Kompabilitet NVME SSD och lite äldre moderkort

Permalänk
Inaktiv

Kompabilitet NVME SSD och lite äldre moderkort

Hejsan!

Jag är sugen på att köpa en https://www.komplett.se/product/1153863/datorutrustning/lagri..., men jag är fundersam på huruvida mitt moderkort pallar med detta. Jag har ett https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-B350M-A/

  • Står inget om NVME på moderkortet, ändå kompatibelt med bra hastighet?

  • Osäker på hur det funkar med PCI-express portar/lanes osv, finns det en bra PCI-express port för disken samtidigt som grafikkortet kan använda en lika snabb som den gör idag när jag använder SATA-diskar?

Tacksam för svar, sitter med fingret på köpknappen.

Permalänk
Medlem

Moderkortet har en M.2-port som klarar upp till PCIe 3.0 x4 beroende på vilken processor du har, vilket är samma som SSDn du länkar till. Denna port är kopplad till dedikerade PCIe-banor från processorn, och påverkar alltså ingenting annat när du använder den.

Och ja, den har även stöd för NVMe, det har i stort sett alla moderkort med M.2-portar med stöd för PCIe.

Tillägg: Fel av mig, två av SATA-portarna (5 och 6) ryker om man använder M.2-porten på det moderkortet oavsett om man använder den i PCIe- eller SATA-läge. Jag glömde bort hur dåligt med anslutningar B350 har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Moderkortet har en M.2-port som klarar upp till PCIe 3.0 x4 beroende på vilken processor du har, vilket är samma som SSDn du länkar till. Denna port är kopplad till dedikerade PCIe-banor från processorn, och påverkar alltså ingenting annat när du använder den.

Och ja, den har även stöd för NVMe, det har i stort sett alla moderkort med M.2-portar med stöd för PCIe.

Tillägg: Fel av mig, två av SATA-portarna (5 och 6) ryker om man använder M.2-porten på det moderkortet oavsett om man använder den i PCIe- eller SATA-läge. Jag glömde bort hur dåligt med anslutningar B350 har.

Härligt! Då borde det ju inte vara något problem. CPU'n är en Ryzen 5 1600 som kommer uppgraderas till en 3600 eller 3700X under hösten. SATA portar kommer jag verkligen aldrig behöva fler än 4 i alla fall.

Stort tack för hjälpen!