Lian Li O11D XL och 3 fläktar, hur placera dem?

Permalänk

Lian Li O11D XL och 3 fläktar, hur placera dem?

God Jul på er alla!
Julen blir för mig att göra 2 ganska identiska byggen, bestående av:

  • Lian Li O11D XL Chassi

  • 3080 GPU

  • AMD 5900X CPU

  • Asus Strix LC 360 RGB Vattenkylning

Jag kanske har snålat in på fläktar, förutom de 3 som sitter på vattenkylaren så köpte jag en 3-pack av Lian Li Fan SL120.
Det jag sitter och funderar på, hur ska jag sätta dessa tre?
Är lite inne på att sätta 2 i botten på lådan som blåser in luft och en i toppen som blåser ut.
Eller är det bättre att typ ha 3 i botten som blåser in? Det är en fördel då fläktarna hakar in i varandra och kan seriekopplas lätt.
Eller ska jag sluta vara snål och köpa varsitt tre-pack till vardera chassi och ha 3 där nere och 3 där uppe?

Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrambler:

Eller ska jag sluta vara snål och köpa varsitt tre-pack till vardera chassi och ha 3 där nere och 3 där uppe?

Vad hade ni gjort?

Detta.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Ha ha
Det är väl att bädda för mål genom att jag skriver så, men OK då. Om jag vill prova först med 3 fläktar, hur skulle du placera dem då?

Permalänk
Medlem

Hur tänker du kring vattenkylningen?

Permalänk

Kör tre I botten och radiation på väggen brevid moderkortet.
Kommer se bäst ut.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Kör tre I botten och radiation på väggen brevid moderkortet.
Kommer se bäst ut.

Tack stuntmannen, exakt så blev det!
Men eftersom jag redan blåst alla hål i plånboken och är inbjudan till nästa avsnitt av Lyxfällan så tänkte jag komplettera med en extra fläkt i toppen av lådan senare för att blåsa ut luft också.
Det var över 10 år sedan jag körde AMD så jag är lite osäker på vad för temperaturer man ska förvänta sig, tycker jag har en 5-10 grader högre än motsvarande jag hade i min förra burk med vattenkylning och en i7 8700K.
Det vill säga att jag på idle ligger på och pendlar mellan 40 - 50 grader. Är det normalt med en 5900X innan man börjat överklocka?

En annan grej jag är bara lite osäker på är kylarblocket till Asus Rog LC 360 RGB, det kom med ett lager kylpasta applicerat från fabrik, så jag tillsatte ingen extra kylpasta. Kan man lita på det? Jag tycket det såg extremt tunt ut. Ska jag kanske montera loss och lägga på en klick till? Vad brukar ni göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrambler:

Tack stuntmannen, exakt så blev det!
Men eftersom jag redan blåst alla hål i plånboken och är inbjudan till nästa avsnitt av Lyxfällan så tänkte jag komplettera med en extra fläkt i toppen av lådan senare för att blåsa ut luft också.
Det var över 10 år sedan jag körde AMD så jag är lite osäker på vad för temperaturer man ska förvänta sig, tycker jag har en 5-10 grader högre än motsvarande jag hade i min förra burk med vattenkylning och en i7 8700K.
Det vill säga att jag på idle ligger på och pendlar mellan 40 - 50 grader. Är det normalt med en 5900X innan man börjat överklocka?

https://i.imgur.com/BJ3fJh8.jpg

En annan grej jag är bara lite osäker på är kylarblocket till Asus Rog LC 360 RGB, det kom med ett lager kylpasta applicerat från fabrik, så jag tillsatte ingen extra kylpasta. Kan man lita på det? Jag tycket det såg extremt tunt ut. Ska jag kanske montera loss och lägga på en klick till? Vad brukar ni göra?

Många menar att den bästa positionen för radiatorn är överst, ska du sätta den på sidan så menar vissa att det är bättre att inflöde av vätska är längst ner . Det har att göra med att det alltid finns lite luft i systemet. Har du bara tre fläktar över så är det bäst att ha de i botten men det optimala skulle jag säga är att fylla alla möjliga positioner med fläktar som blåser in och en utblås på bakpanellen. Du kan alltid testa byta kylpasta, 50 idle låter lite högt men kolla på temps under belastning, har du för mycket pasta eller dålig kontakt så får du inte bort värmen och landar snabbt i höga temps.

Permalänk
Medlem

Vänd på radiatorn!! Slangarna ska vara i nedkant

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

Pumpen ska sitta lägre än in/ut på radiatorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Vänd på radiatorn!! Slangarna ska vara i nedkant

Skrivet av StuntmanMike:

Pumpen ska sitta lägre än in/ut på radiatorn!

Det är nu ni ska förklara varför också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Det är nu ni ska förklara varför också.

https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360049358271-How-s...-

Permalänk
Medlem

Jag hade satt radiatorn i topp som utblås och 3 fläktar vardera sida/botten som insug.
Generellt är ditt grafikkort din varmaste komponent, då denna luftkyls. Då vill du inte gärna skyffla in den uppvärmda luften från radiatorn in i chassit och därmed skapa högre omgivningstemperatur för grafikkortet.
Nu har jag inte koll på thermal max för AMD processorer men troligtvis är de högre än grafikkortet, och i spel vill du minimiera att grafikkortet klockar ner pga thermal throttling.

Som övriga sagt redan så ska pumpen monteras som nedersta punkt sett till slang och ingångar på radiatorn. Om möjligt ska radiatorn monteras med ingångar i botten.
Detta för att motverka att ev luft i systemet skadar pumpen, vilket är extra viktigt i ett slutet system där du inte kan lufta själv.

Permalänk

Tusen tack för feedback!
Jag körde Asus egen OC-programvara nu på morgonen, den klockade upp 5900X med 25% (4650 MHz), lustigt nog så gick tempen inte upp så väldigt mycket, såg 67 grader som mest, verkar som att en 5900X har ett lite högre men smalt "fönster" av temperaturer att röra sig inom, eller är jag ute och cyklar? Just nu när datorn idlar så är temperaturen stabil på 42 grader.

Jag är med på vad ni skriver om att radiatorn borde sitta längre ner. Däremot tror jag det blir svårt att vända den 180 grader, det blir dels fult att ha kylrören över GPU och jag vet inte ens om längden räcker. Men jag har ju en ca 10 cm jag kan flytta ner radiatorn:

Då hamnar radiatorn mer i jämnhöjd med CPU-pumpen, vilket borde vara positivt.
Jag har faktiskt aldrig tänkt på att CPU-pumpen ska vara lägre än in/ut på radiatorn, har haft flera riggar där jag satt radiatorn i toppen på lådan och inte märkt av några problem med det, men jag är tacksam för att lära mig "best practice".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrambler:

Jag är med på vad ni skriver om att radiatorn borde sitta längre ner. Däremot tror jag det blir svårt att vända den 180 grader, det blir dels fult att ha kylrören över GPU och jag vet inte ens om längden räcker. Men jag har ju en ca 10 cm jag kan flytta ner radiatorn:

https://i.imgur.com/1toBTLS.jpg

Då hamnar radiatorn mer i jämnhöjd med CPU-pumpen, vilket borde vara positivt.
Jag har faktiskt aldrig tänkt på att CPU-pumpen ska vara lägre än in/ut på radiatorn, har haft flera riggar där jag satt radiatorn i toppen på lådan och inte märkt av några problem med det, men jag är tacksam för att lära mig "best practice".

Vänta nu... radiatorn längre ned? Det är väl inte best practice.

Grundläggande fysik säger tre saker:

- Luft går uppåt om det kan, och vatten nedåt
- För mycket luft i pumpen gör att pumpen ej fungerar, den kan inte pumpa luft utan enbart vatten
- Vissa pumpar går dessutom sönder om de inte har vatten som kylning/smörjning under en viss tid.

Det borde göra att det enda som egentligen är viktigt är att pumpen, som i ditt fall sitter i CPU-blocket, inte är högst i loopen.

In/ut ur radiatorn handlar mer om att du riskerar få lite ljud av vattendropp, akvarieljud, när det börjar dunsta lite. Att ha radiatorns slangar högst upp ger ingen risk för haveri, i alla fall ingen att tala om. Som någon sa, "widely blown out of proportion".

https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk

https://www.youtube.com/watch?v=1RcFQZ8zk5U

Din montering är därmed helt OK som jag förstår den.

