LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopeey:

I PS5-tråden

Verkar iaf inte vara hos elgiganten som det tidigare var trott.

Är bara netonnet kvar nu att släppa priserna på den tv:n

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Verkar iaf inte vara hos elgiganten som det tidigare var trott.

Är bara netonnet kvar nu att släppa priserna på den tv:n

Precis, har svårt att tänka mig att elgiganten sänker 55:an ytterligare på fredag som någon medlem skrev tidigare.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk

Försäljaren på MediaMarkt pratade om att de har en prisgaranti där de matchar priset om de sänker ytterligare, men hittade inget om det på nätet. Det kanske är en butiksgrej, men det kan vara en bra anledning till att köpa sin TV därifrån.

Jag slog till på en 55CX för 15k från Webhallen mest för att har en butik nära där man kan lämna tillbaka den ifall någon aktör gör en megadeal...

Permalänk
Skrivet av Storebror89:

Försäljaren på MediaMarkt pratade om att de har en prisgaranti där de matchar priset om de sänker ytterligare, men hittade inget om det på nätet. Det kanske är en butiksgrej, men det kan vara en bra anledning till att köpa sin TV därifrån.

Jag slog till på en 55CX för 15k från Webhallen mest för att har en butik nära där man kan lämna tillbaka den ifall någon aktör gör en megadeal...

Elgiganten borde ju köra samma. Frågan är dock hur det blir om man köper t.ex. CX65 nu för 19990 kr från Mediamarkt eller Elgiganten och sedan så sänker någon av dessa priset på den med X tusen kronor i en eller ett par timmar bara som man ser ibland och sedan går den upp till samma pris (19990 kr). Då måste man väl hålla koll och ringa och meddela det lägre priset medans det är och inte efter att det gått tillbaka.

Någon som har tankar kring detta?

Permalänk

Jag undersökte just det, som sagt hittade jag inget skrivet om det på MediaMarkt, men t.ex. på Komplett.se gäller inte prismatchen för säsongskampanjer som Black Friday, så jag skulle inte anta något utan att kolla upp det först. Prisgarantier verkar ha ganska liten påverkan, såvida man inte har det på sitt kreditkort, men då kan man inte lägga upp en avbetalningsplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Helt sant. Och sen är det ju så att många "problem" skull man inte tänkt på om inte experter på internet påpekat att dom existerar.
Hoppas på en rejäl BF på 77", annars får det bli en 65".

Nu ligger 77" Cx på 40k hos Inet och netonnet. Dvs 14k sänkt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrwite:

Har du hittat någon deal på 48"? jag har inte sett att det varit några rabatter på minstingen.

Jag väntar pårea på 48an också, vill använda den som PC skärm samtidigt.

Permalänk
Medlem

Är det värt med kalibrering från MM?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mäki:

Är det värt med kalibrering från MM?

Vill du en bekräftad färgåtergivning och veta vilka inställningarna i TV:n som gör just ditt exemplar färgkorrekt är det kalibrering som gäller. En del vill lära sig själva vilket är stor investering i framför allt tid. Då kan det vara "värt" det jämfört med att köpa egen utrustning och ägna veckor och månader att lära sig.

Är du ute efter att förstå ungefär när det är rätt och fel men inte är så supernoga med det exakta kan du ägan tiden och utan en pengakostnad själv söka upp info och tester om hur apparaten fungerar och vara nöjd med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vill du en bekräftad färgåtergivning och veta vilka inställningarna i TV:n som gör just ditt exemplar färgkorrekt är det kalibrering som gäller. En del vill lära sig själva vilket är stor investering i framför allt tid. Då kan det vara "värt" det jämfört med att köpa egen utrustning och ägna veckor och månader att lära sig.

Är du ute efter att förstå ungefär när det är rätt och fel men inte är så supernoga med det exakta kan du ägan tiden och utan en pengakostnad själv söka upp info och tester om hur apparaten fungerar och vara nöjd med det.

Fråga: Hur pass bra är de förkalibrerade alternativen som t.ex Cinema m.m. som finns att välja i LG's 2020 modeller? IFS Expert alternativen är väl till för om man vill justera själv eller anlita någon att kalibrera eller har jag fel?

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Blackie:

Fråga: Hur pass bra är de förkalibrerade alternativen som t.ex Cinema m.m. som finns att välja i LG's 2020 modeller? IFS Expert alternativen är väl till för om man vill justera själv eller anlita någon att kalibrera eller har jag fel?

Dom är över kartan och varierar rätt friskt. LG:s OLED har en tendens att dra mot det gröngula.

Permalänk
Medlem

Extremt besviken på BF priserna. Hade iaf hoppats på att 55'an, skulle sänkas till 12-13K!

Så det är väl ingen ide att hoppas att den kommer dit 🤔

Kankse lika bra att slå till på 48-an och säga - får f** duga. Tror inte jag kommer gråta direkt att behöva gå ned i storlek från min X9005E - 55, till 48. Är väl bara sitta lite närmare. Och vid spelande vill jag ändå sitta klart närmare än vid film. Så att få högre PPI och lite mindre storlek, tror jag faktiskt jag kommer att föredra 😁
Gjorde en custom resolution till min 55'a > 48 tum, och det kändes jäkligt bra lär jag säga!

Permalänk
Medlem

Är extremt nöjd att min 77'' CX gick ner till 39990, ska bli gött att få tillbaka mellanskillnaden! Och jag är ännu mer nöjd med TV:n, jävlar vilken bild den har, och jag trodde att 77 ska vara för litet på 3-4m men det kunde inte bli bättre. Går ni i köptankar så köp!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ugga:

Har du fått någon fingervisning på vad det tror utfallet blir? När jag hörde av mig om liknande lät det som att det mesta är inom felmarginalen och att man då får betala teknikerns service/felsökning själv. Jag har rosa tint på sidorna som syns rätt mycket vid öken/ljus bild och även en del banding på min 65" B7. Reklamationsrätten går ut i januari så är väl dags att dra en runda kanske..

Har fått meddelande om att de inväntar delar, så det låter ju lovande. I mailet om servicebokning så står det inget om att jag behöver betala själv, så det blir väl en överraskning i så fall.

Har ändå skickat väldigt många bilder vid det här laget, så kan väl hoppas de har hyfsad koll på problemet. Är ju inte intresserad av återköp eller annat heller, jag vill ha produkten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Är extremt nöjd att min 77'' CX gick ner till 39990, ska bli gött att få tillbaka mellanskillnaden! Och jag är ännu mer nöjd med TV:n, jävlar vilken bild den har, och jag trodde att 77 ska vara för litet på 3-4m men det kunde inte bli bättre. Går ni i köptankar så köp!

Köpte en på inet som kommer i veckan 😀👍

Permalänk
Medlem

Helt borda på Inet. Kollade rätt snart efter den första skrev men dom tog väl slut på stört.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rek ett väggfäste till CX som passar fint?

Är det något att ha?

https://www.webhallen.com/se/product/241828-iiglo-TV-VESA-vag...

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Axan:

Någon som kan rek ett väggfäste till CX som passar fint?

Är det något att ha?

https://www.webhallen.com/se/product/241828-iiglo-TV-VESA-vag...

Jag vet @Kenneth köpte ett fäste precis. Var det efter research eller bara helt random?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har nu beslutsångest mellan 65 GX och CX. ÄR det värt 5k för designen?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mäki:

Har nu beslutsångest mellan 65 GX och CX. ÄR det värt 5k för designen?

Mjä, vettefan helt ärligt. Jag tycker CX funkar bra på väggen, även om GX är objektivt mer läcker. Beror kanske på hur resten av vardagsrummet ser ut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrwite:

Har du hittat någon deal på 48"? jag har inte sett att det varit några rabatter på minstingen.

