Microsoft avtäcker Xbox Series S med prislappen 3 595 kronor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Mmm det är heeelt sjukt hur många announcements Sony/MS lyckas göra utan att egentligen säga det enda som folk undrar, pris & releasedag för dom primära enheterna.

Jo men det är ju för att båda väntar på den andra, ingen vill säga priset först för då kommer den andra att ha en fördel. Därför får man ta alla läckor med en nypa salt, då jag inte tror att någon av dem har satt ett pris helt hundra ännu. Däremot har de säkert en prisbild de tänker sig med lite olika scenarion beroende på var de andra sätter för pris. XSS är lättare för den har liksom ingen konkurrent egentligen.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@snajk: absolut, det tror jag också. En väldigt billig Series S vid introduktionen blir ett viktigt säljargument för MS i konkurrensen med Sony. Nu när Halo Infinite och flera andra flaggskeppstitlar inte släpps inom lanseringsfönstret kommer Sony har fler dragare i spelväg, och då kan en väldigt billig instegskonsol vara ett viktigt säljargument för MS. Skulle inte alls bli förvånad om en modell med mer lagring presenteras relativt tidigt nästa år.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Grafik är skalbart, är svaret.

Självklart men du sitter på ett teknikforum nu.
Dem flesta vet att sämre hårdvara på samma generation drar ner alla versioner.
Oftast får dem bättre ljus, textur, ambient oclusion osv.
Trianglarna brukar ha samma mängd.
SSDn finns ju där i alle fall så laddnings tiderna lär va bra över lag.

Witcher 3 var crossgen men inte dlcn, det märks.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Dex: exakt, och den målgruppen stör sig nog inte lika mycket på problem med latens eller visuella artefakter som mer "hardcore"-spelare gör. Där är det nog Xbox Series X som gäller, antingen som enda enhet eller som komplement till en spel-PC.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@snajk: absolut, det tror jag också. En väldigt billig Series S vid introduktionen blir ett viktigt säljargument för MS i konkurrensen med Sony. Nu när Halo Infinite och flera andra flaggskeppstitlar inte släpps inom lanseringsfönstret kommer Sony har fler dragare i spelväg, och då kan en väldigt billig instegskonsol vara ett viktigt säljargument för MS. Skulle inte alls bli förvånad om en modell med mer lagring presenteras relativt tidigt nästa år.

Hade varit väldigt underhållande om Sony hade presenterat sin digitala konsol för 299 dollar också! Hade förlorat mycket pengar i försäljning kanske, men dom hade nog tagit igen det mesta igen då alla spelen måste köpas direkt via deras egna butik!

Hade varit en väldigt intressant taktik om dom hade valt det

Permalänk
Medlem

Jag har 484 GB spel installerat för tillfället, men egentligen är typ 300 av dem helt onödiga och jag har inte startat de spelen på jättelänge. Sedan tar det ju inte så lång tid att ladda ner spelen igen heller, jag brukar normalt sett, när jag inte glömmer det, ta bort spel som jag inte tänker spela på ett par veckor så laddar jag bara ner dem igen när jag vill spela.

Visst, de allra största kanske jag undviker att göra så med, men de som bara tar <30 GB kan man ju göra så med.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Dex: mmm, men med tanke på att PS5 Digital Edition har samma hårdvara utöver skivläsaren så Sony har nog sämre möjlighet till att sänka priset. Och MS har också djupare skattkistor som ger bättre svängrum för förluster per enhet. Det ska sannerligen bli intressant att se!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@Dex: du ska se under scenariot att Sony säljer Ps5 Digital förr 299, kan du vara säker på att Microsoft kontrar med fullkraft och Sony har ett gäng investerar som är rätt arga... Sony har inte råd i samma utsträckning som Microsoft att kriga om lägsta priset.

@loevet: kan Series S ha en annan fördel också, att den SOC är avsevärt mycket mindre och därmed finns möjligheten att kan producera fler konsoller till release date? TSMC har väl inte precis överkapacitet på sin 7NM?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@dex20: mmm, men med tanke på att PS5 Digital Edition har samma hårdvara utöver skivläsaren så Sony har nog sämre möjlighet till att sänka priset. Och MS har också djupare skattkistor som ger bättre svängrum för förluster per enhet. Det ska sannerligen bli intressant att se!

