Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Färgkorrigering på Acer Aspire 3

Hej! Jag har precis köpt en Acer Aspire 3 efter att ha haft en Lenovo Ideapad de senaste fyra åren, och det första som slog mig när jag startade Acern var hur annorlunda färgerna såg ut. Forutom ett ordentligt blåstick (som jag korrigerat) så är inga mörkt grå och svarta färger sina true colours, så att säga utan det sticker lite åt olika håll. Spotify exempelvis är väldigt gröntonat. Är detta något som är vanligt på nya laptops? Alla färger ser dessutom lite washed out ut, och det är svårt att få till någon bra kontrast.

Uppskattar all hjälp!

Specs:
Acer Aspire 3 15,6"
Intel® Core™ i5-6300U processor
Intel UHD Graphics
8 GB DDR4 RAM
256 GB M.2 PCIe NVMe SSD

Permalänk

Googlade lite på Acer Aspire 3 och den verkar ha en tn-panel med ca 60% srgb täckning och kanske 500 i kontrast. Det går inte göra så mycket tyvärr, färgerna kommer alltid se lite "washed out" och kontrasten är heller inte den bästa.

https://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-3-A315-51-i3-8130U-...

Har en Toshiba från 2012 med tn-panel och 75% srgb täckning och kanske 300 i kontrast och den är lika hemsk den också trots kalibrering etc, duger till word, excel men filmer och bilder ser ganska "washed out" och så fort man ändrar vinkel så ser allt ut som ett negativ

Det går kanske knåpa till en någorlunda inställning mha windows färgkalibrering och guiderna på www.lagom.nl.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB