Intel utreder stabilitetsproblem i spel på nya processorer

Permalänk
Melding Plague

Intel utreder stabilitetsproblem i spel på nya processorer

Spelare har klagat på krascher i spel som Fortnite och Tekken 8 med 13:e och 14:e generationen Intel-processorer, och nu ska företaget utreda saken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här har drabbat mig. I Robocop får jag klocka ner 200mhz annars krashar spelet med video mem out of memory. Datorn är tokstabil för övrigt. Inte en krash någonsin tror jag och jag kör en massa virtual machines och grejer på den.

Men det är bra att dom tar tag i det. Jag har höga krav på min dator, och även på Intel och detta går ju inte på förtroende pluskontot.

Permalänk
Medlem

Spännande hur de ska lösa detta utan några analytics

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Inget jag har märkt av i alla fall, men bra det undersöks för de som drabbats.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Låter som ett klassiskt fall av moderkort som pushar processorerna för högt med sina "standardinställningar".

Permalänk

För i tiden var allt rejält överdimensionerat, det skulle hålla för allt i minst 50år och gärna längre än så. Det hade sina brister som klumpiga och slöa produkter.
Idag ska allt maxas till bristningsgränsen. Till sin hjälp har man bättre kvaliteskontroll, jämnare kvalite så man kan göra detta. Och resultatet man får är högt pressande prylar som är väldigt lätta och smidiga.

Frågan jag ställer mig inom persondatorer är om fokus inte lite väl ligger åt att maxi prestandan för en Average Joe användare, där ett fel endast är lika med att ett spel kraschar och personen endast behöver starta om spelet? Medans folk som gör något vettigt kan bli av med dagars arbete när deras arbetsfiler blir korrupta.

Så frågan är om man inte på ens arbetsdator bör strypa prestandan på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Låter som ett klassiskt fall av moderkort som pushar processorerna för högt med sina "standardinställningar".

https://youtu.be/3-3Yok5D3Aw?si=l-WmEAGQPvMYL9rB

😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Låter som ett klassiskt fall av moderkort som pushar processorerna för högt med sina "standardinställningar".

Ja, jag har velat göra någon slags check på detta m communityn eller något.

På jobbet har vi två datorer med 13900K. Ena påvisar alla klassiska tecken på instabil överklockning, där stora processortunga videoexporter då och då ledit till 0x101 blåskärmar. Och det trots att den inte är "överklockad".

Resultatet är att jag höjt spänningen via offset samt stegat upp LLC. Inte riktigt något man ska behöva göra, känner jag. Tänkte om jag var ensam att uppleva det men verkar inte riktigt som så, kanske.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Påverkar detta ett köp av ny Intel-processor? Sitter och lurar på att uppgradera och har alltid kört Intel, vilket jag vill fortsätta med, men har själv noll idé om huruvida en sak som denna behöver en lösning som är begränsad av hårdvarans konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Påverkar detta ett köp av ny Intel-processor? Sitter och lurar på att uppgradera och har alltid kört Intel, vilket jag vill fortsätta med, men har själv noll idé om huruvida en sak som denna behöver en lösning som är begränsad av hårdvarans konstruktion.

Det vet du väl bäst själv?
Det verkar ju funka som när en överklockning inte är riktigt stabil - man får klocka ner, höja spänningen eller förbättra kylningen.
Är du inte bekväm med det, kanske du ska vänta på en officiell lösning från Intel.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Det vet du väl bäst själv?
Det verkar ju funka som när en överklockning inte är riktigt stabil - man får klocka ner, höja spänningen eller förbättra kylningen.
Är du inte bekväm med det, kanske du ska vänta på en officiell lösning från Intel.

Min fråga är om en lösning av problemet är begränsad av hårdvarans konstruktion, det är över min nivå på hur insatt jag är i processorer, därmed vet jag inte bäst själv. T.ex. om Intels slutliga lösning resulterar i 10% lägre prestanda än vad processorerna marknadsförs som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Min fråga är om en lösning av problemet är begränsad av hårdvarans konstruktion, det är över min nivå på hur insatt jag är i processorer, därmed vet jag inte bäst själv. T.ex. om Intels slutliga lösning resulterar i 10% lägre prestanda än vad processorerna marknadsförs som.

Det är väl som jag förstår det detta som ska klargöras? Vi kan bara gissa ännu sålänge.
Min gissning är en förändring i frekvens/temperatur/effektbudget. Som kommer ge en prestandaförsämring i vissa applikationer i vissa scenarier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Låter som ett klassiskt fall av moderkort som pushar processorerna för högt med sina "standardinställningar".

