Äldre Samsung 32 tums LCD TV har svårt att starta

Permalänk
Avstängd

Äldre Samsung 32 tums LCD TV har svårt att starta

Hej,
Jag har en äldre Samsung 32 tums LCD TV som har svårt att starta.
Jag har köpt den begagnad för tre år sedan men den är äldre än så.
Jag ska kolla på baksidan och leta efter modellnummer och årtal igen, men jag tror det stod år 2009.
Märkte det först för någon vecka sedan och har varit så i flera dagar.
TVn står och blinkar längre än vanligt på framsidan vid strömknappen.
Så jag undrar vad det kan vara för fel på TVn?
Hittade denna tråden i ett annat forum om Samsung TV apparater:
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=240795
Gäller inte samma Samsung TV av samma modell och storlek, men liknande problem.
Det nämns där att kondensatorerna för nätagget kan vara trasiga och behöva bytas ut.
Däremot har jag ingen lödkolv eller lödtenn, så det blir inte bara för mig att köpa nya kondensatorer.
Öppna en platt-tv eller platt-skärm har jag inte gjort tidigare, så jag undrar om det är värt besväret?
Jag har en annan reserv-tv Sony Bravia 32 tums från år 2006, som jag kan byta till. Om jag inte köper en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuna1024:

Öppna en platt-tv eller platt-skärm har jag inte gjort tidigare, så jag undrar om det är värt besväret?

Skulle avråda dig från att pilla med elektroniken om du inte vet vad du gör. Även om du drar ut nätkabeln så kan det finnas spänning lagrad i komponenterna som kan skada dig.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad som är "värt besväret" kan du bara själv avgöra. Att lära sig identifiera trasiga kondingar, köpa nya kondingar av rätt sort, köpa lödutrustning och lära sig hur man löder om är vardagsmat för en del personer. Andra kommer inte lyckas hur de än försöker. Och även om man gör rätt är det ingen garanti att det hjälper.

Så vikta för och emot: Vad kommer det kosta dig i tid och pengar för att fixa detta? Väg mot något av alla alternativen du har. Bara du som vet vad din egna besvär är värda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Skulle avråda dig från att pilla med elektroniken om du inte vet vad du gör. Även om du drar ut nätkabeln så kan det finnas spänning lagrad i komponenterna som kan skada dig.

Ja, jag vet. Det finns kvar ström på komponenterna i apparaterna utan att strömsladden är i. Om man petar med fingrarna på dem. Men du har rätt, jag tror inte det är något som jag orkar hålla på med, att försöka laga denna TVn.

Skrivet av Laxpudding:

Vad som är "värt besväret" kan du bara själv avgöra. Att lära sig identifiera trasiga kondingar, köpa nya kondingar av rätt sort, köpa lödutrustning och lära sig hur man löder om är vardagsmat för en del personer. Andra kommer inte lyckas hur de än försöker. Och även om man gör rätt är det ingen garanti att det hjälper.

Så vikta för och emot: Vad kommer det kosta dig i tid och pengar för att fixa detta? Väg mot något av alla alternativen du har. Bara du som vet vad din egna besvär är värda.

Det är inte så att TVn var särskilt dyr begagnad, köpt för 700 kr för tre år sedan. Jag är iallafall glad att TVn hållt i några år. Jag har en annan TV i reserv också. Så för mig tror jag att besväret att laga TVn inte är värt det. Jag kan skänka bort TVn till någon som kan laga den eller slänga på tippen.

Kom gärna med förslag på länkar till en ny billig 32 tums TV att köpa i nätbutiker. Jag har inga större krav på TVn, bara det finns 2 Hdmi-portar och Scart-port till en dvd-spelare. Har en hdmi-splitter med 3 portar så det går att koppla in flera hdmi-enheter. Jag vet inte om Netonets märke Skantic är något att ha?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tuna1024:

Ja, jag vet. Det finns kvar ström på komponenterna i apparaterna utan att strömsladden är i. Om man petar med fingrarna på dem. Men du har rätt, jag tror inte det är något som jag orkar hålla på med, att försöka laga denna TVn.

Det är inte så att TVn var särskilt dyr begagnad, köpt för 700 kr för tre år sedan. Jag är iallafall glad att TVn hållt i några år. Jag har en annan TV i reserv också. Så för mig tror jag att besväret att laga TVn inte är värt det. Jag kan skänka bort TVn till någon som kan laga den eller slänga på tippen.

Kom gärna med förslag på länkar till en ny billig 32 tums TV att köpa i nätbutiker. Jag har inga större krav på TVn, bara det finns 2 Hdmi-portar och Scart-port till en dvd-spelare. Har en hdmi-splitter med 3 portar så det går att koppla in flera hdmi-enheter. Jag vet inte om Netonets märke Skantic är något att ha?

Scart-kontakt är ovanligt/sällsynt och klassas som veteranutrustning. Skulle rekommendera något annat där. DVD-spelare – eller ännu bättre förstås med den snart 15 år gamla tekniken Blu-ray – och HDMI är ett lyft i bildkvalitet och kostar idag minimalt.

Skantic med flera är bottenskrapsprodukter. Finns inte så mycket kvalitet att diskutera runt dessa produkter eftersom de aldrig är byggda för att ge kvalitet till att börja med. Men kan du hitta en TV som kostar minimalt och har scart-kontakt för att det matchar din önskemål, så slå till.

Just 32 tum är annars en storlek som sedan flera år tillbaka är just de enkla produkternas område. Modern tillverkning har en undre gräns vid 43 tum idag och i många fall behöver man kliva upp till 49–55 tum för att nå kvalitetsprodukterna.

Och kanske hellre en Skantic som fungerar än en gammal Samsung som inte fungerar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Scart-kontakt är ovanligt/sällsynt och klassas som veteranutrustning. Skulle rekommendera något annat där. DVD-spelare – eller ännu bättre förstås med den snart 15 år gamla tekniken Blu-ray – och HDMI är ett lyft i bildkvalitet och kostar idag minimalt.

Skantic med flera är bottenskrapsprodukter. Finns inte så mycket kvalitet att diskutera runt dessa produkter eftersom de aldrig är byggda för att ge kvalitet till att börja med. Men kan du hitta en TV som kostar minimalt och har scart-kontakt för att det matchar din önskemål, så slå till.

Just 32 tum är annars en storlek som sedan flera år tillbaka är just de enkla produkternas område. Modern tillverkning har en undre gräns vid 43 tum idag och i många fall behöver man kliva upp till 49–55 tum för att nå kvalitetsprodukterna.

Och kanske hellre en Skantic som fungerar än en gammal Samsung som inte fungerar?

Det kan inte vara så att den jag har i reserv, en Sony Bravia 32 tums från år 2006, är i bättre kvalité än de nya Skantic 32 tum som säljs på Netonet här? https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/28-37tum/skantic-b3225hd/1012838.9114/ Skantic TVn ser ju bra ut på produktbilderna, men det betyder ju inte att den håller bättre för det. Bilden är väl antagligen sämre på den äldre.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tuna1024:

Det kan inte vara så att den jag har i reserv, en Sony Bravia 32 tums från år 2006, är i bättre kvalité än de nya Skantic 32 tum som säljs på Netonet här? https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/28-37tum/skantic-b3225hd/1012838.9114/ Skantic TVn ser ju bra ut på produktbilderna, men det betyder ju inte att den håller bättre för det. Bilden är väl antagligen sämre på den äldre.

2006 är väldigt gammalt i fråga om tillverkning. Och även Sony gjorde märkliga TV-modeller på den tiden. Skulle inte ta för givet att något är bättre eller sämre faktiskt. Men om Sonyn redan finns där, kör på den!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

2006 är väldigt gammalt i fråga om tillverkning. Och även Sony gjorde märkliga TV-modeller på den tiden. Skulle inte ta för givet att något är bättre eller sämre faktiskt. Men om Sonyn redan finns där, kör på den!

Ja, jag testar byta ut skärmarna istället för att köpa nytt. Kan det vara för att jag stängt av strömmen med en grendosa varje gång, då jag kollat klart på Samsung TVn, som gjort att den gått sönder? Är det bättre att strömmen ligger på hela tiden på Standby läge? Jag vet inte för jag hade en stereo som gick sönder tidigare, då den stod på Standby läge hela tiden, men det kanske inte var därför.

Permalänk
Bildexpert 📺

Prylarna har nog gått sönder för att det är en äldre produkt och att slits. Just kondensatorer från den tiden är ökända för låg kvalitet som får dem att svälla och spricka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuna1024:

Hej,
Jag har en äldre Samsung 32 tums LCD TV som har svårt att starta.
Jag har köpt den begagnad för tre år sedan men den är äldre än så.
Jag ska kolla på baksidan och leta efter modellnummer och årtal igen, men jag tror det stod år 2009.
Märkte det först för någon vecka sedan och har varit så i flera dagar.
TVn står och blinkar längre än vanligt på framsidan vid strömknappen.
Så jag undrar vad det kan vara för fel på TVn?
Hittade denna tråden i ett annat forum om Samsung TV apparater:
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=240795
Gäller inte samma Samsung TV av samma modell och storlek, men liknande problem.
Det nämns där att kondensatorerna för nätagget kan vara trasiga och behöva bytas ut.
Däremot har jag ingen lödkolv eller lödtenn, så det blir inte bara för mig att köpa nya kondensatorer.
Öppna en platt-tv eller platt-skärm har jag inte gjort tidigare, så jag undrar om det är värt besväret?
Jag har en annan reserv-tv Sony Bravia 32 tums från år 2006, som jag kan byta till. Om jag inte köper en ny.

Öppna och titta i alla fall. Du kanske hittar något uppenbart, sannolikt trasiga kondingar. Då får du bedöma utifrån det om du kan och om det är värt att laga. Om du inte hittar något så får du ta en funderare igen om du ska fortsätta felsöka. Kanske nästa steg är att hitta en uart-koppling och leta felkoder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuna1024:

Ja, jag vet. Det finns kvar ström på komponenterna i apparaterna utan att strömsladden är i. Om man petar med fingrarna på dem. Men du har rätt, jag tror inte det är något som jag orkar hålla på med, att försöka laga denna TVn.

Det är inte så att TVn var särskilt dyr begagnad, köpt för 700 kr för tre år sedan. Jag är iallafall glad att TVn hållt i några år. Jag har en annan TV i reserv också. Så för mig tror jag att besväret att laga TVn inte är värt det. Jag kan skänka bort TVn till någon som kan laga den eller slänga på tippen.

Kom gärna med förslag på länkar till en ny billig 32 tums TV att köpa i nätbutiker. Jag har inga större krav på TVn, bara det finns 2 Hdmi-portar och Scart-port till en dvd-spelare. Har en hdmi-splitter med 3 portar så det går att koppla in flera hdmi-enheter. Jag vet inte om Netonets märke Skantic är något att ha?

Du har nog haft lite otur, köpe en 37"are beganad för 1000kr för drygt 7 år sedan och då är ju tvn än äldre än så och den har fungerar fortfarande som den skall. Används än idag fast nu i dotterns rum.

Jag skulle kika på andrahandsmarknaden om du är i behov av en till "liten" tv (42" eller mindre). För som tex 32" så tror jag det är fullt möjligt att hitta en relativ schysst för 3-500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad som är "värt besväret" kan du bara själv avgöra. Att lära sig identifiera trasiga kondingar, köpa nya kondingar av rätt sort, köpa lödutrustning och lära sig hur man löder om är vardagsmat för en del personer. Andra kommer inte lyckas hur de än försöker. Och även om man gör rätt är det ingen garanti att det hjälper.

Så vikta för och emot: Vad kommer det kosta dig i tid och pengar för att fixa detta? Väg mot något av alla alternativen du har. Bara du som vet vad din egna besvär är värda.

Japp detta.
Oftast en enkel reparation.
Det svåraste kan vara att komma in i vissa apparater.
Lim och engångs-clips brukar vara populära.
Kondingar skall ladda ur sig själva på ett par sekunder (sitter resistorer just för detta) men chansa inte.
Fram med multimetern och kolla innan du fingrar!

