Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett itx-mobo för lga1150, så nästa vecka blire till att migrera från mATX i obsidian 350D till detta chassit.
Inget monsterbygge initialt, blir 4790k med 16GB, och mitt ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming
Slog till på ett Corsair sf600v2, 2st noctua 15mm för bottom intake, och en nzxt kraken x63.

Till sommaren blire dock nog ryzen och förhoppningsvis ett 3070.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med höga temps.
- 8700k med en Asus AIO som jag monterade i toppen.
- 3080 TUF OC.
- En 120mm noctua jag satt i sidan av chassit (bredvid moderkort)
- glassidan (får man ge upp den och byta till plåten med hål?)
- GPU monterad i botten

Vad är planen? Strössla med fler fläktar? En utblås bak kanske?
Vinner man nått på att försöka få in fläktar under GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har problem med höga temps.
- 8700k med en Asus AIO som jag monterade i toppen.
- 3080 TUF OC.
- En 120mm noctua jag satt i sidan av chassit (bredvid moderkort)
- glassidan (får man ge upp den och byta till plåten med hål?)
- GPU monterad i botten

Vad är planen? Strössla med fler fläktar? En utblås bak kanske?
Vinner man nått på att försöka få in fläktar under GPU?

Vad är in och vad är ut? Jag tror att du borde köra AIO med utblås och kanske sätta en shroud så att grafikkortet suger luften direkt från botten (eller fläktar där)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är in och vad är ut? Jag tror att du borde köra AIO med utblås och kanske sätta en shroud så att grafikkortet suger luften direkt från botten (eller fläktar där)

2 fläktar på radiatorn som blåser ut uppåt.
Fläkten i sidan vid moderkortet blåser inåt (hade nån ide att få cirkulation). Kanske bättre låta den blåsa ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

2 fläktar på radiatorn som blåser ut uppåt.
Fläkten i sidan vid moderkortet blåser inåt (hade nån ide att få cirkulation). Kanske bättre låta den blåsa ut?

Ställer en dum fråga (gjorde det misstaget själv). Du har riktat fläktarna rätt? Jag råkade sätta golv- och takfläktar att dra ut luften men tanken va att golvet skulle dra in... hade 90 temp på grafikkortet innan jag insåg misstaget 🙈 ligger på 65 nu

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Jag placerade en u12s och en 5600x på en b550i med 3070 TUF OC i botten.
Frun är nöjd med prestanda och minimal nivå av oljud

Kan du ha glaset monterat med denna lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Kan du ha glaset monterat med denna lösning?

Tror inte det, gick precis att stänga sidopanelen av plåt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Ställer en dum fråga (gjorde det misstaget själv). Du har riktat fläktarna rätt? Jag råkade sätta golv- och takfläktar att dra ut luften men tanken va att golvet skulle dra in... hade 90 temp på grafikkortet innan jag insåg misstaget 🙈 ligger på 65 nu

Hehe tack, jo det sitter pilar på dom, så att montera dom rätt går bra.
Min fråga är snarare hur man optimalt ska ha dom, dvs vilka ska blåsa in och vilka ska blåsa ut?

Det borde kännas som en nobrainer att radiatorns 2 fläktar ska blåsa ut, eftersom det är uppåt, värmen stiger uppåt, man måste bli av med luften någonstans. Men å andra sidan så kommer ju då radiatorn "kylas" av luften som redan är uppvärmd av GPU......
(Det är SJUKT hur varm luften blir av 3080, aldrig varit med om nått liknande)
(1)Finns det alltså någon mening med att testa att radiatorns fläktar ska suga in, för att "dra" kalluft utifrån genom radiatorn?

(2)Men alla fläktar kan ju inte sättas på utblås? Nånstans måste ju kall luft in. Eller är det ändå bättre att sätta allt på utblås och låta kalluften sugas in självt?

(3)Jag kan även sätta 2 tunna fläktar mellan chassi och GPU, men det är så tajt i chassit att dessa kommer ligga 100% dikt mot GPU, är det fortfarande vettigt att göra så?

Bonus: Ska testa att undervolta GPU då det förmodligen bör sänka värmeutveckling, men nu har man ju mest varit sugen att spela
(4) Bonusfråga: Finns det någon 92mm fläkt som är smal (14-15mm), förutom Noctuas NF-A9x14? Hade velat ha en vit...

Har numrerat upp 4 frågor ovan för att inte göra det så grötigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hehe tack, jo det sitter pilar på dom, så att montera dom rätt går bra.
Min fråga är snarare hur man optimalt ska ha dom, dvs vilka ska blåsa in och vilka ska blåsa ut?

Det borde kännas som en nobrainer att radiatorns 2 fläktar ska blåsa ut, eftersom det är uppåt, värmen stiger uppåt, man måste bli av med luften någonstans. Men å andra sidan så kommer ju då radiatorn "kylas" av luften som redan är uppvärmd av GPU......
(Det är SJUKT hur varm luften blir av 3080, aldrig varit med om nått liknande)
(1)Finns det alltså någon mening med att testa att radiatorns fläktar ska suga in, för att "dra" kalluft utifrån genom radiatorn?

(2)Men alla fläktar kan ju inte sättas på utblås? Nånstans måste ju kall luft in. Eller är det ändå bättre att sätta allt på utblås och låta kalluften sugas in självt?

(3)Jag kan även sätta 2 tunna fläktar mellan chassi och GPU, men det är så tajt i chassit att dessa kommer ligga 100% dikt mot GPU, är det fortfarande vettigt att göra så?

Bonus: Ska testa att undervolta GPU då det förmodligen bör sänka värmeutveckling, men nu har man ju mest varit sugen att spela
(4) Bonusfråga: Finns det någon 92mm fläkt som är smal (14-15mm), förutom Noctuas NF-A9x14? Hade velat ha en vit...

Har numrerat upp 4 frågor ovan för att inte göra det så grötigt.

Det viktiga i ekvationen är att grafikkortet måste dra sin friska luft utifrån, då kommer det i sig skapa övertryck och få runt luften. Just nu så suger det in sin egna varma luft igen flera varv.

Det kan lösas genom att köra en ’tratt’ från insuget i chassit till fläktarna eller att sätta fläktar direkt på chassits ventilationsplatser för insug.

Utblås genom radiatorn ska fungera fint om luften bara går igenom grafikkortet en gång (då blir den inte lika varm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hehe tack, jo det sitter pilar på dom, så att montera dom rätt går bra.
Min fråga är snarare hur man optimalt ska ha dom, dvs vilka ska blåsa in och vilka ska blåsa ut?

Det borde kännas som en nobrainer att radiatorns 2 fläktar ska blåsa ut, eftersom det är uppåt, värmen stiger uppåt, man måste bli av med luften någonstans. Men å andra sidan så kommer ju då radiatorn "kylas" av luften som redan är uppvärmd av GPU......
(Det är SJUKT hur varm luften blir av 3080, aldrig varit med om nått liknande)
(1)Finns det alltså någon mening med att testa att radiatorns fläktar ska suga in, för att "dra" kalluft utifrån genom radiatorn?

(2)Men alla fläktar kan ju inte sättas på utblås? Nånstans måste ju kall luft in. Eller är det ändå bättre att sätta allt på utblås och låta kalluften sugas in självt?

(3)Jag kan även sätta 2 tunna fläktar mellan chassi och GPU, men det är så tajt i chassit att dessa kommer ligga 100% dikt mot GPU, är det fortfarande vettigt att göra så?

Bonus: Ska testa att undervolta GPU då det förmodligen bör sänka värmeutveckling, men nu har man ju mest varit sugen att spela
(4) Bonusfråga: Finns det någon 92mm fläkt som är smal (14-15mm), förutom Noctuas NF-A9x14? Hade velat ha en vit...

Har numrerat upp 4 frågor ovan för att inte göra det så grötigt.

Hehe ja, jag råkade trots pilarna montera dom fel i all hast 🙈 men bra då har du koll på det.

Jag undervolta mitt RX 6800, gick från standard 1025 mV till 900 mV med överklockning dessutom. Det gjorde definitivt mycket för temperaturen så satsa på undervolt!

Vad gäller luftflöde så hade jag satsat på att få in luft underifrån och skjuta ut i toppen. Det går att få in två fläktar mellan chassi och gpu som du säger men du kommer ev få missljud på grund av turbulens som uppstår när fläktarna ligger för nära.

Jag hittade en 92mm fläkt från Noctua som va grå, har för mig det är redux serien? Den är inte vit men tyckte den grå färgen va det näst bästa utseendemässigt iaf.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hehe tack, jo det sitter pilar på dom, så att montera dom rätt går bra.
Min fråga är snarare hur man optimalt ska ha dom, dvs vilka ska blåsa in och vilka ska blåsa ut?

Det borde kännas som en nobrainer att radiatorns 2 fläktar ska blåsa ut, eftersom det är uppåt, värmen stiger uppåt.

Flikar bara in att rent generellt är detta ett vanligt tankesätt (som jag själv haft) men som i praktiken inte alltid stämmer. I flera tester jag kikat på räcker det ofta med en enda fläkt för att åsidosätta detta naturliga fenomen, och förbättringarna kan vara mer än värd det i temperatur och medföljande ljudnivå.

Kanske speciellt i SFF-chassin där det är rätt lite luft, så man skall definitivt experimentera och gå på det som ger bäst temp.. ignorera naturens lagar!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Någon som vill ge förslag på montering av ett system med 6800 referens och en 240 Be Quiet! aio?

Sidmonterad aio med utblås borde generellt ge bäst temps?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Någon som vill ge förslag på montering av ett system med 6800 referens och en 240 Be Quiet! aio?

Sidmonterad aio med utblås borde generellt ge bäst temps?

Skulle säga AIO i botten som insug, sidomonterad GPU och fläktar i taket som utsug låter mest optimal för kylning då får alla komponenter kall luft från rummet och den varma luft sug ut av fläktarna från toppen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Skulle säga AIO i botten som insug, sidomonterad GPU och fläktar i taket som utsug låter mest optimal för kylning då får alla komponenter kall luft från rummet och den varma luft sug ut av fläktarna från toppen.

Då borde man ha lådan uppochnervänd också (luft i aio)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då borde man ha lådan uppochnervänd också (luft i aio)

Sant glömde att man bör monterar AIO i stånden eller i toppen för optimal livslängd och prestanda.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då borde man ha lådan uppochnervänd också (luft i aio)

Skrivet av Anders9110:

Sant glömde att man bör monterar AIO i stånden eller i toppen för optimal livslängd och prestanda.

Be Quiet aion har pumparna på slangen och luftningssystem likt en bil. Får med extra vätska till och med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här finns det ett par exempel på NR200P med tre olika konfigurationer/kyllösningar. Finns en hel video där han jämför temperatur och ljud med olika lösningar i just det chassit också. https://www.youtube.com/channel/UC6qtJp2I5yUaEec7xb5TwyA/vide...

Permalänk
Medlem

När det gäller NR200 och kylning så tror jag denna kanalen är den jag sett med mest tester på olika konfigurationer.

Machines & More

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

NR200P vänner!
en eller båda av dom medföljande 120mm fläktarna i min vibrerar, eller vandrar i hastighet hela tiden och vid något varvtal brummar det lite, kan det vara fel på den/dom eller räcker det kanske med att sätta ett fast RPM i fläktstyrningen?

Om jag skulle byta (och slippa gräva mig ner till kontakterna, visst är det 4-pins?)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

NR200P vänner!
en eller båda av dom medföljande 120mm fläktarna i min vibrerar, eller vandrar i hastighet hela tiden och vid något varvtal brummar det lite, kan det vara fel på den/dom eller räcker det kanske med att sätta ett fast RPM i fläktstyrningen?

Om jag skulle byta (och slippa gräva mig ner till kontakterna, visst är det 4-pins?)

Det kan vara att den reagerar så vid vissa varvtal, jag bytte dock ut mina mot Arctic P12
Det du kan göra är att hitta i RPM/% när det blir missljud, och sen i fläktkurvan göra att den går direkt från 33% till 35% (t.ex) vid en viss temperatur

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

NR200P vänner!
en eller båda av dom medföljande 120mm fläktarna i min vibrerar, eller vandrar i hastighet hela tiden och vid något varvtal brummar det lite, kan det vara fel på den/dom eller räcker det kanske med att sätta ett fast RPM i fläktstyrningen?

Om jag skulle byta (och slippa gräva mig ner till kontakterna, visst är det 4-pins?)

Det verkar tyvärr på många som att fläktarna håller låg kvalitet och de flesta i tråden verkar byta ut dem. Kanske något för @cm_fredrik att reflektera över?

Permalänk
Medlem

Om ni önskar mer utrymme på toppen så finns det filer för en Top Hat att ladda ner här:
https://www.thingiverse.com/thing:4707763

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av adfactory:

Om jag skulle byta (och slippa gräva mig ner till kontakterna, visst är det 4-pins?)

Yep! 4-pin pwm är det.

Skrivet av medbor:

Det verkar tyvärr på många som att fläktarna håller låg kvalitet och de flesta i tråden verkar byta ut dem. Kanske något för @cm_fredrik att reflektera över?

Reflekterar! Dels har jag givetvis ett allmänt intresse av att se vad ni tycker om CM's produkter, men NR200P är också min 2020 darling-produkt, så jag antecknar flitigt ris som ros

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Skrivet av CM_Fredrik:

Yep! 4-pin pwm är det.

Reflekterar! Dels har jag givetvis ett allmänt intresse av att se vad ni tycker om CM's produkter, men NR200P är också min 2020 darling-produkt, så jag antecknar flitigt ris som ros

Kommer inte reklamera då det känns som mycket meck, sparar fläktarna till nåt mindre ljudkänsligt bygge.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Blev ett par
be quiet! Silent Wings 3 / PWM / 120mm som ersättning

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Tight var ledordet! Älskar när boxen är större än chassit 🤣 (Rear intake / top exhaust vad gäller luftflöde)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Kanske tagits upp tidigare, men för er med långa grafikkort - dra 24pins-kabeln på baksidan mellan nätagg och buren för att spara plats.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Blev ett par
be quiet! Silent Wings 3 / PWM / 120mm som ersättning

den blev helt tyst och vibrationsfri (endast luftkylning) inluft under, utblås bak och uppåt.
Mycket nöjd med chassit annars.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Kan någon tipsa om ett 750 nätagg som skulle funka bra i detta chassit, hade tänkt köra Corsair SF600 V2 ihop med ett 3060ti kort men blev tipsad om att gå upp lite för att ev kunnna få datorn lite tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Kan någon tipsa om ett 750 nätagg som skulle funka bra i detta chassit, hade tänkt köra Corsair SF600 V2 ihop med ett 3060ti kort men blev tipsad om att gå upp lite för att ev kunnna få datorn lite tystare.

Jag kör Corsair 750w sfx. Men tror det är bristvara för tillfälligt

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop