Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Av ren nyfikenhet, vilken bransch är det som man aldrig är arbetslös i?

Jag skulle nog kvalificera oss läkare som "aldrig arbetslösa" Folk tenderar att bli sjuka i alla århundraden.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Varför ska folk vara så fördömmande i sina kommentarer jämt. Det är väl självklart att det finns de som behöver ta ett blancolån och har råd med det. Man ska väl kunna ställa en enkel fråga här utan att behöva få kommentarer som "har du inte kontantinsatsen så har du inte råd".

Skärp er! Vi har ingen aning om TS precis gått ut högskolan som civilingenjör, fått ett jobb med 50000:-/mån som ingångslön och som behöver en bostad. Hyresrätter är ju inte att tänka på heller idag...

Håller fullständigt med! Säkert samma idioter som spårar ur när någon frågar "vilket kreditkort som är bäst". Då ska det genast komma fördömanden som om man vore dum i huvudet och en huvudkandidat till Lyxfällan.

Angående hyresrätter så har många kommuner helt flytt från sitt lagstadgade bostadsförsörjningsansvar. Är det något som verkligen efterfrågas idag så är det hyresrätter med hyror som vanligt folk har råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad han menade tidigare (tror jag) är att man faktiskt inte vet vad som är sitt drömboende förrän man testat att bo i ett eget hus. Tro mig, talar av egen erfarenhet.

Vet du t.ex exakt vad ni vill ha för ventilationssystem? Vet ni vad dränering är? Etc etc.. Frågor som man tycker är löjliga när man flyttar först (ser bara fasad och grillplatser) men dessa frågor blir viktigare med tiden.

Jo, det var med i vad jag syftade på, det är som första gången man renoverar badrum/kök, det blir läroprojekt, sen inser man vad man ska satsa på och inte till nästa gång. "Inbillade behov" och vad man faktiskt uppskattar har en tendens att divergera.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Dock måste jag fråga av ren nyfikenhet var man eventuellt kan hitta en bättre ränta än SBAB:s när det kommer till privatlånet? Har för mig att jag fick 4,69% och det var svårt att hitta något bättre någon annanstans.

Jag fick 3.52% hos Forex Bank på den tiden det begav sig (har gått upp till 4.05) och Danske Bank erbjuder också 3.95% om jag kommer ihåg rätt för alla SACO-medlemmar fortfarande.

Fick ju också ner mitt bostadslån ett antal procent-enheter när jag bytte från SBAB till Nordea efter förhandling. Från 1.79% hos SBAB till 1.40% bundet på 3 år hos Nordea (för ca 1.5 något år sedan).

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Jag skulle nog kvalificera oss läkare som "aldrig arbetslösa" Folk tenderar att bli sjuka i alla århundraden.

OT: I alla fall fram till 2100-århundradet! Sen har vi autodoc's:
https://avp.fandom.com/wiki/Autodoc

(och jag tror AI kommer ta en del av vårdcentralernas arbete t.ex. inom en mer överskådlig framtid. Hemtest och automatiserad diagnosticering ftw!)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur trist det än må vara så rekommenderar jag ändå att göra ”bostadskarriär”. Precis som man inte får toppjobbet dag 1 efter skolan så ska man kanske ha realistiska förväntningar på boendet också. D.v.s börja på ett instegsboende och byta upp sig längst vägen. D.v.s. köp nåt ni har råd med i steg 1. (D.v.s. har till de 15% kontantinsats). SÅ hemskt är det inte att flytta ett par gånger på vägen, man lär sig saker i varje flytt och varje renovering, vad som fungerar, vad man vill ha (och inte). Så man kommer i slutändan göra ett mycket bättre val av drömboende om man testat ett par andra innan.

Däremot tycker jag att man SKA köpa sitt boende så fort det bara är möjligt, bo i hyreslägenheter är att elda för kråkorna så om man har möjligheter bör man nog undvika det.

Nja håller inte med. Jag och min tjej har varit tillsammans i drygt ett år och då passar det bra att bo i andrahand och bo ett halvår i stöten i möblerade lägenheter. Det ger oss möjlighet att se olika områden och testbo och lista ut vad vi båda prioriterar. Det är samtidigt relativt lätt att flytta. Jag har rätt att ta ut en extra ledigdag på jobbet vid flytt så det är oftast gjort under den dagen om man förbereder med att packa de få sakerna man har helgen innan.

