Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Vilken tid köpte du spelet?

Jag köpte det 11/12 kl. 11.16. Men vad jag förstått så tar de dem inte i ordning.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag koden, köpte igår så det verkar inte vara någon fördröjning att tala om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Tjena folket

Jag är grymt intresserad i det här med Google Stadia och tror stenhårt på att det är framtiden att spela över streaming.

Men ni som har köpt det och använder det är ni nöjda med hur det fungerar i dagsläget? Kan man köpa det nu och ha full glädje av det eller bör man vänta?

Antingen så har jag tänkt satsa på ett Stadia system nu eller köpa ett Xbox när det släpps runt jul.

Mvh

Bra latenser, mindre bra grafik. 4k går bara att få om din skärm stöder 4k, gör den inte det (ex. 1440p) så får du 1080p, vilket ser ut som bilden nedan (Cyberpunk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Vilken tid köpte du spelet?

Jag fick koden 20.44 idag, beställde nu. Leverans 29-30 december säger den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Bra latenser, mindre bra grafik. 4k går bara att få om din skärm stöder 4k, gör den inte det (ex. 1440p) så får du 1080p, vilket ser ut som bilden nedan (Cyberpunk).

https://i.imgur.com/dEqVOqW.jpg

Jag kör med Chromium och extension Stadia Enhanced som lägger till nån meny på Stadias hemsida. Där kan du ändra "codec"(?) till VP9 om du har stöd för det och även sätta upplösning, där bland annat 2k(1440p) finns som val. Jag tror enklast är att sätta Native dock, då ska den välja skärmens upplösning.

Detta gjorde stor skillnad i Destiny 2 för mig. Jag har inte hunnit testa Cyberpunk ännu dock. Allt över 1080p funkar dock bara med Stadia Pro vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herc:

Jag kör med Chromium och extension Stadia Enhanced som lägger till nån meny på Stadias hemsida. Där kan du ändra "codec"(?) till VP9 om du har stöd för det och även sätta upplösning, där bland annat 2k(1440p) finns som val. Jag tror enklast är att sätta Native dock, då ska den välja skärmens upplösning.

Detta gjorde stor skillnad i Destiny 2 för mig. Jag har inte hunnit testa Cyberpunk ännu dock. Allt över 1080p funkar dock bara med Stadia Pro vad jag vet.

Det blev väldigt mycket bättre, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Det blev väldigt mycket bättre, tack!

Kul att det hjälpte!

Permalänk
Medlem

Finns det nån möjlighet att köra HDR eller göra det mindre suddigt på Desktop. Eller måste man ha en sån där ChromeCast Ultra och en HDR TV. Vill spela med tangentbord och de verkar inte gå

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk

Idag kom min kontroll med DHL express så det var snabbt ordnat av dem tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Cyberpunk för några dagar sedan för att testa Stadia, men spelet kraschar inom 30-45 minuter varje gång jag har försökt spela. Igår gick det inte ens starta spelet hos Stadia på kvällen och jag var i chat-kö i över 4 timmar innan jag somnade. Jag vet att Google har haft en hel del problem de senaste dagarna. Är det någon mer som har haft samma problem med Stadia och Cyberpunk? Jag har testat lite allt möjligt själv. Jag har testat WiFi, kabel, Chrome, inkognito chrome, någon Stadia app, Chrome Canary och även min laptop. Det är samma problem överallt. Första intrycket av Stadia är ju inte särskilt bra, men jag hoppas att det bara är något tillfälligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigena:

Jag köpte Cyberpunk för några dagar sedan för att testa Stadia, men spelet kraschar inom 30-45 minuter varje gång jag har försökt spela. Igår gick det inte ens starta spelet hos Stadia på kvällen och jag var i chat-kö i över 4 timmar innan jag somnade. Jag vet att Google har haft en hel del problem de senaste dagarna. Är det någon mer som har haft samma problem med Stadia och Cyberpunk? Jag har testat lite allt möjligt själv. Jag har testat WiFi, kabel, Chrome, inkognito chrome, någon Stadia app, Chrome Canary och även min laptop. Det är samma problem överallt. Första intrycket av Stadia är ju inte särskilt bra, men jag hoppas att det bara är något tillfälligt.

