LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Uppgraderade du till .26 eller stannade på 25?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Spenderat en hel del tid för att få till settings rätt och utan banding, så kanske lite intressant info:
ycbcr444 10bit Limited ger inga banding artifacts i spears munsil test - rgb full däremot har artefakter.

Hmm, har du provat ycbcr444 10bit Full? Funkar det?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, har du provat ycbcr444 10bit Full? Funkar det?

Nej, det finns inte.

Permalänk
Medlem

Såldes 65" C9 helt slut på BF förra året? Måste man hänga på låset så att säga tror ni, för att få en 65" CX?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Såldes 65" C9 helt slut på BF förra året? Måste man hänga på låset så att säga tror ni, för att få en 65" CX?

Om du VERKLIGEN vill få tag i en CX inför BF så kan du ju beställa en nu och sedan få tillbaka mellanskillnaden om den sänks(vilket den kommer göra).

Jag kommer personligen att beställa 65'' CX i början av nov hos Netonnet och sen få tillbaka mellanskillnaden då de har prisgaranti i 30 dagar tror jag det var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Om du VERKLIGEN vill få tag i en CX inför BF så kan du ju beställa en nu och sedan få tillbaka mellanskillnaden om den sänks(vilket den kommer göra).

Jag kommer personligen att beställa 65'' CX i början av nov hos Netonnet och sen få tillbaka mellanskillnaden då de har prisgaranti i 30 dagar tror jag det var?

De har prisgaranti i 90 dagar om man är klubbmedlem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Om du VERKLIGEN vill få tag i en CX inför BF så kan du ju beställa en nu och sedan få tillbaka mellanskillnaden om den sänks(vilket den kommer göra).

Jag kommer personligen att beställa 65'' CX i början av nov hos Netonnet och sen få tillbaka mellanskillnaden då de har prisgaranti i 30 dagar tror jag det var?

Skrivet av Specias:

De har prisgaranti i 90 dagar om man är klubbmedlem.

Jaha så pass? Gäller det med säkerhet även över black friday och sådana exklusiva kampanjer? Man kanske ska slå till nu då.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Jaha så pass? Gäller det med säkerhet även över black friday och sådana exklusiva kampanjer? Man kanske ska slå till nu då.

Det du förlorar på ett sådant köp är ifall NoN inte är billigast på BF, eller gäller det verkligen mot alla andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det du förlorar på ett sådant köp är ifall NoN inte är billigast på BF, eller gäller det verkligen mot alla andra?

Gäller bara mot dem själva. Känns dock som att de flesta kommer matcha sina priser. Kan absolut betala någon tusenlapp mer för att vara helt säker på att jag får ett exemplar.

Men frågan är väl fortfarande aktuell, gick alla C9 åt senaste BF? Har inga problem med att sitta vid midnatt och vara redo om så är fallet. Men låter smidigt att beställa nu och ta en ev. förlust. Då slipper jag ju vänta 1 månad extra på TV med!

Edit: Jag är inte redo å vara dumsnål. Men om de senaste modellerna aldrig gått åt vid BF så är det väl också dumt att betala massa extra pengar nu.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Gäller bara mot dem själva. Känns dock som att de flesta kommer matcha sina priser. Kan absolut betala någon tusenlapp mer för att vara helt säker på att jag får ett exemplar.

Men frågan är väl fortfarande aktuell, gick alla C9 åt senaste BF? Har inga problem med att sitta vid midnatt och vara redo om så är fallet. Men låter smidigt att beställa nu och ta en ev. förlust. Då slipper jag ju vänta 1 månad extra på TV med!

Edit: Jag är inte redo å vara dumsnål. Men om de senaste modellerna aldrig gått åt vid BF så är det väl också dumt att betala massa extra pengar nu.

Jag vet inte vad du menar riktigt, men C9 går väl fortfarande att köpa? Varför skulle den tagit slut på BF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Jaha så pass? Gäller det med säkerhet även över black friday och sådana exklusiva kampanjer? Man kanske ska slå till nu då.

Jag skulle tro det, frågade kundtjänsten om det. Deras prisgaranti gäller dock endast mot deras egna priser. Inte mot andra försäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag vet inte vad du menar riktigt, men C9 går väl fortfarande att köpa? Varför skulle den tagit slut på BF?

Inte 65” som verkar vara den populära versionen.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Jaha så pass? Gäller det med säkerhet även över black friday och sådana exklusiva kampanjer? Man kanske ska slå till nu då.