Även om vi tycker om varandra väldigt väldigt mycket så känns det bra att hyra innan vi köper något tillsammans. Dock har vi båda ekonomi och kontantinsats för att köpa lägenhet enligt vad våra preferenser är. Skönt att om man väl köper något som ska hålla i 10 år att man är hyffsad säker på att det är lägenhetsstandard och område man trivs med.

Lättare att flytta nu i början i andra hand och utvärdera områdeb än att flytta flera gånger med bostadsrätt och egna möbler (är ju en betydligt större anstränging).

Visst kan man påstå att det är lite ovärt ekonomiskt att göra såhär under 1 - 1,5 år. Men i det stora hela, dvs att se hela livet, så är det nog en ganska låg extrakostnad.

Permalänk
Medlem

Med dagens regler så får man låna 4.5 gånger sin årsinkomst utan att amortera. Man kan ta lån upp till 6 gånger sin årsinkomst, men då krävs det att man amorterar någon procent (kommer ej ihåg 1-3% per år tror jag).

När det väl är dags att köpa något så vill banken se att ekonomin är stabil och att ni kommer klara er på lång sikt även när ekonomin ändras (kalkylera på om räntan går upp till 7-8%). Om man inte har pengar till kontantinsats, säg att ni behöver 300 000:- men har bara 20 000:- då kommer banken ställa vara trekvsamt inställd till om de ska ge ut lånet. Men om du har tax 290 000:- så kommer banken troligtvis lösa detta.

Alla banker kan se vilka kreditförfrågningar ni har gjort (inom Sverige), samt vilka lån (krediter) som är beviljade. Så om du tar ett blancolån från en annan bank så kommer banken du ska söka bostadslån ifrån (troligtvis) uppmärksamma detta

Tidigare kunde man låna upp till 90% (kanske tom 95%) av summan för längeheten, resterande 10% kunde man ta på topplån dvs. högre risk lån för banken som då hade högre ränta, detta krävde ofta då en extra garant (borgenär) på lånet.

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Visst kan man påstå att det är lite ovärt ekonomiskt att göra såhär under 1 - 1,5 år. Men i det stora hela, dvs under hela livet, så är det nog en ganska låg extrakostnad.

Absolut, 1 år är ju för kort tid, marknaden kan ju dippa en period. Menade förstås när man tänker på så pass länge att värdeökningen som minimum täcker de kostnader man har vid flytt. Så man får kanske räkna med 2-3 år per boende, typ samma "committment" som man bör sikta på med ett nytt jobb. (sen kan förutsättningarna ändras både avseende boende/jobb och man byter tidigare, men som grundinställning)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaphio:

Med dagens regler så får man låna 4.5 gånger sin årsinkomst utan att amortera. Man kan ta lån upp till 6 gånger sin årsinkomst, men då krävs det att man amorterar någon procent (kommer ej ihåg 1-3% per år tror jag).

Nej.

Ner till 50% belåningsgrad måste du alltid amortera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nej.

Ner till 50% belåningsgrad måste du alltid amortera.

Upp till 3%:
1% om mellan 50-70% belåningsgrad.
+1% om över 70% belåningsgrad
+1% om belåning över 4.5ggr årsinkomsten.

https://www.fi.se/sv/finansiell-stabilitet/hushallens-skulder...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Nej absolut. Jag och min sambo flyttade nyss till en hyresrätt, hon är i januari färdigutbildad socionom och efter det är tanken att vi skall spara 10-12k i månaden till vi har sparat ihop till kontantinsatsen, vi kanske räknar med 4 års sparande. Men att vi då hinner hitta ett läge som passar oss och att vi kommer att köpa något som vi kommer att bo i, i många år.
Jag funderade mest om folk hade tagit blancolån för kontantinsats.

Vi räknade också med några års sparande. Sedan visade det sig att bostadspriserna stigit med 30% under tiden och reglerna för lån försvårats. Eftersom vi inte ville vänta med barn måste vi spara några hundratusen till. Bara att spara vidare och hoppas det planat ut nu:)

Tips: låna innan ni skaffar barn, bankerna räknar med att man ska förbli barnlös livet ut när de delar ut lån. När man väl har barn tror de att barnen kostar 100 000 styck per år känns det som...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tips: låna innan ni skaffar barn, bankerna räknar med att man ska förbli barnlös livet ut när de delar ut lån. När man väl har barn tror de att barnen kostar 100 000 styck per år känns det som...

Stämmer nog rätt bra det.

