LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Man tackar! @Aligiggs skrev i tråden och @Weestman hörde av sig via sms enligt överenskommelse Nu kan man slappna av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Man tackar! @Aligiggs skrev i tråden och @Weestman hörde av sig via sms enligt överenskommelse Nu kan man slappna av!

Seså, tillbaka och spela DotA med dig nu!

Dock fortsatt intresserad av att om en 6,4cm soundbar går att använda tillsammans med teven eller om fotstödet är för lågt?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Seså, tillbaka och spela DotA med dig nu!

Dock fortsatt intresserad av att om en 6,4cm soundbar går att använda tillsammans med teven eller om fotstödet är för lågt?

Ett ögonblick, ska mäta

Okey.. det är inte mer än 3 cm, från tv-bänken upp till kanten på tv:n.

Om någon här har en superidé om hur man kan höja upp tv:n på något enkelt sätt, så hör gärna av er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Ett ögonblick, ska mäta

Om någon här har en superidé om hur man kan höja upp tv:n på något enkelt sätt, så hör gärna av er!

Sätt en träskiva eller liknande under stativet. Gör den någon millimeter kortare i varje led än stativet så syns den inte. I värsta fall finns det stativ som detta, men det är lite tråkigt när man köpt en så fin tv

Själv har jag ett 5.1 system som jag ska lyckas fixa upp. Centerhögtalaren får inte plats under tv:n, så alternativen står mellan ett sånt stativ som jag länkade eller att väggmontera högtalaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Ett ögonblick, ska mäta

På sikt får det ju bli att hänga upp den på väggen kanske. Känns ju inte optimalt att ha en atmos soundbar under bänken liksom så att ljudet inte studsar mot taket utan mot bänken. Och att låta den täcka en del av bilden är ju såklart inget alternativ alls.

Vilka modeller av soundbars från LG är anpassade för CX? Samtliga? Tänker mig något för ca 5-6tk, gärna med bakhögtalare till och gärna/obligatoriskt med BF-rea (bang for the buck så att säga).

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem

Samtliga 25 TV-apparater på Dustin är slutsålda nu. Tog under timmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Samtliga 25 TV-apparater på Dustin är slutsålda nu. Tog under timmen.

Känns lite konstigt va? Så bra priser var det väll ändå inte.

Edit: Ser iof ut att finnas en hel del kvar när jag uppdatera nu. CX 55 finns fortfarande

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Känns lite konstigt va? Så bra priser var det väll ändå inte.

Var väl inte livets deal direkt men 20tkr för en 65" LG CX är ju riktigt bra. Även om vissa tror/hoppas på 18-19tkr här då C9 som hade högre utgångspris gick för 20tkr. Känns skönt iaf efter att ha bestämt mig för denna för 2-3 månader sen att äntligen få tag på en. Å är ändå en TV som kostat en bit över 30tkr för bara några månader sen Flytten kommer ha kostat mig ca 75tkr och utan black friday erbjudande på TV + soffor osv så hade jag varit en bra bit över 100tkr. Fan, är inte billigt å flytta från en vanlig enkel studentlägenhet till ett riktigt hem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaz:

Jag slå till en 65GX från EG. Dock leverans första veckan december, det är bara flytta in OLED55B6V
Får ju min Ps5 samma vecka.. min nuvarande receivern stödjer dock inte Hdmi 2.1..får se om det blir.

Jag har samma dilemma men det får duga så just nu då den primärt ändå bara kommer att användas för Filmtittande och PS4. Finns inte sååå många 2.1 receivers att välja på just nu om man inte vill slänga upp 10-20K till

Låter det komma ut lite fler alternativ innan jag hoppar på att uppgradera förstärkaren.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/63-69tum/lg-oled65gx...

GX 65tums för 25k på netonet det som EG hade innan.

Visa signatur

------------

Permalänk

Därja, en butik man kan åka till för att byta ut vid defekter Klappat och köpt!

Permalänk
Medlem

Slog precis till på en CX 65tums, men vette tusan om det är värt en extra 8000:- jämfört med en SONY XH90 65". Naturligtvis beror det lite på ens ekonomisk situation också, men är det någon större skillnad mellan dom båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Jag har samma dilemma men det får duga så just nu då den primärt ändå bara kommer att användas för Filmtittande och PS4. Finns inte sååå många 2.1 receivers att välja på just nu om man inte vill slänga upp 10-20K till

Låter det komma ut lite fler alternativ innan jag hoppar på att uppgradera förstärkaren.

Kör ju all media via nvdia shield, väldigt nöjd.
Får kolla med hifiklubben, om man hittar en prisvärt förstärkare som stödjer hdmi 2.1.

Har en Dennon x2200w funkar utmärkt till ps4.
Lär väl inte se så bra ut om man kopplar ps5 i den.

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att det skulle bli en 10k LG CX deal enligt nån "insider", på men hittar inte posten? Måste varit i en annan tråd, eller har jag drömt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Så, en follow upp kanske är på sin plats. Några minns min "fläckiga" TV med ovanligt stora mörka fält? Bestämde mig ju för att ha kvar den i hopp om att det skulle blekna, för enligt "internet" var det så i de flesta fall.

Så här ser den ut nu ett antal månader och många hundra timmars drift senare.
https://i.imgur.com/PEfhKa3.jpeg

Ser ni hur mycket bättre det är? Nä? Inte jag heller. Har kört en ny runda med LG-support nu, och väntar på service. Förhoppningsvis innebär det att jag får en ny panel.

Så lite TL;DR. OLED är inte en perfekt teknik. Banding finns alltid, och ojämnheterna kan vara rätt extrema som i mitt fall. Det är lite #dealwithit och de flesta tycker nog fördelarna uppväger nackdelarna, men var beredda på att det är lite av ett lotteri.

Har du fått någon fingervisning på vad det tror utfallet blir? När jag hörde av mig om liknande lät det som att det mesta är inom felmarginalen och att man då får betala teknikerns service/felsökning själv. Jag har rosa tint på sidorna som syns rätt mycket vid öken/ljus bild och även en del banding på min 65" B7. Reklamationsrätten går ut i januari så är väl dags att dra en runda kanske..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Läste någonstans att det skulle bli en 10k LG CX deal enligt nån "insider", på men hittar inte posten? Måste varit i en annan tråd, eller har jag drömt det?

Låter för bra för att vara sant. Men ryktet går.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

I PS5-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimshaw:

Slog precis till på en CX 65tums, men vette tusan om det är värt en extra 8000:- jämfört med en SONY XH90 65". Naturligtvis beror det lite på ens ekonomisk situation också, men är det någon större skillnad mellan dom båda?

Det beror nog på vad du har för behov... LG:n har bättre svärta och kontrast, men Sonyn är ljusstarkare.
Så har du ett rum med mycket ljusinsläpp osv så kanske inte vinsten med LG:n är lika stor.
*edit* jag måste tänkt på Sony:s XH95 serie. XH90 är inte så himla ljusstark som jag trodde!

Är du gamer så är nog LG bättre: Sonyn har väl tex inte 4k i 120hz i 4:4:4 tror jag? (jag har inte hängt med riktigt där dock vad som hänt med firmware osv)
LG brukar även ha lägre input lag i snabbaste gamingläget tex, plus OLED har snabbast responstid.

Skrivet av dopeey:

I PS5-tråden

Eller var det inte i black friday tråden nån snackade om att priset skulle droppa till 9990kr?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ni som kan Tv...

1. Har funderat på att uppgradera Tv nu iom PS5 och sneglar på LGs CX (65/77”) men blir lite avskräckt av problemen med vrr och gamma. Hur allvarligt är det? Väntar hellre ett halvår på ny modell än köpa en med problem som kanske inte kan fixas.

2. Min Tv idag klarar 4k60Hz men inte vrr. PS5/XSX är väl så pass kraftiga så dom borde klara stabil 60Hz även i 4k. Hur viktigt är det med vrr då? Som jag förstått det så är det bra om man kör i 120Hz och spelet droppar ner från 120Hz. Rätt eller fel?

Permalänk
Medlem

@ktd
PS5 har ingen VRR i skrivande stund.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

@ktd
PS5 har ingen VRR i skrivande stund.

Det vet jag men Sony säger att det kommer. Men jag skrev också XSX så frågan gällde inte PS5 utan mer vrr.

Permalänk
Medlem

LG 65 CX för 20k på media markt. Tror ni det blir billigare på riktiga black friday..? Svårt om man ska våga hålla sig..

Permalänk
Medlem

Såg att EG också satt black friday pris på samtliga LG CX produkter nu. Ser ut att vara samma som MediaMarkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Ni som kan Tv...

1. Har funderat på att uppgradera Tv nu iom PS5 och sneglar på LGs CX (65/77”) men blir lite avskräckt av problemen med vrr och gamma. Hur allvarligt är det? Väntar hellre ett halvår på ny modell än köpa en med problem som kanske inte kan fixas.

2. Min Tv idag klarar 4k60Hz men inte vrr. PS5/XSX är väl så pass kraftiga så dom borde klara stabil 60Hz även i 4k. Hur viktigt är det med vrr då? Som jag förstått det så är det bra om man kör i 120Hz och spelet droppar ner från 120Hz. Rätt eller fel?

