Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ljuddämpa frånluftsventilation badrum

Permalänk
Medlem

Ljuddämpa frånluftsventilation badrum

Hej Sweclockers!

Håller på och färdigställer mitt nya badrum nu och har precis fixat frånluftsventilationen. Det är en Fresh Intellivent Sky badrumsfläkt som sitter i taket. Därifrån går det 110mm avloppsrör upp genom taket upp på vinden (oisolerad kallvind) och sedan därifrån ca 3-4m ut mot husgaveln där det sitter ventilgaller och kallrasskydd (Fresh komplett väggenomföringskit 100mm). Har en adapter där mellan 110mm avloppsrör och 100mm ventilationsrör. Problemet är att jag har en ganska vältrafikerad väg bredvid huset och det kommer in hemskt mycket ljud genom röret ner genom taket och fläkten i badrummet. Man hör hur det liksom ekar så som det gör i ett avloppsrör.

Min första tanke var att jag bygger en låda med 110mm-anslutningar i varje ände, ett "rör" i lådan av typ hönsnät och sedan fyller lådan med isolering eller något annat lämpligt ljuddämpande material. Sedan stoppar jag denna låda uppe på vinden nånstans mellan badrummet och ytterväggen. Sedan kom jag på att det nog inte är en bra idé då det är fuktig luft som kommer sugas ut från badrummet och på vintern blir det väldigt kallt uppe på vinden och jag tror att oavsett hur väl jag isolerar röret och lådan så kommer det bli lite kondens och då kommer mitt isoleringsmaterial blir som en blöt svamp till slut. Det blir inte bra.

Min andra idé var att jag gör som ovan men har ett avloppsrör som går hela vägen genom lådan men sågar upp det förutom ett par centimeter i botten som blir som en ränna typ. Sedan gör jag ett "rör" med hönsnät och plast runt avloppsröret och ser till att få det ordentligt tätt i ändarna med typ silikon eller liknande. Därefter fyller jag lådan runt detta med isolering. Då blir jag av med dom hårda ytorna som ljudet studsar mot men jag vet inte hur effektiv denna ljuddämpning blir. Det borde dock vara fuktsäkert så röret blir slutet hela vägen bara att det har "mjuka" väggar av hönsnät, plast, och isolering en bit av sträckan (kanske en meter räcker?).

Vet att det finns färdiga lösningar att köpa men dom jag hittat är ganska dyra och jag skulle hellre snickra ihop något hemma av grejer jag redan har ifall man kan få något som funkar tillräckligt bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Om du börjar med att slita bort allt avlopps-rör och ersätter med faktiskt ventilationsrör som är av dimension 100 eller 125 så kan vi börja prata om väldigt enkla och mer korrekta lösningar som passar till dessa dimensioner.

Sedan att dra ett rör med varm fuktig luft genom ett kallt utrymme kommer sluta med kondens på vintern vilket inte är bra i längden

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Kalium:

Svårt att se problemet när det är på dass? Men vill man ha en lugn stund så why not.

Spana ändå in lite färdiga lösningar. Så dyrt är det inte...
https://ventilation.se/ventilationsdetaljer/ljuddampare.htm

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@Kalium:

Svårt att se problemet när det är på dass? Men vill man ha en lugn stund så why not.

Spana ändå in lite färdiga lösningar. Så dyrt är det inte...
https://ventilation.se/ventilationsdetaljer/ljuddampare.htm

De där kommer inte hjälpa mycket i hands fall (om du tänker på de högst upp). De är även fel dimension mot röret han har så de kommer antingen inte sitta fast eller tryckas ihop för mycket.
De hindrar också luftflödet enormt mycket om man vill ha någon ljuddämpning.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Triton242:

Nja, fattar att dom där pluggarna inte lär funka så bra. Tänkte nog mer på de lite längre ner..

Visa signatur
Permalänk

Jag hade nog gjort som tidigare talare påpekat. Bort med avloppsrör och dra med vent-rör. Fäll in en ljuddämpare på vägen typ något sånt här: https://ventilation.se/ljuddampare-cirkular-100-600.htm?gclid...

Nu vet jag inte hur mycket motstånd din Fresh klarar men blir ju lite med några böjar och ljuddämpare.

Är det dessutom på vinden hade jag nog bemödat mig med att isolera, kanske tom brandisolera när du är i farten. Då är framtiden säkrad om du får för dig att montera en kanalfläkt på vinden exempelvis. Typ något sådant här
https://www.luftbutiken.se/kanalflaktar/6353-ostberg-lpkb-100...

En 5-stegstrafo på den och den går tyst 😊

Nu vandrade jag egentligen ifrån din fråga. Vet inte riktigt hur du ska få det tyst med nuvarande lösning.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Om du börjar med att slita bort allt avlopps-rör och ersätter med faktiskt ventilationsrör som är av dimension 100 eller 125 så kan vi börja prata om väldigt enkla och mer korrekta lösningar som passar till dessa dimensioner.

Sedan att dra ett rör med varm fuktig luft genom ett kallt utrymme kommer sluta med kondens på vintern vilket inte är bra i längden

Kan du länka några exempel på dessa enkla och mer korrekta lösningar?

Skrivet av Trigger:

@Kalium:

Svårt att se problemet när det är på dass? Men vill man ha en lugn stund så why not.

Dasset ligger ganska centralt i huset och ljudet sprider sig ut tyvärr. Dessutom så kan det vara trevligt med en lugn stund, och trafiken hörs VÄLDIGT väl inne i badrummet.

Skrivet av [¿]Gangster:

Jag hade nog gjort som tidigare talare påpekat. Bort med avloppsrör och dra med vent-rör. Fäll in en ljuddämpare på vägen typ något sånt här: https://ventilation.se/ljuddampare-cirkular-100-600.htm?gclid...

Nu vet jag inte hur mycket motstånd din Fresh klarar men blir ju lite med några böjar och ljuddämpare.

Är det dessutom på vinden hade jag nog bemödat mig med att isolera, kanske tom brandisolera när du är i farten. Då är framtiden säkrad om du får för dig att montera en kanalfläkt på vinden exempelvis. Typ något sådant här
https://www.luftbutiken.se/kanalflaktar/6353-ostberg-lpkb-100...

En 5-stegstrafo på den och den går tyst 😊

Nu vandrade jag egentligen ifrån din fråga. Vet inte riktigt hur du ska få det tyst med nuvarande lösning.

Finns det någon egentlig fördel med att dra ventilationsrör jämfört med avloppsrör + övergångar till eventuell ljuddämpare? Avloppsrör var gratis för mig att dra då jag hade en massa rör och böjar och annat liggandes hemma redan. Menar du isolera vinden eller isolera röret utvändigt? Isolera röret utvändigt har jag redan tänkt göra.

Har en frånluftfläkt uppe på vinden redan. Den går ner till köksfläkten och den gick förut även till badrummet. Problemet är dock att den låter väldigt mycket och det hörs i hela huset när den går. Man blir ganska trött av det. Brukar därför inte köra den och när jag byggde om taket i badrummet och reglade ner det för att kunna fixa spotlights i taket så tog jag bort röret och byggde igen hålet i taket.

Nu när jag skriver detta så kom jag på en grej... Den här fläkten jag har på vinden kör jag ju sällan men det verkar ändå gå att blåsa igenom den eftersom köksfläkten funkar även om fläkten på vinden inte går. Då hade jag ju kunnat koppla på badrumsventilationen dit också. Antar att min Fresh fläkt borde klara av att blåsa dit också. Vet inte riktigt hur rören går där uppe men gissar att det är dragit in i gamla skorstenen som är där på vinden och ut genom taket. Det borde vara betydligt tystare och det kanske sitter en ljuddämpare där redan. Får nog krypa upp på vinden imorgon och kika. Kan ju ta loss locket jag satte på gamla ventilationsröret till badrummet och lyssna hur mycket ljud som tar sig in utifrån den vägen.

Sedan undrar jag hur ljuddämparen du länkade klarar av fukten. Perforerad metall och sedan fylld med isolering. Lär väl bli ganska blött där i den, eller?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Kan du länka några exempel på dessa enkla och mer korrekta lösningar?

Dasset ligger ganska centralt i huset och ljudet sprider sig ut tyvärr. Dessutom så kan det vara trevligt med en lugn stund, och trafiken hörs VÄLDIGT väl inne i badrummet.

Finns det någon egentlig fördel med att dra ventilationsrör jämfört med avloppsrör + övergångar till eventuell ljuddämpare? Avloppsrör var gratis för mig att dra då jag hade en massa rör och böjar och annat liggandes hemma redan. Menar du isolera vinden eller isolera röret utvändigt? Isolera röret utvändigt har jag redan tänkt göra.

Har en frånluftfläkt uppe på vinden redan. Den går ner till köksfläkten och den gick förut även till badrummet. Problemet är dock att den låter väldigt mycket och det hörs i hela huset när den går. Man blir ganska trött av det. Brukar därför inte köra den och när jag byggde om taket i badrummet och reglade ner det för att kunna fixa spotlights i taket så tog jag bort röret och byggde igen hålet i taket.

Nu när jag skriver detta så kom jag på en grej... Den här fläkten jag har på vinden kör jag ju sällan men det verkar ändå gå att blåsa igenom den eftersom köksfläkten funkar även om fläkten på vinden inte går. Då hade jag ju kunnat koppla på badrumsventilationen dit också. Antar att min Fresh fläkt borde klara av att blåsa dit också. Vet inte riktigt hur rören går där uppe men gissar att det är dragit in i gamla skorstenen som är där på vinden och ut genom taket. Det borde vara betydligt tystare och det kanske sitter en ljuddämpare där redan. Får nog krypa upp på vinden imorgon och kika. Kan ju ta loss locket jag satte på gamla ventilationsröret till badrummet och lyssna hur mycket ljud som tar sig in utifrån den vägen.

Sedan undrar jag hur ljuddämparen du länkade klarar av fukten. Perforerad metall och sedan fylld med isolering. Lär väl bli ganska blött där i den, eller?

Det här var intressant! Låter som att du har en Alliance lösning där spisfläkten även styr(de) varvtalet på frånluftsfläkten vid forcering och när köksfläkten inte användes gick frånluftsfläkten på ett lägre varvtal för grundflöde i badrum (och viss del i kök) Kan det vara lagret i fläktmotorn som håller på att ge sig därav oljudet?

Jag får be att återkomma i övriga frågor då det är läggdags nu 😊

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av [¿]Gangster:

Det här var intressant! Låter som att du har en Alliance lösning där spisfläkten även styr(de) varvtalet på frånluftsfläkten vid forcering och när köksfläkten inte användes gick frånluftsfläkten på ett lägre varvtal för grundflöde i badrum (och viss del i kök) Kan det vara lagret i fläktmotorn som håller på att ge sig därav oljudet?

Jag får be att återkomma i övriga frågor då det är läggdags nu 😊

Jadu, jag har ingen koll riktigt. Jag vet att en som bodde här i huset förut hade ventilationsfirma men jag vet inte om det var han som byggde den ventilationen eller om det var en senare ägare. Vet faktiskt ganska lite om huset då killen som bodde här innan tvärdog och hans dotter hade noll koll på huset.

Tror inte det är ett lagerfel, utan det är bara susandet och vibrationer som låter och fortplantar sig. Jag vet inte hur tidigare ägare kört fläkten uppe på vinden men jag har inte kört den då badrummet före renoveringen bara användes som toalett (duschen var urkopplad pga skada i våtrumsmattan från 1984) och köksfläkten tycks fungera ändå. Vet inte hur det är kopplat ifall köksfläkten på något sätt styr fläkten uppe på vinden. Jag visste inte ens om att jag hade en fläkt på vinden första månaderna jag bodde i huset för ingen hade sagt något och det var inte helt uppenbart att hitta igen grejorna. Jag slår på den med en dimmer som är undangömd högt uppe i ett hörnskåp i köket. Kan inte styra varvtalet med den men av och på fungerar i alla fall.

