Konsolernas största fördel över PC: det finns endast en HW-konfiguration man behöver bry sig om.
Varför detta självskadebeteende från Microsoft och Sony? Nu har man totalt degraderat konsolerna till en OEM PC, eller hur har de tänkt att speltillverkarna ska kunna få fördelarna med att jobba med konsoler (endast en konfiguration att testa och optimera mot) framöver?
Ovanpå det trycker man sedan på bakåtkompatibilitet. Kan tyckas vara en trevlig egenskap, men ett hårt avbrott som det var PS1->PS2->PS3->PS4 samt Xbox->360->XBO påskyndande kraftigt övergången till att utveckla titlar som inte på något rimligt sätt ens kund portas till föregående generation. Nu kommer det antagligen vara allt för lockande att försöka dra in pengar även på de tiotalsmiljoner enheter av föregående generation som finns ute.
Man ska aldrig säga aldrig, men för egen del känns kommande konsolgeneration som den första jag inte kommer hoppa på (om inte Nintendo gör en spännande Switch2, Switch är ju grym!). Har ändå sett fram emot det stora lyften i CPU-kraft, inköpet av XBX gav verkligen känslan av: det är inget nytt, bara lite mer putsad grafik. Vissa spel är rätt krisp i 4k på XBX, men det blir gammalt förvånansvärt snabbt.