Låst filextraheras så att jag inte kan spara ändringar i den

Permalänk

Låst filextraheras så att jag inte kan spara ändringar i den

Jag har en lösenordsskyddad fil som när jag öppnar den i den gamla datorn (22.04) öppnas (med arkivhanteraren) och om jag ändrar i den kan jag spara det i filen stänga den och senare öppna den igen och så vidare.
Om jag flyttar filen till den nya datorn (24.04) så extraheras den och jag kan inte spara ändringar i den.
Ska jag installera arkivhanteraren på den nya datorn?

Nu är jag trött.
Ses imorgon

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem

Låter som ändrade ägare / rättigheter för filen. Vad säger kommandot ls -alhi <filen med exakt plats och filnamn>

Tips: Du kan dra filen från ett fönster och släppa den i ett terminalfönster så skriver den själv sitt plats och namn.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Låter som ändrade ägare / rättigheter för filen. Vad säger kommandot ls -alhi <filen med exakt plats och filnamn>

Tips: Du kan dra filen från ett fönster och släppa den i ett terminalfönster så skriver den själv sitt plats och namn.

När jag drog in filen i terminalen fick jag detta svar.

orgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ '/home/jorgen/Dokument/Här/Lösen/Losen.zip' ^C
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$

jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ ls alhi/home/jorgen/Dokument/Här/Lösen/Losen.zip
ls: kan inte komma åt 'alhi/home/jorgen/Dokument/Här/Lösen/Losen.zip': Filen eller katalogen finns inte

Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Hedersmedlem

@Krassegrand Andra kommandot är nästan rätt, men du saknar bindestrecket före alhi och mellanslag efter.

Exakt kommando:

ls -alhi /home/jorgen/Dokument/Här/Lösen/Losen.zip

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Verkar som typiska fil rättighetsproblem som orsakar detta.

Kan hända också att datorn du flyttar till har funktionen skyddade mappar aktivt.. kan man slå av i inställningar eller undanta valda mappar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

När jag drog in filen i terminalen fick jag detta svar.

orgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ '/home/jorgen/Dokument/Här/Lösen/Losen.zip' ^C

jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ ls alhi/home/jorgen/Dokument/Här/Lösen/Losen.zip
ls: kan inte komma åt 'alhi/home/jorgen/Dokument/Här/Lösen/Losen.zip': Filen eller katalogen finns inte

Jörgen

Om jag skapar en ny fil:
touch textfil

och sedan visar den med long list:
ls -l textfil

ser det ut ungefär så här:
-rw-r--r--. 1 anth anth 0 Jun 8 10:31 textfil

I ditt fall borde det vara:
ls -l /home/jorgen/Dokument/Här/Lösen/Losen.zip

Som du ser dyker mitt namn upp två gånger.
Första gången är för att det är jag som äger filen.
Andra gången är för att det är min grupp som äger filen.

När man skapar en ny användare på en linuxdator är det standard att det både skapas en användare och en grupp med samma namn.

En sak som kan hända när man flyttar filer mellan datorer är att den nya datorn som du flyttat filen till inte tycker att det är du som äger filen, eftersom den kommer från en annan dator.
Det är lätt att fixa med "change owner":
chown user:group filnamn

chown jorgen:jorgen /home/jorgen/Dokument/Här/Lösen/Losen.zip

Kolla med ls -l igen så det ser bra ut.

###

En annan sak som kan hända när man flyttar filer mellan datorer är att rättigheter kan ändras.
Om du sett till att du är ägare till filen kan du ändra rättigheterna med kommandot chmod.
Om det är en fil som innehåller lösenord skulle jag personligen se till att bara jag och ingen annan kan läsa/redigera filen.
Det finns tre olika ägarskap i linux: user (u), group (g) och other (o).
Och varje ägarskap kan antingen läsa/read (r), skriva/write (w), köra/eXecute (x) filen.

Se filen jag skapade:

Se början:
-rw-r--r--

Det är 10 tecken.
Det första tecknet är antingen - för fil, eller d för en katalog/map/directory.
Övriga nio är rättigheter:
- rw- r-- r--

Ovanstående ska läsas som att jag har läs/skriv-rättigheter, medan min grupp och övriga bara har läsrättigheter.
vill jag ändra så att det bara är jag som har rätt att läsa/skriva, men ingen annan, inte ens min grupp får göra något, skriver jag:
chmod u=rw, go= textfil

Och rättigheterna borde ändras till:
-rw-------

I ditt fall:
chmod u=rw, go= /home/jorgen/Dokument/Här/Lösen/Losen.zip

###

En tredje sak som kan hända när man flyttar filer mellan datorer gäller specifikt komprimerade filer.
Jag ser att din fil tycks heta Losen.zip och en zip-fil är en komprimerad fil som innehåller andra filer.
Även om du använder chown och chmod på Losen.zip så ändrar det INGENTING på innehållet i zip-filen.
D.v.s. är det fel på rättigheterna på filerna i zip-filen kommer det fortsätta att vara fel.
Du måste packa upp / extrahera zip-filen, ändra rättigheterna på de uppackade filerna, sedan zippa dem till en ny zip-fil.

