Återförsäljare rapporterar låg leveransgrad för Geforce RTX 3000-kort

Permalänk
Melding Plague

Återförsäljare rapporterar låg leveransgrad för Geforce RTX 3000-kort

Återförsäljaren Proshops informationssida om Geforce RTX 3000-beställningar visar hur liten del av efterfrågan som kan mötas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Strix OC gone before even made!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

VVN (Våga Vägra Nvidia) paper launch deluxe

Permalänk

Såhär eftertraktade grafikkort har nog Nvidia aldrig haft. Kommer Nvidia vinna på detta?

Permalänk
Proffsmobbare
Permalänk
Medlem

Känns som Proshop har stora mängder bokningar men inte blir allokerade många kort? Ser ju varje dag att folk får kort ifrån Komplett, Webhallen, Inet etc.

Skrivet av Dinkefing:

Såhär eftertraktade grafikkort har nog Nvidia aldrig haft. Kommer Nvidia vinna på detta?

De säljer ju allt de har, och om de nu som sagt har god tillverkning så kan de ju inte tjäna mera. Om de inte hugger till med högre priser då. Än så länge kan de ju inte förlora kunder till AMD, så de har ju typ 2 månaders försprång beroende på hur snabbt AMD får ut kort i handeln (som också kommer ta slut direkt).

Golden week i Kina / Taiwan slutade igår också, så volymer ska trappa upp mera under Oktober.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Såhär eftertraktade grafikkort har nog Nvidia aldrig haft. Kommer Nvidia vinna på detta?

De har redan.

Permalänk
Skrivet av SuLioS:

De har redan.

Hur? De visste att de skulle ut lagret för längesedan?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Dinkefing:

Hur? De visste att de skulle ut lagret för längesedan?

All kritik är bra kritik imo, inget att förlora på då deras kort levererar och är eftertraktade

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nvidia vet såklart att deras kort säljer. Så det är bara jäkla illa att lansera innan dom har ett stort lager.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Känns som en grafikkortsbubbla imo, man har ett artificiellt upphypat demand för att supply inte finns, samma person lägger 4-5 beställningar via olika leverantörer vilket hypar upp demand.

Permalänk
Hjälpsam

Tror att tillgången stryps, så länge Nvidia subventionerar kort.
Nvidia tänker givetvis inte subventionera hur många som helst, så tillverkarna får hålla ned de antal de skickar ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem

Förstår inte, AMD korten lär ju vara det som är intressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl varken första eller sista gången det händer att produkter inte finns i tillräckligt antal vid lanseringen. Även AMD har ju gjort detta tidigare.

Saken förvärras ju också av att folk beställer kort från fem sidor för att se vilket som levereras först. Så hur stor den verkliga efterfrågan är vet nog ingen. Men troligtvis kommer inte Proshop att verkligen sälja alla de kort som de nu har beställningar på.

Som tur är lyckades man norpa ett kort på releasedagen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja se Narcos om ni inte redan gjort det. Förbannat bra serie!

Permalänk
Medlem

Ungefär 10% har fått sina kort hittills.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Plata o tarjeta grafica.

Ska bli väldigt intressant att se hur många kort AMD levererar. Det jag är mest nyfiken över är huruvida folk som egentligen är Nvidia-kunder kommer att hoppa över till AMD enkom på grund av att det är så svårt att få tag i Nvidias kort.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Älskar bilden i artikeln

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Plata o tarjeta grafica.

Ska bli väldigt intressant att se hur många kort AMD levererar. Det jag är mest nyfiken över är huruvida folk som egentligen är Nvidia-kunder kommer att hoppa över till AMD enkom på grund av att det är så svårt att få tag i Nvidias kort.

Jag vet iaf att jag är en av dem som definitvt kommer göra det om AMD levererar

Tänkte först köpa en 3080, men nu när man ser hur otroligt svårt det är att få tag i en så vill jag inte ha en mer... Det är ett fult knep att försöka skapa artificiellt låg utbud på något som redan har en hög efterfrågan, och det finns ingen som kan övertyga mig om att Nvidia inte gjort detta helt medvetet.

"Men de hade ju lika många kort ute vid launch av 2000-serien!!!!" Ja, och efterfrågan var betydligt lägre då, vilket syntes överallt och självklart var Nvidia medvetna om det. Dessutom gör de inget för att förbättra situationen året ut.

Finns det något som verkligen får mig att rösta med plånboken så är det när företag försöker manipulera marknaden, vilket Nvidia verkligen försöker göra här. Så man får hoppas att AMD kan leverera något som presterar bra till ett vettigt pris. Annars får man ta och bita i det otroligt jävla sura äpplet, och det vill man inte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag vet iaf att jag är en av dem som definitvt kommer göra det om AMD levererar

Tänkte först köpa en 3080, men nu när man ser hur otroligt svårt det är att få tag i en så vill jag inte ha en mer... Det är ett fult knep att försöka skapa artificiellt låg utbud på något som redan har en hög efterfrågan, och det finns ingen som kan övertyga mig om att Nvidia inte gjort detta helt medvetet.

"Men de hade ju lika många kort ute vid launch av 2000-serien!!!!" Ja, och efterfrågan var betydligt lägre då, vilket syntes överallt och självklart var Nvidia medvetna om det. Dessutom gör de inget för att förbättra situationen året ut.

Finns det något som verkligen får mig att rösta med plånboken så är det när företag försöker manipulera marknaden, vilket Nvidia verkligen försöker göra här. Så man får hoppas att AMD kan leverera något som presterar bra till ett vettigt pris. Annars får man ta och bita i det otroligt jävla sura äpplet, och det vill man inte.

Absolut, jag delar din uppfattning och det gör många andra också. Därför tycker jag att det vore lite kul om deras strategi skjuter dem själva i foten och att många går till AMD i stället för att vänta och betala "överpris".

Jag hoppas att de rykten om AMD:s prestanda som florerar också stämmer och att de lyckas komma nära 3080:n till ett billigare pris med 16 GB RAM också. Det är uppenbart att Nvidia behöver hård konkurrens och tas ned på jorden.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag vet iaf att jag är en av dem som definitvt kommer göra det om AMD levererar

Tänkte först köpa en 3080, men nu när man ser hur otroligt svårt det är att få tag i en så vill jag inte ha en mer... Det är ett fult knep att försöka skapa artificiellt låg utbud på något som redan har en hög efterfrågan, och det finns ingen som kan övertyga mig om att Nvidia inte gjort detta helt medvetet.

"Men de hade ju lika många kort ute vid launch av 2000-serien!!!!" Ja, och efterfrågan var betydligt lägre då, vilket syntes överallt och självklart var Nvidia medvetna om det. Dessutom gör de inget för att förbättra situationen året ut.

Finns det något som verkligen får mig att rösta med plånboken så är det när företag försöker manipulera marknaden, vilket Nvidia verkligen försöker göra här. Så man får hoppas att AMD kan leverera något som presterar bra till ett vettigt pris. Annars får man ta och bita i det otroligt jävla sura äpplet, och det vill man inte.

Kunde inte sagt det bättre själv! Låter min förbokning vara kvar (Inte en chans jag får det innan AMD release ändå )men hoppas att AMD släpper något fint.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Tror MSI behöver tänka om lite inför nästa generation, uppenbarligen är ASUS vinnaren gällande popularitet och försäljning. Gigabyte hade väl haft en bättre chans om de slängt ut sin Aorus serie vid launch.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tror MSI behöver tänka om lite inför nästa generation, uppenbarligen är ASUS vinnaren gällande popularitet och försäljning. Gigabyte hade väl haft en bättre chans om de slängt ut sin Aorus serie vid launch.

MSI har ju fått sjukt dålig pr nu med Starlit debaclet där de scalpar folk på 3080s på ebay.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nvidia vet såklart att deras kort säljer. Så det är bara jäkla illa att lansera innan dom har ett stort lager.

Inte nödvändigtvis. De lanserar en egen produkt till ett pris som ingen nånsin kommer att sälja kortet för. Korten recenseras och får hype som "otroligt billiga". Sen säljer de bara en liten andel kort första tiden, och höjer sen priserna. Då har de redan fått en otrolig fördel, och människor börja tänka på RTX 3080 som mera mainstream.

Det har ju redan konstaterats att FE-modellen inte kan säljas kontinuerligt av Nvidia. Kyllösningen kostar helt enkelt för mycket för 699 dollar. Om den skulle finnas till salu i framtiden skulle partnertillverkare inte kunna sälja egna kort och göra vinst.

Skrivet av Ratatosk:

Tror att tillgången stryps, så länge Nvidia subventionerar kort.
Nvidia tänker givetvis inte subventionera hur många som helst, så tillverkarna får hålla ned de antal de skickar ut.

Jag tror också på det här. Inte nödvändigtvis så att Nvidia har planerat det på förhand, men kanske så att de ville få ut kort före AMD och kom på den här strategin för att få positiv press genom tillfälligt låga priser, trots att korten i praktiken inte finns tillgängliga.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Tycker de är dåligt av nvidia, ha en säljning av en produkt som knappt finns tillgänglig. Hoppas amd’s grafikkort spöar nvidia.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Inaktiv

Blir AMD för mig, förutsatt att inte AMD gör samma sak.

Jag tänker inte belöna kasst beteende. Många skyller på enorma mängder beställningar och jag känner bullshit lite på det. Lanseringen borde senarelagts, papperslanseringar måste bort. De ville uppenbarligen ha ut dom före AMD bara.

De hade inte ens lyckas bemöta förfrågan om det var 80% mindre beställningar.

Permalänk
Medlem

Statistiken visar dock inte en realistisk bild. Folk föreställer ju upp till 10 kort hos både samma och olika ställen, sedan skickar de antingen tillbaka dubbletter eller avbryter de ordnar som inte slutar i leverans.
Det är ju ett symptom av för lite antal kort också.

Permalänk
Medlem

Transparens slår plattityder varje dag.

Permalänk
Medlem

Jag tror det var en marknadsstrategi att lansera 3000-serien innan AMD kommer ut med sina på marknaden. Att få så många som möjligt att köpa NVIDIA innan det finns en konkurrent till 3080. Därav även subventionera priserna första månaden för att så in så många som möjligt i fållan, för har man väl köpt ett kort är det nog väldigt få som byter.
Därför ser vi också den aggressiva prissättningen på 3080 men att 3090 ligger +10k kr över 3080 eftersom NVIDIA kommer fortfarande vara herre på täppan i absolut topprestanda.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Stor cred till Proshop som visar detta.
Önskar fler ÅF vågar göra detta, men då är de rädda för folk ska avboka och boka på annat ställe.

Så igen, Proshop, stor cred till dom för de vågar göra detta.