Undrar jag hur många bra TV apparater som slängs varje år enbart p.g.a. tillverkaren snikade in på kondingarna i nätdelen.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att ni har missuppfattat denna tråden då jag skrev i rubriken och i första inlägget att TVn har svårt att starta. Alltså TVn startar efter en längre tid än tidigare, men TVn har inte gett upp helt. Jag har felsökt lite med vad jag har inkopplat till denna Samsung 32 tums TVn från 2009, och har kommit fram till att felet kan bero på en 3-vägs HDMI Switch som jag har inkopplad där som jag köpt och kopplat in för några veckor sedan. Kopplar jag bara ur den är TVn som vanligt igen och startar upp snabbare. Köpt här av denna varianten: eStore: HDMI Switch, 3-vägs Jag vet inte vad detta är för billigt Kina skräp, men utan den inkopplad är TVn okej igen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tuna1024:

Jag tror att ni har missuppfattat denna tråden då jag skrev i rubriken och i första inlägget att TVn har svårt att starta. Alltså TVn startar efter en längre tid än tidigare, men TVn har inte gett upp helt. Jag har felsökt lite med vad jag har inkopplat till denna Samsung 32 tums TVn från 2009, och har kommit fram till att felet kan bero på en 3-vägs HDMI Switch som jag har inkopplad där som jag köpt och kopplat in för några veckor sedan. Kopplar jag bara ur den är TVn som vanligt igen och startar upp snabbare. Köpt här av denna varianten: eStore: HDMI Switch, 3-vägs Jag vet inte vad detta är för billigt Kina skräp, men utan den inkopplad är TVn okej igen.

Vi har nog inte missuppfattat tråden utan utgår från den information du ger, vilket påminner om sisådär 100+ trådar med samma frågeställning runt elektriska problem på äldre TV och skärmar. Där du också själv tar upp trasiga kondensatorer som ett problem i din trådstart.

Men att du själv funnit svaret i HDMI-switchen är upplysande – tack för det!

Just den där typen av switchar är ofta problematiska då de inte följer HDMI-standarden helt vilket kan ge just problem med såväl källor som TV-apparater eftersom det inte följer det väntade beteendet. Förmodligen dröjer starten av att TV:n försöker lista ut vilken pryl den ska handskaka med. Men också själva Switchen i sig kan förvirra TV:n, särskilt som den drar ström från HDMI-kontakterna som inte är byggda för att förse enheter med ström.

En korrekt fungerande Switch har egen strömförsörjning och handskakar med enheterna var för sig och förmedlar informationen till TV:n. De är några hundralappar dyrare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Vi har nog inte missuppfattat tråden utan utgår från den information du ger, vilket påminner om sisådär 100+ trådar med samma frågeställning runt elektriska problem på äldre TV och skärmar. Där du också själv tar upp trasiga kondensatorer som ett problem i din trådstart.

Men att du själv funnit svaret i HDMI-switchen är upplysande – tack för det!

Just den där typen av switchar är ofta problematiska då de inte följer HDMI-standarden helt vilket kan ge just problem med såväl källor som TV-apparater eftersom det inte följer det väntade beteendet. Förmodligen dröjer starten av att TV:n försöker lista ut vilken pryl den ska handskaka med. Men också själva Switchen i sig kan förvirra TV:n, särskilt som den drar ström från HDMI-kontakterna som inte är byggda för att förse enheter med ström.

En korrekt fungerande Switch har egen strömförsörjning och handskakar med enheterna var för sig och förmedlar informationen till TV:n. De är några hundralappar dyrare.

Jag ursäktar för besväret med trådskapandet, bra att tråden inte missförstods ändå. Då jag själv tog upp trasiga kondensatorer efter att jag sökt via Google och hittade en tråd i annat forum efter vad det kunde vara för fel på TVn. Och ja, då är det den förbannade 3-vägs HDMI Switchen som är problemet. Kanske mitt fel ändå att köpa en sådan billig för 99 kr, utan att den har egen strömförsörjning, och den Switchen inte följer HDMI standarden helt. Jag får väl helt enkelt koppla in färre enheter utan den Switchen, tre stycken HDMI portar har jag ändå på Samsung TVn.

Permalänk
Avstängd

Jag testade lite mer igår kväll med TVn och 3 vägs HDMI Switchen. De fungerar ihop om jag använder dem i rätt ordning. Alltså vill jag använda mediaspelaren inkopplad på port 1 på HDMI Switchen måste jag starta mediaspelaren först och ställa in med den lilla knappen på Switchen så att den står på port 1 innan jag startar TVn. Annars går inte TVn igång som vanligt, fråga mig inte varför. Osv. vill jag använda blu-ray spelaren på port 2 eller dvd-spelaren på port 3 av Switchen, måste jag först starta den enheten och byta med knappen på Switchen till den porten först innan jag startar TVn. Däremot går det att byta HDMI enheter med Switchen då TVn är igång, som det är tänkt att fungera. Jaja, alltid är det något som krånglar med elektronik.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är det beteendet som är väntat. TV:n känner att något är kopplat på HDMI men det kan inte kommunicera och gamla modeller vet inte riktigt hur det ska hantera detta – hamnar i Limbo – varpå det låser sig. Står switchen inställd på en enhet och den enheten startat kan TV:n börja handskaka med någonting.

Nyare TV är ofta programmerade så att de hanterar den här situationen. En switch byggd enligt standard ser hela tiden till att det finns en kommunikation aktiv med TV:n så att den vet att något är kopplat men att ingen källa skickar signal för stunden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Det är det beteendet som är väntat. TV:n känner att något är kopplat på HDMI men det kan inte kommunicera och gamla modeller vet inte riktigt hur det ska hantera detta – hamnar i Limbo – varpå det låser sig. Står switchen inställd på en enhet och den enheten startat kan TV:n börja handskaka med någonting.

Nyare TV är ofta programmerade så att de hanterar den här situationen. En switch byggd enligt standard ser hela tiden till att det finns en kommunikation aktiv med TV:n så att den vet att något är kopplat men att ingen källa skickar signal för stunden.

Ja, denna 3-vägs HDMI Switchen är väl anpassad och testat på nyare TV-apparater än från år 2009 då. Jag har varit så van tidigare att först starta TVn och sedan mediaspelaren eller annan HDMI enhet. Innan jag kopplade in Switchen alltså. Likadant som att när jag startar den stationära datorn, brukar jag starta monitorn först. Får väl ändra rutinerna då varje gång jag ska kolla på TVn.

Permalänk
Avstängd

Jag kollade igår kväll på TVn och testade koppla ur 3-vägs HDMI Switchen innan jag startade TVn. Och till min förvåning startade inte TVn då heller som tidigare utan den Switchen inkopplad. TVn tar längre tid på sig att starta och den verkar ge upp och försöka starta upp igen. Men till slut så startar den ändå. Så jag antar att det är själva TVn ändå som börjar bli för gammal och sliten. En Samsung 32 tums LCD från år 2009 alltså. Är då tillbaka till att det kan vara kondensatorerna i nätagget som kan vara utslitna, men jag tänker inte öppna en TV som jag köpt begagnad för tre år sedan för 700 kr och försöka laga den. Jag tror bara jag får byta ut den TVn helt enkelt, då den gett upp för gått.

Permalänk
Avstängd

Det tog lite tid att förstå, men det verkar vara då jag startar TVn med fjärrkontrollen som TVn inte vill starta och då tar längre tid på sig. Använder jag strömknappen på framsidan av TVn för att starta och stänga av, fungerar TVn som tidigare och startar då direkt. Jag vet inte vad detta är för märkligt fel på TVn, men det fungerar iallafall. Kan det vara batterierna i fjärrkontrollen som är dåliga? För fjärrkontrollen fungerar ändå att ändra volymen och gå in i olika funktioner på TVn via fjärrkontrollen.

Permalänk
Avstängd

Det är däremot olika beteende på TVn vid olika tillfällen från det att jag slår på strömbrytaren på grenkontakten till TVn. Har TVn varit avstängd med strömknappen på grendosan från kväll till nästa kväll. Så startar inte TVn vid första försöket, utan står och blinkar på framsidan av TVns strömknapp i någon minut, innan skärmen startar. Stänger jag av allt i någon halvtimme, så startar TVn direkt sedan. Om det kanske har att göra med att komponenterna i TVn laddar ur under längre tid, då jag bryter strömmen helt med grendosans knapp?