Permalänk
Skrivet av anthra:

Om jag skapar en ny fil:
touch textfil

och sedan visar den med long list:
ls -l textfil

ser det ut ungefär så här:

ls -l /home/jorgen/Dokument/Här/Lösen/Losen.zip

Som du ser dyker mitt namn upp två gånger.
Första gången är för att det är jag som äger filen.
Andra gången är för att det är min grupp som äger filen.

När man skapar en ny användare på en linuxdator är det standard att det både skapas en användare och en grupp med samma namn.

En sak som kan hända när man flyttar filer mellan datorer är att den nya datorn som du flyttat filen till inte tycker att det är du som äger filen, eftersom den kommer från en annan dator.
Det är lätt att fixa med "change owner":
chown user:group filnamn

chown jorgen:jorgen /home/jorgen/Dokument/Här/Lösen/Losen.zip

###

En annan sak som kan hända när man flyttar filer mellan datorer är att rättigheter kan ändras.
Om du sett till att du är ägare till filen kan du ändra rättigheterna med kommandot chmod.
Om det är en fil som innehåller lösenord skulle jag personligen se till att bara jag och ingen annan kan läsa/redigera filen.
Det finns tre olika ägarskap i linux: user (u), group (g) och other (o).
Och varje ägarskap kan antingen läsa/read (r), skriva/write (w), köra/eXecute (x) filen.

Se filen jag skapade:

Se början:
-rw-r--r--

Det är 10 tecken.
Det första tecknet är antingen - för fil, eller d för en katalog/map/directory.
Övriga nio är rättigheter:
- rw- r-- r--

Ovanstående ska läsas som att jag har läs/skriv-rättigheter, medan min grupp och övriga bara har läsrättigheter.
vill jag ändra så att det bara är jag som har rätt att läsa/skriva, men ingen annan, inte ens min grupp får göra något, skriver jag:
chmod u=rw, go= textfil

Och rättigheterna borde ändras till:
-rw-------

I ditt fall:
chmod u=rw, go= /home/jorgen/Dokument/Här/Lösen/Losen.zip

###

En tredje sak som kan hända när man flyttar filer mellan datorer gäller specifikt komprimerade filer.
Jag ser att din fil tycks heta Losen.zip och en zip-fil är en komprimerad fil som innehåller andra filer.
Även om du använder chown och chmod på Losen.zip så ändrar det INGENTING på innehållet i zip-filen.
D.v.s. är det fel på rättigheterna på filerna i zip-filen kommer det fortsätta att vara fel.
Du måste packa upp / extrahera zip-filen, ändra rättigheterna på de uppackade filerna, sedan zippa dem till en ny zip-fil.

Det där var säkert väldigt nyttigt för en som är bättre än jag på att använda terminalen.
Skulle jag kunna skicka den komprimerade filen till den nya datorn och extrahera den på den nya och sedan lösenordsskydda den extraherade där så undviker jag att göra fel i terminalen vilket jag är expert på.

Hur gör jag i så fall för att lösenordsskydda i 24.04?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

Det där var säkert väldigt nyttigt för en som är bättre än jag på att använda terminalen.
Skulle jag kunna skicka den komprimerade filen till den nya datorn och extrahera den på den nya och sedan lösenordsskydda den extraherade där så undviker jag att göra fel i terminalen vilket jag är expert på.

Hur gör jag i så fall för att lösenordsskydda i 24.04?

Du är lite otydlig, men jag förutsätter (kanske felaktigt) att du inte behöver ge något passord när du läser zip-filen.

Det beror på vilken nivå som ditt lösenord efterfrågas på:
1. Krypterad katalog - tror jag inte, eftersom du tydligen kan läsa filen utan att ange något passord.
2. Passordsskyddad zip-fil, samma som ovan, du borde ge passord när du läser.
3. Lösenordsskyddade kataloger ?
4. Någon "udda" uppsättning rättigheter. Det är vad vi försöker hjälpa dig med, men du svarar inte på våra frågor.

När du klickar på ett zip-arkiv i filhanteraren så måste den packa upp det någonstans. Det görs normalt i samma katalog som där filen ligger. Det skapas då en ny katalog med samma namn som filen (utan .zip). Det finns andra sätt detta kan göras på, men vi förutsätter det enklaste.

