Vad får du för underlig reklam ?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad får du för underlig reklam ?

Vad har du fått för underligt felriktad reklam ?
Posta exempel "absurd" reklam som verkar så underlig att den blir rolig och förklara varför om det inte är uppenbart.

Jag har börjat fundera på vem reklamalgoritmerna tror att jag är. När man är ute på nätet så får man ju en del olika reklam och en del är ju ganska allmängiltig och passar på den stora massan men så dyker den där reklamen upp som gör att man börjar fundera på vad algoritmerna tror om en för reklamen är så absurt underlig att den inte alls passar in på massan av folk.

Jag har tidigare fått en del reklam för entreprenadmaskiner och det är ju inget som är nått Svensson köper men nu sista veckorna har det börjats visas reklam för mig från Rafael. Jag vet inte om jag verkligen helt förstår vad utrustningen är till för då det är militär teknologi som inte direkt är nått man kan köpa i en vanlig elektronikbutik, verkar avancerat och som den kan kosta en märkbar del av en statsbudget. Jag har väl kanske spelat nått krigsspel nån gång och besökt sidor om itsäkerhet, kommunikation och liknande men har algoritmerna nu fått för sig att jag är en potentiell kund för detta och om jag nu vill skaffa det hur ska jag då göra för det finns verkligen inte på Elgiganten eller Kjell, jag har tom letat på Amazon och Ebay och hittar ingen som erbjuder mig detta militära system så även om jag satt med många miljoner i plånboken och är redo att köpa detta så undrar jag hur algoritmerna kunnat få för sig att jag bör visas reklam för detta ? Det är ju ändå något Rafael får betala för att visa för mig till skillnad från om man tittar på det via YT (nedan) det är ju ungefär som att kolla en trailer för ett krigsspel och musiken låter nästan som Airwolf men prylarna nog verkliga och de inte är särskilt våldsamma i sin övningsmiljö men det är ju inte direkt mobiltelefoner.

The BNET™ Family by RAFAEL
The BNET is a Spectrum-Aware Software Defines Radio
Addressing the challenges of the modern battlefield
A new disruptive technology Shaping the future of military communications
High-speed, low delay, reliable connectivity for data, voice and video on-the-move

https://www.rafael.co.il/worlds/land/tactical-communications/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag har tidigare fått reklam för kemiska analysapparater utan att söka runt på internet efter det, detta var för ett år sen. Jag hade förväntat mig att få mer reklam under hösten eftersom jag har googlat en del på Agilents utrustning men inte märkt något.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Forumledare

@mrqaffe: @Vzano:

Intressant! Jag är sämst på att kolla reklamen på sidor och har en del spärrat.

Det är nästan så att man borde ha en referenssida som alla kan jämföra med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Får ingen reklam men desto konstigare saker i spam-mappen på min gmail. Väldigt många som har pengar att ge, investeringsmöjligheter, olika piller, fisk, "dating", jesushälsningar, gdrive-spam och liknande. Men inga av dessa känns speciellt relevanta här.

Permalänk
Medlem

Jag hade en återkommande banner för helikopterservice,
jag såg till att klicka på den med jämna mellanrum för att visa mitt intresse.
Browsade också på dustins SAS-backends för serverhallar för flera miljoner för att slippa se mina senaste köp.

Numera kör jag pihole, men det är förstås inte stor hjälp för telefonsurf på stan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NordhNet:

@mrqaffe: @Vzano:

Intressant! Jag är sämst på att kolla reklamen på sidor och har en del spärrat.

Det är nästan så att man borde ha en referenssida som alla kan jämföra med

Skrivet av anon5930:

Får ingen reklam men desto konstigare saker i spam-mappen på min gmail. Väldigt många som har pengar att ge, investeringsmöjligheter, olika piller, fisk, "dating", jesushälsningar, gdrive-spam och liknande. Men inga av dessa känns speciellt relevanta här.

Reklamen i de här fallen är seriös men det är ju så extrema produkter att de som köper prylarna måste vara lätträknade, entreprenadmaskiner och lastbilar är ju nischat bara det och det har jag också fått men prylar från Rafael ? Det kanske blir en variant på cykel på köpet, köp kommunikation för en brigad så får du luftvärn på köpet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av NordhNet:

@mrqaffe: @Vzano:

Intressant! Jag är sämst på att kolla reklamen på sidor och har en del spärrat.

Det är nästan så att man borde ha en referenssida som alla kan jämföra med

Det har varit youtube ad, annars hade jag nog inte märkt av det. Som kemist märker man av när analysutrustning för ca miljonen framträder på en youtube-ad

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vzano:

Det har varit youtube ad, annars hade jag nog inte märkt av det. Som kemist märker man av när analysutrustningen för ca miljonen framträder på en youtubekanal som inte har med ämnet att göra

Det är udda och dyra prylar men de är väl i vart fall möjliga att köpa, militära system tar det ju några nivåer till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Är ju svårt att veta vad som är "allmän" reklam och vad som kommer riktat.

Men jag vet att jag senaste tiden fått någon reklam för military grade-kläder, byxor med bra fickor och som andas. Perfekt för en stridszon i öken!

Tänker att det är allt Tarkov man spelat

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är ju svårt att veta vad som är "allmän" reklam och vad som kommer riktat.

Men jag vet att jag senaste tiden fått någon reklam för military grade-kläder, byxor med bra fickor och som andas. Perfekt för en stridszon i öken!

Tänker att det är allt Tarkov man spelat

Jo men det är ju ändå kläder och inte nått jättextrem nischat som inte många kan ha nytta av och kläderna går ju troligen också att köpa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Jag har tidigare fått reklam för kemiska analysapparater utan att söka runt på internet efter det, detta var för ett år sen. Jag hade förväntat mig att få mer reklam under hösten eftersom jag har googlat en del på Agilents utrustning men inte märkt något.

https://www.youtube.com/watch?v=Lituy66EPpg

Får den ibland när jag tittar på NileReds videor (vilket jag inte gör särskilt ofta). Dock precis nu, då det du postade gjorde att jag kom ihåg och det fick mig att titta på ett par...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är ju svårt att veta vad som är "allmän" reklam och vad som kommer riktat.

Men jag vet att jag senaste tiden fått någon reklam för military grade-kläder, byxor med bra fickor och som andas. Perfekt för en stridszon i öken!

Tänker att det är allt Tarkov man spelat

Kan ju vara att företaget ser att folk söker på tarkov bland deras produkter och att de har köpt reklam att visa för de som generellt sökt på tarkov-material.

Permalänk
Medlem

Jag får vansinniga mängder reklam för spetsstringtrosor från ett enda varumärke, ibland är det att jag ska köpa till mig själv (jag är man) och ibland att jag ska köpa till min fru.

Mig veterligen har jag aldrig sökt efter produkten, eller liknande produkter, och frun säger samma sak. Det är nu något av ett stående skämt här hemma att vi i varje fall vet vad en julklapp kommer vara.

Har hållit på i över en månad nu och matchar ingen annan reklam som jag får då det mesta övriga är tech-relaterat på ett eller annat sätt. Min gissning är att en algoritm slagit knut på sig själv någonstans.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Fick reklam för likkistor idag på facebook, undrar om deras algoritmer vet något som inte jag vet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daz:

Jag får vansinniga mängder reklam för spetsstringtrosor från ett enda varumärke, ibland är det att jag ska köpa till mig själv (jag är man) och ibland att jag ska köpa till min fru.

Mig veterligen har jag aldrig sökt efter produkten, eller liknande produkter, och frun säger samma sak. Det är nu något av ett stående skämt här hemma att vi i varje fall vet vad en julklapp kommer vara.

Har hållit på i över en månad nu och matchar ingen annan reklam som jag får då det mesta övriga är tech-relaterat på ett eller annat sätt. Min gissning är att en algoritm slagit knut på sig själv någonstans.

Är det Lace Laboratory?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Detta är så sjukt.

Jag stängde av allt jag kunde hitta vad gällde att låta Google basera reklam utifrån insamlad info.
Det enda jag lät vara på var location. Bor på Södermalm.
Detta innebar att den "reklam" jag fick, top application, när det gäller förslag på appar i play store var för appar som ska hjälpa till att hitta en muslimsk partner att få till ett giftermål med.

Kanske hade varit praktiskt om jag var på jakt förstås. Och om det hade varit ett av mina kriterier.
Insåg därmed att insamlad data som grund för reklam både är bra och dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är det Lace Laboratory?

Ja! Är du en med-drabbad?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Var en vecka i Dalarna och efter det fick jag reklam från Länsförsäkringar Dalarna i två månader. Så fort jag öppnade något eller såg något Youtube-klipp......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daz:

Ja! Är du en med-drabbad?

Skoja inte, helt brutalt nedspammad av dem har jag blivit xD

Det började dyka upp efter jag blev singel, så deras algoritmer är riktigt kassa

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Får en sjuhelsikes massa reklam för som jag aldrig intresserat mig för. Aktieutdelning hit och dit, 220.000£ har satts in på ditt konto, anmäl ditt bankkonto... etc etc.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Får en sjuhelsikes massa reklam för som jag aldrig intresserat mig för. Aktieutdelning hit och dit, 220.000£ har satts in på ditt konto, anmäl ditt bankkonto... etc etc.

Jodå, precis dom mailen får jag också. Kan våra adresser tagits med i någon lista då SweC hade en data-breach kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jodå, precis dom mailen får jag också. Kan våra adresser tagits med i någon lista då SweC hade en data-breach kanske?

Är ju en tanke...aja alla hamnar åtminstone i skräpposten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Jag fick reklam på instagram som var ganska komisk, vet inte hur riktad den var dock då det var reklam för Wish: "Good Head: Deep throat to-go - Oral anesthetic spray".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jag fick reklam på instagram som var ganska komisk, vet inte hur riktad den var dock då det var reklam för Wish: "Good Head: Deep throat to-go - Oral anesthetic spray".

Deep throat to-go låter spännande har du bilder ?
Jag vet inte vad jag gjort online som triggat det men tydligen så tycker Rafael nu att jag ska skaffa mig utrustning för misilförsvar, jag bor ganska nära F7 så jag vet inte om de tror att jag bor där men jag är rätt säker att jag vaken kan eller får köpa prylarna de ger mig reklam för men det är ju bra att de är provade i strid så man vet att de funkar, har för mig att Iron dome har nämnts på nyheterna i samband med Israel.
Absurd reklam att betala för att visa för privatpersoner >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Deep throat to-go låter spännande har du bilder ?
Jag vet inte vad jag gjort online som triggat det men tydligen så tycker Rafael nu att jag ska skaffa mig utrustning för misilförsvar, jag bor ganska nära F7 så jag vet inte om de tror att jag bor där men jag är rätt säker att jag vaken kan eller får köpa prylarna de ger mig reklam för men det är ju bra att de är provade i strid så man vet att de funkar, har för mig att Iron dome har nämnts på nyheterna i samband med Israel.
Absurd reklam att betala för att visa för privatpersoner >
https://youtu.be/ATG_vB-Fxuw

Jo, bilden var inte lika intressant som texten. Jag fattade inte vad det var först, trodde det var en kapsylöppnare.
https://1drv.ms/u/s!ApR6kgLCUcgqgdFWTiqROCkMYEyUrg

Permalänk
Rekordmedlem

Nu är Rafael igång igen och "bombar" mig med reklam för den perfekta julklappen, den verkar kunna göra coronasäkra hembesök inom 32 km radie och lär göra ett bestående avtryck i trädgården av typen som får vildsvinen att framstå som trevliga husdjur.

Vet någon vilka butiker som har denna "5th generation tank destroyer" i lager och kan leverera innan jul ? En yngre granne är ju av typen vilt lekande omogen bullrande a-traktorkörare och denna produkt borde kunna hantera buller från a traktorer också, det blir bara ett lite kraftigare buller en gång men sedan kan man nog med stor säkerhet anta att a traktorn inte väsnas mera

"Smart and to the point" innebär väl också att det är en smartprodukt med appstyrning från telefonen för bekväm kontroll ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Presentkort från bla Jysk, IKEA & CooP på typ alltid samma summor trillar ner titt som tätt. Jysk brukar vara hyggligast och ge mig 10.000:- medans CooP endast bidrar med 5000:-

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem

Undrar om de haft roligt när de skulle skriva den beskrivande texten borta på Amazon men det är ju trots allt deras helt egna produkt, The Boys >

Eller så har de kanske blivit hackade av tv shop ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Annonser/reklam på internet

Är inte annonsmotorerna/algoritmerna ganska dåliga på olika nätsidor, om man då inte har adblock på eller liknande?

Köpte en glödlampa till köksfläkten tidigare i veckan. Googlade den typen av glödlampa, och via prisjakt gick jag in och köpte en.
Tog kanske 3-4 minuter från jag sökte till köpet var klart.

Sedan dess får jag reklam på sidor om just glödlampor. Nästan överallt. Adsense

Samma var det när jag köpte en Lenovo Workstation för ett par år sedan. Fick upp annonser för olika Workstations i flera veckor efter. Är inte den typen av reklam helt onödig? Att det annonseras på något man en gång redan köpt? Känns meningslöst

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Rekordmedlem

Ibland blir det underligt, jag kommer garanterat inte att tillåtas köpa prylar jag får reklam för så jag startade en tråd om det när jag fått en del reklam från Rafael, bland annat

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1612955-vad-far-du-for...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.