Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Google Stadia får livestreaming

Permalänk
Medlem

De är lite inne bland trångsynta att klanka ner på Stadia tyvär utan anledning.

Blir lite sådant där Epic och Falout 76 hat över de....

Själv har jag inget att klaga på med Stadia!

Viktigare frågan för mig just nu är hur Stadia presterar Cyberpunk i 4k, är det värt Pro eller inte?

Permalänk
Medlem

Kommer testa Stadia med CP2077 då jag har 34" 4K-skärm men bara GTX1660, skulle behöva köpa ny dator för att kunna njuta lika mycket.

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Medlem

För min del kan Geforce Now bli ett alternativ. Jag har ett GTX1070 som praktiskt taget spelar de flesta spelen alldeles utmärkt på min 1440p144Hz skärm. Är inte sugen på att köpa nytt grafikkort enbart för ett spel. Vad Geforce Now skulle kunna erbjuda är en ray-tracing upplevelse i 1080p. Vilket inte gör mig så mycket på TVn då den är 42" och jag sitter 2 meter ifrån.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

I brist på leverans av PS5 och ett RTX3080 så har jag kört Stadia som spelmaskin nu senaste veckorna.
Funkar superbra, har köpt Cyberpunk på Stadia nu också, den bra dealen skadade ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ingen aning.
Jag är ingen Stadia expert jag har bara testat det för några dagar sen och köpt cyberpunk för extra prylarna.

Men om du menar att köra kontrollen trådlöst mot PC utan Stadia plattformen så talades det även om en usb adapter till så jag gissar ingen bluetooth?

Men bluetooth är väll ändå "värdelöst" när det gäller kontroller

Handkontrollen går via wifi direkt mot googles servrar och chromecast/pc går separat mot andra servrar för att hämta videoströmmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Och här sitter jag och velar om Cyberpunk erbjudandet eftersom Chromecast Ultra slutat produceras och aldrig fick 1440p stöd...

Man kan iaf undersöka om stadia-controllern är användbart till något annat:
https://www.youtube.com/watch?v=GBcSKgqbrBg&feature=share
"just put a dremel to the side"

Stödjer den inte 1440p? Dåligt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Förbeställde mest för jag ville ha en kontroll och CCU till. Kört Stadia som enda spelkonsol sen launch och är mycket nöjd. Det som gjort mig fantastiskt nöjd kom för någon månad sen och är familjedelning. Alla spel jag samlat på mig under ett år som PRO kan spelas av alla i familjegruppen. Sonen har min gamla speldator men den börjar bli gammal, som det ser ut nu får han nöja sig med Stadia när den blir för gammal. Som jag förstår det så får man i princip fem ex av varje spel som köps. Visst, de ska tydligen inte gå att köra samtidigt men ändå och har faktiskt inte provat det.

Jag spelar trådat på en 250 lina men upplever ändå emellanåt dålig uppkoppling men jag tror det är mitt nätverk/ISP som segar ner sig ibland trots fiber för det kan märkas på andra enheter att nätet ibland bara störtdyker en stund utan anledning. Då hackar Stadia till rätt ordentligt.

Hatet mot Stadia som dök upp även här är dock svårförståeligt. Hur kan en tjänst provocera så mycket vare sig den är bra eller dålig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorentz:

Förbeställde mest för jag ville ha en kontroll och CCU till. Kört Stadia som enda spelkonsol sen launch och är mycket nöjd. Det som gjort mig fantastiskt nöjd kom för någon månad sen och är familjedelning. Alla spel jag samlat på mig under ett år som PRO kan spelas av alla i familjegruppen. Sonen har min gamla speldator men den börjar bli gammal, som det ser ut nu får han nöja sig med Stadia när den blir för gammal. Som jag förstår det så får man i princip fem ex av varje spel som köps. Visst, de ska tydligen inte gå att köra samtidigt men ändå och har faktiskt inte provat det.

Jag spelar trådat på en 250 lina men upplever ändå emellanåt dålig uppkoppling men jag tror det är mitt nätverk/ISP som segar ner sig ibland trots fiber för det kan märkas på andra enheter att nätet ibland bara störtdyker en stund utan anledning. Då hackar Stadia till rätt ordentligt.

Hatet mot Stadia som dök upp även här är dock svårförståeligt. Hur kan en tjänst provocera så mycket vare sig den är bra eller dålig?

För att man låser sig till just stadia och behöver köpa alla spel många gånger.

Rent tekniskt sett är nog tjänsten en av de bättre, men affärsmodellen är inte alls vad jag skulle vilja ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorentz:

Hatet mot Stadia som dök upp även här är dock svårförståeligt. Hur kan en tjänst provocera så mycket vare sig den är bra eller dålig?

Är nog inget som helst hat (är nog bara superfans som tolkar det så bakom sina rosa glasögon).

Jag skulle gissa att det nog handlar mer om;

1. Magert ekosystem; alldeles för få spel i ekosystemet jämfört med hos PS, Xbox, Switch och Steam/PC.
2. Sund skepsis till att tjänsten kanske inte överlever; https://killedbygoogle.com/
3. Affärsmodellen; du köper spel till fast pris i en molntjänst som kanske inte överlever (se punkt 2 ovan). Amazon och Microsoft har gjort mer rätt här med sina konkurrerande tjänster Luna och Game Pass som bygger på en affärsmodell a la Netflix/Spotify.

Är man nöjd med dessa premisser och risker, ja då skall man givetvis fortsätta att investera i Stadia.

Annars kanske man bör tänka efter lite. Vad händer med alla spel som man "köpt" den dagen tjänsten kanske läggs ner?

Inte så roligt att sitta på svarte petter då.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Allt det du listar gäller väl i princip allt? Det kommer inga nya spel till mitt gamla NES, det är helt övergivet. Varje tråd, överallt, varje omnämnande av Stadia så kommer det folk som ska påpeka just de sakerna du tar upp. Du listar liksom grejer som tjatats ihjäl i över ett år nu. Nu följer jag kanske inga nyheter om andra men det känns inte som folk har samma "compulsion" att kommentera negativt om vilka frågetecken som än finns kring andra grejer.

Jag slutade spela dator för jag skaffade familj, sitter på ett steamkonto med massor av spel jag aldrig hann spela. Vad är det för skillnad i praktiken?

Varför är du så upprörd över Stadia att du tog dig tid att skriva ett långt svar här? Det är liksom det jag inte förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorentz:

Allt det du listar gäller väl i princip allt? Det kommer inga nya spel till mitt gamla NES, det är helt övergivet. Varje tråd, överallt, varje omnämnande av Stadia så kommer det folk som ska påpeka just de sakerna du tar upp. Du listar liksom grejer som tjatats ihjäl i över ett år nu. Nu följer jag kanske inga nyheter om andra men det känns inte som folk har samma "compulsion" att kommentera negativt om vilka frågetecken som än finns kring andra grejer.

Jag slutade spela dator för jag skaffade familj, sitter på ett steamkonto med massor av spel jag aldrig hann spela. Vad är det för skillnad i praktiken?

Varför är du så upprörd över Stadia att du tog dig tid att skriva ett långt svar här? Det är liksom det jag inte förstår.

En nes kan du koppla in i ett vanligt vägguttag, köra på vilken tv som helst med en billig adapter och alla spel fungerar fortfarande nu som de gjorde för 40 år sedan.

Om stadia dör så står du där. Inga spel, ingen möjlighet att göra något. Google har all makt, du äger inget. Mjukvaran har du inte ens tillgång till, allting sker via video och en snart död länk på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorentz:

Varför är du så upprörd över Stadia att du tog dig tid att skriva ett långt svar här? Det är liksom det jag inte förstår.

Är inte alls upprörd. Inte det minsta. Tog mig däremot tid att svara dig då just du verkar ganska uppjagad och upprörd på alla andra. Se din post jag svarade på.

Ville bara lugnt, ytterst konkret och vänligt försöka besvara dina funderaringar.

Gällande PC, Nintendo och andra konsoler; så länge du har köpt spelen på fysisk media så kan du fortsätta att spela de lokalt, även om multiplayer kanske dör när servrar läggs ner. Men visst är detta ett problem som man alltid bör tänka på, även utanför Googles Stadia. Gäller alla former av investeringar där du är beroende av att någon molntjänst är uppe och kör. Kan tex. gälla larm, säkerhetskameror, och hemautomatisering (belysning, mm). Det är helt klart en risk man tar då.

Problemet med Stadia är väl att risken att den tjänsten läggs ner är betydligt större. Sony och Microsoft har funnits på marknaden i 20 års tid (ytterligare fem års mer tid för Sony), och likaså Nintendo som funnits på spelmarknaden sedan början av 80-talet.

Googles "track record" när det gäller hur snabbt de lägger ner tjänster är ju också erkänt speciell.

Men gillar du Stadia, och är trots detta, beredd att ta de riskerna det innebär, så är det ju utmärkt. Fortsätt med det och var nöjd.

Var ingen som helst personlig kritik emot dig och dina val. Endast ett försök till en rationell förklaring på din undran i tråden över varför så många är skeptiska till att investera i en molntjänst från Google, som Stadia i detta fallet.

Försökte göra dig en tjänst genom att konkret faktamässigt och artigt besvara din egna undran.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/