AMD släpper prestandasiffror för Radeon RX 6000-familjen

Permalänk
Viking
Skrivet av Xinpei:

Observera att detta skall vara 6800 kortet.. Inte 6800 XT som i sin tur ska gå upp emot 3080.

Sant, bara att hoppas på det bästa.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Sant, bara att hoppas på det bästa.

Man får hoppas men källan är ju inte den bästa om jag säger så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

När släpps recensionerna för 3djeparts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nej Raytracing är coolt men inte en nödvändighet.

Här tycker jag du tar alldeles fel.
Raytracing är grundprincipet inom rendering av realistisk ljus som i världen.
Tills nu har vi forsökt att göra konstig simulerat ljussättning när vi arbetar med layouts och levels till speil

Raytracing är dyrt iom att ljuset skal följas från ljuskällan till målet, och själva strålen ska ändras på basis
av saker som atmosfär (saker som partiklar i luften) och när strålen träffer ett objekt (ett polygon) så ska strålens
intensitet och färg bestämmas av den textyr, färg och egenskaper (såsom reflektion, riktning etc.) och föra
strålan vidare till nästa mål, som är ytterligare en polygon, och så försätter den att "bounca" som en pingisboll
mellan dom olika objekterna helt till intensitet (ljusstyrkan iflg. styrka på ljuskällan) inte räcker till mera.

Lite komplicerat att förklara, men jag hoppas det ovanför är till att förstå for lekmann.

I "gamla dager" brukade vi baka in ljuskällorna och reflektionerna i textyrerna, och så målade vi på extra "ljusa" områder
och skuggor för att spelen skulle se bra och väl ljussätta. Med "baka in" menas, att vi i den professionella grafiska
mjukvaran använder nåt som heter "Global Illumination", som är en slags raytracing, och när scenen är satt, och
renderat, så bakar vi in ljuset i textyrerna för vi exporterar dom till spelmotoren sen.

Framtiden är absolut äkta raytracing - då det ger en naturlig ljussättning, och slipper vi för att göra detta som vi har
gjord tills nu (manuell ljussättning, och baking textures), så kommer allt till att vara enklare för dom som utvecklar
spelen - och se mycket mera naturligt ut for vi som spelar.

Permalänk
Medlem

Wow! 6900 XT är ca 24 % bättre än 3090 i Forca Horizon 4 i 2560x1440.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Här tycker jag du tar alldeles fel.
Raytracing är grundprincipet inom rendering av realistisk ljus som i världen.
Tills nu har vi forsökt att göra konstig simulerat ljussättning när vi arbetar med layouts och levels till speil

Raytracing är dyrt iom att ljuset skal följas från ljuskällan till målet, och själva strålen ska ändras på basis
av saker som atmosfär (saker som partiklar i luften) och när strålen träffer ett objekt (ett polygon) så ska strålens
intensitet och färg bestämmas av den textyr, färg och egenskaper (såsom reflektion, riktning etc.) och föra
strålan vidare till nästa mål, som är ytterligare en polygon, och så försätter den att "bounca" som en pingisboll
mellan dom olika objekterna helt till intensitet (ljusstyrkan iflg. styrka på ljuskällan) inte räcker till mera.

Lite komplicerat att förklara, men jag hoppas det ovanför är till att förstå for lekmann.

I "gamla dager" brukade vi baka in ljuskällorna och reflektionerna i textyrerna, och så målade vi på extra "ljusa" områder
och skuggor för att spelen skulle se bra och väl ljussätta. Med "baka in" menas, att vi i den professionella grafiska
mjukvaran använder nåt som heter "Global Illumination", som är en slags raytracing, och när scenen är satt, och
renderat, så bakar vi in ljuset i textyrerna för vi exporterar dom till spelmotoren sen.

Framtiden är absolut äkta raytracing - då det ger en naturlig ljussättning, och slipper vi för att göra detta som vi har
gjord tills nu (manuell ljussättning, och baking textures), så kommer allt till att vara enklare för dom som utvecklar
spelen - och se mycket mera naturligt ut for vi som spelar.

Jag tror de flesta här redan vet väl vad raytracing är och vad poängen med det är - men tror också att de flesta här köper grafikkort för att spela spel nu, inte som någon slags angel investment för strålspårning. Och då är det "inte nödvändigt" sålänge du inte spelar typ enbart Minecraft RTX vilket är det enda spel där jag sett hårdvaruaccelererad raytracing faktiskt kännas som något innovativt och coolt.

EDIT: Hårvaruaccelererad är fel term då allt är det, tekniskt. DXR som använder specialiserad hårdvara kanske är vettiga. Den snyggaste implementering av raytracing jag sett hittills är i teardown, vilket inte ens behöver RT eller Tensor cores.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Hur gör man för att få ett av dom första 6800XT korten? Kan man boka innan eller köper man på release? Vilken hemsida är det som gäller? Släpps partnerkort t.ex. Asus TUF OC samtidigt 18 november? Någon som har andra tips för att få ett kort asap?

Man trycker F5 på kompletts sida en kvart innan releasen 😂

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut, får se hur de presterar i verkliga tester och vade de faktiskt kommer att kosta i Sverige.
Det som talar mot AMD är raytracing, finns nog en orsak de håller på de testerna.
Var länge skeptisk till raytracing, såg mest ut som en gimmick i början. Men är helt avgörande för att skapa fotorealistisk grafik.

Permalänk
Medlem

Får nog ta de här resultaten med en grävskopa salt

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Här tycker jag du tar alldeles fel.
Raytracing är grundprincipet inom rendering av realistisk ljus som i världen.
Tills nu har vi forsökt att göra konstig simulerat ljussättning när vi arbetar med layouts och levels till speil

Raytracing är dyrt iom att ljuset skal följas från ljuskällan till målet, och själva strålen ska ändras på basis
av saker som atmosfär (saker som partiklar i luften) och när strålen träffer ett objekt (ett polygon) så ska strålens
intensitet och färg bestämmas av den textyr, färg och egenskaper (såsom reflektion, riktning etc.) och föra
strålan vidare till nästa mål, som är ytterligare en polygon, och så försätter den att "bounca" som en pingisboll
mellan dom olika objekterna helt till intensitet (ljusstyrkan iflg. styrka på ljuskällan) inte räcker till mera.

Lite komplicerat att förklara, men jag hoppas det ovanför är till att förstå for lekmann.

I "gamla dager" brukade vi baka in ljuskällorna och reflektionerna i textyrerna, och så målade vi på extra "ljusa" områder
och skuggor för att spelen skulle se bra och väl ljussätta. Med "baka in" menas, att vi i den professionella grafiska
mjukvaran använder nåt som heter "Global Illumination", som är en slags raytracing, och när scenen är satt, och
renderat, så bakar vi in ljuset i textyrerna för vi exporterar dom till spelmotoren sen.

Framtiden är absolut äkta raytracing - då det ger en naturlig ljussättning, och slipper vi för att göra detta som vi har
gjord tills nu (manuell ljussättning, och baking textures), så kommer allt till att vara enklare för dom som utvecklar
spelen - och se mycket mera naturligt ut for vi som spelar.

Dagens kort med ’RT’ har inte ens en pytteliten chans att helt rendera ett spel med raytracing, så just nu och för närmaste tiden kommer rasterisering fortfarande vara grunden. Det kommer nog börja vända om 5-10 år med nästa generation av konsoler, men det är ett tag dit

Permalänk
Medlem

Hoppas att det inte blir som det var med RX5000 serien där de presterade bra i benchmarks för att de clockade upp väldigt aggressivt men sen kunde de inte hålla dem clocksen i spelsessioner, ska dock nämnas att det fixades till med partnertillverkarnas kort men de fick ju ett pris därefter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som undrar hur korten kommer prestera i verkligheten? Jag pratar om stabilitet, drivrutiner osv.

Av någon anledning är det ett stort orosmoment för mkg..

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra att se med Smart Access av då jag inte har Ryzen 5000 serien. Har 3070 på gång för 5625kr men om 6800 landar på en tusenlapp mer och utan smart acess inte blir så mycket bättre så är nog ändå 3070 mer värt. Men svårt att säga fören man ser hur det presterar i verkligheten med Intel CPU och vad priset här blir.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Utan att orka igenom alla inlägg; jag antar att det finns en anledning till att det inte finns något spel med ”strålspårning” med bland resultaten?

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem

RT kommer vara intressant om några år, alldeles för stor hit på FPS i dagsläget

Permalänk
Medlem

Man är lite sugen på full AMD.
AMD på cpu delen hade så sjukt mycket problem första Ryzen gen men verkar ju vara utan problem nu senaste gen.
AMD GPU har man haft många mardrömmar med tidigare gällande drivers. Så fortfarande tveksam där. Men jag antar de är stabila nu för tiden utan crasher.

Sen oroar man sig ju för alla problem/buggar etc som "full amd" smart access grejen kan orsaka.

Men återstår och se när riktiga reviews och olika konfigurations tester kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baselica:

Utan att orka igenom alla inlägg; jag antar att det finns en anledning till att det inte finns något spel med ”strålspårning” med bland resultaten?

Ja för AMD är i första gen och nVidia gen 2 med RT, ej chockerande

Permalänk
Medlem

hoppas man kan köpa ett 6800xt vid release nu 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av baselica:

Utan att orka igenom alla inlägg; jag antar att det finns en anledning till att det inte finns något spel med ”strålspårning” med bland resultaten?

Om jag tolkar detta rätt, så har Nvidia övertag i vissa scenarion, fast bara med DLSS aktiverat. Ta det med en skopa salt...

https://wccftech.com/amd-radeon-rx-6800-rdna-2-graphics-card-...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Om jag tolkar detta rätt, så har Nvidia övertag i vissa scenarion, fast bara med DLSS aktiverat. Ta det med en skopa salt...

https://wccftech.com/amd-radeon-rx-6800-rdna-2-graphics-card-...

Känns ju dock som andra nämnt konstigt att det inte skulle framhävas om dessa siffror stämmer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns ju dock som andra nämnt konstigt att det inte skulle framhävas om dessa siffror stämmer...

Å andra sidan skulle det ge goodwill om RT visar sig överraskande bra fast man inte har sagt något om det

Kan finnas en anledning att man inte pratar om det, eftersom Nvidia har hängt upp hela sin marknadsföring på RT, det är beigt att vara tvåa på bollen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dagens kort med ’RT’ har inte ens en pytteliten chans att helt rendera ett spel med raytracing, så just nu och för närmaste tiden kommer rasterisering fortfarande vara grunden. Det kommer nog börja vända om 5-10 år med nästa generation av konsoler, men det är ett tag dit

Japp!

@JoOngle Minns gamla datortidningar på Amiga tiden som snackade om VR och RT.
Resultat på den tiden var inte imponerande.

Uppenbarligen har vi klarat oss i ca 20 år utan raytracing och med annan ljussättning.

Jag är inte emot RT, men är rädd att det blir lite väl "kromat"

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför gnälls det över SAM eller RM? Det är väl precis som att Nvidia visar prestanda med RT+DLSS hela tiden, eller att Intel visar resultat med Quicksync?

Självklart ska man visa sina bästa sidor och hur bra ens egna saker fungerar tillsammans? Snart kommer nog liknande tekniker från de andra...

RM är överklockning.
SAM är jag lite osäker på men det verkar vara en optimering på hårdvarunivå mellan cpu och gpu.

inget av detta kan jämföras med grafer där nvidia visar prestanda med DLSS då DLSS är en UPPSKALNINGSTEKNIK.

Så sammanfattningsvis är det bara SAM som är relevant till viss del eftersom det krävs en ZEN 3 processor för att användas och RM kan ignoreras helt då du kan överklocka nvidias kort med.

Edit: ska också tilläggas att det krävs 500 seriens moderkort för SAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Skulle vara bra att se med Smart Access av då jag inte har Ryzen 5000 serien. Har 3070 på gång för 5625kr men om 6800 landar på en tusenlapp mer och utan smart acess inte blir så mycket bättre så är nog ändå 3070 mer värt. Men svårt att säga fören man ser hur det presterar i verkligheten med Intel CPU och vad priset här blir.

Tror 6800 är ca 15 % snabbare har 8 GB mer minne och sen BRUKAR faktiskt Amd kort bli mycket bättre efter 3-6 månader när dom får bättre drivrutiner så jag tror 6700 xt kommer vara 3070 motståndare .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Skall bli kul att se lite oberoende tester av amd korten 😊
Sitter själv på 2080ti atm.
Men kikade runt lite nu när 3070 släpptes. Jag menar skulle man ha 3070 med hyffsad kylare så var der ju typ 1000kr skillnad så hade man fått ett RTX 3080 istället.
Jag menar det valet kan ju inte vara så svårt.
Men iof går ju inte nått av korten att få tag i 😞

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

RM är överklockning.
SAM är jag lite osäker på men det verkar vara en optimering på hårdvarunivå mellan cpu och gpu.

inget av detta kan jämföras med grafer där nvidia visar prestanda med DLSS då DLSS är en UPPSKALNINGSTEKNIK.

Så sammanfattningsvis är det bara SAM som är relevant till viss del eftersom det krävs en ZEN 3 processor för att användas och RM kan ignoreras helt då du kan överklocka nvidias kort med.

Edit: ska också tilläggas att det krävs 500 seriens moderkort för SAM.

RM är vad jag kan förstå bara höjd effektbudget och det är väl något som partnertillverkare redan kan styra tillsammans med fabriksöverklockning?

Anledningen till att jag jämförde med DLSS är att det på precis samma sätt som SAM är en proprietär teknik som andra aktörer är utlåsta från. Se är inte alls jämförbara som tekniska lösningar, men båda framhävs på olika sätt för att visa sina egna produkter från bästa sidan

Permalänk
Medlem

Det är bara att gratulera AMD, ni är snabbast på CPU och GPU.

Jag tror siffrorna är helt sanna och det visste Nvidia redan i somras, annars skulle dom inte ha släppt korten så tidigt. dom skulle ha väntat till november med ett rejält lager.
Gissar på att det är full panik hos Nvidia, dom kan inte kontra med ett 3090Ti för 20K troligen inte heller 3080Ti med samma prestanda som 3090, skulle se riktigt illa ut när det får kosta max som 3080.

Snart kommer en Treadripper och EPYC, då har intel inget i datahallarna att göra på ett tag.

Det kanske ser helt annorlunda till sommaren 2021 men just nu är AMD bäst

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

RM är vad jag kan förstå bara höjd effektbudget och det är väl något som partnertillverkare redan kan styra tillsammans med fabriksöverklockning?

Anledningen till att jag jämförde med DLSS är att det på precis samma sätt som SAM är en proprietär teknik som andra aktörer är utlåsta från. Se är inte alls jämförbara som tekniska lösningar, men båda framhävs på olika sätt för att visa sina egna produkter från bästa sidan

Proprietär programvara som t.ex. DLSS är låst för andra än Nvidia kunder att använda. SAM är inte låst för någon men finns bara i AMD produkter, precis som deras infinity cache och många andra tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Proprietär programvara som t.ex. DLSS är låst för andra än Nvidia kunder att använda. SAM är inte låst för någon men finns bara i AMD produkter, precis som deras infinity cache och många andra tekniker.

Där har vi nog olika uppfattning om vad låst betyder...

Permalänk
Avstängd

Frågan är...

byter jag 9900k och 3080 mot 5950x + 6900xt ?
Vilken prestanda bör jag räkna med?