Nä jag är också rätt tveksam till att dom skulle sälja den så billigt, men hade varit underhållande! Men dom lär tjäna en hel på att alla som har den digitala måste köpa alla spelen direkt via Playstation Store. Det borde bli en hel pengar för dom det.

Permalänk
Medlem

de borde sattsa på 1080P med 60fps istället för 4K på den där rackaren hoppas man de kan välja.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Självklart men du sitter på ett teknikforum nu.
Dem flesta vet att sämre hårdvara på samma generation drar ner alla versioner.
Oftast får dem bättre ljus, textur, ambient oclusion osv.
Trianglarna brukar ha samma mängd.
SSDn finns ju där i alle fall så laddnings tiderna lär va bra över lag.

Witcher 3 var crossgen men inte dlcn, det märks.

Tror inte Forza eller andra storspel som är skapad av Microsoft Studio själva kommer ha några direkta kompromisser på grafiken för storebror Xbox X bara för att S finns.

De är medvetna om att de måste få ut allt för att kunna överträffa förväntningarna och imponera över PS5.

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

hurrdurr masterrace osv...
Alla spel som jag regelbundet återkommer till på datorn är 'äldre', dvs ingen upplösning i världen skulle kunna få dem att se bättre ut än de gör, och under senare år så har jag till majoritet spelat på Switch, oftast handhållet. Upplösningen spelar absolut ingen roll så länge spelet är väldesignat

$299 för senaste generationens konsol? Det är ett fantastiskt överkomligt pris.

På ett helt annat spår som någon nämnde tidigare i tråden - tänk om Microsoft kunde sälja Xboxes fast med windows 10 istället som Surface Game eller liknande - till samma pris. Jäklaaaar vad Surface Series S skulle flyga från hyllorna. Borde väl inte vara något - egentligen - som hindrar det idag? Det är ju x86 så i praktiken är det väl ""bara"" operativet som behöver bytas?

Kanske nån som kommer jailbreaka den och sen trycka in en linux dist på och sen Windows vad det lider. Går det så kommer den sälja bra som bara den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Konsolernas största fördel över PC: det finns endast en HW-konfiguration man behöver bry sig om.

Varför detta självskadebeteende från Microsoft och Sony? Nu har man totalt degraderat konsolerna till en OEM PC, eller hur har de tänkt att speltillverkarna ska kunna få fördelarna med att jobba med konsoler (endast en konfiguration att testa och optimera mot) framöver?

Kan garantera att utvecklingsverktygen för konsolerna hanterar detta med minimal insats från utvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

@kelthar: Ja det finns väldigt många som fortfarande inte bytt ut sin 1080P tv, så denna konsol till sina barn med game pass är ju perfekt

Jepp, jag är en av dem ... TV är så sekundärt för mig på något sätt. Man är väl lite efter

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Varför detta självskadebeteende från Microsoft och Sony? Nu har man totalt degraderat konsolerna till en OEM PC, eller hur har de tänkt att speltillverkarna ska kunna få fördelarna med att jobba med konsoler (endast en konfiguration att testa och optimera mot) framöver?

För att två fortfarande är helt överkomligt skulle jag säga. Det blir en extra, men jag tror inte det påverkar jättemycket. Men på ett sätt blir det ju 50% extra optimeringsjobb då det är 3 konsoller ist för 2.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men det är ju för att båda väntar på den andra, ingen vill säga priset först för då kommer den andra att ha en fördel. Därför får man ta alla läckor med en nypa salt, då jag inte tror att någon av dem har satt ett pris helt hundra ännu. Däremot har de säkert en prisbild de tänker sig med lite olika scenarion beroende på var de andra sätter för pris. XSS är lättare för den har liksom ingen konkurrent egentligen.

Absolut, det är givet.

Dock börjar det bli löjligt nu, ~2 mån till release. Ska dom släppa priset dagen före release? Finns lixom knappt ett tidsfönster kvar för announcements längre....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Kan garantera att utvecklingsverktygen för konsolerna hanterar detta med minimal insats från utvecklarna.

Kan meddela att under current gen så är det huvudvärk för utvecklarna att få spelen att flyta på första generationen One. Sen kanske de utvecklarna är kassa, det kan jag inte säga. Men har en vän som klagat över optimeringen för One båda spelen de har till Xbox.
Sen så under nästa generation så kanske utvecklarnas verktyg utvecklats så det är minimal insats för dem

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Krippa75:

Kan garantera att utvecklingsverktygen för konsolerna hanterar detta med minimal insats från utvecklarna.

Låt mig tvivla. Men det är en första gång för allt

Kanske ska tillägga att en av de saker jag jobbar med för tillfället är just utveckling av utvecklingsverktyg. De kan lösa en hel del problem, men de kan inte optimera din programvara.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, det är givet.

Dock börjar det bli löjligt nu, ~2 mån till release. Ska dom släppa priset dagen före release? Finns lixom knappt ett tidsfönster kvar för announcements längre....

Ja jag håller verkligen med. I våras och lite i somras tyckte jag detta så kallade "chicken racet" var kul och väldigt underhållande, men nu har det bara gått över till att bli riktigt löjligt. Är ju typ 2 månader kvar bara.

Permalänk

https://www.windowscentral.com/xbox-series-x-and-xbox-series-...

"We can confirm the Xbox Series S is $299, and the Series X is $499."

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk

Liten och smidig, lätt att ta med sig på semestern kanske?

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Så utöver momsen så är det ungefär 300kr extra för oss i Sverige.

Hade Sony släppt en liknande produkt hade jag kanske köpt den faktiskt. Har fortfarande 1080p TV och skulle kunna ha en sån här tills jag köper ny TV och då eventuellt kan uppgradera till Ps5 Pro istället.

Xbox kommer jag inte köpa eftersom jag har en dator att spela deras spel på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Så utöver momsen så är det ungefär 300kr extra för oss i Sverige.

Hade Sony släppt en liknande produkt hade jag kanske köpt den faktiskt. Har fortfarande 1080p TV och skulle kunna ha en sån här tills jag köper ny TV och då eventuellt kan uppgradera till Ps5 Pro istället.

Xbox kommer jag inte köpa eftersom jag har en dator att spela deras spel på.

Antar att det har att göra med främst kemikalieskatten och sannolikt privatkopieringsavgiften.

Permalänk
Medlem

Den billiga varianten liknar högtalarna som är/var på sjukhusen förr

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt den är sjukt gullig och skulle vilja ha en.... men vill ha skivläsare så jag kan köra mina 360/OG spel genom back compat.
Kanske blir ett köp senare om den går på någon bra deal (3595 är redan en hyfsad deal)

Snabbt räknat med 3595:- priset så borde då X varianten kosta 5795:- här... låter ganska rimligt

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Den funkar lika bra till en 4K tv med dessutom.

Där har den konkurrens med storebrorsan!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@tyvar1: Tack och bock, nyheten uppdaterad!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

Känns vettigt, bra pris på instegskonsollen. Och ett väntat högre pris på X. Känms som Microsoft glr nästan allt rätt denna gången mot för Xbox One lanseringen. Verkligen ombytta roller.

Ser dock med fram emot avtäckningen av X mest, dock tveksam till nytt konsolköp. Ge mig möjlighet att använda den som en vanlig dator med Windows 10 och mus och tangentbords stöd i spel så hade det nog fan blivit en X.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Tycker faktiskt den är sjukt gullig och skulle vilja ha en.... men vill ha skivläsare så jag kan köra mina 360/OG spel genom back compat.
Kanske blir ett köp senare om den går på någon bra deal (3595 är redan en hyfsad deal)

Snabbt räknat med 3595:- priset så borde då X varianten kosta 5795:- här... låter ganska rimligt

Ungefär vad Nvidia tar för 3070 i deras butik? Om man vill göra en koppling på Nvidias val av prissättning.