Återförsäljare rapporterar låg leveransgrad för Geforce RTX 3000-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

RTX 3080 Eagle OC har 136 beställningar, varav endast 15 mottagits från företaget sedan lansering. Det något enklare syskonet Gaming OC har endast 59 beställningar

Inte för att vara petig men detta är inte helt korrekt. Gaming OC är mer avancerat än Eagle OC.

Gaming OC har högre boost, och påstått något större kylare.
Det har också power limit 360W mot Eagles 340W.
Inte minst är det ca 1000:- dyrare än Eagle vilket borde vara det mest talande.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

Hämtade mitt MSI 3080 idag på posten

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Jag vet iaf att jag är en av dem som definitvt kommer göra det om AMD levererar

Tänkte först köpa en 3080, men nu när man ser hur otroligt svårt det är att få tag i en så vill jag inte ha en mer... Det är ett fult knep att försöka skapa artificiellt låg utbud på något som redan har en hög efterfrågan, och det finns ingen som kan övertyga mig om att Nvidia inte gjort detta helt medvetet.

"Men de hade ju lika många kort ute vid launch av 2000-serien!!!!" Ja, och efterfrågan var betydligt lägre då, vilket syntes överallt och självklart var Nvidia medvetna om det. Dessutom gör de inget för att förbättra situationen året ut.

Finns det något som verkligen får mig att rösta med plånboken så är det när företag försöker manipulera marknaden, vilket Nvidia verkligen försöker göra här. Så man får hoppas att AMD kan leverera något som presterar bra till ett vettigt pris. Annars får man ta och bita i det otroligt jävla sura äpplet, och det vill man inte.

Ja man hade ju känt mer sympati för Nvidia om de t.ex. sagt "vi har dubblat våran kapacitet som vi hade under lansering av 2000-serien, men har blivit överrumplade"

Som omnämnt så har dem ju suttit och rullat tummarna med samma "nummer/kapacitet" i huvet som för 2000-serien, då är det inte klanderfritt.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

VVN (Våga Vägra Nvidia) paper launch deluxe

Den var så obefintlig så dom inte ens skrev ut det på papper

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk

Nu när återförsäljare börja visa hur många som beställt så kan de benchmarkas för hur bra deras marknadskontakter/logistik är, den återförsäljare som tillgodoser sina kunder med beaktning av hur stor ordermängd förstås - det är dessa som ska prisas.

Dem hinner visa sina framfötter. Inom snar framtid ska de ju konkurrera med företag som Amazon också. Om dessa genom sina marknadskontakter får in bättre lager och är mer framgångsrika att förse sina kunder med produkt vid release, så klart man köar där vid framtida release:r istället för butiker som presterar generiskt/medelmåtta.

förtydligande
Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem

Kortsiktigt vinner de på det. De kommer kränga en massa kort. Långsiktigt? Beror ju lite på vad AMD kommer med...
Nvidia borde rimligtvis veta att korten presterade bra jmf med 1000/2000-serien, men även att det inte fanns en sportmössa att kunna leverera, inte ens mot en "normal" efterfrågan. De kunde har skjutit fram lanseringen och undvikit irritation hos kunder och ÅF, undvikit en "svart marknad",....mm. Nu valde de, av olika anledningar och mot bättre vetande, att inte göra det.
Är de säkra på att deras kort kommer stå sig bra mot AMD så är det kanske en gambling som går hem. Var skall man annars vända sig om man vill ha grafikkort liksom? Kommer AMD att leverera något (tillräckligt) bra har i a f inte jag en sekunds "brand-lojalitet" mot Nvidia.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Stor cred till Proshop som visar detta.
Önskar fler ÅF vågar göra detta, men då är de rädda för folk ska avboka och boka på annat ställe.

Så igen, Proshop, stor cred till dom för de vågar göra detta.

Webhallen har gjort samma sen några dagar tillbaka också. Mycket uppskattat.

3080 TUF OC @Webhallen

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Problemet när Turing släpptes var att dom hade ett kort som heter 1080Ti som fortfarande produserades då. Problemet nu är att dom tjänar för lite pengar om dom säljer till launchpris. Dom stryper tillgången för att hålla priserna uppe, plus att yield inte är väldigt bra.