Så ta nu tag i terminal-fönstret, för det är information från den som alla Linux-nördar förstår. Jag kör Linux, men inte Ubuntu, faktum är att jag inte ens har en filhanterare installerad. Så jag har inte en susning om vad du ser från GUI. Kör dessa kommandon från både gamla och nya datorn så vi kan jämföra och klura vidare.

Genomför dessa kommandon i ett terminalfönster. Kopiera inte dollartecknen som är gängse prompt.

$ date $ umask # Vilka rättigheter kommer nya objekt att få på dina datorer. $ ls /mnt # Referens på hur det ser ut under /mnt Öppna nu zip-arkivet i filhanteraren, börja ändra en fil. Fortsätt nu i kommandofönstret. $ cd /home/jorgen/Dokument/Här/Lösen/ # Eller rätt plats, om den är annorlunda på gamla datorn. $ pwd # Talar om var du är (bekräftar att cd-kommandot gick bra). $ ls -ld . # Listar (-d) rättigheter för den katalog du står i och enbart katalogen, inte alla filer i den. (punkten är överflödig men formell.) $ ls -l # Listar (-l) rättigheter och storlekar för alla filer (klipp ut den fil det gäller (losen.zip) samt kataloger med liknande namn. $ ls /mnt # Se om det finns något där som t.ex fuse-zip eller archivemount skapat av filhanteraren i bakgrunden. $ date # Tiden, så vi ser om information är relevant just nu.

Min gissning är att du har en skrivskyddad zip-fil, möjligen med en udda grupptillhörighet på fil eller katalog-nivå som gör att systemet ber om passord för att lösa upp knuten vid skrivning (en sorts override som är möjlig i vissa situationer).

Note: När du öppnar ett zip-arkiv i filhanteraren så skapas en katalog med samma namn som filen, där innehållet packas upp. Om du öppnar en till filhanterare bör du kunna navigera till denna plats och se zip-arkivets innehåll på samma sätt som det listas i den första filhanteraren. (Eller ja, filhanteraren kanske försöker vara smart och dölja detta för dig, well via terminalfönstret ser du alltid den riktiga verkligheten.) Filhanteraren kan också ha använt andra smartare funktioner som ovan nämna fuse-zip/archivemount som "monterar" zip-filen under /mnt.)

Så, det var väl en bra uppmaning till vettiga lördagskvällssysslor Trevig Helg!

Permalänk

Förlåt att jag är otydlig.
När jag extraherar i 24.04 så kräver den lösenord men den extraherar och skapar en öppen mapp och fil.
Jag fick en idé, jag kan ju zipa den öppna ändrade filen när jag vill spara den, det är ju en acceptabel lösning.
Eller hjälpte det att jag var tydligare nu?
Jag kör kommandona och återkommer

Visa signatur

Permalänk

I den gamla (20.04) blev det såhär

jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ date
lör 8 jun 2024 16:33:19 CEST
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ umask
0002
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ ls /mnt
BootInfo boot-sav
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~$ cd /home/jorgen/Dokument/Här/Lösen/
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~/Dokument/Här/Lösen$ pwd
/home/jorgen/Dokument/Här/Lösen
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~/Dokument/Här/Lösen$ ls -ld
drwxrwxrwx 3 jorgen jorgen 4096 jun 2 12:17 .
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~/Dokument/Här/Lösen$ ls -l
totalt 32
drwxrwxrwx 2 jorgen jorgen 4096 maj 8 18:12 Gamla
-rw-rw-r-- 1 jorgen jorgen 21574 jun 2 12:17 Losen.zip
-rw-rw-rw- 1 jorgen jorgen 234 dec 20 20:14 'Lösenordsskydda fil'
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~/Dokument/Här/Lösen$ ls /mnt
BootInfo boot-sav
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~/Dokument/Här/Lösen$ date
lör 8 jun 2024 16:37:32 CEST
jorgen@jorgen-Lenovo-Z50-75:~/Dokument/Här/Lösen$

