Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Tänk på att när ni ändrar settings på HL:Alyx så ändrar det inte inställningarna för textures. Det får man göra själv. Iallafall var det så förut.

Vart menar du att man ska ändra det?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nuken:

Tänk på att när ni ändrar settings på HL:Alyx så ändrar det inte inställningarna för textures. Det får man göra själv. Iallafall var det så förut.

Samma för mig, fick ändra själv till ultra för ett par dagar sen

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

På vilket sätt fungerar Guardian inte så bra med VD?
Har aldrig haft några såna problem varken Quest 1 eller 2.

Kör du 90Hz? Varför Oculus inte officiellt stödjer 90Hz var just problem med Guardian, kanske det du råkat ut för.
Även fast jag själv också kör i 90Hz men inte råkat ut för vad jag vet. Inte gått in i nått iaf

Den hamnar fel.
Typ guardian ska vara i mitten av mitt vardagsrum men den kan dra sig så att guardian är typ förskjutet.
Har slagit kontrollern i tvn 3 ggr nu tack vare det.

Och sedan update 17.1? Så är jag högre över marken än tidigare så när man ska krypa i halflife får man typ nästan lägga sig ner

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Den hamnar fel.
Typ guardian ska vara i mitten av mitt vardagsrum men den kan dra sig så att guardian är typ förskjutet.
Har slagit kontrollern i tvn 3 ggr nu tack vare det.

Och sedan update 17.1? Så är jag högre över marken än tidigare så när man ska krypa i halflife får man typ nästan lägga sig ner

Trycker du inte på huka knappen till vänster?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vart menar du att man ska ändra det?

Om jag minns rätt så går man in på en sida med detaljer och där finns inställningar för texturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Trycker du inte på huka knappen till vänster?

Va? Oj. Nä.. jag har hukat på riktigt
Har missat att det finns en sådan knapp

Fast jag har svårt med sådana saker i andra spel eller när man teleporterar.
Hela min balans blir helt fel då

Kanske har med ljuset att göra i rummet så ska testa att ha mer lampor och göra om guardian och se om det hjälper.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Som påminnelse för de med nVidia-kort finns det en inställning för "Låglatensläge" i inställningarna: nVidia kontrollpanel - Hantera 3D-inställningar - Låglatensläge - Ultra. Ska påstått ge en fördel vid streaming.

Permalänk
Medlem

Elite vs. DAS

Permalänk
Medlem

I dag körde jag mitt första dedikerade träningspass i Quest 2, m.a.o. så gick jag in för att det skulle vara jobbigt och ge mig rejäl puls. Det var helt enkelt dags att ge den coronaförslappade IT-kroppen en rejäl genomkörare.
Det går absolut att jobba upp puls i spel utan utan en tanke på det men nu var målet att nå hög puls i 60 minuter.

Mitt program bestod av följande:
Beat saber som uppvärming - Det finns gott om låtar som driver puls på högre svårighetsgrader, fit beat på hard och pop stars på expert gav lite extra för mig däremot. Fit beat verkar vara utvecklad för träning redan på lägre nivåer.
Thrill of the fight - Körde 5 ronder på normal mot en "riktig" motståndare. Vidrigt, inget annat behöver sägas i princip men om jag ska säga någonting så är jag inte helt nöjd med hur uppercuts hanterades. De landar oftast på magen istället för på hakan även om jag vet att det var en riktig träff.
VRworkout - Handtrackingen är inte lysande men det går fortfarande att göra en riktig elak workout av det. Det är möjligt att annorlunda belysning skulle kunna förbättra trackingen. Gör man det ordentligt så ingår det mesta som squats, push-ups, burpees, crunches, etc. även med dålig tracking.
Det här skulle kunna göras ännu jobbigare med viktband, en variant skulle även vara att det dyker upp band eller träningshandskar med ett mönster som är lätt för de inbyggda kamerorna att registrera.
Löpband 30 minuter -Här skulle jag vilja hitta ett bra program för att kunna tävla eller ha olika varianter av gamification men då krävs det nog något slags sensorisk indikation när du är för långt bak på löpbandet så att man inte riskerar skada sig. Guardian kommer inte att fungera på ett bra sätt. Ett ställ med ett band mellan två pinnar skulle kunna fungera.
Guided tai chi - Bra träning men hade tänkt mig lite mer typ yoga och stretching för att varva ner i slutet av passet.

