Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma6b:

Så plötsligt finns mitt kort att hämta på webhallen! Dök tydligen upp en liten batch idag, iallafall av Gigabytekorten.

Vilka gigabyte kort?

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

tänkte försöka plocka på mig ett evga-kort från deras europeiska butik men precis allting verkar vara slut i lagret? 3080 är naturligtvis slut men jag kan inte hitta ett enda grafikkort, nätaggregat, mus eller någonting som går att köpa. det står bara TBD. något måste ju vara knas här. någon som har koll?

https://eu.evga.com/products/feature.aspx

De säljer inte längre kort via sajten, utan erbjuder bara kort via andra återförsäljare inom EU. Inet har EVGAs kort t.ex. Dustin också.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Ekwb har hintat om att deras vattenblock till FE kommer vara något alldeles extra. Ska bli spännande att se, jag kör på ett FE oavsett

Just vattenblock är anledning till att jag ställer mig skeptiskt till konspirationsteorretiker som hävdar att Nvidia egentligen inte vill sälja FE, utan bara använder det för att hajpa upp folk.
Om det var sant så skulle det vara oehört idiotiskt, då tillbehörstillverkare som EKWB skulle bli jävligt förbannade på Nvidia.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

De säljer inte längre kort via sajten, utan erbjuder bara kort via andra återförsäljare inom EU. Inet har EVGAs kort t.ex. Dustin också.

hittade en tweet om just eu-butiken:
https://twitter.com/EVGA_JacobF/status/1308098338533777408

verkar som att de säljer där också, men om det är någon vettig mängd är oklart. inet och dustin känns inte så intressant då de ska ha 9300kr för den modell som står på $699 i evgas amerikanska butik. hoppas på lite mer rimlig prissättning.

Permalänk
Medlem

@versions: Tror att EU butiken hade problem med priserna för några dagar sedan där momsen lades på två ggr eller nått. Finns några trådar i deras forum om det. Kan vara därför som butiken ser ut att sakna priser helt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Herregud folk på Tradera bjuder 11.000 för ett TUF...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Läste att OC-kortet ska ha en boost clock på 1905 i gaming-mode och 1935 i OC-mode och en memory clock på 19.5 Gbit istället för 19 (icke-OC har 1695 respektive 1710 mhz). Vad det gör i prestanda har jag dock absolut ingen aning om. Jag hoppas bara att kortet inte är sämre när det kommer till kylning och ljudnivå - förhoppningsvis bättre pga större och mer påkostat?

Källa: https://videocardz.com/newz/asus-rog-strix-geforce-rtx-3080-o...

Är mest sugen på en Strix då jag föredrar utseendet och RGBn. Och har andra Strix-delar; gillar när det är enhetligt och fint. Är det värt flera tusen extra? Förmodligen inte, men nu blir det så.

Frågan är när man kan få tag på ett kort bara. Jag trodde hela tiden att jag skulle ha ett 3090, men när benchmarksen läckte så tappade jag intresset (betalar fan inte dubbelt så mycket för 10% extra i optimala förhållanden). Och då hade jag ju missat 3080-släppet med flera dagar; så nu ligger jag väl ca sist i kön. Inet säger beräknad leverans 2/11. GGWP.

Strixen har tydligen ett "custom PCB": https://rog.asus.com/articles/gaming-graphics-cards/introducing-geforce-rtx-3070-rtx-3080-rtx-3090-rog-asus/
"When we set out to design the custom ROG Strix PCB for this generation". Står inget sådant om TUF-kortet.

3 x 8 pinskontakt med ger ju mer potentiellt mer ström (om det inte stoppar någon annanstans efter det vill säga).

Jag gillar oxå Strix, passar bra in i min dator.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

@Krillec: här är länken https://www.ekwb.com/news/ek-water-blocks-for-reference-design-nvidia-30-series-graphics-card-are-now-available/

Man trodde nästan att det skulle vara block för fram och baksidan men det är nog bara spegelbild. Passar 3090 också...
Måste stå emot 3090FE...

Permalänk

Va säger folket på SweClockers, ska man lägga en beställning på ett RTX 3080 TUF nu till introduktionspriset 7825 kr? eller vänta? Känns spontant som en bra deal, ser inte att priserna på korten kommer gå ner inom snar framtid. Det som talar emot är ju något begränsat minne och att ett 3080 ti/super med 20 gb sannolikt hägrar runt hörnet samt att man inte vet vad Big Navi har att erbjuda. Å andra sidan kan man alltid sälja, tror inte man gör mycket förlust på korten till nuvarande pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Ja men priserna är helt absurba. Borde ändå sänkas.

