Microsoft avtäcker Xbox Series S med prislappen 3 595 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Även om både Xbox och PS använder x86, så är de inte PC-kompatibla i sin hårdvara, så det skulle inte fungera (även om MS och Sony låste upp sina konsoler) att installera en vanligs desktop-Windows.

Får jag fråga vad det är specifikt i hårdvaran som gör att de inte är pc-kompatibla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är det bara jag som tycker 512 GB lagring är på gränsen? Speciellt om man nu köper den för att använda Game Pass. Spelen är ju humongous nu för tiden!

PS5:an har 825GB så lite snålt i andra lägret då också kan tänkas. Till saken hör att XSS är galet prisvärd som den är.

Permalänk
Medlem

Byter nog ut min Xbox one S mot denna om något år. Hårddisk storleken spelar och upplösning kanske inte spelar så stor roll om Xcloud visar sig fungera bra eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Håller med, känns inte som medelkonsumenten som köper en spelkonsol kommer bry sig om spelet är native 4K eller bara uppskalat från 1080p, förutsatt att fps är densamma. Att erbjuda en billigare konsol som kör samma spel identiskt med 1080p istället för 4K är genialt i min mening.

Sen kommer spelkonsoler kommer aldrig vara "bäst" i termer om grafik eller prestanda, det är helhetskonceptet som har en appeal för mig iallafall. Du har en låda som spelar dina spel utan att du behöver bry dig om något, kan glömma allt vad drivers, grafikinställningar, prestandakrav etc heter. Med Game Pass behöver man dessutom inte ens fundera på att köpa spel, bara ta något ur ett redan stort bibliotek och köra.

För rätt användningsområde, eller rätt användare, så ser jag att denna XSS kan bli klockren.

Skrivet av Sando:

Microsoft skulle inte sälja Series S med öppen miljö för samma pris. Konsollerna säljs under eller vid tillverkningskostnad, eftersom Microsoft och Sony sen gör pengar på spelen. Det är därför spel kostar så mycket mera på konsoll än på PC.

Exakt.

Dels är XB och PS inte PC-kompatibla så som de är uppbyggda, och dels så skulle varken Sony eller MS sälja de för förlustpriser om de öppnade upp för standard Windows, eller för att installera andra öppna standard desktopsystem (Linux, BSD, etc.).

Sony prövade med PS3 att öppna upp för Linux, BSD (öppna standardversion, inte Sonys nerlåsta), etc. med funktionen OtherOS i menyn, men stängde ner det redan efter tre år med lanseringen av PS3 Slim 2009 (och tog även 2010 retroaktivt bort OtherOS också från fat-versionen av PS3 som lanserades med det argumentet 2006).

Skrivet av D3str0yer:

Hmm kan mycket väl tänka mig köpa denna senare under denna generation ihop med Xbox Game Pass, när priset är ännu lägre och fler spel finns.

Men fram tills dess så blir det PS5 för hela slanten.

Denna blir nog perfekt för småbarnsfamiljen/familj med liten budget, kan nog också sälja en hel del till personer som egentligen kör PS5 som sin main men ändå vill lira Microsoft-exklusiviteterna.

Tror den absolut kan locka många. Både PS-spelare som saknar något så prisvärt som GamePass, men även familjer med många TV och många barn.

Skrivet av Dumbullen:

Slår du ut en mobil på 5 år är inte den heller så dyr, 12999 á 5 år är ~216 i månaden.
En bil på 20 år du köper för 245k är bara 1020kr i månaden
Ett hus på 3 miljoner blir bara 5000 i månaden i 50 år.

Det är alldeles fantastiskt vad mycket man har råd med om man bara ser till att skuldsätta sig ett par år, eller tänkte du att alla har 11k liggandes för att köpa leksaker?