Hade ganska dålig ventilation i huset men har förbättrat det nu. Innan hade jag bara några ventiler i källaren genom grunden men nu har jag satt in bullerdämpande väggventiler i vardagsrum och båda sovrummen på övervåningen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Låter ju som om du haft ett ordentligt system en gång i tiden som man nu inte vet mycket om och troligen fallit offer för obefintligt underhåll.
Har du en takfläkt skulle jag absolut försöka grotta in mig i dess status. Smuts och lagerljud är ju definitivt sådant som kan orsaka de vibrationer du nämner.
Verkar inte heller som om din hastighetsreglering till fläkten fungerar som den skall om jag läser din text rätt.
Dimmern är troligen en tyristor, de är ett billigt sätt att reglera fläkthastigheter med men de kommer också med nackdelen att det väldigt ofta skapar brumljud och vibrationer som fortplantar sig ner i systemet. Att den bara går på maxfart låter ju onekligen som den är på väg att ge upp, men också att den troligen snurrar fläkten på för hög hastighet mot vad du normalt behöver vilket drar onödigt med energi då man ventilerar ut mer luft än vad som behövs men också skapar massor med onödigt oljud.
Mitt tips är iafall att börja roda i vad du har för system först innan du börjar installera Pax, Intelivent och allt vad de där "fläktarna" heter.

Sedan skulle jag inte råda dig till att koppla en ny fläkt från ett badrum till dessa befintliga kanaler. Då trycksätter du helt plötsligt en del av systemet som är tänkt att joba med undertryck och du kan mycket väl trycka ut badrumsluften i köket eller andra ventiler du har kopplade till detta systemet.

Permalänk
Medlem

Frånluftsfläkten ska du antagligen ha igång för det ska ventilera korrekt i huset. Låter som du har ett alliancesystem där spiskåpan är en del av husets ventilationssystem, det har du nu byggt ifrån delvis och stängt av fläkten. Det behöver du verkligen kolla upp så inte huset står oventilerat, det är inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Låter ju som om du haft ett ordentligt system en gång i tiden som man nu inte vet mycket om och troligen fallit offer för obefintligt underhåll.
Har du en takfläkt skulle jag absolut försöka grotta in mig i dess status. Smuts och lagerljud är ju definitivt sådant som kan orsaka de vibrationer du nämner.
Verkar inte heller som om din hastighetsreglering till fläkten fungerar som den skall om jag läser din text rätt.
Dimmern är troligen en tyristor, de är ett billigt sätt att reglera fläkthastigheter med men de kommer också med nackdelen att det väldigt ofta skapar brumljud och vibrationer som fortplantar sig ner i systemet. Att den bara går på maxfart låter ju onekligen som den är på väg att ge upp, men också att den troligen snurrar fläkten på för hög hastighet mot vad du normalt behöver vilket drar onödigt med energi då man ventilerar ut mer luft än vad som behövs men också skapar massor med onödigt oljud.
Mitt tips är iafall att börja roda i vad du har för system först innan du börjar installera Pax, Intelivent och allt vad de där "fläktarna" heter.

Sedan skulle jag inte råda dig till att koppla en ny fläkt från ett badrum till dessa befintliga kanaler. Då trycksätter du helt plötsligt en del av systemet som är tänkt att joba med undertryck och du kan mycket väl trycka ut badrumsluften i köket eller andra ventiler du har kopplade till detta systemet.

När jag plockade isär och pluggade gamla röret till badrummet så var det rejält med smuts i det. Tyvärr har detta projekt hamnat lite i vila just nu då jag verkligen måste fokusera på att få klart ytterpanelen innan det blir att för sent in på hösten. Men om några veckor så kan jag förhoppningsvis grotta ner mig lite mer i detta. Men ja, att kolla upp fläkten, modell och status på den, låter som en bra idé. Intellivent-fläkten är redan monterad och använd så kan tyvärr inte lämna tillbaka den men går ju alltid att kränga iväg den begagnad för något pris.

Skrivet av sunnis:

Frånluftsfläkten ska du antagligen ha igång för det ska ventilera korrekt i huset. Låter som du har ett alliancesystem där spiskåpan är en del av husets ventilationssystem, det har du nu byggt ifrån delvis och stängt av fläkten. Det behöver du verkligen kolla upp så inte huset står oventilerat, det är inte bra.

Har i stort sett aldrig kört takfläkten sen jag flyttade in och har inte upplevt problem med dålig luft. Gjorde radonmätning förra vintern och klarade gränsvärdena utan problem och under den perioden så gick inte takfläkten en minut ens. Har nu under sensommaren/hösten bytt ytterpanel på huset och har då satt in tre stycken väggventiler för ökad ventilation. Huset är litet (63m^2 per plan, enplans med inredd källare) och i källaren har jag tre väggventiler också om jag minns rätt. Har ju dessutom den nya badrumsfläkten som ventilerar en del också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

När jag plockade isär och pluggade gamla röret till badrummet så var det rejält med smuts i det. Tyvärr har detta projekt hamnat lite i vila just nu då jag verkligen måste fokusera på att få klart ytterpanelen innan det blir att för sent in på hösten. Men om några veckor så kan jag förhoppningsvis grotta ner mig lite mer i detta. Men ja, att kolla upp fläkten, modell och status på den, låter som en bra idé. Intellivent-fläkten är redan monterad och använd så kan tyvärr inte lämna tillbaka den men går ju alltid att kränga iväg den begagnad för något pris.

Ja man hinner inte allt på en gång.
Låter ju som om du kanske skulle ta och kosta på dig en resning av systemet eller köpa en renswajer du kopplar till skruvdragren och rensar själv.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande haft fullt upp med fasaden plus mitt ordinarie jobb så har inte hunnit fixa så mycket. Har dock köpt en ljudisolerande flexslang (var utförsäljning på k-rauta här i stan) https://www.k-rauta.se/produkt/flexror-freshljudreducerande-1...

Den verkar dämpa en del ljud i alla fall. Gav 295kr för den och fick komplettera med en skarvmuff för att få ihop allt. Har dock inte hunnit koppla ihop allt på vinden ännu, men kanske till veckan om jag har tur.

När jag rev panelen på den andra husgaveln här i veckan så kunde jag se ventilationssystemet lite bättre. Det sitter en liten skorsten på taket och på utsidan av den sitter det en strömbrytare som är påslagen. Sedan går det genom taket och under taket inne på vinden sitter det en fyrkantig låda som jag gissar är fläkten. Allting är isolerat och har inte rivit lös någon isolering för att identifiera grejerna ännu. Sedan går det ett rör som delar sig, en del går till badrummet men det röret är pluggat nu. Andra delen går till gamla skorstenen i huset. I badrummet nere är det ett ventilationsrör som går in till skorstenen och jag gissar att även köksfläkten är ansluten till skorstenen då den bör ligga alldeles bakom spisen och köksfläkten. Det sitter även ett ventilationsgaller i vardagsrummet som jag gissar är till skorstenen också. Har dock inte kollat om det är något luftflöde där.

Mellan skorstenen och takfläkten är det en cylinder som jag gissar är en ljuddämpare. Kan fixa bilder på allting nästa gång jag är uppe på vinden.

Har ganska dåligt sug i köksfläkten, en Gorenje DK 450 E-1, och det verkar inte göra någon skillnad direkt med takfläkten på eller av. Kan det tänkas vara något filter nånstans på vinden som är igensatt eller är min köksfläkt helt enkelt för gammal och dålig? Kör jag takfläkten så är det hyfsat sug genom ventilationen i badrummet i källaren i alla fall.

Nästa steg blir i alla fall att ta bilder, identifiera komponenter, samt rita upp hela systemet. Det är ett ganska litet system (antar jag) så att rengöra själv borde inte vara allt för svårt antar jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare