kommit förbi 3200 / CL14. Eller så är det brädan som inte är så bra. Blir inte ASUS nästa gång efter C7H. Har inte kunnat använda profil utan varit tvungen att köra calc och sätta volt för att den ens ska boota.

Vad har du för minnen?

Edit: Ballistix 32GB@3600c16 ser jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Aha, vad bra! Då slipper jag känna så för mina DR. Tack för infon. Tror jag fick dåligt kisel eller nått. Har inte på lätt sätt kommit förbi 3200 / CL14. Eller så är det brädan som inte är så bra. Blir inte ASUS nästa gång efter C7H. Har inte kunnat använda profil utan varit tvungen att köra calc och sätta volt för att den ens ska boota.

Vad har du för minnen?

Edit: Ballistix 32GB@3600c16 ser jag.

Ja det är ballistix sport 3000c15 2x16GB, kör dom klockade till 3600c16-19-9-14-34-56 totalt stabilt, för högre frekvens ändå så måste jag kliva upp i cas till 18 då jag kör GDM och då måste jag upp i 3800MT/s för att det ska löna sig och jag har inte fått FCLK på 1900MHz stabilt I mer än ett par timmar under full load ännu, kräver en del pillande som jag inte riktigt har tid för med allt jobbande.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Aha, vad bra! Då slipper jag känna så för mina DR. Tack för infon. Tror jag fick dåligt kisel eller nått. Har inte på lätt sätt kommit förbi 3200 / CL14. Eller så är det brädan som inte är så bra. Blir inte ASUS nästa gång efter C7H. Har inte kunnat använda profil utan varit tvungen att köra calc och sätta volt för att den ens ska boota.

Vad har du för minnen?

Edit: Ballistix 32GB@3600c16 ser jag.

Inga problem med Asus, kör 3800MT på både C7H och B550-F, B-die och Hynix DJR.
Ja, man måste pilla själv, men vad är problemet? 3800MT är inget som stöds officiellt någonstans.
På overclock.net har dom kört minne i 4600MT på C7H, inget fel på den brädan snarare handhavandet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Inga problem med Asus, kör 3800MT på både C7H och B550-F, B-die och Hynix DJR.
Ja, man måste pilla själv, men vad är problemet? 3800MT är inget som stöds officiellt någonstans.
På overclock.net har dom kört minne i 4600MT på C7H, inget fel på den brädan snarare handhavandet.

De eftersläpande BIOS-uppdateringarna är det som stört mig mest av allt. Minnena var mest lite meck som var störigt, vill inte hålla på att pilla på settings i onödan. Har bättre saker för mig nuförtiden. Varför finns profilerna om de inte fungerar out of the box? Vad är poängen med att det finns då?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De eftersläpande BIOS-uppdateringarna är det som stört mig mest av allt. Minnena var mest lite meck som var störigt, vill inte hålla på att pilla på settings i onödan. Har bättre saker för mig nuförtiden. Varför finns profilerna om de inte fungerar out of the box? Vad är poängen med att det finns då?

Om du bara använder minnen på QVL-listan, i dom hastigheter som står där, skall det inte vara problem

Hela poängen med ett kort som C7H är att man skal tweaka själv, det är ett OC-kort

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Hela poängen med ett kort som C7H är att man skal tweaka själv, det är ett OC-kort

För dig är det hela poängen. Jag köpte det för bra VRM, att det skulle vara top of the line för att få nyaste BIOS för jag tänkte byta från 2700X nån månad senare när 3000-serien kom. Bara för att man KAN tweaka mycket så betyder inte det att man skall handikappa det på något sätt, väl? Det borde ju snarare vara tvärt om.

De var så jävla sena med de nya AGESA-versionerna, medans andra tillverkare släppte dem snabbare på billigare brädor. Skamligt när man köper något sådant dyrt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

För dig är det hela poängen. Jag köpte det för bra VRM, att det skulle vara top of the line för att få nyaste BIOS för jag tänkte byta från 2700X nån månad senare när 3000-serien kom. Bara för att man KAN tweaka mycket så betyder inte det att man skall handikappa det på något sätt, väl? Det borde ju snarare vara tvärt om.

De var så jävla sena med de nya AGESA-versionerna, medans andra tillverkare släppte dem snabbare på billigare brädor. Skamligt när man köper något sådant dyrt.

Det var dom inte, C7H var första kortet som fick AGESA 1.0.0.6, jag skrev själv om det här

MSI var snabbare med AGESA 1.0.0.5 på vissa kort men den visade sig buggad och drogs tillbaka

Hitta inte på, Asus är inte sämre än någon annan, om något är AMD sega på att åtgärda buggar i AGESA men det kan man inte lasta OEM för

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det var dom inte, C7H var första kortet som fick AGESA 1.0.0.6, jag skrev själv om det här

MSI var snabbare med AGESA 1.0.0.5 på vissa kort men den visade sig buggad och drogs tillbaka

Hitta inte på, Asus är inte sämre än någon annan, om något är AMD sega på att åtgärda buggar i AGESA men det kan man inte lasta OEM för

Och det var 1.0.0.5 jag syftar på, så jag hittar inte på. Slutade uppdatera efter föregående.

Det var väl inte bara MSI som var före där? Jag har på senare tid börjat känna att ASUS lutar lite åt Apple, man pyntar ofta lite extra för ingenting.

Vi har olika upplevelser och det verkar mest som du har problem att acceptera det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Och det var 1.0.0.5 jag syftar på, så jag hittar inte på. Slutade uppdatera efter föregående.

Det var väl inte bara MSI som var före där? Jag har på senare tid börjat känna att ASUS lutar lite åt Apple, man pyntar ofta lite extra för ingenting.

Vi har olika upplevelser och det verkar mest som du har problem att acceptera det.

Jag tror du kommer att märka ganska snabbt att gräset inte är grönare om du byter märke bara för att, men du är naturligtvis fri att upptäcka det helt på egen hand

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||