Men då borde väl problemet även synas på Intels 12000 generation också som använder samma moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För i tiden var allt rejält överdimensionerat, det skulle hålla för allt i minst 50år och gärna längre än så. Det hade sina brister som klumpiga och slöa produkter.
Idag ska allt maxas till bristningsgränsen. Till sin hjälp har man bättre kvaliteskontroll, jämnare kvalite så man kan göra detta. Och resultatet man får är högt pressande prylar som är väldigt lätta och smidiga.

Frågan jag ställer mig inom persondatorer är om fokus inte lite väl ligger åt att maxi prestandan för en Average Joe användare, där ett fel endast är lika med att ett spel kraschar och personen endast behöver starta om spelet? Medans folk som gör något vettigt kan bli av med dagars arbete när deras arbetsfiler blir korrupta.

Så frågan är om man inte på ens arbetsdator bör strypa prestandan på datorn?

Det är något som har gått fel, datorer ska inte räkna fel.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DLM:

Men då borde väl problemet även synas på Intels 12000 generation också som använder samma moderkort?

Min erfarenhet är att 13900K och 14900K pushas betydligt hårdare än exempelvis 12900K med moderkortstillverkarnas standardinställningar. Med det sagt kan det givetvis också vara ett fall av där Intel har släppt ut exemplar av processorerna som inte klarar sina specificerade klockfrekvenser vid en given spänning på frekvenskurvan, men det återstår att se efter undersökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är väl som jag förstår det detta som ska klargöras? Vi kan bara gissa ännu sålänge.
Min gissning är en förändring i frekvens/temperatur/effektbudget. Som kommer ge en prestandaförsämring i vissa applikationer i vissa scenarier.

Ja, i och för sig, tack. Tänkte om folk hade något på känn. Det du nämner är nog logiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Låter som ett klassiskt fall av moderkort som pushar processorerna för högt med sina "standardinställningar".

Ja och nej. En del problem har med det att göra men avsaknad av marginaler i de VF-kurvor varje processor har spelar troligen minst lika stor roll.

Jag köpte en 14900KS vid release. Processorn var inte stabil även med "enforce all limits" och en dubbelkoll att alla spärrar var satta till rätt värden. För att få det så när stabilt fick jag ändra till "Intel fail safe" SVID behavior. Intel fail safe SVID innebär dock att CPUn matas med betydligt högre spänningar än vad Asus sätter som default så lite motsatsen till vad man brukar anklaga Asus och de andra för.

Jag kräver inte att en CPU ska vara stabil med UEFI "optimized defaults" när det de facto innebär överklockning. Med frekvenser samt effekt och ström-begränsningarna satta korrekt ska däremot allt fungera utan än mer aggresiva spänningar (Intel fail safe SVID) som kommer (inte kan) leda till degradering inom relativt kort tid.

Mitt andra försök att uppgradera lyckades! Inte för att exemplaret var särskilt bra men den är i alla fall stabil så långt jag testat med "stock" LLC, "stock" VF-curve och auto="worst case" SVID behavior. Jag har dock inte testat några Unreal Engine-spel än.

Permalänk
Medlem

Läst om utvecklare som inte kunnat kompilera med sin K-modell processor utan att backa någon multipel på P-kärnorna. Tycks sammantaget vara ett problem endast just med K-modeller.

Permalänk
Medlem

Har slutat rekommendera intel till kompisar som gamear. Har fått öka upp tiden jag är PC support till polarna som kör 13700K, 13900K eller KS, 14700K eller 14900K eller KS (vilket är typ alla). 9 ggr av 10 är det moderkorttillverkarens out of the box inställningar som jag behöver ställa ned till intel specs. Den 10:e gången behöver jag sätta ned hastigheten på RAM då deras minneskontrollers inte klarar över 7200 MHz.

Från och med nu är det bara AMD och specifikt X3D cpu's som rekommenderas så jag slipper supporta. Det fungerar bara.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Har slutat rekommendera intel till kompisar som gamear. Har fått öka upp tiden jag är PC support till polarna som kör 13700K, 13900K eller KS, 14700K eller 14900K eller KS (vilket är typ alla). 9 ggr av 10 är det moderkorttillverkarens out of the box inställningar som jag behöver ställa ned till intel specs. Den 10:e gången behöver jag sätta ned hastigheten på RAM då deras minneskontrollers inte klarar över 7200 MHz.

