Acer Aspire 3 för 5k - Ryzen 3700U eller i5-1035G1?

Permalänk

Acer Aspire 3 för 5k - Ryzen 3700U eller i5-1035G1?

Hej!

Elgiganten har denna vecka en kampanj på Acer Aspire 3 för 5k som jag funderar att slå till på (https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...). Kampanjen gäller dock två olika konfigurationer - en med Ryzen 3700U och den andra med i5-1035G1. Båda har 8GB RAM och 512GB SSD och kostar alltså 4990. Vilken av dessa ger mest prestanda för pengarna? Kommer mestadels använda den för enklare programmeringsuppgifter, typ sitta i Visual Studio Code och programmera React.js och React Native med en server uppe.

Tack för hjälpen på förhand!

Mvh Adam

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem

Är också ute efter en ny laptop.
Undrar hur Acer står sig på detta område?
Border inte en Ryzen 7 vara lite bättre än en i5?
Är inte tillräckligt nördig på detta så är också nyfiken.

Permalänk
Skrivet av ChrisDev:

Är också ute efter en ny laptop.
Undrar hur Acer står sig på detta område?
Border inte en Ryzen 7 vara lite bättre än en i5?
Är inte tillräckligt nördig på detta så är också nyfiken.

Kul att höra! Jag hade tidigare en Acer-laptop, tror att jag köpte den 2009 och använde den ända till 2018, bytte bara ut HDDn mot en SSD något år. Jag var iallafall väldigt nöjd med datorn, använde den inte till några hårdare arbetsuppgifter under de sista åren, men ändå rätt sjukt att den fungerade så bra i nästan tio år.

Ryzen 7 ska ju vara kraftfullare än i5 då den egentligen motsvarar i7, men svårigheten här är väl att Ryzen 3000-serien är äldre än i5 10000-serien, vilket gör att jag blir osäker på om den fortfarande är mer kraftfull, eller om i5an slår den på fingrarna då det är en nyare plattform!

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem

Gpu:n är den största skillnaden och verkar efter en snabbare googling vara ca 50% bättre i R7 3700u än i5 1035G1. Intel i5:an är förmodligen det lite bättre valet baserat på bara processorkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elemental:

Kul att höra! Jag hade tidigare en Acer-laptop, tror att jag köpte den 2009 och använde den ända till 2018, bytte bara ut HDDn mot en SSD något år. Jag var iallafall väldigt nöjd med datorn, använde den inte till några hårdare arbetsuppgifter under de sista åren, men ändå rätt sjukt att den fungerade så bra i nästan tio år.

Ryzen 7 ska ju vara kraftfullare än i5 då den egentligen motsvarar i7, men svårigheten här är väl att Ryzen 3000-serien är äldre än i5 10000-serien, vilket gör att jag blir osäker på om den fortfarande är mer kraftfull, eller om i5an slår den på fingrarna då det är en nyare plattform!

Så kan det nog vara ja.
Jag behöver liksom du ingen direkt monsterdator, jag knackar också lite kod och gör inga direkt tyngre grejer.
Visst vill man ta höjd om man kan men det kan ju springa iväg ganska ordentligt med pengar

Permalänk
Skrivet av Baltzar:

Gpu:n är den största skillnaden och verkar efter en snabbare googling vara ca 50% bättre i R7 3700u än i5 1035G1. Intel i5:an är förmodligen det lite bättre valet baserat på bara processorkraft.

Tack så mycket för svar! Jag försöker alltid googla processorer jämfört med varandra men tycker det är väldigt svårt att tolka resultaten ibland, även för att resultaten kan skilja sig så mycket åt beroende på vilken hemsida det är och vad exakt det är som testas!

Men ja, 50% mer grafikprestanda är ju ganska mycket ändå! Frågan är hur stor skillnaden är i processorkraft? Och bör någon av de ge bättre batteritid än den andra?

Skrivet av ChrisDev:

Så kan det nog vara ja.
Jag behöver liksom du ingen direkt monsterdator, jag knackar också lite kod och gör inga direkt tyngre grejer.
Visst vill man ta höjd om man kan men det kan ju springa iväg ganska ordentligt med pengar

Precis, samma här! Hade egentligen kollat på Ryzen 4000-serien först, men då blir det ju genast flera tusenlappar extra. Tycker ändå det verkar som att denna laptop ger väldigt mycket prestanda för pengarna, både med Ryzen 3700U och i5-1035G1!

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elemental:

Tack så mycket för svar! Jag försöker alltid googla processorer jämfört med varandra men tycker det är väldigt svårt att tolka resultaten ibland, även för att resultaten kan skilja sig så mycket åt beroende på vilken hemsida det är och vad exakt det är som testas!

Men ja, 50% mer grafikprestanda är ju ganska mycket ändå! Frågan är hur stor skillnaden är i processorkraft? Och bör någon av de ge bättre batteritid än den andra?

Precis, samma här! Hade egentligen kollat på Ryzen 4000-serien först, men då blir det ju genast flera tusenlappar extra. Tycker ändå det verkar som att denna laptop ger väldigt mycket prestanda för pengarna, både med Ryzen 3700U och i5-1035G1!

Kommer du slå till?
Själv kommer jag nog avvakta lite till, och jag är en sån som kan haka upp mig lite på det visuella haha.
Känns som att många laptops är så plastiga när man inte betalar tillräckligt.

Permalänk
Skrivet av ChrisDev:

Kommer du slå till?
Själv kommer jag nog avvakta lite till, och jag är en sån som kan haka upp mig lite på det visuella haha.
Känns som att många laptops är så plastiga när man inte betalar tillräckligt.

Är sjukt sugen alltså! Jo absolut, så är det lite för mig också haha. Men det jag gillar starkt med Elgiganten är deras kundservice, har väldigt bra erfarenheter av den. Och om man testar datorn och i slutändan inte skulle vara nöjd på grund av att den känns för plastig eller billig så har man ju 50 dagar på sig att lämna tillbaka den om man är medlem!

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elemental:

Tack så mycket för svar! Jag försöker alltid googla processorer jämfört med varandra men tycker det är väldigt svårt att tolka resultaten ibland, även för att resultaten kan skilja sig så mycket åt beroende på vilken hemsida det är och vad exakt det är som testas!

Givetvis är det svårt att helt objektivt jämföra, men det ger en fingervisning om hur de beter sig.

Jämförelse CPU
Userbenchmark

Jämförelse GPU
Notebookcheck

Permalänk
Skrivet av Baltzar:

Givetvis är det svårt att helt objektivt jämföra, men det ger en fingervisning om hur de beter sig.

Jämförelse CPU
Userbenchmark

Jämförelse GPU
Notebookcheck

Ah, tack för länkarna! Vad tror du om strömförbrukningen på de båda? Vid normalt användande alltså, inte spelande. Då bör de väl vara ungefär likvärdiga?

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL