Uppgradera g:a Intelplattform till dagens "value" Intel eller AMD plattform?

Permalänk
Medlem

Uppgradera g:a Intelplattform till dagens "value" Intel eller AMD plattform?

Har idag en äldre Intelplattform med asus p7p55d-e PRO + i7-875K + Geforce GTX 750 + Samsung 840 SSD + 8GB RAM.
Används som webbdator, fotoredigering och film.

Har tittat på AMD Ryzen 5 3400G och har Intel något liknande? Någon som gjort en liknande uppgradering och har lite tips + erfarenheter?
Har ett bra Lian Li towerchassi och ett tyst men äldre Seasonic aggregat.

Permalänk
Avstängd

Om du inte behöver den integrerade grafiken av någon anledning, ditt GTX 750 är ju bättre än alla sådana varianter ändå liksom, så kan Ryzen 3300X vara ett bra budgetval. Det kan också vara idé att titta på föregående serier typ 1600AF eller 2600 för att få lite fler kärnor för pengarna även om spelprestandan är aningen lägre än på nyaste modellerna.

Ser ingen större anledning att titta på Intel i dagsläget om man inte vill maximera sin spelprestanda just nu på bekostnad av prestandan i framtiden, och man har gott om pengar förstås.

Permalänk
Medlem

Precis som @Snajk säger så är ett gtx 750 i stort sett lika bra som den integrerade grafiken på till exempel en 3400G. Jag hade behållt grafikkortet och kört på något i den här stilen:

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Aha, så mitt g:a GTX 750 står sig fortfarande:) Att jag funderade på processor med integr. grafik var för att spara lite pengar bla. Ett nytt hyggligt grafikkort kostar vä en slant eller? Så det var en bra idé ni gav mig. Vad säger ni om min g:a Samsung 840 SSD? Är det värt pengarna att uppgradera till en M.2 SSD? Eller klart märkbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Aha, så mitt g:a GTX 750 står sig fortfarande:) Att jag funderade på processor med integr. grafik var för att spara lite pengar bla. Ett nytt hyggligt grafikkort kostar vä en slant eller? Så det var en bra idé ni gav mig. Vad säger ni om min g:a Samsung 840 SSD? Är det värt pengarna att uppgradera till en M.2 SSD? Eller klart märkbart?

Du kommer troligtvis inte märka någon större skillnad mellan en sata-ssd och en m.2-ssd för det du skriver att du använder datorn till. Vad gäller grafiken så är ett gtx 750 rätt kasst för gaming, men absolut inga problem för vardagsanvänding

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Aha, så mitt g:a GTX 750 står sig fortfarande

Det står sig väl inte så bra mot modernare grafikkort, men den inbyggda grafiken hos både AMD och Intel ligger ändå en bit efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Vad säger ni om min g:a Samsung 840 SSD? Är det värt pengarna att uppgradera till en M.2 SSD? Eller klart märkbart?

Din 840 fungerar säkert alldeles utmärkt, men se till att du uppdaterat firmware till det senaste med Samsung Magician om du inte redan gjort det. 840 och 840 EVO har annars en bugg som orsakar prestandaförsämringar med tiden.

Permalänk
Medlem

Jag är nog beredd att det får kosta 6-8 kkr, vill gärna ha ett stabilt och bra moderkort och en CPU som jag kan behålla i några år. Tex. AMD Ryzen 5 3600 och ett X570 moderkort? M.2 SSD ska jag nog ha och 16 GB ram låter vettigt att starta med.