Klart man vill krama ut så mycket pengar ur 2000 serien som möjligt, och när inget modernare alternativ finns i lager så finns det ingen större anledning till att sänka priserna. Priserna kommer trappas ner i samband med att 3000 serien fyller lagren.

Ens önskan om att priserna ska sänkas har inte något vidare inflytande i den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Va säger folket på SweClockers, ska man lägga en beställning på ett RTX 3080 TUF nu till introduktionspriset 7825 kr? eller vänta? Känns spontant som en bra deal, ser inte att priserna på korten kommer gå ner inom snar framtid. Det som talar emot är ju något begränsat minne och att ett 3080 ti/super med 20 gb sannolikt hägrar runt hörnet samt att man inte vet vad Big Navi har att erbjuda. Å andra sidan kan man alltid sälja, tror inte man gör mycket förlust på korten till nuvarande pris.

Beställ ett nu - du kommer troligtvis inte få ett innan 3080 Ti/Super lanseras så kan du avbeställa sen. Eller så säljer du det då och uppgraderar.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av foreveryang:

Va säger folket på SweClockers, ska man lägga en beställning på ett RTX 3080 TUF nu till introduktionspriset 7825 kr? eller vänta? Känns spontant som en bra deal, ser inte att priserna på korten kommer gå ner inom snar framtid. Det som talar emot är ju något begränsat minne och att ett 3080 ti/super med 20 gb sannolikt hägrar runt hörnet samt att man inte vet vad Big Navi har att erbjuda. Å andra sidan kan man alltid sälja, tror inte man gör mycket förlust på korten till nuvarande pris.

jag tror att man kan få vänta rejält länge om man köper just TUF. asus verkar ha ett mycket högre intresse än de andra tillverkarna (i sverige åtminstone), plus att TUF verkar vara en riktigt bra produkt den här gången, i synnerhet med tanke på priset. jag har ingen information naturligtvis, kanske hämtar de också in fler TUF-kort än ändra, men rent spontant tänker jag att det har beställts enorma mängder TUF och man hamnar längst bak i en väldigt lång kö.

Permalänk
Skrivet av versions:

jag tror att man kan få vänta rejält länge om man köper just TUF. asus verkar ha ett mycket högre intresse än de andra tillverkarna (i sverige åtminstone), plus att TUF verkar vara en riktigt bra produkt den här gången, i synnerhet med tanke på priset. jag har ingen information naturligtvis, kanske hämtar de också in fler TUF-kort än ändra, men rent spontant tänker jag att det har beställts enorma mängder TUF och man hamnar längst bak i en väldigt lång kö.

Jag har iofs inte bråttom att få kortet, räcker egentligen med att få kortet till 19.e november för att spela Cyberpunk 2077. Tänker mest att TUF korten kommer gå upp typ 1000 - 1500 kr efter intro månaden. Vill ändå vänta in AMD Zen 3 CPU. Känns som att två månader borde räcka, även sett till tidigare GPU lanseringar så brukar det finnas hyfsad stock efter drygt 1-1,5 mån, men intresset kanske är helt extremt för 3080-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

@Krillec: här är länken https://www.ekwb.com/news/ek-water-blocks-for-reference-design-nvidia-30-series-graphics-card-are-now-available/
https://www.ekwb.com/wp-content/uploads/2018/09/PR-2-1030x343.png
Man trodde nästan att det skulle vara block för fram och baksidan men det är nog bara spegelbild. Passar 3090 också...
Måste stå emot 3090FE...

Nä det där är för referensdesignen, och founders edition är nvidias egna design som inte utgår från referensdesignen. Saxat från länken du gav "it is very important to keep in mind that this reference design water block is not meant for Founders Edition graphics cards"

Här är en länk från toms hardware på hur vattenblocken till FE-korten kan komma att se ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Vilka gigabyte kort?

Gaming OC.

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Medlem

Funderar på att uppgradera mitt 1060 6 GB men jag är lite orolig vad gäller energikraven. Jag har planer på att uppgradera till en 8-kärnig Zen 3 (från en R5 3600) och mitt nätagg är ett 550w Seasonic Prime Ultra Platinum. Frågan är om det räcker för ett 3080?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag tror att man kan få vänta rejält länge om man köper just TUF. asus verkar ha ett mycket högre intresse än de andra tillverkarna (i sverige åtminstone), plus att TUF verkar vara en riktigt bra produkt den här gången, i synnerhet med tanke på priset. jag har ingen information naturligtvis, kanske hämtar de också in fler TUF-kort än ändra, men rent spontant tänker jag att det har beställts enorma mängder TUF och man hamnar längst bak i en väldigt lång kö.

Han på webhallen jag pratade med sa i oktober skall kort komma, är dom smarta beställer dom flera än vad folk har köpt då som du säger. populär kort

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Han på webhallen jag pratade med sa i oktober skall kort komma, är dom smarta beställer dom flera än vad folk har köpt då som du säger. populär kort

De olika återförsäljarna köper in allt de kan få tag på från tillverkarna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

Nu har Komplett uppdaterat status på beställningen, "Reserverad (i lager)" blev nu istället "Beställd, förväntas i lager 17 oktober 2020". (Gigabyte Eagle OC kortet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Funderar på att uppgradera mitt 1060 6 GB men jag är lite orolig vad gäller energikraven. Jag har planer på att uppgradera till en 8-kärnig Zen 3 (från en R5 3600) och mitt nätagg är ett 550w Seasonic Prime Ultra Platinum. Frågan är om det räcker för ett 3080?

In och räkna: https://seasonic.com/wattage-calculator
Kalkylatorn tycker mitt system hamnar runt 675w och rekommenderar 850w. Man vill inte gärna ligger nära 100% workload eller mer(!).

Själv uppgraderar jag från seasonic fanless 520w platinum. Blir ett Seasonic Prime PX-850.

Permalänk
Medlem

@sebbe1991: Dom bytte för mig med på TUF OC från Beställningsvara: 28 sept till Beställd: Förväntas i lager 1 november.

Det hela är en röra

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

En av mina beställningar ändrades under kvällen nu hos komplett. Asus tuf OC modellen som var beräknat lager 28 september blev precis till en beställning, 1a november :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FortuN:

En av mina beställningar ändrades under kvällen nu hos komplett. Asus tuf OC modellen som var beräknat lager 28 september blev precis till en beställning, 1a november :/

Ouch!

Mitt Zotac hos komplett står fortfarande som "Beställningsvara, förväntas i lager 26 september 2020, 1 st." men tvivlar starkt på att jag får något denna vecka. 26e är dessutom en lördag.

La precis en beställning på ett Asus 3080 TUF OC hos Inet. Sist i kön, men modellen jag från början ville ha efter att ha insett att Gainward var för dyr. 2 november, men känns mer som det blir nästa år.

Trist början på veckan. Förvisso verkar någon ha fått kort skickat men många verkar samtidigt ha fått uppskjutna datum. Hoppas verklige att det rullar in ett par lastbilar fullastade med grafikkort snarast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

In och räkna: https://seasonic.com/wattage-calculator
Kalkylatorn tycker mitt system hamnar runt 675w och rekommenderar 850w. Man vill inte gärna ligger nära 100% workload eller mer(!).

Själv uppgraderar jag från seasonic fanless 520w platinum. Blir ett Seasonic Prime PX-850.

Den kalkylatorn påstår att min burk drar 200w mer än den gör under full load på både gpu och cpu, det är dessutom 200w mer som förbrukning än jag mätt vid väggen så aggets förlust är medräknat där så skillnaden är ännu större sett till ren förbrukning ut från agget. Hur de kommer fram till dessa effekter vet jag ärligt talat inte men direkt träffsäkert är det i alla fall inte.

Det bästa ni kan göra är att räkna lite på det själva, räkna då med att ett 3080 "behöver" ~35A från pci-e anslutningarna med marginal så har ni 35A över på just pci-e efter att ni räknat av de övriga komponenterna är det lugnt, 35A är beräknat från peak värden som mätts på klockade 3080 kort med lite marginal, kör man stock kommer man inte upp i 35A utan mer rimligt ~28,33A för kort med 340W limit, alltså kika på 12v och hur många ampere som agget kan lämna, dra sedan av 35A och vad som finns över då måste räcka till cpu/mobo/lagring/fläktar/minne/belysning/usb grejer/PCI-E kort osv. Exempelvis en 105W AM4 drar någonstans ~12A medans en 65W landar på ca 7,5A, ett moderkort med vrm förluster och komponenter någonstans 120-130W för cpu, mobo, minne & lagring för en 65W AM4 och 180-200W för 105W cpu med cpu, mobo, minne & lagring vilket alltså är ~10A-17A beroende på cpu, observera att detta är för stock config och nvme disk & en sata. Börjar man klocka kan man lägga på 50W eller ~4,15A, så rent krasst med ett AM4 kan man räkna då 20A så är det lugnt, lägger man då ihop 20 & 35 hamnar man på 55A vilket är 660W men med en snål cpu och inte klockad hamnar man istället på ~540W, en törstig cpu i stock landar då på ~630W, skulle man räkna på vad 3080 drar mer exakt vilket är mellan 28-30A så hamnar man på 60-80W ännu mindre men det är inte fel att ha en smula marginal.

Summa summarum & grovt generaliserat
Strömsnålt system i övrigt: 550W
Lite törstigare: 650W (klockad 10900K 5.1GHz 1.3V med 3080 klarade bra på 600W agg i tester, dock med bra agg)
Klocka satan: 750W

Som jag sagt många gånger glöm inte heller att kika på hur 12V leveransen är gjord så den inte är splittad i fler rails, då måste pci-e kunna lämna 28-35A för sig, de flesta moderna agg har dock en ensam rail för 12v, det framkommer dock i manualen/specifikationen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma6b:

Gaming OC.

Får man bara lite fräck och fråga vad du hade för tid på ordern?

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Får man bara lite fräck och fråga vad du hade för tid på ordern?

jag minns inte, har för mig det var 15:06 eller 16:07. Webhallen var den jag satsade på förts och valde detta kort då det var det dyraste med lagersaldo, tänkte att de flesta går på de rabatterade korten. Tror dock inte man kan ta för givet att det är tidsstämpel på genomförd betalningen som är ens prioritet i systemet, min stod t.ex. och spann en bra stund innan det gick igenom. Kan lika gärna vara en ticket du får i systemet när du påbörjar betalning. Jag vet inte. Hoppas du står på tur snart, låter ju som att det kommer lite oväntade leveranser då och då.

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Funderar på att uppgradera mitt 1060 6 GB men jag är lite orolig vad gäller energikraven. Jag har planer på att uppgradera till en 8-kärnig Zen 3 (från en R5 3600) och mitt nätagg är ett 550w Seasonic Prime Ultra Platinum. Frågan är om det räcker för ett 3080?

Det kommer inte räcka, uppgraderat till minst ett 750W PSU med platinum. 3080 drar verkligen sin power limit om den får tillräcklig kylning så räkna med att bara grafikkortet kommer dra 320W vid standardinställning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Funderar på att uppgradera mitt 1060 6 GB men jag är lite orolig vad gäller energikraven. Jag har planer på att uppgradera till en 8-kärnig Zen 3 (från en R5 3600) och mitt nätagg är ett 550w Seasonic Prime Ultra Platinum. Frågan är om det räcker för ett 3080?

Skulle definitivt rekommendera att uppgradera din PSU samtidigt som du byter CPU. Tror du kan få 550w att fungera om du begränsar "power limit" för kortet genom t.ex. MSI Afterburner.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

nån som beställt från g4g.se ? verkar få in ett par kort närmaste dagarna enligt deras sida
edit: försvann några från inkommande onlinelager i skrivandes stund

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ouch!

Mitt Zotac hos komplett står fortfarande som "Beställningsvara, förväntas i lager 26 september 2020, 1 st." men tvivlar starkt på att jag får något denna vecka. 26e är dessutom en lördag.

La precis en beställning på ett Asus 3080 TUF OC hos Inet. Sist i kön, men modellen jag från början ville ha efter att ha insett att Gainward var för dyr. 2 november, men känns mer som det blir nästa år.

Trist början på veckan. Förvisso verkar någon ha fått kort skickat men många verkar samtidigt ha fått uppskjutna datum. Hoppas verklige att det rullar in ett par lastbilar fullastade med grafikkort snarast.

Står exakt samma sak från mig. Jag var en sån jobbig jäkel och hörde va mig till supporten för att fråga exakt vad det betyder. Men ja han kunde bara ge ett luddigt svar att det var ett kösystem och de skickar ut så fort de får in kort. Och man får inte veta köplats eller liknande.

Det är ju lite deras eget fel för att det inte är tydligare kan ju jag tycka. Även om det är väldigt otydliga bud de får från Nvidia så kan de vara tydligare på sin sida ändå. Känns som det mest handlar om att de inte vill vara tydligare för de vill inte att man ska avboka. Jag la min beställning 15.10 och står som registrerad 16.10.

Men ja, vi kan nog tvivla på att vi får våra kort den 26e ja. :/

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.