I den nya (24.04) blev det såhär

j-rgen-knuth-nielsen@j-rgen-knuth-nielsen-HP-Pavilion-Gaming-Desktop-TG01-1xxx:~$ date
lör 8 jun 2024 16:41:38 CEST
j-rgen-knuth-nielsen@j-rgen-knuth-nielsen-HP-Pavilion-Gaming-Desktop-TG01-1xxx:~$ umask
0002
j-rgen-knuth-nielsen@j-rgen-knuth-nielsen-HP-Pavilion-Gaming-Desktop-TG01-1xxx:~$ ls /mnt
j-rgen-knuth-nielsen@j-rgen-knuth-nielsen-HP-Pavilion-Gaming-Desktop-TG01-1xxx:~$ cd hem/Dokument/Här
bash: cd: hem/Dokument/Här: Filen eller katalogen finns inte
j-rgen-knuth-nielsen@j-rgen-knuth-nielsen-HP-Pavilion-Gaming-Desktop-TG01-1xxx:~$ ls
Bilder Dokument Hämtningar Mallar Publikt snap Youtube
Datorer Ecxel 'Länk till Ecxel' Musik Skrivbord Video
j-rgen-knuth-nielsen@j-rgen-knuth-nielsen-HP-Pavilion-Gaming-Desktop-TG01-1xxx:~$ cd /Dokument/Här
bash: cd: /Dokument/Här: Filen eller katalogen finns inte
j-rgen-knuth-nielsen@j-rgen-knuth-nielsen-HP-Pavilion-Gaming-Desktop-TG01-1xxx:~$ cd Dokument/Här
j-rgen-knuth-nielsen@j-rgen-knuth-nielsen-HP-Pavilion-Gaming-Desktop-TG01-1xxx:~
/Dokument/Här$ ls
Losen.zip
j-rgen-knuth-nielsen@j-rgen-knuth-nielsen-HP-Pavilion-Gaming-Desktop-TG01-1xxx:~
/Dokument/Här$ pwd
/home/j-rgen-knuth-nielsen/Dokument/Här
/Dokument/Här$ ls -ld
drwxrwxr-x 2 j-rgen-knuth-nielsen j-rgen-knuth-nielsen 4096 jun 8 16:43 .
/Dokument/Här$ ls -l
totalt 24
-rw-rw-r-- 1 j-rgen-knuth-nielsen j-rgen-knuth-nielsen 21574 jun 8 16:43 Losen.zip
/Dokument/Här$ ls /mnt
/Dokument/Här$ date
lör 8 jun 2024 16:47:30 CEST
/Dokument/Här$

Hoppas detta är till hjälp.
Jag gick bort mig lite men jag tror jag kom tillbaka på spåret efter ett par extra ls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

-rw-rw-r-- 1 jorgen jorgen 21574 jun 2 12:17 Losen.zip ser ut som en korrekt fil användarmässigt.
-rw-rw-r-- 1 j-rgen-knuth-nielsen j-rgen-knuth-nielsen 21574 jun 8 16:43 Losen.zip ser också ut som en korrekt fil användarmässigt.

Det som är intressant här är om filerna har samma numeriska ägare, dvs samma UID. Eftersom den sista rättigheten bara får läsa filen så kan inget adderas till den.

För att ta fram den här uppgiften så skriv id som kommando. Det första är intressant som ska vara

uid=1000(användarnamn) gid=1000(användarnamn)

Det viktiga här är att 1) uid och gid är samma värde samt 2) att båda datorerna har samma numeriska värde.

Det som händer annars är att den andra datorn bara här läsrättigheter för filen.

Om det går att öppna filen men filerna som tas ur inte kan läsas så har dom fel rättigheter. Linux kan till skillnad från Windows spara filrättigheter i en .zip-fil. Inget som rekommenderas och detta är inte samma sak som att lösenordsskydda en .zip-fil.

Bästa alternativet är att spara i en fil som är tar.gz komprimerad.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det enklaste sättet om du inte vill involvera terminalen:

A. Öppna en texteditor.
A1. Tryck på windowstangenten och skriv "text" i sökfältet, så borde alla program som innehåller ordet "text" visas, inklusive en texteditor.

B. Se till att du har ett nytt tomt dokument i editorn.
(vissa editorer börjar med ett tomt dokument, andra öppna med det senaste dokumentet man skrev)
B1. Spara det tomma dokumentet med något namn som "losenordsfil" eller liknande.
Du ska inte skriva något i dokumentet och du ska inte stänga det.

C. Öppna zipfilen med lösenord.
C1. Kopiera allt innehåll från zipfilen till den nya tomma filen.
C2. Spara och stäng den nya filen, som nu innehåller lösenorden.

D. Öppna filhanteraren.
Högerklicka på den nya filen, välj komprimera.
Förstavalet kommer att vara ett komprimera som zipfil, ändra till lösenordsskyddad zipfil och spara.

###

Anledningen till varför du ska krångla med att skapa en ny fil och inte bara zippa om den urpsungliga zippade textfilen, som du föreslog, är för att något är fel med rättigheterna i den gamla filen.
Det är antagligen busenkelt att fixa rättighetsfelet, men du ville undvika terminalen.
Eftersom du skapar en ny fil och sedan slutar använda den gamla har du så att säga gått runt rättighetsproblemet.
Då den nya filen är just ny, har den inga rättighetsproblem och du får förhoppningsvis inga problem.