Jag skrev till deras chatt och frågade för ett par dagar sen, och då skulle man få tillbaka mellanskillnaden om den sänks på BF sa support-snubben. Har även läst om andra här på forumet som har köpt något där, och sedan fått tillbaka mellanskillnaden under rea.

Permalänk

Kan inte hitta HBO nordic som app på min B9 i LG content store. Någon som vet om den finns överhuvudtaget? Hur gör ni annars för att spela hbo på TVn. Har ingen chromecast :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mongopush:

Kan inte hitta HBO nordic som app på min B9 i LG content store. Någon som vet om den finns överhuvudtaget? Hur gör ni annars för att spela hbo på TVn. Har ingen chromecast :/

På min CX heter den bara HBO, men det är HBO Nordic som är "seller".

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Hur mörkt behöver mitt rum vara för att filmer/tv-serier ska se vettigt ut på en LG OLED? Jag har i princip alltid en golvlampa igång i mitt vardagsrum, så det är inte bäcksvart. Är det ett problem med denna TV?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Hur mörkt behöver mitt rum vara för att filmer/tv-serier ska se vettigt ut på en LG OLED? Jag har i princip alltid en golvlampa igång i mitt vardagsrum, så det är inte bäcksvart. Är det ett problem med denna TV?

Så länge du inte kör med fullt solljus på tvn är det inga problem. En OLED är idag ljusstarkare än vad toppmodellerna hos LCD var för bara några år sedan, inget alls att oroa sig över

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så länge du inte kör med fullt solljus på tvn är det inga problem. En OLED är idag ljusstarkare än vad toppmodellerna hos LCD var för bara några år sedan, inget alls att oroa sig över

Tycker jag läser och hör i reviews hela tiden att det måste vara helt mörkt i rummet för att LG OLED ska se bra ut. Något med svärtan?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Tycker jag läser och hör i reviews hela tiden att det måste vara helt mörkt i rummet för att LG OLED ska se bra ut. Något med svärtan?

Mörkare är bättre för bästa upplevelse, men de ser bra ut i många miljöer, tror många är lite väl kritiska helt ärligt

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sarg:

Tycker jag läser och hör i reviews hela tiden att det måste vara helt mörkt i rummet för att LG OLED ska se bra ut. Något med svärtan?

Äh, dumheter. Ser bra ut i vanlig miljö. Extremt sällan jag har helt mörkt.

OLED och CX-serien må ha en del problem, men ljusstyrka i praktiken är nog inte ett av dessa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Fråga om kalibrering. Är det värt att lägga ett par tusen för att kalibrera sin CX själv?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bankai:

Fråga om kalibrering. Är det värt att lägga ett par tusen för att kalibrera sin CX själv?

Helt ärligt, antagligen inte. Vissa av de förinställda lägena är såpass nära "rätt" att du sannolikt inte kommer märka någon skillnad. Viktigare då att slå av "bildförbättrande" funktioner med tveksam interpolering och liknande

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Fråga om kalibrering. Är det värt att lägga ett par tusen för att kalibrera sin CX själv?

Jag har gett mig in i träsket med min LG C9 65" som precis som CX har möjlighet att ladda upp 3D LUTs. Kortfattat innebär detta att det finns möjlighet att mäta upp en väldigt massa färger (bygga en 3D kub) och ladda upp dessa i TVn och på sätt kommer man runt problemet med att TVn/panelen inte är helt linjär.

Men det är en utmaning att kalibrera WRGD OLEDs, panelen är uppbyggd med vit, röd, grön och blå dioder. Men endast 3 av dessa är igång samtidigt för att blanda ihop färgerna. Professionella OLED paneler som används i av produktionsbolag etc är RGB baserade och har inte den vita dioden.

Från fabrik var min panel lite felaktigt kalibrerad (panellotteriet avgör). Men efter att ha justerat ner kontrasten och ökat upp färgerna baserat på initiala mätningar, kalibrerat vitbalansen i servicemenyn med en spektrofotometer kunde jag med ColourSpace HTL bygga en 3D LUT som gett mig ett fantastiskt resultat.

