Permalänk
Medlem

mysko temp med 3com

Hejsan alla glada!

Jag måste bara berätta om ett skumt fenomen som uppkom med mitt abit kd7,palomino 2000+, 256ddr samsung pc3200, 3com 10/100TX, promise fasttrak100, sb live 5.1...
Jag plockade ur mitt 3com och körde på det inbyggda nätvkortet på kd7, och vips så sjönk tempen med 5 grader på cpu, och 4 på moderkortet. Förklaring?
Jag ska, så snart jag kommer hem från mina föräldrar, testa med ett intelkort med och se om jag får bättre temp med det.
Detta problem vet jag inte uppkom med mitt gamla epox 8kha+, då jag fick mitt 3com medan jag hade det moderkortet, och inte upptäckte några skillnader i temp när jag stoppade i 3comkortet.
3com roxxar, men frågan är om abit har problem med 3com?

PS jag testade även med att byta pciplats, ingen skillnad. Ska dock testa med att slänga in 3coms egna drivare och se vad som händer..

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Verkar ganska skumt med tanke på att 3COM-kort och intelskort för den del, brukar sänka tempen. De använder ju mindre processorkraft än vad vanlig skitrealtek 8139 gör. Vet du vad du har för kretsar i ditt inbyggda? Om det är realtek så är det ganska märkligt. Använder du de senaste 3COM rutinerna från 3COM?

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

vågar inte ens gissa mig till vad via kör med för nätkort på kt400 chipsetet på abits kd7, 3comdrivarna kör jag med windows egna.. har dock alltid gjort det, så hade det berott på dom så hade jag sett tempskilnad på mitt gamla 8kha+

edit: typo
3c905b-tx rev B

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Prova att ladda ner nya. Om du kollar direkt på moderkortet, eller går in och kollar under specifikationer på abits hemsida, så står det där.

Jag vet för övrigt att windows egna drivisar till 3COM inte är optimala.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

ska ge 3coms drivare ett försök, fungerar det inte så slänger jag i kortet i servern istället och snattar ett intel från den istället

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX