Tulltid på amerikanska paket

Permalänk

Tulltid på amerikanska paket

Hej SC!
Jag köpte ett par Pit Viper solglajjor den 9 oktober från usa och i onsdags den 21 oktober fick jag ett sms av postnord som sa till mig att betala tull som jag gjorde senare på dagen men inget har hänt. Ingen uppdatering från usps eller postnord. Jag undrar bara hur lång tid det kan ta för ett paket att gå genom tullen?

Permalänk
Vila i frid

Förutsatt att ingen på PostNord har snott dina saker kan det ta... evigheter. Tyvärr är det så illa. Det finns bara en enda person att skylla eländet på. Den person som vägrade att bli utfrågad av Konstitutionsutskottet när denne blev kallad.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/wE0WA5/maud-olofsson-skyl...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKQVjB/maud-olofsson-vag...

Permalänk
Medlem

Det finns en (vid det här laget lite äldre) tråd där användare rapporterat tid från att tull/avgift betalats tills paketet landar i lådan. Kontentan var väl ungefär att du kan räkna med mellan en dag och fyra veckor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Tror också att covid-19 spelar in, US lider rätt hårt av det .

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Tagit typ två tre dagar innan det hänt nåt igen för paket jag beställt senaste tiden. Senast ett som jag betalade i måndags, rörde på sig i onsdags, och kommer troligtvis ligga på utlämningsstället på måndag.

EDIT: För övrigt så är det inte så ofta som Tullverket själva kikar på paket utan det är ju Posten som sköter grovarbetet (i ditt fall) och meddelar Tullverket om de ser något lurt. Har du fått betala avgift så har det alltså redan gått genom "tullen" och paketet är i Sverige.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gårdskillen:

Hej SC!
Jag köpte ett par Pit Viper solglajjor den 9 oktober från usa och i onsdags den 21 oktober fick jag ett sms av postnord som sa till mig att betala tull som jag gjorde senare på dagen men inget har hänt. Ingen uppdatering från usps eller postnord. Jag undrar bara hur lång tid det kan ta för ett paket att gå genom tullen?

Par gånger har det inte hänt nått när man försöker söka på paketet, sen en vacker dag så plingar det till i telefon och man har fått ett sms att paketet finns att hämta ut veckan efter. Så det kan också hända att ditt paket redan är på G fast det inte uppdaterats bara. Om man nu ska vara lite optimistisk

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Köpte från Kanada (LTT) tidigare på hösten och det tog fyra dagar från att paketet kom till Sverige tills det låg i mina händer här uppe i Norr.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Tror också att covid-19 spelar in, US lider rätt hårt av det .

Struntprat. Denna försändelse har uppenbarligen redan kommit fram till Sverige eftersom mottagaren kunnat betala moms och tull. Det är alltså inget mer som ska göras i USA, så vad som sker med covid-19 i USA är irrelevant.

Från betalning till leverans har det tagit allt från några dagar till någon månad. Avsändarland ska inte påverka något här.

Permalänk

min erfarenhet är 3 dagar till 3 månader ungefär efter att man betalat sin förtullning.

så ganska random hur lång tid det tar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Tagit typ två tre dagar innan det hänt nåt igen för paket jag beställt senaste tiden. Senast ett som jag betalade i måndags, rörde på sig i onsdags, och kommer troligtvis ligga på utlämningsstället på måndag.

EDIT: För övrigt så är det inte så ofta som Tullverket själva kikar på paket utan det är ju Posten som sköter grovarbetet (i ditt fall) och meddelar Tullverket om de ser något lurt. Har du fått betala avgift så har det alltså redan gått genom "tullen" och paketet är i Sverige.

Jag betalade tull förra onsdagen och det ska ha gått igenom via postnord. när jag klickar på spåra paket säger de att de inte har någon elektronisk info och när jag spårar det på usps webbsida säger de att glajjorna stack förra tisdagen. det kan inte ta en vecka för ett paket att komma till skåne?

USPS:
October 20, 2020, 7:59 am
Departed
LONDON, UNITED KINGDOM
Your item departed a transfer airport in HEATHROW, LONDON, UNITED KINGDOM on October 20, 2020 at 7:59 am. The item is currently in transit to the destination.

Permalänk
Medlem

@Gårdskillen Ditt paket finns någonstans i Postens skrymslen. När, hur, och var det dyker upp är tillsvidare en gåta.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10