Om du vill ge dig in på detta så rekommenderar jag inte att köpa Calman Home for LG som i sin nuvarande form inte klarar av att bygga 3D LUTs till dessa apparater på ett tillfredsställande sätt. Titta istället på ColourSpace HTL från Light Illusion. Med ColourSpace profilerar du panelen och kan efterhand bygga en kub för önskad gamma kurva. Jag har gjort 3st (Gamma 2.25, 2.3 och 2.4) för dagtid, mysbelysning och mörkt rum och laddad dessa i 3st olika bildlägen som gör det enkelt att växla.

Vid en mätning av 1000 punkter är högsta delta E 1.06 och de allra flesta långt under det. Resultatet är fantastiskt men det tar en del tid.

Kan hända att jag har rört ihop begreppen då jag fortfarande är ny på området och fick bra guidning i hela processen, men @Laxpudding kommer säkert in och rättar till det hela

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺

Intressant läsning! Jag har aldrig haft tiden att fördjupa mig i 3D-LUT:arna på LG:s modeller. Är det fortfarande så att man låser ut vissa inställningar om man kör med LUT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Intressant läsning! Jag har aldrig haft tiden att fördjupa mig i 3D-LUT:arna på LG:s modeller. Är det fortfarande så att man låser ut vissa inställningar om man kör med LUT?

Det finns möjlighet att skapa en 1D LUT för gråskalan, detta medför dock artifakter och är inte rekommenderat. När en 1D LUT laddas låses inställningarna för vitbalansen, men som sagt det är inte rekommenderat.

Det optimala är att kalibrera 109% vitt med en spektrofotometer i servicemenyn, ställa in gamma 2.2 (som är native för panelen). Köra några svep för att ta reda på bäst inställning av kontrast och färg för att få en så linjär respons som möjligt. Sedan köra en profiliering som först inkluderar en pre-roll med 1000 testrutor för att värma upp panelen kontrollerat följt av 4000 testrutor. ColourSpace bakar in ett antal testrutor under körningen som mäter drift och kompenserar för detta.

När 3D LUTen sedan är laddad så blir Color Gamut utlåst eftersom kuben byggs för REC709, inget annat blir utlåst i menyerna. Men eftersom LUTen är byggd för specifika inställningar av OLED Light, kontrast, färg så är det ingen bra idé att justera sådana saker efteråt även om det är möjligt. Det däremot fullt möjligt att bygga flera LUTar för olika bildlägen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Calle:
Vilken utrustning behövs för att göra detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@Calle:
Vilken utrustning behövs för att göra detta?

En X-Rite I1 Display Pro för att göra mätningarna och en ColourSpace HTL licens. ColourSpace är fortfarande i betastadiet så priset har varit rabatterat ett tag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

En X-Rite I1 Display Pro för att göra mätningarna och en ColourSpace HTL licens. ColourSpace är fortfarande i betastadiet så priset har varit rabatterat ett tag.

Är det värt nästan 15% av TV-priset för t.ex en CX 65" (den jag tittar på)?

Om någon funderar på att köpa en sådan här kan jag tänka mig att gå ihop med någon iaf, även om jag inte har något användningsområde efter. Eller så finns det kanske en vänlig själ därute som kan tänka sig att låna ut (alt hyra ut)?

Fast först ska jag ju köpa min TV Undra om några butiker tjuvstartar med Black Week? Såg att Mio (möbelaffären) hade börjat redan i torsdags. Elgiganten hintade om att de skulle tjuvstarta också bara för att sprida ut köpen över längre tid pga pandemin.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Är det värt nästan 15% av TV-priset för t.ex en CX 65" (den jag tittar på)?

Om någon funderar på att köpa en sådan här kan jag tänka mig att gå ihop med någon iaf, även om jag inte har något användningsområde efter. Eller så finns det kanske en vänlig själ därute som kan tänka sig att låna ut (alt hyra ut)?

Fast först ska jag ju köpa min TV Undra om några butiker tjuvstartar med Black Week? Såg att Mio (möbelaffären) hade börjat redan i torsdags. Elgiganten hintade om att de skulle tjuvstarta också bara för att sprida ut köpen över längre tid pga pandemin.

Börja med att skaffa TVn, det brukar vara rekommenderat att låta dem gå 200-300h först för att låta panelen bli inkörd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag är väl typen som köper något relativt mellan/top end och försöker sitta på det ganska länge, särskilt om det är dyra saker som en TV (som jag just nu inte har någon av iof.)

Är X-generationen av OLED framtidssäkert eller ska man vänta till nästa BF? Har läst lite om barnsjukdomar angående HDMI och frekvenser.

Visa signatur

Nada.