Ha, ha! Tänkte lite på samma sak! 🤣

Skrivet av snajk:

Du får absolut fler spel, och fler billiga spel, att välja mellan men det är inte så att alla konsolspel kostar 6-700 i all evighet utan priserna går ner över tiden och det är konstant rea på spel i konsolernas butiker precis som på Steam eller liknande. Många spel är också billigare än så från start. Sen tillkommer förstås Gamepass. Har man inte så mycket pengar och vill variera sitt spelande så är det ju väldigt prisvärt.

Frågan är om en begagnad PC blir så mycket billigare i längden. Visst kanske man äger en del spel till den, men man kan ju ha en hel del gamla XB-spel också som funkar på nästa generation minst lika bra som på tidigare. Där skon klämmer är väl att man inte får så mycket ens begagnad PC för ~5000 än mindre för ~3000 som XSS. Men visst, är man extremt budgetbegränsad så kan man köpa en väldigt billig PC och bara typ köpa Humble Bundles eller så, men man får ju vad man betalar för i viss mån liksom. En ny XB lär slå de flesta begagnade datorer i spelprestanda om man inte går en bra bit över kostnaden för konsolerna.
Tja, jag bryr mig om 4K i alla fall. Skillnaden är markant och påtaglig jämfört med 1080p om ens enhet klarar samma detaljnivå. Men alla bryr sig inte så mycket om toppgrafik och då är ju en XSS ganska trevlig. Än mer så om den bundlas med GP för en hyfsat låg månadskostnad med möjlighet att uppgradera till X eller en eventuell nyare variant av S om/när en sådan kommer.

Vissa här i tråden vill inte lägga mer än 3-4 papp på en ny konsol, och nöjda med 1080p (om inte annat för vissa TV/rum).

Andra i tråden (som vi två) vill ha top-of-the-line-prestanda för konsol, och bryr sig inte om ett pris på 7-8 papp.

Just därför det är så bra med alternativ!

Skrivet av ChaosClocker:

Känns inte bra. Spelutveckling på konsolsidan måste alltid utveckla så att spelen funkar på den svagaste länken. Så istället för att nu få nextgen games vad får vi nu? last gen? Förstår inte hur detta kommer gå ihop.

Se det positivt; aldrig någonsin har konsoler varit så grymma i prestanda som PS5 och XSX. Kan nog ge tom. enklare/mellan-gaming-PC, en match (något som konsoler nästan inte lyckats med sedan 90-talet).

Skrivet av BasseBaba:

Mmm det är heeelt sjukt hur många announcements Sony/MS lyckas göra utan att egentligen säga det enda som folk undrar, pris & releasedag för dom primära enheterna.

Pris har vi väl fått av Microsoft för bägge nextgen-konsoler, i och med denna nyhet/pressrelease?

Däremot inte exakt vilken dag, men det är inte för mig så viktigt. Räcker för mig att veta att PS5 och XSX kommer strax för jul.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

https://www.xbox.com/en-US/xbox-all-access

hmmm

rykten säger att samma kommer finnas för series s och x

https://www.youtube.com/watch?v=HivdO252eDc

ca 2.39 in i videon

glömde skriva att det ska komma på nya konsolerna med enligt rykten, all access med series s eller x för fast månadskostnad.
Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Självklart men du sitter på ett teknikforum nu.
Dem flesta vet att sämre hårdvara på samma generation drar ner alla versioner.

Så negativt gubbgnäll!

Se det positivt; med PS5 och XSX så har vi aldrig haft så relativt sätt kraftfulla konsoler (iaf inte sedan 90-talet) som verkligen höjer sig i närheten av gaming-PC i mellansegmentet.

Borde leda till att all bättre hårdvara på samma generation drar upp alla versioner, inklusive spel som görs för både konsol och PC.

Skrivet av loevet:

@dex20: exakt, och den målgruppen stör sig nog inte lika mycket på problem med latens eller visuella artefakter som mer "hardcore"-spelare gör. Där är det nog Xbox Series X som gäller, antingen som enda enhet eller som komplement till en spel-PC.

Absolut. Denna konsol riktar sig nog absolut inte emot hard-core-gamers. Förmodligen inte alls Microsoft målmarknad eller kundgrupp de desginat XSS för.

Skrivet av Hulle:

Jag har 484 GB spel installerat för tillfället, men egentligen är typ 300 av dem helt onödiga och jag har inte startat de spelen på jättelänge. Sedan tar det ju inte så lång tid att ladda ner spelen igen heller, jag brukar normalt sett, när jag inte glömmer det, ta bort spel som jag inte tänker spela på ett par veckor så laddar jag bara ner dem igen när jag vill spela.

Visst, de allra största kanske jag undviker att göra så med, men de som bara tar <30 GB kan man ju göra så med.

/hulle.

För målgruppen så räcker nog 500 Gb hyfsat. Många som bara växlar mellan att spela 2-3 spel i taget.

Skrivet av Oneone:

de borde sattsa på 1080P med 60fps istället för 4K på den där rackaren hoppas man de kan välja.

Håller med. Hoppas också på det.

Hellre 1080p/60 än 4K/30. 1080/60 vore verkligen perfekt för denna!

Skrivet av leafbranch:

Tror inte Forza eller andra storspel som är skapad av Microsoft Studio själva kommer ha några direkta kompromisser på grafiken för storebror Xbox X bara för att S finns.

De är medvetna om att de måste få ut allt för att kunna överträffa förväntningarna och imponera över PS5.

Definitivt så är det så. Denna är till för causual-gamers (inte hard-core-gamers), och spel lär optimeras för respektive marknad/kundgrupp.

Skillnad på de som vill spela senaste Forza maxat, och de som vill spela Fortnite eller Minecraft.

Skrivet av traetaona:

Kanske nån som kommer jailbreaka den och sen trycka in en linux dist på och sen Windows vad det lider. Går det så kommer den sälja bra som bara den!

Tror inte varken MS eller Sony kommer tillåta det. De lär täppa till det ganska snabbt.

Sony ångrade ju sig med PS3 och OtherOS-funktionen. Trots att de marknadsförde PS3 till sina kunder att kunna fungera som PC med Linux, så tog de bort den funktionen retroaktivt.

Skrivet av Toastyabbe:

Liten och smidig, lätt att ta med sig på semestern kanske?

Brukar ta med mig NES Mini, eller liknande, men en sådan här skulle absolut kunna vara modernt alternativ. Speciellt om den blir lätt och transporttålig med avsaknad av både HDD och ODD.

Skrivet av loevet:

@tyvar1: Tack och bock, nyheten uppdaterad!

Gott och snabbt jobbat!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Historisk fakta =/= gubbgnäll, bara för att man inte blir upphetsad är man inte negativ.
Vad menar du är så kraftfullt i de nya konsollerna utöver SSDn?
Om nått ser jag mer fram emot nya förbättrade API och utvecklingsteknik som UE5 med nanite osv.
CPUn i bägge är grymt förbättrad men vi får se om spelutvecklarna kan skriva bra AI på software sidan,
inte det lättaste.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

? Det är ju just 4K den INTE satsar på

Du har helt rätt. De med skärmar och TV med upplösning lägre än 4K är "target".

Skrivet av korvOlle:

Grymt bra pris för SX om det stämmer

Jo, mycket trevligt alternativ. Vi har flera gamla 1080p som fortfarande är trevliga (alla av bättre plasmavariant).

Skrivet av Sometime:

Nejdå men hade jag en 4k-TV hade det blivit Series X istället, såklart!

Japp, då är XSX givet rätt val!

Skrivet av korvOlle:

Imponerande om SS verkligen har samma CPU som SX, grym 1080/1440p maskin för 3500:-

Klockrent!

Skrivet av crash:

Xbox S verkar åtminstone ha 1 TB Expansion Card, är det så man kan stoppa in en nvme disk till? eller vad menar dom med expansion card tro?

Japp.

Skrivet av Vaneriuz:

Helt rätt!

Jag vill även tillägga att Xbox Series S är perfekt till en 1440p-datorskärm, varav det finns många där ute (och kan inhandlas till både billig och dyrare peng).

Blir nog en bra match för det.

Skrivet av Swedish Berserk:

Ser riktigt bra ut men lite fundersam hur långt man kommer på 512GB lagring.

Japp. Beror på hur många och stora spel man vill samtidigt växla mellan.

Hur mycket har din konsol idag?

Skrivet av Mordekai:

Kanske så liten att man kan tejpa fast den bakpå en TV för en All-in-One!

Inte omöjligt att det går.

Skrivet av Dumbullen:

Får jag fråga vad det är specifikt i hårdvaran som gör att de inte är pc-kompatibla?

Avsaknad av BIOS/EFI, annorlunda minnesarkitektur, icke standardbussar, etc.

Skrivet av Cerd Moyen:

PS5:an har 825GB så lite snålt i andra lägret då också kan tänkas. Till saken hör att XSS är galet prisvärd som den är.

Eftersom texturer endast laddas i upplösning efter behov, så kommer spelen inte nödvändigtvis ta mer plats än för dagens konsoler.

Speciellt inte om du endast kör 1080p (som konsolen verkar främst ha som mål). Då tar spelen kanske tom. mindre plats än i dagens konsoler med effektivare lagring/storage. Men exakt hur mycket återstår att se, och varierar nog en del från spel till spel.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag tänker nog köpa en PS5 om inget oväntat händer (har en förbokad) men denna billiga variant är ju mycket intressant att ha som sekundär konsol för mig istället för att behöva köpa den dyrare Xbox Series X. Så jag kan tänka mig att en hel del av de som har planer att skaffa PS5 kanske också har råd i sin budget att kunna skaffa en Xbox Series S också.

Så jag tycker detta verkar ett smart drag av Microsoft, i alla fall från min synvinkel.

Permalänk
Medlem

Jag må tycka att den prestandamässigt hamnar i en svår sits, men jisses... Den är riktigt snygg. Under 3 liter innebär ju att den är i ungefär samma storlek som Velka 3.

Snyggaste konsolen sen... Ja, kanske nånsin?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Vägledare

Designen på nya Xbox tilltalar mig i alla fall något enormt.

Permalänk
Medlem

Ett fantastiskt drag av Microsoft. 1440p@120Hz tilltalar oss som gillar att spela på PC-skärmar (har en stor och modern TV som klarar av det med). Så liten, fin och kraftfull!

Permalänk
Medlem

@ChaosClocker:

Man kan alltid välja hur man vill se på livet.

Vissa har alltid en dragning och personlighetsdrag att se glasen som halvtomma, än att se de som halvfulla. Sliten klassiker, men stämmer på många som jag träffat.

Länge sedan konsoler varit så här kraftfulla och i närheten av PC i processorkraft. Tror detta kommer gynna PC-spel att konsolerna blir så pass kraftfulla (för att vara konsoler). Blir riktigt grymt denna generation.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Tror inte varken MS eller Sony kommer tillåta det. De lär täppa till det ganska snabbt.

Sony ångrade ju sig med PS3 och OtherOS-funktionen. Trots att de marknadsförde PS3 till sina kunder att kunna fungera som PC med Linux, så tog de bort den funktionen retroaktivt.

Ja men bara för att de som säljer konsoler inte vill att man ska göra något behöver inte betyda att det inte går, kolla bara på Nintendo. När jag bodde i Asien för många år sedan såg jag tex inte många som sålde deras konsoler och originalspel till DS utan de sålde kassetter med MicroSD som man kunde spela MP3 och bootlegs etc. Tappar de bollen säkerhetsmässigt så finns det mindre nogräknade som kommer att utnyttja det oavsett vad de vill. Nu har i och för sig Microsoft obegränsat med resurser men så det kanske inte går att jämföra med stackars Nintendo men ändå

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk till Series S. Inte för att jag tror att den kommer att floppa utan för att den kommer att tumma på kvalitén för vilka spel som kan komma till Series X då utvecklare behöver optimera för 2st olika konsoler varav ena rent flopsmässigt inte är någon uppgradering över Xbox One X. Dvs jag är rädd för att uppoffringar som görs för att spelet ska fungera bra på Series S kommer även att påverka Series X.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Jag är skeptisk till Series S. Inte för att jag tror att den kommer att floppa utan för att den kommer att tumma på kvalitén för vilka spel som kan komma till Series X då utvecklare behöver optimera för 2st olika konsoler varav ena rent flopsmässigt inte är någon uppgradering över Xbox One X. Dvs jag är rädd för att uppoffringar som görs för att spelet ska fungera bra på Series S kommer även att påverka Series X.

Flopmässigt borde det vara hanterbart men minnesmässigt... "Ingen" kommer designa ett spel där det är svårt(läs:dyrt) att skala ner spelet så det lirar med SS ryktade 10 GB. Det är per definition att 16 GB konsolerna (och PC) hålls tillbaka av SS.

Annars är det rätt positivt. Det låga instegspriset accelererar övergången till next-gen och därmed förkortas perioden där this-gen håller tillbaka spelen (förutsatt att inte PC marknaden håller tillbaka det hela då...)

Permalänk
Medlem

@martinot: så istället för att diskutera vad som är så enormt positivt och unikt med de nya konsollerna gemtemot andra generations skiften så tolkar du hellre min karaktär?
Ser inte hur det bidrar till nånting.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Inaktiv

Aldrig provat xbox men känner mig övertygad om att de håller på med samma trams som playstation. Registrera konton hit o dit. Världens strul för att köra dual player split screen i spel. Sen vill de ha prenumerationstjänster i tillägg.

Ett jäkla trams. Betalat man massa tusenlappar för en spelkonsol så ska man väl för fan kunna få lite enkel plug and play spel nöje är det för mycket begärt?

Huvudpoängen med konsol är för min del att kunna köra 2pers eller fler tillsammans på en skärm. Istället satt jag igår i nån timma och försökte registrera ek KONTROLL vilket bara slutade med felmeddelanden för att kunna spela ett jäkla spel i splitscreen. Slutade med att vi gav upp.

Taggad att köpa ps5 eller nya xbox? Nej fy fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du har helt rätt. De med skärmar och TV med upplösning lägre än 4K är "target".

Njae, Series S är inte tänkt för en viss typ av tv. Det är bara ett påhitt i nördkretsar som sitter och räknar pixlar.

Series S är tänkt för de som kan offra lite grafisk/bildmässig kvalité till förmån för pris.

Och det är klokt, de flesta köper en konsol för att spela spel, inte för att maximera sin tvs bildmässiga prestanda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Aldrig provat xbox men känner mig övertygad om att de håller på med samma trams som playstation. Registrera konton hit o dit. Världens strul för att köra dual player split screen i spel. Sen vill de ha prenumerationstjänster i tillägg.

Ett jäkla trams. Betalat man massa tusenlappar för en spelkonsol så ska man väl för fan kunna få lite enkel plug and play spel nöje är det för mycket begärt?

Huvudpoängen med konsol är för min del att kunna köra 2pers eller fler tillsammans på en skärm. Istället satt jag igår i nån timma och försökte registrera ek KONTROLL vilket bara slutade med felmeddelanden för att kunna spela ett jäkla spel i splitscreen. Slutade med att vi gav upp.

Taggad att köpa ps5 eller nya xbox? Nej fy fan.

Vi är förbi den tiden tyvärr, även konsoler kräver uppdateringar för spel och OS. Att det kostar att spela online har också blivit standard, men spelar man inte online så är det ju inget som behövs. Men fortfarande är det bra mycket enklare än en PC.

Att du inte lyckades få igång en kontroll låter väldigt konstigt, i mina ögon har det fungerat väldigt smidigt sedan de kom med trådlösa kontroller som standard, alltså PS3/360. Bara att trycka på synk-knappen på kontrollen och på konsolen.

Split screen gillar jag också och tyvärr är det inte jättemånga spel som stöder det, men de finns i alla fall, på PC är det ytterst sällan split screen stöds. Det sagt så låter det som om du borde köpa en Switch snarare än PS/XB då de är mer inriktade på den typen av spel. Har precis sparkat igång min gamla Wii för att spela Mario och sånt med trots att jag har en XBone med hundratals spel just för att split screen och barnvänliga saker finns i större utsträckning på Nintendo.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå att det här gjorde det mer intressant för mig att blicka mot Microsoft istället för Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

@martinot: så istället för att diskutera vad som är så enormt positivt och unikt med de nya konsollerna gemtemot andra generations skiften så tolkar du hellre min karaktär?
Ser inte hur det bidrar till nånting.

Finns många sätt att se på saker i livet (även så mina kommentarer).

Jo, om du läser mina inlägg här i tråden så ser du att 99% är om konsolen och 100% on topic.

Skrivet av anon56869:

Aldrig provat xbox men känner mig övertygad om att de håller på med samma trams som playstation. Registrera konton hit o dit.

Jo, du behöver registrera och logga in med konto på både Xbox och PS. Helt riktigt. Dock inget nytt för dessa next gen konsoler, inklusive för denna XSS (så ser kanske inte riktigt relevansen av just det faktumet för denna tråden).

Men det behöver du ju även om du spelar på dator med Steam, Microsoft Store, EPIC, etc?

Samma sak för mobilen, för både iOS och Android.

Skrivet av ipac:

Njae, Series S är inte tänkt för en viss typ av tv. Det är bara ett påhitt i nördkretsar som sitter och räknar pixlar.

Series S är tänkt för de som kan offra lite grafisk/bildmässig kvalité till förmån för pris.

Och det är klokt, de flesta köper en konsol för att spela spel, inte för att maximera sin tvs bildmässiga prestanda.

Tycker personligen att spel är normalt trevligare och föredrar sådana i 1080p/60 istället för med lägre FPS (som 4K/30). Därav att jag personligen skulle främst köpa och koppla en XSS till en sådan TV/skärm.

Men det är självklart valfritt, och inget som helst tvång. Du har ju annars helt rätt i din kommentar tycker jag.

Skrivet av snajk:

Det sagt så låter det som om du borde köpa en Switch snarare än PS/XB då de är mer inriktade på den typen av spel. Har precis sparkat igång min gamla Wii för att spela Mario och sånt med trots att jag har en XBone med hundratals spel just för att split screen och barnvänliga saker finns i större utsträckning på Nintendo.

Håller med om tipset om Switch! Underbar konsol, och dessutom portabel. Men det sagt så har jag endast loggat in och använt de med konto på alla våra fyra Switchar (två vanliga, två Lite). Har inte ens reflekterat på om det går att använda en Switch utan att någonsin skapa något konto. Har för mig att det faktiskt inte går (men är inte 100 på det).

Gällande denna XSS så tror jag den kan bli ett superfint komplement till Switch! Just pga. av sin lilla storlek för de som inte har plats för stora konsoler (eller kanske inte plats för det i alla rum). Dels pga. att prisnivån ligger närmare Switch än de dyra next gen XSX/PS5.

Du får ju nästan både en Switch/Switch Lite och en XSS för samma pris som en enda XSX/PS5. Då har du ju en grym kombo av spelutbud och täcker både bärbart och fast installation.

Men XSS är nog fel för tidigare postare som var emot konton. Då den inte har ODD så är det 100% nerladdning från nätet som gäller (och då är det omöjligt att undvika krav på konto). Så vart nog lite feltänk av tidigare postare där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker personligen att spel är normalt trevligare och föredrar sådana i 1080p/60 istället för med lägre FPS (som 4K/30). Därav att jag personligen skulle främst köpa och koppla en XSS till en sådan TV/skärm.

Men det är självklart valfritt, och inget som helst tvång. Du har ju annars helt rätt i din kommentar tycker jag.

? Ser inte hur din kommentar är relevant till det jag skrev.
Tror du att XSS kommer köra i 30 fps då den kopplas till en 4K tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

? Ser inte hur din kommentar är relevant till det jag skrev.
Tror du att XSS kommer köra i 30 fps då den kopplas till en 4K tv?

???

Hmm. Förstår själv inte denna frågan?

Du får nog precisera dig lite mer (har läst din kommentar flera gånger, utan att förstå).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka det är fräckt att man först ska köpa konsolen, spel i deras store, abonnemang för att spela online och innehåll i spelet. Så länge det är så tänker inte jag förboka o.s.v. i all fall. 1440p verkar intressant däremot, men frågan hur bra det fungerar. Hoppas dock det följer med till de bättre versionerna.

Det är ju schysst att det uppdateras, samtidigt verkar det inte hända så mycket. Som några har sagt vore det kul om tänkte lite utanför lådan med till exempel att man kan köra Windows 10, två konsoler på en tv, VR eller någonting som känns lite mer nytt. Men det kanske kommer.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot @ipad utvecklare kommer sannolikt sikta på ett spann av upplösningar och bilduppdateringar, precis som de kommer göra med XSX och PS5. Vissa siktar kanske in sig på 1440p med enklare teknisk ambition i 120 FPS, andra siktar kanske in sig på 1440p med full visuell flärd i 30 FPS, andra kanske siktar på ett mellanläge i 1080p och 60 eller 120 FPS.

Ingen av plattformarna kommer ha ett binärt upplägg där utvecklare siktar på samma ambition gällande upplösning, bilduppdatering och teknisk nivå. Allt vi vet är att MS påstår att XSS är kapabel till 1440p "i upp till 120 Hz", hur utvecklarna väljer att utnyttja det är en annan femma.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Jag kan tycka det är fräckt att man först ska köpa konsolen, spel i deras store, abonnemang för att spela online och innehåll i spelet. Så länge det är så tänker inte jag förboka o.s.v. i all fall. 1440p verkar intressant däremot, men frågan hur bra det fungerar. Hoppas dock det följer med till de bättre versionerna.

Det är ju schysst att det uppdateras, samtidigt verkar det inte hända så mycket. Som några har sagt vore det kul om tänkte lite utanför lådan med till exempel att man kan köra Windows 10, två konsoler på en tv, VR eller någonting som känns lite mer nytt. Men det kanske kommer.

Detta har tagits upp tidigare i tråden;

Konsoler säljs ofta med låga marginaler, och väldigt ofta även med negativa marginaler (dvs. MS och Sony gör mer eller mindre förlust på de). Det slutar oftast inte så väl om de inte kan ta igen förlusterna på annat sätt.

Sony släppte ju från början PS3 med just tanken att även kunna använda den som en dator med mus och tangentbord, och funktionen OtherOS. Men den tog de bort bara tre år efter lansering när den nerslimmade modellen av PS3 ersatte, och sedan året efter det faktiskt retroaktivt från original PS3 (var bla. det som ledde till Anonymous hack av PS, och även för class action law suit emot Sony).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Konsolgrävare

Release 10 November confirmed!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@martinot @ipad utvecklare kommer sannolikt sikta på ett spann av upplösningar och bilduppdateringar, precis som de kommer göra med XSX och PS5. Vissa siktar kanske in sig på 1440p med enklare teknisk ambition i 120 FPS, andra siktar kanske in sig på 1440p med full visuell flärd i 30 FPS, andra kanske siktar på ett mellanläge i 1080p och 60 eller 120 FPS.

Ingen av plattformarna kommer ha ett binärt upplägg där utvecklare siktar på samma ambition gällande upplösning, bilduppdatering och teknisk nivå. Allt vi vet är att MS påstår att XSS är kapabel till 1440p "i upp till 120 Hz", hur utvecklarna väljer att utnyttja det är en annan femma.

Håller med helt. Är ju upp till spelutvecklarna hur detta kommer hanteras (inget som varken MS eller Sony dikterar/begränsar).

Själv hoppas jag att spelutvecklarna stödjer högre FPS i lägre upplösningar, än lägre FPS i högre upplösningar. Men det bästa är ju som du säger om det blir en inställning som man kan välja.

Då får vi ju var och en som vi själva vill, och ingen förlorar på det (förutom att utvecklarna får lägga lite mer resurser på att ge de valen).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

...

Håller med om tipset om Switch! Underbar konsol, och dessutom portabel. Men det sagt så har jag endast loggat in och använt de med konto på alla våra fyra Switchar (två vanliga, två Lite). Har inte ens reflekterat på om det går att använda en Switch utan att någonsin skapa något konto. Har för mig att det faktiskt inte går (men är inte 100 på det).

Jo, jag tänkte inte på konto så mycket när jag föreslog Switch, snarare att den mer har den typen av spel som hen verkade vilja ha på en konsol. Alltså couch co-op. Det finns en del sådana guldkorn på XB och PS men på det stora hela är de ju mer inriktade på typ samma spel som en PC, till skillnad från Switch som verkligen är gjord för att spelas tillsammans lokalt.

Nintendos konto-hantering har alltid varit katastrof dock, inte för att de spionerar eller nåt sånt men för att det är väldigt oklart vad som gäller, kan man flytta spel, saves och så vidare.

Citat:

Gällande denna XSS så tror jag den kan bli ett superfint komplement till Switch! Just pga. av sin lilla storlek för de som inte har plats för stora konsoler (eller kanske inte plats för det i alla rum). Dels pga. att prisnivån ligger närmare Switch än de dyra next gen XSX/PS5.

Du får ju nästan både en Switch/Switch Lite och en XSS för samma pris som en enda XSX/PS5. Då har du ju en grym kombo av spelutbud och täcker både bärbart och fast installation.

Men XSS är nog fel för tidigare postare som var emot konton. Då den inte har ODD så är det 100% nerladdning från nätet som gäller (och då är det omöjligt att undvika krav på konto). Så vart nog lite feltänk av tidigare postare där.

Jo, men kan man ens köra en XB utan konto? Jag har aldrig testat men min uppfattning är att det har varit ett krav sedan de började bli uppkopplade. Skivor är ju trevligt (eller jag vet inte, de har ju vissa fördelar i alla fall) men oavsett skiva eller ej så verkar ju de flesta spel kräva en rätt stor nedladdning vid första installationen och dessutom löpande uppdateringar.

Annars håller jag med. Gillar man mer casual spel, eller typ har barn som gillar att spela men att man själv inte gör det, så är ju Switch förstahandsvalet och då kanske XSS kan vara ett bra komplement om man vill pröva på den typen av spel eller barnen vill köra Minecraft exempelvis. Sen är det inte omöjligt att de har någon form av portabel XSS i pipelinen längre fram. Men i nuläget satsar de ju hårt på molntjänsten istället, så om den lyckas så kanske de nöjer sig med det. Kanske har de en XB-telefon i tanken också med lite bättre spelkontroller eller så, men mer för streamade spel än "fet gaming hårdvara" i själva telefonen. De kan också ha planer på någon CC-liknande pryl som man kopplar in i en TV med en medföljande kontroll. Appar för molnspel till smart-TV-plattformar lär de ju komma med åtminstone.