Permalänk

Läste just på länken som stuntmannen skrev om:

"The radiator is in a higher position in the loop than the pump. This ensures that the air is captured at the top of the loop and does not go into the pump."

Så med andra ord så har jag gjort rätt från början och radiatorn ska vara högre upp? Jag får nog lära mig läsa bättre vad som skrivs i min egen tråd

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Din montering är därmed helt OK som jag förstår den.

Tack, jag förstod det också när jag läste lite bättre, tur jag inte hann plocka fram skruvmejseln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrambler:

Tack, jag förstod det också när jag läste lite bättre, tur jag inte hann plocka fram skruvmejseln

Kolla själv Gamers Nexus videon som blackcoffe länkande, egentligen hela videon om du orkar annars spola fram till minut 18. Det är framförallt oljud du kan få men inte helt omöjligt att du får lite sämre flöde om du har tillräckligt mycket luft i systemet då det samlas kring in-ut portarna. I princip diskuterar vi nu utanför det som har praktisk betydelse för medelanvändaren, men om du inte är nöjd med dina idle temps är det lättare att testa det istället först istället för att byta kylpasta, speciellt om du har oljud som beskrivet ovan. Jag tycker att det är lika bra att ha testat alla möjligheter från början när man bygger ny dator så slipper man fundera längre fram. Att välja estetiken över lite oljud (om du nu har detta) är också ditt val att göra.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför en del människor ger sig fan på att ge råd om saker de inte har någon aning om. Svårt för TS att avgöra vad som är goda råd och vad som är skit..

Kylare/radiator/fläktar är inte de enda parametrarna här, chassit spelar också roll eftersom alla lådor inte är likadana och har olika designs/features.

Eller summa sumarum:
Montera alltid radiatorn i topp om det är möjligt, vilket det är i ditt chassi. Du slipper då ev missljud pga luft i slangar/ingångar och pumpen är nedersta punkt.

Om du vill montera radiator och fläktar i sidan bör du montera något av dessa i bakre kammaren som kan hjälpa till att leda luften från/till ventilerna. Annars kommer mycket av luften (vid utblås) att stanna kvar i bakre kammaren för att sedan cirkulera tillbaka i främre kammaren och vid insug så kommer fläktarna mest vispa runt cirkulerad luft från bakre kammaren.

De flesta som bygger vattenkylning i detta chassi (mig inkluderad) och vill ha radiator i sidan monterar tjockaste möjliga i bakre kammaren för att fylla ut och minska avståndet till ventilerna.

Permalänk

Tänkte uppdatera tråden med mina funderingar.
Först och främst: Vilken fantastisk låda detta är! Har aldrig byggt i nåt som är så genomtänkt, lättåtkomligt och snyggt! Helt klart värt den extra tusenlappen jämfört med andra lådor jag använt.

Jag märkte snabbt att luftflödet i botten av lådan går ut och inte in som jag först hade tänkt. Det är kallt i rummet så när jag flög i Flight Sim 2020 så var det riktigt behagligt att vila handen under lådan och få lite behaglig värme, en datoriserad variant av bilens rattvärmare Nåja, jag kan ju vända fläktarna, men då blir det den lite tråkigare centrumdelen av fläktarna som syns, såg en snubbe på YT som ansträngde sig att med värmepistol tog loss Lian-Li märket och klistrade dem tillbaka på andra sidan, det känns en aning overkill...
Jag har beställt ett gäng till fläktar och tänker göra följande:
AIO-fläktarna blåser ju ut luft. På andra sidan kylaren i den bakre kammaren så sätter jag några 120 mm fläktar som hjälper till att blåsa ut mer luft ut, såsom @dobre beskrev.
Sedan sätter jag 2 stycken Lian-Li RGB fläktar i toppen som tar in luft. Borde inte detta skapa ett bra genomflöde i burken?
Eller är det korkat att ta in luft från toppen och blåsa ut den i botten? Rummet är ju kallt och ventilerat nu, men kanske blir det fel när vi har 35 graders värmebölja till sommaren?
Just nu är tempen stabil runt 40 grader, och når upp till strax under 60 grader när FS2020 härjar som värst med allt i Ultra 4K.

stavfel
Permalänk
Medlem

Grafikkortet suger ju luft från sin framsida, som ju är nedåt i ditt chassie och blåser det ut sen åt lite olika håll. