Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Skrivet av ff3250:

Någon annan som har upplevt problem med att de medföljande fläktarna (monterade i toppen) ger vibrationer (och därmed oljud)?

Jag funderar på att köpa ett par Noctua A12x25 då andra verkar ha löst det på så sätt. Det kostar en del men man kanske får vad man betalar för? Annars tar jag gärna tips på andra alternativ som gör att man slipper vibrationerna.

Inte testat dem, stoppade in Noctuas A12x25 på en gång i toppen! Kör dem på 40% hastighet med bra resultat, har en 240mm AIO, även här med 2x A12x25 på 40%.

Permalänk
Medlem

Hade också problem med oljud från medföljande fläktarna. De byttes idag mot be quiet pure Wing 2 som blev över när jag monterade silent Wing 3 på cpukylaren. Nu hör jag inte datorn vid Idle och de uppspolningarna som blev på de gamla vid minsta belastning hörs inte med de nya. Rekommenderar absolut att du byter ut de medföljande.

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Garvey:

@CM_Fredrik några nyheter rörande bracket för montering av ATX-nätagg? SF-agg är hårdavaluta just nu och jag har en trave ATX liggandes... :[

Ohoy! Jag får uppskatta att den är några månader bort - vilket inte är superkul att vänta på, såklart. Min inofficiella rekommendation skulle vara att kolla på vad det skulle kosta att få vår 3d-printbara bracket... 3d-printad Filen hittar man för gratis nedladdning här: https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/masterbox...

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem

Kan någon rek vilka fläktar jag kan lägga till mitt bygge för att få det så tyst det bara går? Tänker om man byter ut dom topp monterade kylarna.
https://komponentkoll.se/bygg/WqyKs

Permalänk
Skrivet av tuffodum:

Kan någon rek vilka fläktar jag kan lägga till mitt bygge för att få det så tyst det bara går? Tänker om man byter ut dom topp monterade kylarna.
https://komponentkoll.se/bygg/WqyKs

Det dyra och kanske bästa alternativet: Noctua NF-A12x25

Det lite billigare alternativet: Arctic P12 120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Ohoy! Jag får uppskatta att den är några månader bort - vilket inte är superkul att vänta på, såklart. Min inofficiella rekommendation skulle vara att kolla på vad det skulle kosta att få vår 3d-printbara bracket... 3d-printad Filen hittar man för gratis nedladdning här: https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/masterbox...

Fantastiskt! Jag jobbar i tryckbranchen så vi har säkert nån branchkollega någonstans som kan bistå med lite hjälp

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Garvey:

Fantastiskt! Jag jobbar i tryckbranchen så vi har säkert nån branchkollega någonstans som kan bistå med lite hjälp

Tack för hjälpen!

Inga problem! Vem vet, du kanske blir först i världen att få en ATX-bracket printad med titanpulver, eller något annat exotiskt material. Lycka till

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av ff3250:

Någon annan som har upplevt problem med att de medföljande fläktarna (monterade i toppen) ger vibrationer (och därmed oljud)?

Jag funderar på att köpa ett par Noctua A12x25 då andra verkar ha löst det på så sätt. Det kostar en del men man kanske får vad man betalar för? Annars tar jag gärna tips på andra alternativ som gör att man slipper vibrationerna.

Japp ruskar hela chassit när dom varvar på.
Inte heller är dom tysta ens på låga varv, en väldans massa vindljud från dom.

Permalänk
Cooler Master

Appropå 3d-printbara filer och fläktar - Matteo och Xiaowei från utvecklingsteamet höll en AMA för någon vecka sedan och släppte sen det officiella "topplocket" som kan printas och/eller remixas. Om någon känner sig lite crazy bananas och vill installera 12st 40mm-fläktar, eller lista ut hur man kör in 140 mm-fläktar; vassego!

https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/k8k6r6/3d_printable_t...

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk

Hej! Vet någon om det får plats med 2st 25mm Arctic Cooling P12 PWM fläktar under ett grafikkort som är 52mm tjock? (Msi 3060 ti 2x oc ventus) i nr200p

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av CM_Fredrik:

Appropå 3d-printbara filer och fläktar - Matteo och Xiaowei från utvecklingsteamet höll en AMA för någon vecka sedan och släppte sen det officiella "topplocket" som kan printas och/eller remixas. Om någon känner sig lite crazy bananas och vill installera 12st 40mm-fläktar, eller lista ut hur man kör in 140 mm-fläktar; vassego!

https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/k8k6r6/3d_printable_t...

140mm är väl lite knepigt att köra i topplocket när stommen inte har en 140mm bred öppning?
Det är väl annars min fråga, om stommen hade kunnat göras "smalare" för att göra plats för 140mm i toppen.

.... och när det kommer en ny uppdaterad kub.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Daemon:

140mm är väl lite knepigt att köra i topplocket när stommen inte har en 140mm bred öppning?
Det är väl annars min fråga, om stommen hade kunnat göras "smalare" för att göra plats för 140mm i toppen.

.... och när det kommer en ny uppdaterad kub.

Äsch, det är ju en del av utmaningen! Säkert kan någon våghalsig person göra så att fläktarna lutar några grader och därmed får plats Eller hittar på något helt annat - det är ju (nästan) bara fantasin som sätter gränser med STL-filen!

En ny uppdaterad kub, som i en NR200P V2 - eller missförstår jag dig till fullo?

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Skrivet av CM_Fredrik:

Appropå 3d-printbara filer och fläktar - Matteo och Xiaowei från utvecklingsteamet höll en AMA för någon vecka sedan och släppte sen det officiella "topplocket" som kan printas och/eller remixas. Om någon känner sig lite crazy bananas och vill installera 12st 40mm-fläktar, eller lista ut hur man kör in 140 mm-fläktar; vassego!

https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/k8k6r6/3d_printable_t...

Grymt nice!

Aldrig jobbat med thingiverse eller en STL fil, me det ser ju ut som om man kan extruda/dra ut den rätt enkelt och skapa utrymme och fästen för rätt stora radiatorer i toppen nu!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av CM_Fredrik:

Äsch, det är ju en del av utmaningen! Säkert kan någon våghalsig person göra så att fläktarna lutar några grader och därmed får plats Eller hittar på något helt annat - det är ju (nästan) bara fantasin som sätter gränser med STL-filen!

En ny uppdaterad kub, som i en NR200P V2 - eller missförstår jag dig till fullo?

Ja med kubchassi menar jag mer en ersättare till Elite 130 med bättre PSU-placering så man kan få in en vettig luftkylare, utan ODD, fler fläktplatser och med lite lärdomar från NR200P, cut-out för mobot typ och lite mer bredd (3 slots) för att göra plats för de allt högre grafikkorten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Daemon:

Ja med kubchassi menar jag mer en ersättare till Elite 130 med bättre PSU-placering så man kan få in en vettig luftkylare, utan ODD, fler fläktplatser och med lite lärdomar från NR200P, cut-out för mobot typ och lite mer bredd (3 slots) för att göra plats för de allt högre grafikkorten.

Ah! Allt har klarnat. Jag snackade precis med chassiteamet och de hälsar att tyvärr har de inget i pipan just nu vad gäller att uppdatera kuben. Sorry :'(

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Grymt nice!

Aldrig jobbat med thingiverse eller en STL fil, me det ser ju ut som om man kan extruda/dra ut den rätt enkelt och skapa utrymme och fästen för rätt stora radiatorer i toppen nu!

You can do it, champ!

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Skrivet av shogou:

Vad är dina temps med NDH14 i detta system? vilken cpu och gpu? Så cool!

Sry för sent svar!

Går runt 60-75 grader på CPU och GPU, beroende på typ av belastning
Men har fläktarna satte i en väldigt låg kurva, värdesätter lågt ljud över värmen.

Nästa steg blir väl att 3d-printa nån custom tratt till GPUn, kör nu med standardplasten, fast utan fläktarna

Edit: Kan också tillägga att det är gammal kylpasta på kylaren så går säkert ner lite till om jag fixar det

Kylpasta
Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

En liten förhandsvisning 😁😁😁

Klar med bygget innan jul, delar med mig av erfarenheterna här sen! Sjukt nöjd med chassit dock!

Bildlänk. // MOD
Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mastrovious:

Ps. Varför får jag inte in imgur bilder direkt i inlägget? Lägger man den som en bildlänk så kommer den inte upp vid förhandsgranskning...

Jag fixade bildlänken i ditt inlägg.

Men hur som helst, det är för att länken du tagit från Imgur går till en websida och inte en bild.
Om du klickar på "...", har för mig att det är uppe till höger på bilden, när du laddat upp en bild så får du lite alternativ typ "get share links" och där kan du få en färdig bildtaggning till bbcode/"forumkod".

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag fixade bildlänken i ditt inlägg.

Men hur som helst, det är för att länken du tagit från Imgur går till en websida och inte en bild.
Om du klickar på "...", har för mig att det är uppe till höger på bilden, när du laddat upp en bild så får du lite alternativ typ "get share links" och där kan du få en färdig bildtaggning till bbcode/"forumkod".

Snyggt, tack! Jag redigerade och såg länken du lagt. Såklart man gör så 🙈

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Såhär blev mitt råttbo.

Asus B550-I
5900X
Pure Rock 2
Asus 2080 Dual deshroud
Noctua NF-F12 PWM chromax i botten och Be Quiet Pure wing i toppen

Ville ha en USB-C på framsidan. Inte jättestabil på handen men blev rätt OK tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Såhär blev mitt råttbo.

Får man plats med sidepanel-bracketen och en 120mm intake med pure rock 2? Alltså framför PSU'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Får man plats med sidepanel-bracketen och en 120mm intake med pure rock 2? Alltså framför PSU'n.

Inte om du inte modifierar bracketen genom att ta bort metall som är i vägen för tornkylaren.

Permalänk
Medlem

Ingen som sett en 3d printad PSU-hållare om man vill ha ett SFX-agg monterat 90 grader vridet i fronten?

Jag vill ha ett fullängds GPU och en AIO-kylare i toppen, så kommer behöva vrida PSU 90 grader för att få ut kablarna horisontellt.

Permalänk
Medlem

Ok guys, jag kommer inom kort börja bygga i det här chassit eftersom den sista delen till bygget kommer imorgon (om planen håller), chassit har jag haft sedan i juli men inget har ju funnits i lager hela den här katastrofhösten. Lyckades scora ett Gigabyte 3080 Aorus Extreme från Webhallen i fredags och det kortet är 3,5 slot och 70 mm tjockt så detta ska bli mycket intressant... Enligt en kille på reddit så passar kortet med någon mm tillgodo i botten (finns bildbevis! ).

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Ok guys, jag kommer inom kort börja bygga i det här chassit eftersom den sista delen till bygget kommer imorgon (om planen håller), chassit har jag haft sedan i juli men inget har ju funnits i lager hela den här katastrofhösten. Lyckades scora ett Gigabyte 3080 Aorus Extreme från Webhallen i fredags och det kortet är 3,5 slot och 70 mm tjockt så detta ska bli mycket intressant... Enligt en kille på reddit så passar kortet med någon mm tillgodo i botten (finns bildbevis! ).

Ska bli spännande att se!
Har ett 6800XT ref och 15mm fläktar i botten totalt ca 65mm. Finns några mm mellanrum mellan kort och fläkt där!
Du kommer verkligen utnyttja utrymmet till max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowncow:

Ska bli spännande att se!
Har ett 6800XT ref och 15mm fläktar i botten totalt ca 65mm. Finns några mm mellanrum mellan kort och fläkt där!
Du kommer verkligen utnyttja utrymmet till max

Eh ja, jag kan erkänna att jag insåg hur jäkla stort det här kortet är först efter att jag betalat, med en lätt stigande panik innan jag fick bekräftat att det finns andra som kör samma kort i detta chassit...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Eh ja, jag kan erkänna att jag insåg hur jäkla stort det här kortet är först efter att jag betalat, med en lätt stigande panik innan jag fick bekräftat att det finns andra som kör samma kort i detta chassit...

72mm ska gå in enligt andra om jag minns rätt, men kortet ska ju gå in också

Permalänk
Medlem

Ersatte precis originalfläktarna (i toppen av chassit) med ett par Noctua A12x25 och jag kan bara säga att det verkligen var värt det. Istället för ett konstant brummande i idle och ett störande ljud (om man inte har hörlurar på) vid någon slags last är datorn nu knäpptyst. Eventuellt kan man komma undan billigare med andra fläktar, det viktiga är nog att byta ut orignalfläktarna.

Permalänk
Medlem

Nu så, äntligen klar med bygget (98% iaf). Delar mitt galleri här.

https://www.sweclockers.com/galleri/15329-gamingdator-vattenk...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

72mm ska gå in enligt andra om jag minns rätt, men kortet ska ju gå in också

Ja, jag spenderade juldagen med att bygga ihop den här burken och kan konstatera att kortet passar med minsta möjliga marginal. Man får plocka bort bottenpanelen, skruva av ena delen av ramen i botten och lossa på skruvarna till fronten så att man kan böja undan den ett par mm. Allt sitter med skruvar så det är ingen stor grej att göra egentligen, tar lite extra tid bara. Sen när kortet väl är inuti lådan så var det lite bökigt att få det att gå ner i pcie-slotten ordentligt, det var inte helt lätt att få till vinkeln rätt när kortet var så stort. Väl monterat så är det ett par mm mellan kort och botten, jag hade minimalt med sag men valde ändå att klippa till två remsor självhäftande gummibitar på ett par mm som stöd i bortre hörnet.

På det hela taget mycket nöjd med byggupplevelsen. Enda smolket i bägaren är att fästanordningen för främre fläkten på min Fuma2 tog i den bakre 120mm fläkten i taket så för stunden sitter bara den främre monterad medans jag väntar på en Noctua A12x15

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter