Ryzen 5000: Bör man vara nojig för degradering vid stock?

Permalänk
Medlem

Ryzen 5000: Bör man vara nojig för degradering vid stock?

Hej,

Jag har en 5900x på beställning. Såg att många klagade på hög stock vcore och även degradering vid stock frekvenser på 3000 serien

1: https://community.amd.com/t5/red-team-discussion/proof-of-sto...
2: https://m.youtube.com/watch?v=oYWOiL7r46M
3: https://www.tomshardware.com/news/ryzen-burnout-amd-board-pow...
4: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613069-5900x-hog-vcor...

Känns ju lite dassigt om man behöver underklocka/undervolta för att inte degradera prollen.

Vad tror ni? Bara tuta och köra eller behövs lite ”tweaking”?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Att sätta -offset i BIOS för processorn och ha PBO aktiverat är en enkel tweak som jag har på min R5 3600.
För min del så kunde jag sätta en offset på -0.100V utan att tappa prestanda.
Man får testa sig fram som i mitt fall så tappa jag prestanda när jag gick under -0.100V

Det är annars bara att tuta och köra. Att ha bra kylning är viktigare än att pilla med vcoren.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Intressant ämne! Konstigt att det är så lite svar i tråden.
Har ni som kört 3000 serien sett något på benchmarks från början tills idag?

Permalänk
Medlem

Om jag ställer in en offset på min 5900x så slutar den boosta, skrev på reddit på MSIs sida då jag har ett X570 tomahawk och enda svaret var att undervolt inte stöds fullt ut än. Så just nu kör jag på stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Om jag ställer in en offset på min 5900x så slutar den boosta, skrev på reddit på MSIs sida då jag har ett X570 tomahawk och enda svaret var att undervolt inte stöds fullt ut än. Så just nu kör jag på stock.

Precis, agesa koden för undervolt är på väg enligt amd. Finns en tweet från amd_robert om det. Jag tror inte du behöver vara orolig för degradation. Kanske efter tio år av konstant spänning på 1.4v i höga temperaturer.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Postade den här bilden i en av trådarna som du länkade ovan, men den tåls att läggas upp igen:

Så nej, du behöver inte undervolta din processor.

Permalänk
Medlem

Härligt, tack!

Min prolle har skickats idag. Hoppas på att den kommer att vara sval och fin trots ryktena om höga temperaturer på 5000 serien

Permalänk
Medlem

Kika in på redditråden. Där förklarar en anställd från AMD om spänningen:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...

Permalänk
Medlem

Första tråden du länkar är nonsens, haft 3700X sen launch kört med PBO till och från men annars stock utan problem. Har snarare sett att min cb20 score gått upp iochmed nya bios updates.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Fick hem prollen idag. Konstant 1.4v vid spelande känns väl lite högt?

Hade trott att den skulle peak:a på den nivån, men den verkar ligga där hela tiden :S

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Snill3t:

Fick hem prollen idag. Konstant 1.4v vid spelande känns väl lite högt?

Hade trott att den skulle peak:a på den nivån, men den verkar ligga där hela tiden :S

För det första är det helt avgörande vilken mjukvara du använder för att övervaka spänningarna, precis som med 3000-serien skulle jag våga mig på en gissning att de allra flesta sådana program inte är uppdaterade eller annars kompetenta nog att korrekt redogöra för de spänningar processorn förses med.

För det andra så finns det bara en kandidat i den här tråden som är perfekt lämpad för att avgöra vilka spänningar som är vettiga - och det är din processor.

Vill den ha 1.4V beror det på att 1.4V är vad som är lämpligt för den aktuella belastningen och att inga gränsvärden som annars skulle begränsa spänningen överskrids.

Visa signatur
Permalänk

Tror AMD skulle haverera som företag om cpun gick sönder vid stock.
Kört min x3700 med pbo sen dag ett och inte noterat några fel eller att det skulle vara farligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Precis som bilden JonasT visar upp så kommer din processor begära olika spännig beroende på typen av arbete, hur många kärnor som belastas, hur varm processorn är samt hur mycket ström som flödar igenom den. Spänning utan vare sig hög temperatur eller ström är inte farligt, hög spänning blir "farligt" först när man kombinerar det med hög temp och eller hög strömstyrka. Extremt hög spänning kan även den bli farlig vid låg temp och låg ström men då pratar vi betydligt mer än 1.5V.

Att se upp till 1.5V är fullt normalt på en Zen cpu, min 1800x boostar upp till 1.5V, likaså en 2600 i morsans burk, likaså en 3900x i spelburken, ingen av dom har tagit skada av det då det sköts helt automatiskt av Precision boost som jobbar efter tidigare nämnda regler, AMD själva kallar detta för silicon fitness eller silicon health monitoring (FIT), det systemet sköter kislets säkerhet så de inte tar stryk i onödan. Även om man aktiverar PBO så kliver FIT in och begränsar just hur högt precision boost kan ta det hela, enda gången du på riktigt kan skada din Zen cpu är när du klockar manuellt med manuell vcore, då åsidosätts alla säkerhetsspärrar och din processor kan i det läget dra obegränsad mängd ström oaktat temperatur.

Kom ihåg, i stock läge är det inte moderkortet som säger åt processorn vilken spänning den vill ha utan det görs precis tvärs om, processorn ber moderkortets VRM om en viss spänning genom VID och det ska sedan levereras av moderkortet, allt det sköts internt i processorn med dess boost algoritm i Precision Boost som känner av en veritabel uppsjö av sensorer i kislet. Skulle man sätta en positiv eller negativ offset så kommer processorn kompensera så gott den kan för att behålla stabilitet eller hålla nere tempen & strömstyrkan beroende på åt vilket håll man tagit spänningen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |