3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Shit 13,5 för det skit kortet 🤣😂

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Shit 13,5 för det skit kortet 🤣😂

Shit ja....köp det o räkna med 300kr till för coolingpads Ful som stryk e den oxå.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå dessa kort låg uppe väldigt länge innan de tog slut....ca 10 min. I våras sålde 50+ kort slut på mindre än en minut.
NoN har ju och har haft ganska många kort till försäljning nu i augusti, så den som har velat köpa har inte haft något problem att hitta ett kort som passar.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Ser att Webhallens kö för ASUS TUF 3080 OC gått från 459 till 318 under augusti. Någon som vet om det dykt upp en större batch eller om det beror på annat?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

VIll man snacka mining så finns det ett hel subforum just för det. Denna tråden för de som vill diskutera lagerstatus för 3080, 3080 Ti och 3090.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@webhallen någon update på strix oc?

Permalänk
Medlem

Tjenare, lite feedback kring MSI Ventus 3080 OC.

Jag var i kontakt med Inet igår då de har ändrat datum till "Okänt leveransdatum". De hade inte längre något besked kring ersättningsvara och enda beskedet nu är att de inte har något mer besked än så från leverantören.

Jag är nu på kö plats 65 (beställde 24/11 -20) vilket innebär att kön rört sig ca 2 platser sedan början av sommaren.

Det känns inte som att kortet kommer levereras under 2021, ev. kommer de inte levereras alls.

En notis till er som säger att man skulle köpt ett kort för 15 k i januari och minat så tar ni inte alls höjd för att datumet, och beskeden, hela tiden har flyttats. Om jag i Januari visste att kortet inte skulle kommit i år hade det varit logiskt, men att köpa ett kort för dubbla priset när man tror att det kommer inom ett par månader är inte längre lika självklart.

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gromit83:

Tjenare, lite feedback kring MSI Ventus 3080 OC.

Jag var i kontakt med Inet igår då de har ändrat datum till "Okänt leveransdatum". De hade inte längre något besked kring ersättningsvara och enda beskedet nu är att de inte har något mer besked än så från leverantören.

Jag är nu på kö plats 65 (beställde 24/11 -20) vilket innebär att kön rört sig ca 2 platser sedan början av sommaren.

Det känns inte som att kortet kommer levereras under 2021, ev. kommer de inte levereras alls.

En notis till er som säger att man skulle köpt ett kort för 15 k i januari och minat så tar ni inte alls höjd för att datumet, och beskeden, hela tiden har flyttats. Om jag i Januari visste att kortet inte skulle kommit i år hade det varit logiskt, men att köpa ett kort för dubbla priset när man tror att det kommer inom ett par månader är inte längre lika självklart.

Det är lite komiskt att samtidigt som detta forum klagar på mining och säger att det förstört priser för oss spelintressenter så sitter nu samma personer och säger att de haft mining igång sedan de fick korten och tjänat bra med pengar på det. Sen när korten kommer ut till försäljning här på marknaden om några år kommer det stå "aldrig använts för mining, endast spelande". Jo tjena.

Jag tycker du har gjort rätt i som inte köpte ett kort för 15k i januari. Det är lätt att vara "efterklok", men var nöjd med att du gjort vad dina egna värderingar säger.

För övrigt så finns denna i lager. Dock har SharkGaming inte högt betyg på prisjakt.
https://sharkgaming.se/msi-rtx-3080-sea-hawk-x-10g-lhr

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Det är lite komiskt att samtidigt som detta forum klagar på mining och säger att det förstört priser för oss spelintressenter så sitter nu samma personer och säger att de haft mining igång sedan de fick korten och tjänat bra med pengar på det. Sen när korten kommer ut till försäljning här på marknaden om några år kommer det stå "aldrig använts för mining, endast spelande". Jo tjena.

Jag tycker du har gjort rätt i som inte köpte ett kort för 15k i januari. Det är lätt att vara "efterklok", men var nöjd med att du gjort vad dina egna värderingar säger.

Go get them tiger!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Det är lite komiskt att samtidigt som detta forum klagar på mining och säger att det förstört priser för oss spelintressenter så sitter nu samma personer och säger att de haft mining igång sedan de fick korten och tjänat bra med pengar på det. Sen när korten kommer ut till försäljning här på marknaden om några år kommer det stå "aldrig använts för mining, endast spelande". Jo tjena.

Jag tycker du har gjort rätt i som inte köpte ett kort för 15k i januari. Det är lätt att vara "efterklok", men var nöjd med att du gjort vad dina egna värderingar säger.

För övrigt så finns denna i lager. Dock har SharkGaming inte högt betyg på prisjakt.
https://sharkgaming.se/msi-rtx-3080-sea-hawk-x-10g-lhr

Tack för tipset, och ja för min del är inte mining ett alternativ (av många anledningar).
14-15 k för grafikkortet är mer än jag tänkt lägga. Jag ligger kvar med MSI bokningen så får jag se vad som händer framöver, troligtvis blir det nästa generations grafikkort som hamnar i datorn.

Visa signatur

Q9450 @ 3200Mhz | 2*8800GT Geforce @ 700/1715/1840 | 8gb Ocz platinum 2 @ 1000Mhz | 2*500gb Seagate Barracuda @ raid 0

Permalänk
Medlem

Tja! Tips på Sag Bracket för ett 3080 Tuf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

Tja! Tips på Sag Bracket för ett 3080 Tuf?

Finns några enkla/prisvärda på amazon.se bla:

https://www.amazon.se/-/en/dp/B09B813NDY/ref=sr_1_19?dchild=1...

Antar att du flyttar burken osv? Såg ingen som helst anledning annars att sätta in någon bracket på mitt tuf 3080, men då står burken alltid 100% still också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Finns några enkla/prisvärda på amazon.se bla:

https://www.amazon.se/-/en/dp/B09B813NDY/ref=sr_1_19?dchild=1...

Antar att du flyttar burken osv? Såg ingen som helst anledning annars att sätta in någon bracket på mitt tuf 3080, men då står burken alltid 100% still också.

Tack :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Finns några enkla/prisvärda på amazon.se bla:

https://www.amazon.se/-/en/dp/B09B813NDY/ref=sr_1_19?dchild=1...

Antar att du flyttar burken osv? Såg ingen som helst anledning annars att sätta in någon bracket på mitt tuf 3080, men då står burken alltid 100% still också.

Ja, stillastående ser inte jag heller nåt behov. Det verkar vara ett väldigt styvt kort
Men som sagt, flyttar man runt den så kan jag tänka mig att det definitivt inte skadar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Hur gör Proshop med sina köer. Ser att de har gjort en ny list med LHR-kort av samma modeller som de har kö på. Kommer vi som står i kö till vanliga kort erbjudas LHR-kort eller kommer vi få stå i kö för evigt (läs aldrig få våra kort)?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

RTX 3090 EVGA FTW3 Ultra, utan röda clownläppar, 1 kvar
https://www.inet.se/produkt/5411745/evga-geforce-rtx-3090-24g...

Permalänk
Medlem

Så Asus gör alltså LHR versioner av TUF och TUF OC innan de betat av köerna på ursprungskorten?

Ingen ger några besked om köerna från förra året, vi som inte har fått våra kort tycker oss ana att det planeras något djävelstyg; att en makuleringen närmar sig.. "tyvärr det kortet du beställde, till ett alldeles för bra pris tycker vi nu såhär i efterhand, görs inte längre... Att be om ursäkt och någon slags kompensation för att du väntat ett år? Nej, men du kan få försöka köpa ett dyrare LHR kort istället de sekunder/ minuter de finns tillgängliga."

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakwetu:

Så Asus gör alltså LHR versioner av TUF och TUF OC innan de betat av köerna på ursprungskorten?

Ingen ger några besked om köerna från förra året, vi som inte har fått våra kort tycker oss ana att det planeras något djävelstyg; att en makuleringen närmar sig.. "tyvärr det kortet du beställde, till ett alldeles för bra pris tycker vi nu såhär i efterhand, görs inte längre... Att be om ursäkt och någon slags kompensation för att du väntat ett år? Nej, men du kan få försöka köpa ett dyrare LHR kort istället de sekunder/ minuter de finns tillgängliga."

Det är inte AIBs som väljer att bygga LHR eller OG -kort. Det är kretsen den får av Nvidia som bestämmer det. Kompensationen är att du får ett kort överhuvudtaget. Även om du får ett 3080LHR så kommer du ha sparat åtminstone 3000-4000kr mot att beställa ett nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Så Asus gör alltså LHR versioner av TUF och TUF OC innan de betat av köerna på ursprungskorten?

Ingen ger några besked om köerna från förra året, vi som inte har fått våra kort tycker oss ana att det planeras något djävelstyg; att en makuleringen närmar sig.. "tyvärr det kortet du beställde, till ett alldeles för bra pris tycker vi nu såhär i efterhand, görs inte längre... Att be om ursäkt och någon slags kompensation för att du väntat ett år? Nej, men du kan få försöka köpa ett dyrare LHR kort istället de sekunder/ minuter de finns tillgängliga."

Är väl snarare greedy ÅF som vill säkra inkomsten genom att bygga upp alldeles för långa köer? Självklart ihop med extremt små leveranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gromit83:

Tjenare, lite feedback kring MSI Ventus 3080 OC.

Jag var i kontakt med Inet igår då de har ändrat datum till "Okänt leveransdatum". De hade inte längre något besked kring ersättningsvara och enda beskedet nu är att de inte har något mer besked än så från leverantören.

Jag är nu på kö plats 65 (beställde 24/11 -20) vilket innebär att kön rört sig ca 2 platser sedan början av sommaren.

Det känns inte som att kortet kommer levereras under 2021, ev. kommer de inte levereras alls.

En notis till er som säger att man skulle köpt ett kort för 15 k i januari och minat så tar ni inte alls höjd för att datumet, och beskeden, hela tiden har flyttats. Om jag i Januari visste att kortet inte skulle kommit i år hade det varit logiskt, men att köpa ett kort för dubbla priset när man tror att det kommer inom ett par månader är inte längre lika självklart.

Jäkligt trist att det inte händer mycket med det kortet. Hoppas verkligen att Inet börjar erbjuda ersättningskort snart.
Mitt kort ingick i ett datorbygge som jag beställde från dem, så det känns lite som att den datorn nästan kommer vara "gammal" när jag väl får den.

Permalänk
Medlem

Proshop har 917 st i kö för TUF och TUF OC, men dessa kunder verkar ju inte få LHR-kort som ersättningskort, vilket jag håller med om skulle vara en rimlig lösning. Proshops inkommande LHR-kort har inte allokerats till någon enligt deras 3000-sida.

De affärer som byter ut ursprungsordrarna av 3080 mot andra kort eller LHR-kort verkar göra det på eget initiativ. Tystnaden från tillverkarna och Nvidia är besvärande och gör att man anar oråd.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Ja, stillastående ser inte jag heller nåt behov. Det verkar vara ett väldigt styvt kort
Men som sagt, flyttar man runt den så kan jag tänka mig att det definitivt inte skadar.

Den främsta anledningen till en Anti-sag bracket/Grafikkortshållare är inte för transporters skull utan för att det ser fult ut i chassi med fönstersida ifall GPU'n hänger ned baktill. Man vill ju se att det sitter rakt. Dessutom är det ju en ursäkt till att addera ännu mera RGB till GPU delen, kör själv med denna från Cooler Master: https://www.inet.se/produkt/6904932/cooler-master-a-rgb-grafi... och som vi ju vet så ju mer RGB dessto fler FPS!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Webhallen
Skrivet av bektil:

@webhallen någon update på strix oc?

Inte mer än att vi har fått V2 modeller som de längst fram i kön har blivit erbjudna och sen har vem som helst i kön kunnat PM:a mig om att få byta till ett vitt kort. Produktsida är uppdaterad nu iaf

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Inte mer än att vi har fått V2 modeller som de längst fram i kön har blivit erbjudna och sen har vem som helst i kön kunnat PM:a mig om att få byta till ett vitt kort. Produktsida är uppdaterad nu iaf

Ingen ny info gällade Asus 3080 Tuf (non-OC)?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av joakim99:

Ingen ny info gällade Asus 3080 Tuf (non-OC)?

Det mest revolutionerande på länge, hoppat fram ca 10 i kön efter senaste insatsen, men kommer löpande erbjuda de små slattarna vi får till denna kö

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det mest revolutionerande på länge, hoppat fram ca 10 i kön efter senaste insatsen, men kommer löpande erbjuda de små slattarna vi får till denna kö

Små steg framåt är bättre än inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Är väl snarare greedy ÅF som vill säkra inkomsten genom att bygga upp alldeles för långa köer? Självklart ihop med extremt små leveranser.

Beroende på betalningsleverantör som används säkrar ju dock återförsäljarna inte någon inkomst på detta. Klarna exempelvis backar kort-transaktionen om inte varan levererats inom en viss tid. De som betalt med faktura har ju heller inte genererat någon inkomst. Lägg på det all den potentiella negativa PR som butiken får samt all extra hantering som krävts så tvivlar jag på att återförsäljarna har tyckt att denna period varit särskilt kul.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Undra hur läget ser ut i andra länder gällande köer på tex TUF/TUF OC och ersättning med LHR-kort osv - om det är praxis hos fler eller om de flesta agerar likt Proshop? Lite ruttet att skapa separat kö för dem, även om jag såklart har viss förståelse för att de inte vill gå back med x antal tusenlappar per kort om nu Nvidia i sin tur (som ändå, väl, är de som står för ev. beslut kring subventionering?) inte kan lösa så butiker med icke LHR-köer lyckas fulfilla dessa beställningar först genom att just subventionera korten.
Eller är det resonemanget helt åt skogen?

Permalänk
Medlem

Undrar mer varför inte Inet har ett enda LHR / V2 3080-kort i sin produktlista.