Från och med nu är det bara AMD och specifikt X3D cpu's som rekommenderas så jag slipper supporta. Det fungerar bara.

Sluta rekommendera intel redan vid 10th gen o rekommenderar amd till alla då dom helt enkelt har bättre produkter.

Permalänk
Medlem

Har samma problem i vissa spel. Min cpu (14900k) krashar fruktansvärt ofta om jag låter den köra i stockhastigheterna. Klockar jag ner den till 5,5-5.7 så är den betydligt stabilare och jag kan spela iaf.

Har även försökt stänga av all slags Asus "enhancements" men det fungerar ändå inte.

Permalänk
Medlem

AMD hade för inte så länge sen problem med att X3D processorer brann upp.
Undrar om det är samma fast dom förfaller lite mer graciöst för Intel, låter också som problemen blir mer påtagliga ju längre tiden går.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

AMD hade för inte så länge sen problem med att X3D processorer brann upp.
Undrar om det är samma fast dom förfaller lite mer graciöst för Intel, låter också som problemen blir mer påtagliga ju längre tiden går.

Frågan är om man inte hade föredragit totalt failure, beroende på hur RMA processen ser ut. Om man kört med stock bios och inte hållt på med några konstiga övervolts så bör det ju inte vara några konstigheter att få bytt en processor som bara är död.

Att få bytt en processor som strular i specifika use cases vid enbart högsta clocks osv kan ju bli klurigare om man blir tvungen att konstatera och bevisa att det är just cpu som strular och inte moderkort/ram/nätagg. Nu har ju Intel själva konfirmerat att detta är ett problem så förhoppningsvis är det inga problem. Om något förfall sker kan man ju hoppas att de står för byte även om felet inte är konstant.

Blir intressant att se om det kommer någon slutrapport - undrar hur mycket av detta som handlar just om moderkortstillverkare som låter korten pusha för hårt, X3D verkar ju ha lösts med att se till att en hård gräns sattes för volt. Är förvånande att det kunde låtas bli ett problem med tanke på att just volt och OC restrictions var en stor snackis redan med 5800X3D där AMD verkade vara tydliga med vad som tilläts för modellen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

AMD hade för inte så länge sen problem med att X3D processorer brann upp.
Undrar om det är samma fast dom förfaller lite mer graciöst för Intel, låter också som problemen blir mer påtagliga ju längre tiden går.

Nu kanske jag missat något men var det inte något problem med Asus moderkort? Tänker på 7000-serien då iofs.

Ironiskt nog sitter jag ju själv idag med en 7800X3D och ett Asus B650E-F moderkort men problemen i början ska vara lösta nu.

Inte för att försvara varesig AMD eller Asus bör väl tilläggas.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Nu kanske jag missat något men var det inte något problem med Asus moderkort? Tänker på 7000-serien då iofs.

Ironiskt nog sitter jag ju själv idag med en 7800X3D och ett Asus B650E-F moderkort men problemen i början ska vara lösta nu.

Inte för att försvara varesig AMD eller Asus bör väl tilläggas.

Vet MSI hade också problem, kanske inte i samma omfattning.
AMD släppte uppdatering av AGESA, kort efter gick alla moderkortstillverkare ut med uppdateringar.

Citat:

We have root caused the issue and have already distributed a new AGESA that puts measures in place on certain power rails on AM5 motherboards to prevent the CPU from operating beyond its specification limits, including a cap on SOC voltage at 1.3V. None of these changes affect the ability of our Ryzen 7000 Series processors to overclock memory using EXPO or XMP kits or boost performance using PBO technology.

We expect all of our ODM partners to release new BIOS for their AM5 boards over the next few days. We recommend all users to check their motherboard manufacturers website and update their BIOS to ensure their system has the most up to date software for their processor.

Anyone whose CPU may have been impacted by this issue should contact AMD customer support. Our customer service team is aware of the situation and prioritizing these cases.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Denna video kom nyligen från JayzTwoCents https://www.youtube.com/watch?v=HIubZYwBfPc
Han bekräftar att standardinställningarna ligger långt utanför Intels tillåtna värden.
Processorn tar så mkt stryk att den inte längre kan räkna rätt vid normala boost frekvenser längre.
Han hade något exempel där processorn var tvungen att ligga 1GHz under max för att vara stabil.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?