Jag kan ju säga såhär att gå från 120 FPS ned till tex. 90 FPS känns betydligt mindre än att gå från 60 till 40 FPS. VRR/Freesync/G-Sync är viktigare för dipparna från 60 inte ska märkas lika lätt. För 60 FPS är ju den minsta acceptabla FPS man bör sträva efter (anser jag). Och det finns ju redan spel idag som PS5 och XBOXSX inte klarar att hålla över 60 FPS hela tiden.

Och angående de problem som finns idag med VVR och gamma så får du ju se det som att nya funktioner inte funkar på en gång, de behöver ofta släppas fixar för att det ska funka bra. Så är det när man hoppar på något tidigt, det gäller TV, konsoler, grafikkort och Operativsystem. Ja det mesta.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

tror man som mest kan hoppas på 13k för 55" CX. Även om jag tvekar även där, verkar inte som att dessa modeller inte direkt är så svårsålda. Min spekulation är att 15k är det lägsta CX kommer gå för - jag menar om de tog slut direkt efter att ha sänkts till 15k varför skulle nån annan sänka den till 13k eller lägre? BF handlar väl ändå i slutändan att butikerna vill "bli av" med produkter vilket är säkerligen anledningen till att Sony A8 reades ut för mer då den inte är lika hypead som CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag kan ju säga såhär att gå från 120 FPS ned till tex. 90 FPS känns betydligt mindre än att gå från 60 till 40 FPS. VRR/Freesync/G-Sync är viktigare för dipparna från 60 inte ska märkas lika lätt. För 60 FPS är ju den minsta acceptabla FPS man bör sträva efter (anser jag). Och det finns ju redan spel idag som PS5 och XBOXSX inte klarar att hålla över 60 FPS hela tiden.

Hmm. Trodde att nya generationen skulle klara hålla 60fps men det kanske kommer nästa generation.
Sen om man slår på raytracing blir det ännu tyngre för dom stackars konsolerna...

Citat:

Och angående de problem som finns idag med VVR och gamma så får du ju se det som att nya funktioner inte funkar på en gång, de behöver ofta släppas fixar för att det ska funka bra. Så är det när man hoppar på något tidigt, det gäller TV, konsoler, grafikkort och Operativsystem. Ja det mesta.

Jo, så är det ju alltid. Men frågan var egentligen om det är något man kommer störa sig mycket på, mer än att om något helt felfritt kommer runt hörnet. Visst, LG ska försöka lösa det med olika kurvor eller liknande men det är inte säkert att dom gör. Någon här som har Tvn idag och kör vrr kanske har sett "problemet" och har en faktisk upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Hmm. Trodde att nya generationen skulle klara hålla 60fps men det kanske kommer nästa generation.
Sen om man slår på raytracing blir det ännu tyngre för dom stackars konsolerna...

Jo, så är det ju alltid. Men frågan var egentligen om det är något man kommer störa sig mycket på, mer än att om något helt felfritt kommer runt hörnet. Visst, LG ska försöka lösa det med olika kurvor eller liknande men det är inte säkert att dom gör. Någon här som har Tvn idag och kör vrr kanske har sett "problemet" och har en faktisk upplevelse.

Vad jag vet så var det ju problem med VRR till Geforce 3000 serien när den först kom men det löstes ju inom en månad. Och då tror jag inte 3000 serien har högre prio är konsolerna. Så jag tror nog alla eventuella problem som går att fixa kan fixas.

Jag vet tex. att LG's CX serie inte funkar som det ska med AMD's nya 6000 serie av GPU's men jag klickade för bara några minuter hem en LG OLED48 CX för jag tror att eventuella problem kommer LG att fixa. Och om inte då säljer man TVn om ett par månader och köper en ny.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

jag tror att eventuella problem kommer LG att fixa. Och om inte då säljer man TVn om ett par månader och köper en ny.

Helt sant. Och sen är det ju så att många "problem" skull man inte tänkt på om inte experter på internet påpekat att dom existerar.
Hoppas på en rejäl BF på 77", annars får det bli en 65".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vad jag vet så var det ju problem med VRR till Geforce 3000 serien när den först kom men det löstes ju inom en månad. Och då tror jag inte 3000 serien har högre prio är konsolerna. Så jag tror nog alla eventuella problem som går att fixa kan fixas.

Jag vet tex. att LG's CX serie inte funkar som det ska med AMD's nya 6000 serie av GPU's men jag klickade för bara några minuter hem en LG OLED48 CX för jag tror att eventuella problem kommer LG att fixa. Och om inte då säljer man TVn om ett par månader och köper en ny.

Har du hittat någon deal på 48"? jag har inte sett att det varit några rabatter på minstingen.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most