I slutenden handlar det alltid om pengar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Inte nödvändigtvis. De lanserar en egen produkt till ett pris som ingen nånsin kommer att sälja kortet för. Korten recenseras och får hype som "otroligt billiga". Sen säljer de bara en liten andel kort första tiden, och höjer sen priserna. Då har de redan fått en otrolig fördel, och människor börja tänka på RTX 3080 som mera mainstream.

Det har ju redan konstaterats att FE-modellen inte kan säljas kontinuerligt av Nvidia. Kyllösningen kostar helt enkelt för mycket för 699 dollar. Om den skulle finnas till salu i framtiden skulle partnertillverkare inte kunna sälja egna kort och göra vinst.

Jag tror också på det här. Inte nödvändigtvis så att Nvidia har planerat det på förhand, men kanske så att de ville få ut kort före AMD och kom på den här strategin för att få positiv press genom tillfälligt låga priser, trots att korten i praktiken inte finns tillgängliga.

”Det har ju redan konstaterats” av vem? Någon med lite vikt bakom sig? Eller är det MLID som vanligt?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Statistiken visar dock inte en realistisk bild. Folk föreställer ju upp till 10 kort hos både samma och olika ställen, sedan skickar de antingen tillbaka dubbletter eller avbryter de ordnar som inte slutar i leverans.
Det är ju ett symptom av för lite antal kort också.

De som gör så är en väldigt liten del (och Sverige har väldigt bra lagar för konsumenten för sådan saker, både gällande returer av beställda varor, oavsett om de är öppnade/använda eller ej, men även reglerna när det gäller att avbryta en order).

Permalänk
Medlem

Man ska väl vara glad att man fick sitt veckan efter release, men då satt man och F5ade som en annan tok.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

klockren bild till artikeln!

ser illa ut för de som bokade asus korten nån timma efter öppning, bara de som bokade på sekunden ligger väll relativt nära nog att få dem i år, tänk alla dessa pajaser som sålde sina 2080ti för att spara några kronor för att sedan sitta utan gpu i 6 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maertziony:

Ja man hade ju känt mer sympati för Nvidia om de t.ex. sagt "vi har dubblat våran kapacitet som vi hade under lansering av 2000-serien, men har blivit överrumplade"

Som omnämnt så har dem ju suttit och rullat tummarna med samma "nummer/kapacitet" i huvet som för 2000-serien, då är det inte klanderfritt.

Inte bara att de haft samma kap. som för 2000-serien; Ända sedan launch day har de inte skruvat upp nivåerna för prod. överhuvudtaget något väsentligt......Det har gått 3 veckor (!!!!!)

et är uppenbart att de vill ha denna situation.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

”Det har ju redan konstaterats” av vem? Någon med lite vikt bakom sig? Eller är det MLID som vanligt?

Vet inte vad du menar med MLID i sammanhanget.

Men runt launch läcktes uppgifter från board partners om att listpriset inte var möjligt för dem. Därför ligger ju korten ute till ett lägre pris fram till 16.10.2020, och stiger sen rätt ordentligt. Enligt analys av t.ex. Hardware Unboxed/Techspot så kostar FE-kylaren runt 100 dollar mer att producera (material och arbete) än partnerkylare vid listpris.

Så högre kostnadi kombination med pris som redan är under marknadspris innebär att korten säljs under produktionspris eller åtminstone utan marginaler alls.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Testpilot
Skrivet av RekiN:

Det jag är mest nyfiken över är huruvida folk som egentligen är Nvidia-kunder kommer att hoppa över till AMD enkom på grund av att det är så svårt att få tag i Nvidias kort.

Jag är en utav dom.

Har 2st ordrar på RTX 3080 ligger, men kommer jag över ett 6900XT innan jag får mina 3080 och 6900XT presterar snarlika (bättre än 3070, behöver dock inte slå 3080) så kommer jag avbryta mina ordrar direkt på båda 3080 korten.

Har kört Nvidia primärt i flera år nu och sitter på 2st G-Sync skärmar, men denna lanseringar får mig att överväga den röda sidan.

Tvivlar på att efterfrågan varit så stor att Nvidia inte kunde förutspå åtminstone hälften vad vi ser idag - Samtidigt som dom har "lager och produktion" på inte ens en 1/10 av vad efterfrågan ligger på. Känns rushat från Nvidias sida bara, med allt från att "pusha ut korten" till BETA-drivrutiner och kraschande kort - Sedan om man ska ha en foliehatt på sig så kan man tro artificiell strypning för att kunna höja priset över MSRP när reviews är satta.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Vet inte vad du menar med MLID i sammanhanget.

Men runt launch läcktes uppgifter från board partners om att listpriset inte var möjligt för dem. Därför ligger ju korten ute till ett lägre pris fram till 16.10.2020, och stiger sen rätt ordentligt. Enligt analys av t.ex. Hardware Unboxed/Techspot så kostar FE-kylaren runt 100 dollar mer att producera (material och arbete) än partnerkylare vid listpris.

Så högre kostnadi kombination med pris som redan är under marknadspris innebär att korten säljs under produktionspris eller åtminstone utan marginaler alls.

Ok jag har börjat scanna nätet själv och inte hittat något bra grundande konstaterande annat än att Igor's lab (dom som startade MLCC/POSCAP-debaklet) sade 150 dollar nån gång långt innan lansering. Jag ifrågasätter alltså termen "det har konstaterats". Det har gått teorier och rykten.

Att tillverkare inte kan matcha pris är tråkigt dåligt osv (och är nog nvidias fel) och tycker FLER editorials borde göras över detta. Men det är så sidokopplat eftersom det i grund och botten handlar om vad nvidia tar betalt per krets från dem vs vilken marginal på korten de behöver eller vill ha sen. FE spelar på andra villkor, så det är svårt att extrapolera produktionskostnaden eller vinstmarginaler baserat på det, tycker jag.

Skrivet av RekiN:

Plata o tarjeta grafica.

Ska bli väldigt intressant att se hur många kort AMD levererar. Det jag är mest nyfiken över är huruvida folk som egentligen är Nvidia-kunder kommer att hoppa över till AMD enkom på grund av att det är så svårt att få tag i Nvidias kort.

Hade jag inte fått mitt så hade jag definitivt övervägt dem. Liite tjinkigt ibland bara att vissa plugins jag använder bara kör CUDA eller kör så mycket bättre med CUDA. Men liksom.. det är en tråkig inlåsning som man som konsument egentligen ska visa att man inte värderar, även om det innebär lite huvudbry.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Hur får man egentligen tag på Founders edition korten? Förstår ju att alla kort är omöjliga att köpa just nu, men tänkte någon länk till en sida där dom dyker upp i framtiden. Allt man ser på inet är ju modifierade 3080 kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Hur får man egentligen tag på Founders edition korten? Förstår ju att alla kort är omöjliga att köpa just nu, men tänkte någon länk till en sida där dom dyker upp i framtiden. Allt man ser på inet är ju modifierade 3080 kort.

Bara från nvidia.com
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

Dom säljer bara kort som finns i lager, inget på backorder.

Folk på nvidia-discorden har gjort en "övervakare"
https://nvidia.xposedbones.com/

Den kollar om store-APIt kommit igång igen och sen försöker den se om "lägg i varukorg" dyker upp. Hänt på Torsdagar hittils men idag är APIt forfarande dött så det kanske inte blir några denna vecka.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte denna ilska som flera sitter med här i tråden.

Förklara gärna hur Nvidia försöker manipulera marknaden. De lanserar ett kort som är bättre än deras tidigare toppkort men till ett mycket lägre pris. Om något skrämmer de nu iväg kunder. Förstår inte alls vad de har att vinna på att hålla inne med korten. Går de sedan upp i pris så får man ju bedöma korten efter det. Grattis till oss som köpte ett billigt vid launch då. Förstår fortfarande inte problemet.

Och sedan detta med tillverkningen. Det utgås friskt i tråden ifrån att Nvidia inte VILL tillverka fler kort. Vad finns för belägg för det? Det är väl knappast okänt att det är några få tillverkare som står för alla högpresterande processorer idag. Har svårt att tänka mig att Nvidia kan dubblera sina volymer från ena dagen till den andra.

Snarare är det nog så att lanseringsdatumet varit satt långt i förväg. Att skjuta på det hade förmodligen gjort folk ännu mer upprörda än vad papperslanseringen gjort nu. Men Nvidia är den enda förloraren här. Var och en som ska köpa ett grafikkort kommer ju att jämföra pris, prestanda och tillgänglighet. Ett kort som inte finns tillgängligt kan inte köpas, oavsett hur bra det är. Levererar bara AMD på de här tre punkterna kommer de att få en trevlig vinter. Återstår dock att se om de kan leverera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Sämsta lanseringen på evigheter. Tre veckor senare, inget kort. Vore intressant att veta varför, Nvidia som pressat kretsarna för hårt eller Samsung som inte kan tillverka?

Hoppas jag får mitt 3080 TUF OC men risken är stor och jag avbokar och köper något annat istället. 3080 ser bra ut på många, men inte alla, vis men kvittar när de i princip inte går att få tag i.

Blir att köpa lite mer Nvidia efter nästa rapport. Kan inte se bra ut efter denna flopp lansering.

Permalänk
Medlem

Blir att kolla om något år då om det går att få tag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Folk på nvidia-discorden har gjort en "övervakare"
https://nvidia.xposedbones.com/

Den kollar om store-APIt kommit igång igen och sen försöker den se om "lägg i varukorg" dyker upp. Hänt på Torsdagar hittills men idag är APIt fortfarande dött så det kanske inte blir några denna vecka.

Denna är ju guld värd, tack!

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Snarare är det nog så att lanseringsdatumet varit satt långt i förväg. Att skjuta på det hade förmodligen gjort folk ännu mer upprörda än vad papperslanseringen gjort nu.

Nope. Nu har vi en situation där ett fåtal lyckats få ett kort och de allra flesta som vill ha kort inte har fått något. Det gör den senare gruppen ännu mer upprörda än om alla inte hade fått något alls, och eftersom det är en mycket större grupp än de som lyckats få ett kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tvivlar på att efterfrågan varit så stor att Nvidia inte kunde förutspå åtminstone hälften vad vi ser idag - Samtidigt som dom har "lager och produktion" på inte ens en 1/10 av vad efterfrågan ligger på. Känns rushat från Nvidias sida bara, med allt från att "pusha ut korten" till BETA-drivrutiner och kraschande kort - Sedan om man ska ha en foliehatt på sig så kan man tro artificiell strypning för att kunna höja priset över MSRP när reviews är satta.

Newegg har ju sagt att de hade mer traffik än under Black Friday. Jag tror att alla underskattade hur högt trycket på denna lansering skulle bli.

Skrivet av filbunke:

Nope. Nu har vi en situation där ett fåtal lyckats få ett kort och de allra flesta som vill ha kort inte har fått något. Det gör den senare gruppen ännu mer upprörda än om alla inte hade fått något alls, och eftersom det är en mycket större grupp än de som lyckats få ett kort...

Så ingen ska få bli glad för att några blir ledsna för att de inte får vara först?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Snarare är det nog så att lanseringsdatumet varit satt långt i förväg. Att skjuta på det hade förmodligen gjort folk ännu mer upprörda än vad papperslanseringen gjort nu. Men Nvidia är den enda förloraren här. Var och en som ska köpa ett grafikkort kommer ju att jämföra pris, prestanda och tillgänglighet. Ett kort som inte finns tillgängligt kan inte köpas, oavsett hur bra det är. Levererar bara AMD på de här tre punkterna kommer de att få en trevlig vinter. Återstår dock att se om de kan leverera.

Resten har jag inga synpunkter, men detta är knappast sant. 3070 blev ju försenat av just den anledningen, jag har inte sett någon alls klaga över detta. Dock var 2 veckor försening förmodligen för lite.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mha109:

Den var så obefintlig så dom inte ens skrev ut det på papper

De håller på att vattna träden som skall bli papper :/

Permalänk
Medlem

Har man en bra, prisvärd produkt så behöver man inte hålla på med en massa trams, fiffel och mygel för att sälja den. Jag tycker det är löjligt att subventionera priserna på ett kort som knappt går att få tag på, bara för att framstå som mer prisvärda. Men tydligen fungerar det ju eftersom dessa stora företag håller på, det känns som det bara blir värre och värre.

Permalänk
Medlem

Riktigt dålig tillgång! Underbart att de vågar bekräfta det som alla känner!

344st 3080 mottagna än så länge av ProShop. Låter riktigt lite! Inte konstigt att man kommer få vänta månader om det är så här överallt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Endast 78st 3090 och då är det gissningsvis fler än de flesta svenska åf.

Tror jag beställde första tuf OC på webbis och har inte fått än.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2