Permalänk
Medlem

Vad ska jag uppgradera?

Som rubriken lyder så är jag osäker på vad jag borde uppgradera, är främst ute efter bättre prestanda i Overwatch. Ligger idag på 100 fps i snitt men planerar att uppgradera skärmen till en 144hz så lite mer prestanda hade varit trevligt. Spelar i 1080p.

Intel 3770K, 8GB DDR3, GTX 1060 3GB

Jag misstänker att det är grafikkortet som bör bytas först?
Borde jag vänta på nästa generation isf?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

@KKay: Helst hela systemet men det stämmer och det är bäst att börja med grafikkortet först.

För att nå bra FPS i 1440p behövs 5700xt/2070 Super och med de priserna blir det bäst att vänta på nya generationen som är nästan här.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Ett sätt att testa vart flaskhalsen ligger:

Sänk upplösningen till t.ex 1280x720 och sätt allt på low. Kolla hur hög fps du får, och mät också belastningen på både grafikkortet och processorn (inklusive enskilda kärnor). Om du får över 144 fps (om det är ditt mål) så vet du att processorn klarar så många fps om du skulle uppgradera grafikkortet.

Om du inte har överklockat processorn än så kan du prova det också, så länge kylaren klarar det.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Ett sätt att testa vart flaskhalsen ligger:

Sänk upplösningen till t.ex 1280x720 och sätt allt på low. Kolla hur hög fps du får, och mät också belastningen på både grafikkortet och processorn (inklusive enskilda kärnor). Om du får över 144 fps (om det är ditt mål) så vet du att processorn klarar så många fps om du skulle uppgradera grafikkortet.

Om du inte har överklockat processorn än så kan du prova det också, så länge kylaren klarar det.

Sänkt till low och 720p. Fps snittade på ca 160, cpu arbetade 50 procent och grafikkortet 97-100 procent. Antar overwatch är dåligt optimerat? Kändes som ett udda resultat

Edit:
Märkte nu att jag inte hade allt på low. Nu fick jag vettigare resultat.
220+ fps 50 procent aktivitet gpu och 50 procent aktivitet cpu.

Så ett nytt grafikkort då? 😁

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

@KKay: Ja, om du vill maxa inställningarna och få höga FPS eller spela med 1440p upplösning.

Grafikminnet på 1060 som är 3gb tar slut vid hög texturinställning och prestandan blir lidande jämfört med 1060-6gb. Gå inte över low/medium på texturinställningen.

Dagens standard är 8Gb grafikminne och kommer att höjas något med nya generationen.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@KKay: Ja, om du vill maxa inställningarna och få höga FPS eller spela med 1440p upplösning.

Grafikminnet på 1060 som är 3gb tar slut vid hög texturinställning och prestandan blir lidande jämfört med 1060-6gb. Gå inte över low/medium på texturinställningen.

Dagens standard är 8Gb grafikminne och kommer att höjas något med nya generationen.

Efter en del trixande lyckades jag faktiskt få stabila 200 fps i Overwatch nu utan att spelet såg ut som skräp, så kan nog vänta ett tag till innan jag uppgraderar och satsa på en bättre skärm nu. Ska se till att uppgradera grafikkortet först om jag inte köper allt nytt 😁
Tack för era svar

Visa signatur

#framtiden