Permalänk
Medlem

Q90T - g-sync?

Hej alla!

Snabb fråga: Fixar Samsung Q90T g-sync?
Sett lite olika bud om det.

Tänkte köpa LG CX, men då BF priserna känns urusla tittar jag på Samsungen. Ett måste dock är g-sync support. Kan inte leva utan det

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NorthLight:

Hej alla!

Snabb fråga: Fixar Samsung Q90T g-sync?
Sett lite olika bud om det.

Tänkte köpa LG CX, men då BF priserna känns urusla tittar jag på Samsungen. Ett måste dock är g-sync support. Kan inte leva utan det

Tekniken som används är HDMI VRR. "G-Sync" är Nvidias perspektiv på det hela. "Freesync" är då AMD perspektiv.

Så jag gissar att du egentligen frågar om du kan köra HDMI VRR med Nvidia-kort mot TV:n? Svaret är att jag vet inte, har inte hunnit snappa upp något om just HDMI VRR där.

LG CX är dock väl bekräftad på att det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tekniken som används är HDMI VRR. "G-Sync" är Nvidias perspektiv på det hela. "Freesync" är då AMD perspektiv.

Så jag gissar att du egentligen frågar om du kan köra HDMI VRR med Nvidia-kort mot TV:n? Svaret är att jag vet inte, har inte hunnit snappa upp något om just HDMI VRR där.

LG CX är dock väl bekräftad på att det fungerar.

Tack men känner väl till detta, men inte säkert att det kommer fungera med nVidia. Hörde nåt tidigare att Samsung skulle försöka få till g-sync certifiering. Well jag får väl luska vidare!
Tack iaf

Stämmer bra angående CX. T.om C9 hade nVidias certifiering!

Permalänk
Medlem

För att svara på min egen fråga, ifall någon går i samma tankar: Jepp den stödjer g-sync. Dax att lägga en beställning då

"Update 11/17/2020: We've retested the TV with an HDMI 2.1 source and the latest firmware (version 1402). HDMI 2.1 is only supported on the HDMI 4 port. It can display 4k @ 120Hz with VRR enabled, and it also works with NVIDIA's G-SYNC."

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90-q90t-qled

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Snabb fråga: Fixar Samsung Q90T g-sync?

Min Q95T (ska ju vara nästan samma TV som Q90T) fixar i alla fall att aktivera G-Sync compatible i NVIDIA-kontrollpanelen.

Jag kör med RTX2060, så jag kan inte säga något om HDMI 2.1. Jag testar med pendel-testet som påstår att G-Sync är igång.

För några veckor sedan blinkade det en del, men jag tror det har kommit två nya firmware sedan dess och nu finns inte det problemet kvar.

Testade precis igen:

1440p@120Hz fungerar utmärkt.

4K@60Hz har kraftig tearing, förutom om jag klickar i att simulera 50 FPS, då fungerar det fint. Jag vill minnas att jag tyckte att det fungerade bra även på 4K vid någon tidpunkt, så firmware-uppgraderingar kanske inte alltid gör saker bättre.... RTX2060 är nog inte det bästa kortet att testa med, det verkar ligga runt 30 FPS i 4K.

Jag har firmware "1403" just nu.

Permalänk
Medlem

Tack för inputen KAD!

Låter ju helt perfekt och jag sitter oxå på 20X serien - 2060S och för att få HDMI 2.1 lär vi ju ändå uppgradera till 30X serien, så 1440P 120hz blir perfekt tillsvidare