Nu har jag inte hunnit spela särskilt mycket de senaste dagarna, kanske en timme varannan dag, men jag har aldrig stött på något problem med Stadia. Jag har kört både trådat på datorn med Chromium och över wifi på androidluren.

Permalänk
Skrivet av Gigena:

Jag köpte Cyberpunk för några dagar sedan för att testa Stadia, men spelet kraschar inom 30-45 minuter varje gång jag har försökt spela. Igår gick det inte ens starta spelet hos Stadia på kvällen och jag var i chat-kö i över 4 timmar innan jag somnade. Jag vet att Google har haft en hel del problem de senaste dagarna. Är det någon mer som har haft samma problem med Stadia och Cyberpunk? Jag har testat lite allt möjligt själv. Jag har testat WiFi, kabel, Chrome, inkognito chrome, någon Stadia app, Chrome Canary och även min laptop. Det är samma problem överallt. Första intrycket av Stadia är ju inte särskilt bra, men jag hoppas att det bara är något tillfälligt.

Har fått min chromecast idag och testat med den ca 5 min. Fungerade fint. Har också haft problem men bara igår eller när det var när allt låg nere. Annars har det funkat helt ok och jag kör bara ADSL...

Permalänk

Går det att använda Stadia Premiere Edition kontrollen och connecta den till nvidia shield tv pro för att lira "vanliga spel" på den?

Jag har två ps4 kontroller som jag är mycket nöjd med och undrar om jag ska satsa på detta erbjudande eller om jag ska köpa en ps4 kontroll till? Har testat med https://www.kjell.com/se/produkter/dator/gaming/handkontrolle.... där det tyvärr var lite lagg.

Permalänk
Medlem

Poängen med stadiakontrollern är att den har wifi och connectar direkt till stadia på nätet för mindre latency.
Det har kommit något stöd för att använda den till android direkt, men jag skulle inte rekommendera det om du inte väldigt gärna vill ha stadia.

Permalänk
Medlem

Hur bra funkar Stadia idag?

Hur står sig Stadia har det hänt nåt på den fronten, nu när man har skaffa 4k tv och en CC Ultra kliar det i att prova Stadia också.

@loevet Har du koll på läget kanske och hur tycker du Stadia har utvecklats sedan releasen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hur står sig Stadia har det hänt nåt på den fronten, nu när man har skaffa 4k tv och en CC Ultra kliar det i att prova Stadia också.

@loevet Har du koll på läget kanske och hur tycker du Stadia har utvecklats sedan releasen?

Det är gratis att skaffa ett konto och det finns nån gratissaker att testa.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har inte läst på så mycket om Stadia, men var har man spelen någonstans om man köper chromecast ultra + en kontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Har inte läst på så mycket om Stadia, men var har man spelen någonstans om man köper chromecast ultra + en kontroll?

Du har dem strikt talat ingenstans. Men du kommer åt de spel du köpt genom att logga in på ditt Stadia-konto med valfri kompatibel enhet.

Permalänk

Jag undrar hur man köper Stadia? Kan man bara prenumerera för 99kr i månaden och spela på sin tv med en PS4 handkontroll eller hur funkar det egentligen, måste jag ha en chromecast ultra /senaste chromecasten? Såg att det inte går att köpa Premiere Edition (handkontroll + chromecast) ens för fullpris längre.. Varför? Eftersom jag inte är någon fullfjädrad gamer utan mer en nöjesspelare så tycker jag att 10K för att uppgradera min PS4 till en PS5 är ofattbart galet extremt i överkant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkarisma:

Jag undrar hur man köper Stadia? Kan man bara prenumerera för 99kr i månaden och spela på sin tv med en PS4 handkontroll eller hur funkar det egentligen, måste jag ha en chromecast ultra /senaste chromecasten? Såg att det inte går att köpa Premiere Edition (handkontroll + chromecast) ens för fullpris längre.. Varför? Eftersom jag inte är någon fullfjädrad gamer utan mer en nöjesspelare så tycker jag att 10K för att uppgradera min PS4 till en PS5 är ofattbart galet extremt i överkant..