"Det första levnadsåret kostar ett barn omkring 115 000 kronor. Med åldern ökar kostnaderna för mat, kläder, fritidsintressen och vecko- eller månadspeng.":

https://www.expressen.se/brandstudio/swedbank/sa-mycket-kosta...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Kom bara ihåg att ett hus kostar pengar. Förutom lagfart och pantbrev tillkommer flera utgifter, t.ex. verktyg, underhåll och oförutsedda utgifter. Ett hus innebär underhåll och kostnader när ni minst anar det.

Låna till kontantinsats är överlag en dålig idé men det finns givetvis undantag. Har ni hittat ett perfekt objekt och har två höga löner kan det vara ett alternativ.

Stort utropstecken på verktyg och oväntat, speciellt om det är ett första "riktigt" boende.

Jag skaffade precis radhus, och helvete vad pengar det gick på "småkrafs". Nu hade jag iofs en massa marginal när jag köpte av den anledningen, men jag förvånades av hur mycket det gick på verktyg, färg, några små möbler etc. Det gick någonstans runt 50 - 70 k mer än "vanligt" under de tre första månaderna. Och då har jag bara renoverat ett rum (målning, spackling och golvbyte) och skaffat några möbler. Inget stort som kastade in handduken oväntat heller

Men till TS. Du får prata med banken, det kan ändra sig beroende på er situation, världsekonomin och regler och tom objektet. Allt som kan ändras innan det är dags. Banken kommer att fråga vad ni tänkt att kontantinsatsen kommer ifrån, och det är troligtvis inte en smart ide att ljuga om detta legalt sett (IANAL).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sINsen:

Om man säg ska köpa ett hus för 3.000.000kr och du har ett sparande på 240.000.
Är det dumt att låna resterande till insatsen via att privatlån då också?

Du vill alltså låna drygt 200 000kr som blancolån? Det är inget som är omöjligt men jag vill bara att du även tar med i beräkningen att du/ni även behöver en liten buffert och att det tillkommer en del andra saker vid husköp såsom pantbrev, lagfart och givetvis alla andra extra kostnader såsom flytt och liknande. Saker i huset som behöver repareras och renoveras. Hur panikartat är reparationsbehoven?

Att läsa på om saker som är bra att tänka på.
https://www.sevenday.se/privata-pengar/har-ar-en-komplett-che...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Stämmer nog rätt bra det.

"Det första levnadsåret kostar ett barn omkring 115 000 kronor. Med åldern ökar kostnaderna för mat, kläder, fritidsintressen och vecko- eller månadspeng.":

https://www.expressen.se/brandstudio/swedbank/sa-mycket-kosta...

Lite OT, men 115 låter galet mycket, antar att de räknar att man köper allt nytt då. Inklusive byter bilen mot en större

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lite OT, men 115 låter galet mycket, antar att de räknar att man köper allt nytt då. Inklusive byter bilen mot en större

De där beräkningarna kan ifrågasättas ganska rejält då de räknar in större boende, större bil osv.
I deras 115k verkar föräldraledighet räknas in och är väl förmodligen den stora ”kostnaden” första åren.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Lite OT, men 115 låter galet mycket, antar att de räknar att man köper allt nytt då. Inklusive byter bilen mot en större

Eller att ena föräldern kommer gå på föräldrapenning och därmed få betydligt mycket lägre inkomst?

Permalänk
Medlem

Ok läste bara första stycket, ja då förstår jag om de räknar inkomstbortfall. Det är ingen kostnad.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Karolinska har ju varslat t.ex. så rent krasst finns det inga arbeten där man är garanterad att ha arbete hela livet ett arbetsliv är uppåt 50 år, mycket hinner hända på 50 år. Tror det är många arbetslösa piloter nu som inte trodde att de skulle behöva uppleva arbetslöshet. Det var ett bristyrke innan covid-19 dök upp.

De backade sen varslet så det blev inga uppsägningar och de hade allihop fått nya jobb inom en månad om det ändå hade varit så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De där beräkningarna kan ifrågasättas ganska rejält då de räknar in större boende, större bil osv.
I deras 115k verkar föräldraledighet räknas in och är väl förmodligen den stora ”kostnaden” första åren.

OT: Ja, verkligen, vi hade mycket högre "kostnad" (man får se minskad inkomst som en kostnad (även om det är fel ord) utifrån att man behöver ha utrymme för det) för våra barn. Man vill ju kanske inte ta ut 7 föräldrardagar i veckan första året. (som krävs för full föräldrarpenning), vi låg på ca 4 dagar per vecka, så ena inkomsten halverades i ett år per barn. Sen gick vi båda ner i arbetstid efter första året och gjorde så under några år. Tror det där är någon sorts medelsvensson snitt, sen kommer vissa kunna hålla sig under och andra hamnar över.

OnT: Och för att återknyta till trådens ämne så lär vi även behöva ha sparat ihop så vi kan "låna ut" en stor del av första kontantinsatsen till ungarna, annars kommer de väl "aldrig" kunna flytta hemifrån.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Ja, verkligen, vi hade mycket högre "kostnad" (man får se minskad inkomst som en kostnad (även om det är fel ord) utifrån att man behöver ha utrymme för det) för våra barn. Man vill ju kanske inte ta ut 7 föräldrardagar i veckan första året. (som krävs för full föräldrarpenning), vi låg på ca 4 dagar per vecka, så ena inkomsten halverades i ett år per barn. Sen gick vi båda ner i arbetstid efter första året och gjorde så under några år. Tror det där är någon sorts medelsvensson snitt, sen kommer vissa kunna hålla sig under och andra hamnar över.

OnT: Och för att återknyta till trådens ämne så lär vi även behöva ha sparat ihop så vi kan "låna ut" en stor del av första kontantinsatsen till ungarna, annars kommer de väl "aldrig" kunna flytta hemifrån.

Eftersom min fru endast arbetade 40 % och sedan valde att ta ut full ersättning när hon var mammaledig fick hon mer pengar.

Inget konstigt, men mer ovanligt eftersom de flesta väl arbetar 100 % normalt sett.

I övrigt så finns det mycket pengar att spara när det gäller barnartiklar.

Permalänk
Medlem

Personligen förstår jag att folk tar blanco lån till insats.
Visst kan man lägga undan 10k i månaden, men det kommer att ta minst 3 år innan man kan köpa hus och då till ett högre pris då bostäder går upp i pris.

Bättre då att ta ett blanco lån och betala av 10k i månaden, halvvägs igenom kanske huset har gått upp i värde och man kan baka in lånet dessutom.

Så tänker jag iaf som bor i hyresrätt och aldrig har köpt hus.....

Permalänk
Avstängd

Det kan ju också vara så att man sitter på en dyr hyresrätt och hellre tar ett blancolån för att komma i en situation där man i alla fall betalar en aning till sig själv så att säga. Jag har bekanta som betalar typ 11000 i hyra per månad för en tvåa i en förort och det är inte så lätt att byta sig bort från en så dyr lägenhet.

Permalänk
Medlem

Jag hamnade i sitsen att jag bodde i hyresrätt med min dåvarande sambo, men var tvungen att flytta. Jag hittade ett objekt jag misstänkte var relativt undervärderat, hade majoriteten av kontantinsatsen själv, men fick ett blancolån på resten och bolån av samma bank. Såhär ett år senare är lägenheten inofficiellt värderad av mäklare till drygt det dubbla av vad jag tog blancolånet på, har alltså, om jag skulle sälja lägenheten, inte betalat nämnvärt mycket i boendekostnader (dvs avgift till föreningen + räntor) och tjänat det jag tog i blancolån.

Enligt de "nya" reglerna får man inte göra en omvärdering hos banken de första fem åren om man inte gjort omfattande renoveringar eller en ändring i detaljplanen, dvs byggt ett extra rum eller dylikt. Min plan är antingen att bygga ett extra rum, vilket det finns plats till och därefter göra en värdering, alternativt vänta mina 5 år, göra en omvärdering och använda denna till att betala av blancolånet. Det som eventuellt är över då används till renovering av exempelvis kök för att höja värdet ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Personligen förstår jag att folk tar blanco lån till insats.
Visst kan man lägga undan 10k i månaden, men det kommer att ta minst 3 år innan man kan köpa hus och då till ett högre pris då bostäder går upp i pris.

Bättre då att ta ett blanco lån och betala av 10k i månaden, halvvägs igenom kanske huset har gått upp i värde och man kan baka in lånet dessutom.

Så tänker jag iaf som bor i hyresrätt och aldrig har köpt hus.....

Fast kan man bara spara 10k i månaden så tycker jag inte att man skall köpa ett hus för de summorna till att börja med. För när man väl äger huset så kommer man ha kostnader kopplat till det plus att man ju faktiskt också måste spara pengar för större renoveringar, buffert i allmänhet, resor, ny bil och allt annat som kan kosta pengar. I viss scenarion där man betalar skyhög andrahandshyra och man skulle få ett markant bättre kassaflöde så kan ju kalkylen ändå gå ihop så att man faktiskt kan betala av blancolånet och ha pengar över till annat men det gäller nog inte en majoritet.

Visst kanske 20-åringar inte har så mycket val när de först flyttar hemifrån och tvingas låna av föräldrar osv.