Rent generellt måste jag säga att det var en positiv upplevelse och jag ser alla möjligheter att få till en rolig träning i VR med rätt program. Thrill of the fight var absolut jobbigast, det är något speciellt med att din "fiende" är så nära som får dig att ge allt.
Ska även tilläggas att jag kommer att skaffa ett bättre ansiktsinterface när det dyker upp, skum är inte ett bra alternativ för träning av uppenbara orsaker däremot var imma aldrig ett problem.
Kan man även få med tyngder på ett bra sätt så ser jag det här som ett riktigt bra möjlighet till kvalificerad träning under dessa tider. Jag kommer att fortsätta testa träningsprogram och jag utgår från att den här marknaden kommer att explodera både inom workout och wellness.

PS. Jag kommer att ha träningsvärk imorgon (men jag vann iaf mot min motståndare)

stavfel
Permalänk
Medlem

Går det att inaktivera den automatiska avstängningen?

En aning irriterande att bilden blir svart när man tittar på film och glömmer att röra huvudet med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett liknande koncept med VR som ”träning” men går mer in på att få lite normal rörlighet efter allt stillasittande med att jobba hemifrån.

Mitt program är mer åt att ha kul men samtidigt lite skön variation på spelandet:

- Eleven Table Tennis
- Beatsaber (demo än så länge, inte helt såld på spelet)
- Thrill of the Fight
- Space Pilot Trainer
- Echo VR

Är inte lika träningsanpassat men ger mycket rörelse och inlevelse, speciellt när man verkligen utnyttjar sin yta.

Just Echo VR är sjukt kul lagspel och skulle kunna tänka mig att ägna mer tid åt för att bli bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Går det att inaktivera den automatiska avstängningen?

En aning irriterande att bilden blir svart när man tittar på film och glömmer att röra huvudet med jämna mellanrum.

Japp, finns en inställning kring det under inställningar (kugghjulet). Standard är väl att Questen går in i viloläge inom 15 sekunder efter att man tagit av sig headsetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Går det att inaktivera den automatiska avstängningen?

En aning irriterande att bilden blir svart när man tittar på film och glömmer att röra huvudet med jämna mellanrum.

Ja, men såvida du inte bär headsetet på något väldigt konstigt vis så borde sensorn hålla koll på att du har den på dig. Gör den inte det verkar något vara fel med den.

Permalänk
Medlem

Lite FOV-jämförelser med Fit Pack:

Permalänk
Medlem

Jag är nybörjare på både Oculus och VR överhuvudtaget och känner en hel del frustration över "enkla" saker

Skulle testa att titta på en VR-film som jag ville föra över lokalt till minnet på Oculus Quest2 - det gick efter lite inledande problem bra att föra över filen, men sedan fanns den inte att hitta någonstans i menyerna inuti Quest2.

Efter en del googling insåg jag att jag letade efter "Library", men det visade sig att det finns inte längre... (?) - väldigt jobbigt att ta på och av headset hela tiden och att den går ned i viloläge, tappar kontakten med kontrollerna, tjatar om att jag är utanför mitt område mm

Till slut hittar jag filen under TV (?) och kan spela upp den - success!

Men den spelar upp på högsta volym vilket är grymt irriterande, hittar en volymsymbol som jag trycker på men den stänger enbart av ljudet - det går inte att ändra volymen... Tillbaka till samma procedur med att googla var man ändrar volym och upplever återigen alla problem jag hade tidigare...

Till slut ger jag upp och ansluter istället ett par hörlurar till hörlursingången där det iallafall blev en normal ljudnivå

Sorry för rant - ville bara skriva bort lite frustration

Iallafall - en intressant grej med att köra Half-Life Alyx trådlöst är att det går bra sålänge man inte belastar nätverket med annat.

Trots att jag kör min Wifi6 router i access-point läge och enbart har Quest2 anslutet trådlöst via 5Gz samt speldatorn via tråd fick jag stora problem när jag förde över stora filer i mitt övriga näverk hemma.

Då blev Half-Life Alyx nästintill omöjligt att spela och det laggade konstant.

Fick vänta tills filöverföringen var klar och då gick det att spela OK igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag är nybörjare på både Oculus och VR överhuvudtaget och känner en hel del frustration över "enkla" saker

Skulle testa att titta på en VR-film som jag ville föra över lokalt till minnet på Oculus Quest2 - det gick efter lite inledande problem bra att föra över filen, men sedan fanns den inte att hitta någonstans i menyerna inuti Quest2.

Efter en del googling insåg jag att jag letade efter "Library", men det visade sig att det finns inte längre... (?) - väldigt jobbigt att ta på och av headset hela tiden och att den går ned i viloläge, tappar kontakten med kontrollerna, tjatar om att jag är utanför mitt område mm

Till slut hittar jag filen under TV (?) och kan spela upp den - success!

Men den spelar upp på högsta volym vilket är grymt irriterande, hittar en volymsymbol som jag trycker på men den stänger enbart av ljudet - det går inte att ändra volymen... Tillbaka till samma procedur med att googla var man ändrar volym och upplever återigen alla problem jag hade tidigare...

Till slut ger jag upp och ansluter istället ett par hörlurar till hörlursingången där det iallafall blev en normal ljudnivå

Sorry för rant - ville bara skriva bort lite frustration

Iallafall - en intressant grej med att köra Half-Life Alyx trådlöst är att det går bra sålänge man inte belastar nätverket med annat.

Trots att jag kör min Wifi6 router i access-point läge och enbart har Quest2 anslutet trådlöst via 5Gz samt speldatorn via tråd fick jag stora problem när jag förde över stora filer i mitt övriga näverk hemma.

Då blev Half-Life Alyx nästintill omöjligt att spela och det laggade konstant.

Fick vänta tills filöverföringen var klar och då gick det att spela OK igen

Såg precis alita battle angel 3d i min quest 2, funkade kalasbra. Använde appen Skybox för att spela upp den.Sitter en fysisk volymknapp på undersidan av din quest om du inte redan listat ut det

Alyx är löjligt kul men ja, du måste vara ensam på wifin för att det ska flyta bra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag är nybörjare på både Oculus och VR överhuvudtaget och känner en hel del frustration över "enkla" saker

Skulle testa att titta på en VR-film som jag ville föra över lokalt till minnet på Oculus Quest2 - det gick efter lite inledande problem bra att föra över filen, men sedan fanns den inte att hitta någonstans i menyerna inuti Quest2.

Efter en del googling insåg jag att jag letade efter "Library", men det visade sig att det finns inte längre... (?) - väldigt jobbigt att ta på och av headset hela tiden och att den går ned i viloläge, tappar kontakten med kontrollerna, tjatar om att jag är utanför mitt område mm

Till slut hittar jag filen under TV (?) och kan spela upp den - success!

Men den spelar upp på högsta volym vilket är grymt irriterande, hittar en volymsymbol som jag trycker på men den stänger enbart av ljudet - det går inte att ändra volymen... Tillbaka till samma procedur med att googla var man ändrar volym och upplever återigen alla problem jag hade tidigare...

Till slut ger jag upp och ansluter istället ett par hörlurar till hörlursingången där det iallafall blev en normal ljudnivå

Sorry för rant - ville bara skriva bort lite frustration

Iallafall - en intressant grej med att köra Half-Life Alyx trådlöst är att det går bra sålänge man inte belastar nätverket med annat.

Trots att jag kör min Wifi6 router i access-point läge och enbart har Quest2 anslutet trådlöst via 5Gz samt speldatorn via tråd fick jag stora problem när jag förde över stora filer i mitt övriga näverk hemma.

Då blev Half-Life Alyx nästintill omöjligt att spela och det laggade konstant.

Fick vänta tills filöverföringen var klar och då gick det att spela OK igen

Standardtiden för standby är 15 sekunder, den tiden kan du öka (eller stänga av helt om du vill använda powerknappen istället).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Sitter en fysisk volymknapp på undersidan av din quest om du inte redan listat ut det

Det hade jag INTE, Haha!

Tack för den

Kan väl tillägga att jag är väldigt imponerad av vad man får för pengarna med Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Det hade jag INTE, Haha!

Tack för den

Hahaha, lysande!!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd

Min VR åkte tillbaka idag. Helt enkelt så är det lite för mycket problem men framför allt så är bilden inte tillräckligt skarp. Eftersom Q1 kom förra året och Q2 detta år så inväntar jag version 3 eller 4 istället.
Vill inte vara utan men det räcker inte...än. Hoppas OLED kommer tillbaka, betydligt högre upplösning samt att man slipper suddigheten i sidorna.

Edit: God rays är inte kul heller

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare om att jag hoppas OLED gör återkomst. Så klart med full RGB struktur.

Testade precis lite Alyx med nya betan av Oculus-appen. Helt klart en förbättring med 500 Mbit i stället för tidigare 150 över Link men irriterar mig fortfarande fortfarande på att svart är grått. Vill minnas att mörka områden var mer detaljerade på Q1 tack vara OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Då rekar jag det verkligen

Kolla nån gameplay-video på youtube så ser du snabbt konceptet

Verkligen ett spel många verkar gilla. Har dock testat lite med ett demo.

För det första är det ju väldigt blekt.

Vad är det som gör det så bra?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Spännande hur olika upplevelser folk har, är det anatomiska skillnader, sitter headseten fel eller är det stora skillnader på Q1 och Q2? Jag upplever inga problem med skärpa eller att bara en liten fläck i mitten skulle vara skarp på Q1. Tittar jag hela vägen ut åt sidan (vilket jag aldrig gör i praktiken eftersom det blir obekvämt) så kan jag se lite suddighet i en smal ring längst ut, men inga problem alls i övrigt. Tycker att en stor del av synfältet känns skarpt. Detta i ett PCVR-spel över VD.

Permalänk
Medlem

Hur mäter ni IDP? Försökte hitta appar men fick olika resultat.

Eller testar ni bara?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hur mäter ni IDP? Försökte hitta appar men fick olika resultat.

Eller testar ni bara?

Testar bara. Är ju bara 3 lägen att välja på, och det som ger tydligast bild är rätt.

(så rätt som quest 2 kan erbjuda alltså)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Spännande hur olika upplevelser folk har, är det anatomiska skillnader, sitter headseten fel eller är det stora skillnader på Q1 och Q2? Jag upplever inga problem med skärpa eller att bara en liten fläck i mitten skulle vara skarp på Q1. Tittar jag hela vägen ut åt sidan (vilket jag aldrig gör i praktiken eftersom det blir obekvämt) så kan jag se lite suddighet i en smal ring längst ut, men inga problem alls i övrigt. Tycker att en stor del av synfältet känns skarpt. Detta i ett PCVR-spel över VD.

Har sett många ha strapsen så långt ner att de tar i öronen, själv har jag nog mitt helt fel... för jag har typ 1cm ifrån örat till min strap, och det sitter i regel rätt högt på mitt huvud, men efter att ha spelat både beat saber, rec room paintball och half life alyx så har jag inte upplevt minsta tillstymelse till att det ska ramla av.
Har dessutom släppt på remmen en del så det inte trycker så mycket mot ansiktet.

har inget problem med skärpan.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Testar bara. Är ju bara 3 lägen att välja på, och det som ger tydligast bild är rätt.

(så rätt som quest 2 kan erbjuda alltså)

Det är möjligt att välja mellanlägen också, bara man flyttar på det långsamt. Brukar hålla sig på plats.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det är möjligt att välja mellanlägen också, bara man flyttar på det långsamt. Brukar hålla sig på plats.

Det är sant. Så 5 olika lägen då

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Lite off topic möjligen, men... måste slå ett slag för Half Life Alyx igen.

Har ALDRIG varit rädd på riktigt i ett spel, förrens detta spel!.
Kollar på jacksepticeye spela samma nivå som skrämde skiten ur en, och han reagerar likadant

Tidernas bästa spel i mina ögon. Hatten av till Steam för detta underverk.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem