Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Noctua nh d15. Deras största variant. Fläktarna går upp i 100% över 80 grader, även alla 4 chassi fläktar.

Lite sent att komma kommentera nu men jag har nyss fått min 5900x.

40-45c i idle, dock 85c med CR20 och 90.5c i prime95 med PBO på.
Mitt Asus Crosshair Hero VIII är riktigt skumt, har haft ständiga problem med skiten och deras bios.
Stänger jag av pbo droppar multiscore med 300-400 poäng.
Sätter jag på Fmax flippar allt och jag kommer knapp över 8000 i score.

Har ej hunnit lira lite men jag har ett Phanteks p600s med en arctic freezer II 360 och bra ventilation.
Tror mycket har med vilket moderkort och bios man kör. Tycker ASUS är under allt kritik.

Permalänk
Medlem

Jag lovar att proppen inte får 1.5v vid 220w matning.
Ingen ko på isen.

Tranquilo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Lite sent att komma kommentera nu men jag har nyss fått min 5900x.

40-45c i idle, dock 85c med CR20 och 90.5c i prime95 med PBO på.
Mitt Asus Crosshair Hero VIII är riktigt skumt, har haft ständiga problem med skiten och deras bios.
Stänger jag av pbo droppar multiscore med 300-400 poäng.
Sätter jag på Fmax flippar allt och jag kommer knapp över 8000 i score.

Har ej hunnit lira lite men jag har ett Phanteks p600s med en arctic freezer II 360 och bra ventilation.
Tror mycket har med vilket moderkort och bios man kör. Tycker ASUS är under allt kritik.

Det är aldrig för sent 😉
Asus kort ska väll vara bland de bästa eller har dom gått ned sig?
Får se om blivande pbo2 kan lösa eller bättra på tempsen lite. Ska väll komma nån gång nu i december?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är aldrig för sent 😉
Asus kort ska väll vara bland de bästa eller har dom gått ned sig?
Får se om blivande pbo2 kan lösa eller bättra på tempsen lite. Ska väll komma nån gång nu i december?

Har typ aldrig fått rätt på min 3900x eller nu 5900x på X570 crosshair Hero VIII.
Min Single score i CR20 är typ 618.. oavsett inställningar så matas CPU med sjuk volt och inga ändringar sker förutom i multiscore.

Och ingen har lösningar på något, samma sak med min 3900x. Men satte den i frugans pc med äldre bios och fick bättre resultat än med alla tweaks på min ASUS bräda.

Just nu är tempsen olidliga.. så håller på att testa mig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Har typ aldrig fått rätt på min 3900x eller nu 5900x på X570 crosshair Hero VIII.
Min Single score i CR20 är typ 618.. oavsett inställningar så matas CPU med sjuk volt och inga ändringar sker förutom i multiscore.

Och ingen har lösningar på något, samma sak med min 3900x. Men satte den i frugans pc med äldre bios och fick bättre resultat än med alla tweaks på min ASUS bräda.

Just nu är tempsen olidliga.. så håller på att testa mig fram.

Dessvärre är det så att dessa cpuer matas med rätt mycket volt, kanske lite för mycket. ska bli intressant med PBO2. i de flesta "vanliga" test så går den inte så varm, det är mest när man pressar den till max som prime 95 körning. Har du prövat att köra lite vcore offset tex -0.0200 och testa dig framåt hur långt du kan gå innan prestanda börjat ta allt för mycket stryk. kanske kan du hitta en sweet spot där den inte blir farligt varm och inte förlorar prestanda så mycket?

Jag får 633 i CR20 men då hade jag ett par program öppna i bakgrunden kanske inte påverkar så mycket?

kanske asus bios inte är det bästa just nu? du är säkert inte ensam om problemen vilket gör att dom nog kommer skicka ut ett nytt snart.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Har typ aldrig fått rätt på min 3900x eller nu 5900x på X570 crosshair Hero VIII.
Min Single score i CR20 är typ 618.. oavsett inställningar så matas CPU med sjuk volt och inga ändringar sker förutom i multiscore.

Och ingen har lösningar på något, samma sak med min 3900x. Men satte den i frugans pc med äldre bios och fick bättre resultat än med alla tweaks på min ASUS bräda.

Just nu är tempsen olidliga.. så håller på att testa mig fram.

Vad kör du med för kylare? Tänk på att det är rätt många kärnor som ska kylas på dessa prollar. Är alla inställningar på Auto i bios så kommer dessa cpuer att matas med hög volt i lägre laster och med lägre volt i tyngre laster. V-core kommer att hoppa fram och tillbaka rätt mycket.

Kör med custom loop till min 3900x och kommer aldrig över 75c i CR20, varken med allt på Auto i Bios eller med egen överklockning.
I spel ( tex Doom Eternal) går den max till 59c bara. V-core låst på 1.28 i alla lägen.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Vad kör du med för kylare? Tänk på att det är rätt många kärnor som ska kylas på dessa prollar. Är alla inställningar på Auto i bios så kommer dessa cpuer att matas med hög volt i lägre laster och med lägre volt i tyngre laster. V-core kommer att hoppa fram och tillbaka rätt mycket.

Kör med custom loop till min 3900x och kommer aldrig över 75c i CR20, varken med allt på Auto i Bios eller med egen överklockning.
I spel ( tex Doom Eternal) går den max till 59c bara. V-core låst på 1.28 i alla lägen.

Tja!
Lite svårt att skriva pga jobb som skiftare men jag svarar kort så återkommer jag efter natten.

Min frus 3900c med en Corsair h150i ligger på 50-55c I spel, cr20 66-69c.
520/7250-7300 I scores.

Jämför jag med min 5900x med en arctic freezer Ii 360 så ligger jag på 69-70 i cr20 men 72-75c i spel.

Funderar på plugga ut fläktarna och sätta endast pumpen in på pump header, så den får köra i sina 1700 rpm, då nu så styrs den av bios helt och då ligger pumpen mellan 995-1300 Max. Sen styra fläktarna manuellt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Tja!
Lite svårt att skriva pga jobb som skiftare men jag svarar kort så återkommer jag efter natten.

Min frus 3900c med en Corsair h150i ligger på 50-55c I spel, cr20 66-69c.
520/7250-7300 I scores.

Jämför jag med min 5900x med en arctic freezer Ii 360 så ligger jag på 69-70 i cr20 men 72-75c i spel.

Funderar på plugga ut fläktarna och sätta endast pumpen in på pump header, så den får köra i sina 1700 rpm, då nu så styrs den av bios helt och då ligger pumpen mellan 995-1300 Max. Sen styra fläktarna manuellt istället.

Jo det är lika att man låter pumpen köra i full styrka, ljudnivån bör knappast bli något störande problem.

Lustigt att du får lite högre temps i spelen än i cr20, men förövrigt så har ni ju båda två bra temperaturer på era cpu:er.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Jo det är lika att man låter pumpen köra i full styrka, ljudnivån bör knappast bli något störande problem.

Lustigt att du får lite högre temps i spelen än i cr20, men förövrigt så har ni ju båda två bra temperaturer på era cpu:er.

Men som nämnt tidigare så är ASUS bios helt absurt dåligt. Jag får typ ingen load alls i prime95.. tills jag sätter på PBO.

Händer typ inget i prime95, belastas hårdare i cr20 med 5900x samt utan PBO.
Sen med PBO blir det varmt i cr20 och ännu varmare i prime.

Förstår just nu inget men skall sätta ny pasta igen imorgon, öka pumpen, dra om fläktarna och ställa fläktkurvan. Frugans 3900x och 1080ti är
ljudlöst just nu, kommer aldrig nå den nivån igen med 3080 och 5900x 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Men som nämnt tidigare så är ASUS bios helt absurt dåligt. Jag får typ ingen load alls i prime95.. tills jag sätter på PBO.

Händer typ inget i prime95, belastas hårdare i cr20 med 5900x samt utan PBO.
Sen med PBO blir det varmt i cr20 och ännu varmare i prime.

Förstår just nu inget men skall sätta ny pasta igen imorgon, öka pumpen, dra om fläktarna och ställa fläktkurvan. Frugans 3900x och 1080ti är
ljudlöst just nu, kommer aldrig nå den nivån igen med 3080 och 5900x 😂

Huvudsaken iaf att du kan starta prime95 och köra det en stund med din 5900x (med PBO eller utan), vet att det har varit struligt för en del med Ryzen cpu:er (FFT max test= överdrivet höga temps och utan PBO igång resulterat i bsod direkt osv).

Med PBO på blir det varmare då moderkortet låter boosta cpun och passera förbi sina normala förhållanden i v-core, PPT, TDC, EDC osv. Dock låter den inte cpun boosta förbi sin max hastighet, eller ha och göra något med frekvensen alls, den blir opåverkad.
Själv har jag alltid kört med PBO på men låtit inställingarna till PBO vara på Auto och det har fungerat klockrent med resterande inställningar jag har ändrat i bioset för min 3900x.

Men som sagt, om du låter din 5900x köras på stock, dvs lämnar allting på Auto i bioset så är det normalt att v-core hoppar mycket fram och tillbaka, lika gällande frekvensen, den ska jobba så helt enkelt. V-core kan komma upp i 1.45v i låga laster, fortfarande normalt.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Huvudsaken iaf att du kan starta prime95 och köra det en stund med din 5900x (med PBO eller utan), vet att det har varit struligt för en del med Ryzen cpu:er (FFT max test= överdrivet höga temps och utan PBO igång resulterat i bsod direkt osv).

Med PBO på blir det varmare då moderkortet låter boosta cpun och passera förbi sina normala förhållanden i v-core, PPT, TDC, EDC osv. Dock låter den inte cpun boosta förbi sin max hastighet, eller ha och göra något med frekvensen alls, den blir opåverkad.
Själv har jag alltid kört med PBO på men låtit inställingarna till PBO vara på Auto och det har fungerat klockrent med resterande inställningar jag har ändrat i bioset för min 3900x.

Men som sagt, om du låter din 5900x köras på stock, dvs lämnar allting på Auto i bioset så är det normalt att v-core hoppar mycket fram och tillbaka, lika gällande frekvensen, den ska jobba så helt enkelt. V-core kan komma upp i 1.45v i låga laster, fortfarande normalt.

Dock så fungerar inte prime95 utan PBO.. så något spökar.
Min 3900x karar inte Fmax med PBO i Prime95 så där håller jag med, har turen att kunna klara köra det utan BSOD.

Förstår hur PBO fungerar men problemet är att 5900x med PBO brinner ju som fan, utan PBO har man 71 i genomsnitt i spelen, kan vara 72-74 beroende på vad man spelar. Sätter jag på PBO så är den uppe på 80c i spel som COD.
Det ända spelet som jag spelar som inte har sån cpu påfrästelse just nu är WOW, där ligger jag på 64-66c.

Att stock vcore hoppar, det känner jag till sen min 3900x. Har provat sätta om kylaren 5-6 gånger för se om appliceringen av pasta hjälper med temperaturer. Nu har jag nått mitt lägsta och får hålla mig här, 37.8c som absolut lägsta punkt i idle samt 79c som högsta spike under spel eller dylikt. CR20 utan PBO ligger på under 70c.

Permalänk
Medlem

Stod inte ut med att vcoren och boosten slog upp och ner på min 5950X tillsammans med ett b550, att vara uppe i 1.49v när man surfar känns bananas.
Tempen och fläktarna blev olidligt påfrestande så gick på klockningen direkt med 4.3ghz och 1.2v. Visst man tappar lite i singlescore men hellre det än att fläktarna flyger av.

Resultatet blev bättre prestanda i multitrådat + 11000 i cb20,
30c vid idle och 60c vid maxbelastning med noctua d14 = lägre rpm på fläktarna

Får göra nytt försökt sen när PB2 släpps.

Permalänk
Skrivet av bluberry:

Stod inte ut med att vcoren och boosten slog upp och ner på min 5950X tillsammans med ett b550, att vara uppe i 1.49v när man surfar känns bananas.
Tempen och fläktarna blev olidligt påfrestande så gick på klockningen direkt med 4.3ghz och 1.2v. Visst man tappar lite i singlescore men hellre det än att fläktarna flyger av.

Resultatet blev bättre prestanda i multitrådat + 11000 i cb20,
30c vid idle och 60c vid maxbelastning med noctua d14 = lägre rpm på fläktarna

Får göra nytt försökt sen när PB2 släpps.

Tja!

4.3Ghz vid 1.2v låter asnajs

Går frekvens/spänning ner i idle eller sitter den fast på 4.3ghz/1.2v hela tiden? Funkar energisparfunktionerna så kommer jag helt klart att göra samma sak

Kör för närvarande på eco-mode för att hålla tempsen på en rimlig nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Tja!

4.3Ghz vid 1.2v låter asnajs

Går frekvens/spänning ner i idle eller sitter den fast på 4.3ghz/1.2v hela tiden? Funkar energisparfunktionerna så kommer jag helt klart att göra samma sak

Kör för närvarande på eco-mode för att hålla tempsen på en rimlig nivå

Kör den på offset så den rör sig runt 1.2 :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Tja!

4.3Ghz vid 1.2v låter asnajs

Går frekvens/spänning ner i idle eller sitter den fast på 4.3ghz/1.2v hela tiden? Funkar energisparfunktionerna så kommer jag helt klart att göra samma sak

Kör för närvarande på eco-mode för att hålla tempsen på en rimlig nivå

Lyckades trycka ner den ytterligare så nu kör jag 4.3Ghz på 1.12-1.15v beroende på hur den undervoltar. 11111 i cinebench r20 så får väl vara nöjd med den volten tills sommaren kommer :).

Permalänk
Skrivet av bluberry:

Lyckades trycka ner den ytterligare så nu kör jag 4.3Ghz på 1.12-1.15v beroende på hur den undervoltar. 11111 i cinebench r20 så får väl vara nöjd med den volten tills sommaren kommer :).

Najs!

Kör min 5900x på 4.4 @ 1.2 (kan köra på 1.125v, men drog på lite extra för att hålla den 100% stabil), ca 8600 poäng i R20. Supernöjd med resultat + temperatur (maxxar på 66c)

Tusen tack för tipset!

Permalänk
Medlem

90 grader i cinebench r20, stock settings...
Tror dock min cpu kylning inte är som den ska, testat montera om den flera gånger.
Hatar verkligen 2 mount anordningarna, ska köpa en 360mm aio istället med 4 mount anordning.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

Min 3600 låg på 1.52 i stock vid 3.8 ghz. Nu ligger jag på 1.34 och 4.1. AMD verkar vara generösa med spänningen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Osäker på om jag redan skrivit i den här tråden, men jag upplever samma sak här! Försökte undervolta som hastigast men fick den aldrig stabil. Den får väl tuffa på, maxar på 85ish grader vid full load (NH-D15, två fläktar)

Permalänk
Medlem

Rättelse, visade sig vara fractal kylaren som va orsaken.
Pumpten stod på auto vilket resulterade i halv pump hastighet.
ändrade till pwm och nu blir den 75c i R20

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

Tips till TS är att clocka CPU. Högre frekvens, lägre spänning och lägre temp. Funkade för mig.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har precis införskaffat mig ett R9 5900X på ett Crosshair VIII (Wi-fi) och upplever samma problem som ni andra.
Från en tidigare OC på ca 20-30 grader i idle på ett Ryzen 2700X med en H150i Pro till nu mellan 55-70 grader med stock settings på ett 5900X (flukturerar som satan).

Har överklockat endel under mina dagar men är inget super-proffs så all hjälp att få till en stabil och inte allt för varm uppsättning skulle uppskattas enormt.

Nuvarande rig + konfig:
Crosshair VIII (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X
FlareX 3200mhz
H150i Pro (AIO)

- Kör stock-settings
- endast aktiverat D.O.C/XMP i Bios på 3200mhz.
- Balanced plan i Windows 10

Har kopplat AIO-pumpen till CPU_Fan på moderkortet enligt kylarens manual, har funderat på om den bör kopplas till AIO_pumpen istället som det står i moderkortets manual, kanske skulle kunna hjälpa kylningen av CPU:n bättre?

Testade en manuell OC på 4.5ghz på alla cores på 1.26V för att få ner tempen.
Satte då PBO till Disable och LLC på Level 4. Datorn krashade dock rätt snabbt i Cinebench 23 (100 grader inom loppet av 1 sek LOL).

All hjälp med detaljerade OC-inställningar på Crosshair skulle uppskattas enormt, vill bara få till en bra OC som inte är så jäkla varm.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair Viii Hero X570 (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X (Manual OC 4.4ghz @ 1.175v), H150i-Pro AIO
G.Skill Flare X DDR4 3200mhz 1T, 14-14-14-14-34-73
Nvidia GeForce RTX 2080 X Trio 8gb
Samsung 500gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilykit:

Hej,
Jag har precis införskaffat mig ett R9 5900X på ett Crosshair VIII (Wi-fi) och upplever samma problem som ni andra.
Från en tidigare OC på ca 20-30 grader i idle på ett Ryzen 2700X med en H150i Pro till nu mellan 55-70 grader med stock settings på ett 5900X (flukturerar som satan).

Har överklockat endel under mina dagar men är inget super-proffs så all hjälp att få till en stabil och inte allt för varm uppsättning skulle uppskattas enormt.

Nuvarande rig + konfig:
Crosshair VIII (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X
FlareX 3200mhz
H150i Pro (AIO)

- Kör stock-settings
- endast aktiverat D.O.C/XMP i Bios på 3200mhz.
- Balanced plan i Windows 10

Har kopplat AIO-pumpen till CPU_Fan på moderkortet enligt kylarens manual, har funderat på om den bör kopplas till AIO_pumpen istället som det står i moderkortets manual, kanske skulle kunna hjälpa kylningen av CPU:n bättre?

Testade en manuell OC på 4.5ghz på alla cores på 1.26V för att få ner tempen.
Satte då PBO till Disable och LLC på Level 4. Datorn krashade dock rätt snabbt i Cinebench 23 (100 grader inom loppet av 1 sek LOL).

All hjälp med detaljerade OC-inställningar på Crosshair skulle uppskattas enormt, vill bara få till en bra OC som inte är så jäkla varm.

Har nu gjort några justeringar som hjälpte.
- Dels så ändrade jag pumpinställningarna till Balanced i iCue för H150i-Pron som tidigare stått på Silent.
- Körde sen min OC genom Ryzen Master där jag drog ner volten till: 1,2v på 4.4ghz på alla cores.

Dock så är tempen inge vidare i full load i CB23 där den peakar på 83C

Ska försöka pressa ner volten ytterligare.. Hojta till om nån har fler tips!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair Viii Hero X570 (Wi-Fi)
Ryzen 9 5900X (Manual OC 4.4ghz @ 1.175v), H150i-Pro AIO
G.Skill Flare X DDR4 3200mhz 1T, 14-14-14-14-34-73
Nvidia GeForce RTX 2080 X Trio 8gb
Samsung 500gb SSD