Deal vet jag inte, men i September kostade den 17999, i början av November låg den på 15999 kr och nu har Elgiganten den för 12999 kr. Så jag skulle säga att det är en naturliga prisminskning mer än en deal hehe.

Den kostar förövrigt vad jag köpte en LG OLED55 B7 på BF 2018 för och en LG OLED55 B9 tidigare i år för.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Axan:

Någon som kan rek ett väggfäste till CX som passar fint?

Är det något att ha?

https://www.webhallen.com/se/product/241828-iiglo-TV-VESA-vag...

Skrivet av emilakered:

Jag vet @Kenneth köpte ett fäste precis. Var det efter research eller bara helt random?

Jag köpte dock till gamla TVn, men det borde funka lika bra till CX också.
Köpte också den som är Ultraslim, av den enkla anledningen att den var ultraslim. Funkar väldigt bra! Sitter kvar och var enkel att montera.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med kalibrering när LG släpper en uppdatering på mjukvaran? Är allt nollställt då?

Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [Red Devil AMD Radeon™ RX 6750 XT]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Gambit_2K:

Deal vet jag inte, men i September kostade den 17999, i början av November låg den på 15999 kr och nu har Elgiganten den för 12999 kr. Så jag skulle säga att det är en naturliga prisminskning mer än en deal hehe.

Den kostar förövrigt vad jag köpte en LG OLED55 B7 på BF 2018 för och en LG OLED55 B9 tidigare i år för.

Utan att säga bu eller bä om priset i sig, tänkvärt är att 48"-panelen volymmässigt säljer mindre och tillverkas i mindre skala än 55" och 65". Om inte annat därför är den svårare för LG att pressa ned priset på. Samt, att eftersom volymerna är förhållandevis små så säljs allt som tillverkas ändå.

Skrivet av Strelok:

Hur blir det med kalibrering när LG släpper en uppdatering på mjukvaran? Är allt nollställt då?

Nej, de gånger jag uppdaterat har allt legat kvar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Verkar inte vara någon rea på BX modellerna ännu iaf, kommer det till mellandagsrean som förra året istället tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Har nu beslutsångest mellan 65 GX och CX. ÄR det värt 5k för designen?

Jag köpte C9 men då kostade GX betydligt mer, hade de varit 5k hade jag nog slått till på GX, sjukt clean design.

Tänk också på att du sparar på att köpa väggfäste.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gambit_2K:

Deal vet jag inte, men i September kostade den 17999, i början av November låg den på 15999 kr och nu har Elgiganten den för 12999 kr. Så jag skulle säga att det är en naturliga prisminskning mer än en deal hehe.

Den kostar förövrigt vad jag köpte en LG OLED55 B7 på BF 2018 för och en LG OLED55 B9 tidigare i år för.

Ser nu att Netonnet också har 48" för 12990 Kr vilket gör att jag nu kan få tillbaka 2000 Kr för köpte den för 14990 kr för några veckor sedan. Då tipsade han i kassan att hålla koll denna vecka ifall den går ner.

Fick förövrigt en ny firmware idag på TV'n. Vet dock ännu inte vad som fixats.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nej, de gånger jag uppdaterat har allt legat kvar.

Tack för svar! Är alla lägen och ingångar kalibrerade?

Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [Red Devil AMD Radeon™ RX 6750 XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Utan att säga bu eller bä om priset i sig, tänkvärt är att 48"-panelen volymmässigt säljer mindre och tillverkas i mindre skala än 55" och 65". Om inte annat därför är den svårare för LG att pressa ned priset på. Samt, att eftersom volymerna är förhållandevis små så säljs allt som tillverkas ändå.

Nej, de gånger jag uppdaterat har allt legat kvar.

Ja jag är bara glad att den fick nån säkning överhuvudtaget för jag var en dag ifrån att klicka hem en 55" GX för 18K istället

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

B9 gick ner till 10k förra årets mellandagsrea, så omöjligt är det inte