Det var längesen man behövde betala 10k för en ps5. Du kan boka om du går till nån av mediamarkts varuhus.

Permalänk

Google Stadia är GRATIS!

Skrivet av mrkarisma:

Jag undrar hur man köper Stadia? Kan man bara prenumerera för 99kr i månaden och spela på sin tv med en PS4 handkontroll eller hur funkar det egentligen, måste jag ha en chromecast ultra /senaste chromecasten? Såg att det inte går att köpa Premiere Edition (handkontroll + chromecast) ens för fullpris längre.. Varför? Eftersom jag inte är någon fullfjädrad gamer utan mer en nöjesspelare så tycker jag att 10K för att uppgradera min PS4 till en PS5 är ofattbart galet extremt i överkant..

Detta är nog ett av de största missförstånden som uppenbarligen finns kvar fortfarande.
Google Stadia är GRATIS. Ingen kostnad alls. Ingen prenumeration krävs.

Länk till Stadia Base:
https://stadia.google.com/games/destiny-2

Däremot så kan du om du vill betala 99 kr i månaden och då få tillgång till Stadia Pro som ger dig 4K istället för 1080p, 5.1 ljud istället för stereo och en massa spel som du kan komma åt så länge du har Stadia Pro. Tänk PS+ men med många fler spel varje månad. I nuläget är det över 40 spel du kan claima direkt. De byts inte ut lika ofta som PS+ heller. Sen är kvaliteten varierande. Det är allt från AAA-spel till rena indies som du aldrig hört talas om. Förutom det får du ytterligare rabatter på redan nedsatta spel i Stadia Store och dessa får du behålla även om du inte är Stadia Pro medlem, precis som PS+.

Om du väljer Stadia Base, som är gratis, så kan du köpa dina spel i Stadia Store. Efter att du köpt spelet så kan du spela det så mycket du vill. Onlinespelande är kostnadsfritt till skillnad från PS+. Du måste alltså inte ha Pro, bara om du vill ha 4K, 5.1 och allt extra.

Spelen du köper är dina och kan inte bytas ut som t.ex. PS Now/Xbox Gamepass. Dessutom slipper du nedladdningar och utrymmeshantering. Inte heller behöver du lägga någon tid på att uppdatera dem. En sekund efter att du claimat eller köpt ett spel kan du spela det direkt.

Ett tips är att gå med i Google Play Points och då få poäng för varje spel som köps. Du får också poäng för själva prenumerationen av Stadia Pro. Dessa poäng kan du sedan växla in mot pengar som du kan köpa nya spel för. Vill du utöka det ytterligare så kan du gå med i Googles konsumentpanel och tjäna in lite extra slantar genom att svara på enkäter.

Du kan använda Stadia på en dator med webbläsare eller en smartphone med app (Android/iPhone), TV-app (Android TV / LG WebOS / Samsung Tizen (Samsung från modell 2022)). Då kan du dessutom koppla in en valfri kontroller, i princip vilken som helst fungerar med Stadia. Så en PS4-kontroller eller Xbox fungerar bra, även med Bluetooth. Stadia har även egna kontroller som du har sett. Dessa minskar latensen något ytterligare, då de ansluter direkt via WiFi och ger den bästa upplevelsen, men det är ingen jätteskillnad.

Om du inte har någon av dessa TV-apparater så kan du köpa en ChromeCast Ultra eller en ChromeCast med Google TV och koppla in i valfri TV. Jag skulle tro att det går lika bra att synka en BT-kontroller med dessa. Har dock inte testat själv.

Du kan fritt byta mellan TV/dator/mobil när du vill och spelet fortsätter där du var. Detta är speciellt användbart när någon vill se nåt på TV och du enkelt bara kan byta till webbläsaren i datorn. Eller om du vill fortsätta spela i mobilen.

Du kan också dela dina spel mellan familjen (även Pro-spel) så att alla kan spela de spelen du har i ditt bibliotek med Familjedelning. Det är en väldigt användbar funktion. En licens per spel gäller dock så inget multiplayer utan att köpa spelet igen. Om någon annan redan spelar ett spel så kan du inte starta det om du inte har fler licenser på det spelet.

Varför Google väljer att REA ut befintliga Stadia Premiere ed. är troligtvis för att de vill bli av med dem nu. Google har gravt överskattat Stadias popularitet och nu när det finns ett nytt paket med Google TV så vill de bli av med det gamla. Jag skulle tro att det är så i alla fall. Sen är ju inte Google så jättebra för att göra reklam för Stadia. De är ytterst dåliga faktiskt. Det är därför missförstånd som att Stadia kostar 99 kr per månad fortfarande finns.

Jag sitter själv med en PS4 pro som är fullsmockad med spel. Dessa tar upp hela disken. Så fort jag ska ladda ner nåt så måste jag hantera utrymmet. Extra irriterande blir det när man måste radera spel för att kunna uppdatera. Allt sånt slipper jag med Stadia. Bara klicka och starta direkt. Enklare kan det inte bli. Jag kan ha hur många spel som helst utan att det kostar vare sig tid eller utrymme.

På min lina märker jag ingen skillnad mellan Stadia och PS4:an. Men det är olika för alla. Enda sättet är att testa. Det finns en del gratisspel så det är bara att logga in och prova. Alla som har ett gmail-konto har också tillgång till Stadia. Annars är det enkelt att skapa ett.

Den stora fördelen med Stadia är att det är snabbt, enkelt och gratis om man vill. Nackdelen är att det inte finns så många spel, i förhållande till Xbox/Playstation. men jag hoppas att det kommer. Vi får se vad Google har för planer för Stadia, för just nu vill de inte dela med sig av detta till omvärlden. Ubisoft fortsätter att släppa spel till Stadia och även Ubisoft+ finns för Stadia.

De flesta som inte provat Stadia är väldigt negativa och media verkar speciellt negativa som sprider desinformation. Jag trodde att Stadia var skräp tills appen kom till Android TV och jag bestämde mig för att prova det. Över WiFi hade jag små mikrolagg var 20:e minut, så jag investerade i en kabel. Nu flyter det på som om jag hade konsol. Jag märker inte ens skillnaden.

Jag är ingen hardcore gamer. Jag spelar när jag får tid. Därmed har jag ingen brådska att skaffa en PS5:a heller, även om jag vill uppleva grafiken och funktionerna i Dual Sense. PS5 i all ära, men fram tills att jag skrapat ihop 5-6000 och halvledarbristen avtagit så håller jag mig till Stadia.

Länk för en fri månad Stadia Pro:
https://stadia.com/link/home

Textformatering, tillägg om Google Play Points
Permalänk

Låter ju fantastiskt, men det går inte komma in Stadia appen utan tvingas in i en 99 kronors prenumeration (testmånad gratis). Jag orkar inte hålla kolla på när man måste avsluta prenumerationen, dessutom brukar det vara djävulskt svårt när man ska avsluta innan pengarna dras..
Fattar inte hur jag ska få Base?

Permalänk
Skrivet av mrkarisma:

Låter ju fantastiskt, men det går inte komma in Stadia appen utan tvingas in i en 99 kronors prenumeration (testmånad gratis). Jag orkar inte hålla kolla på när man måste avsluta prenumerationen, dessutom brukar det vara djävulskt svårt när man ska avsluta innan pengarna dras..
Fattar inte hur jag ska få Base?

Om inte länken till Stadia Base ger dig basversionen så ber jag om ursäkt utifall Google har ändrat på det. Dock är det enkelt att avsluta. Det kan du göra direkt när du skaffat Pro. Så du behöver inte vänta månaden ut. Jag avslutade det i Stadia-appen genom att bara trycka på "Säg upp prenumeration" under "Köp och prenumerationer". Fick bekräfta att det var det jag ville och sen var det klart. Du får dock testa Pro perioden ut. Du kan annars prova att använda denna länk där spelen också bör ta dig till basversionen av Stadia:

https://getstadia.com

Permalänk

Tack för hjälpen, jag körde på Pro, men hittar inga gratisspel mer än typ Hitman, Destiny och Wreckfest.. Hade hoppats på Far Cry 6 gratis.. 😁

Permalänk
Skrivet av mrkarisma:

Tack för hjälpen, jag körde på Pro, men hittar inga gratisspel mer än typ Hitman, Destiny och Wreckfest.. Hade hoppats på Far Cry 6 gratis.. 😁

Haha, jo drömma kan man ju

Men om du har hämtat appen till telefonen så har du ju över 40 Pro-spel att claima i Store.

Eftersom Far Cry 6 är ett Ubisoft-spel och dessa rabatteras med jämna mellanrum så är det bara att invänta det.
Med Pro har du dessutom ytterligare rabatt så det är extra bra.

Vill du inte vänta så kan du joina Ubisoft+ och spela alla Ubisoft-spel direkt för 179kr i månaden.

Permalänk

Aktuella och tidigare priser

Kul att kunna hjälpa till. Hoppas att du gillar Stadia.
Återkom gärna med din upplevelse.

Du kan se aktuella och tidigare priser här:
https://stadiadb.app

Permalänk
Medlem

Man kan fortfarande starta stadia utan att direkt aktivera pro om börjar via en direktlänk till ett gratis spel:
https://stadia.google.com/games/destiny-2

Har du ändå hoppat på pro kan du testa om de fortfarande delar ut 3månaderskoder hos lenovo för totalt 4 månader med prospelen och 4k:
https://gaming.lenovo.com/emea/threads/159-Lenovo-announces-g...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Då BF2042 inte blev som jag hade hoppats på funderar jag på och sälja min relativt nya dator och gå över till någon molntjänst för spel istället. Stadia eller Xbox Cloud står närmst.
Någon som gått över från PC till molnspelande helt för lite casual gaming då och då?
Har mest spelat Civ och BF historiskt men kan tänka mig testa lite andra spel som Cyberpunk osv.
Civ 6 verkar finnas till xcloud vilket är ett plus, men spelen försvinner därifrån titt som tätt. Och inget stöd för mus o tangentbord verkar finnas, till skillnad från Stadia.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Då BF2042 inte blev som jag hade hoppats på funderar jag på och sälja min relativt nya dator och gå över till någon molntjänst för spel istället. Stadia eller Xbox Cloud står närmst.
Någon som gått över från PC till molnspelande helt för lite casual gaming då och då?
Har mest spelat Civ och BF historiskt men kan tänka mig testa lite andra spel som Cyberpunk osv.
Civ 6 verkar finnas till xcloud vilket är ett plus, men spelen försvinner därifrån titt som tätt. Och inget stöd för mus o tangentbord verkar finnas, till skillnad från Stadia.

Ja, det är väl det som är problemet med Xcloud. Man vet inte hur länge spelen finns kvar. Å andra sidan är det många som hävdar att man inte vet hur länge Stadia finns kvar heller. Men det rör på sig i den delen nu. Stadia kommer att lanseras i Mexico inom kort. Det är knappast något Google skulle göra om det skulle läggas ner.

För att återgå till grundfrågan. Ja, jag spelar mest på Stadia numera. I princip allt utom strategispel, som jag använder PC till. Dock har Stadia funktioner för att styra med telefonen (Direct Touch), men saknar de spel jag spelar ännu så länge.

Det är det som är det stora problemet för Stadia, spelen. Det finns inte alls lika många spel som på Xcloud. Men när det gäller teknologin så är Stadia helt överlägset Xcloud, även om Microsoft knappar in på ledningen så nätt. Stadia är dock fortfarande bäst när det gäller latensen. Men tänk på att upplevelsen kan variera beroende på dina förutsättningar.

Cyberpunk 2077 har varit ett sorgligt kapitel kantat med så allvarliga buggar att det i princip varit ospelbart på alla tjänster, förutom Stadia och jag skulle säga att Stadia fortfarande är en av de bästa tjänsterna att spela spelet på. Allt beror på hur mycket du värderar grafiken. Du får inte Ray-tracing med Stadia (ännu), men väl 60fps i 4K, vilket jag föredrar framför Ray-tracing om jag måste välja.

Hoppas att jag besvarade dina frågor. Förresten kan du numera testspela väldigt många spel i upp till 120 minuter innan du bestämmer dig, så det är bara in och prova!

Länk till testspelen:
https://stadia.google.com/games

Läs gärna mitt andra inlägg ovan om du vill veta mer om Stadia.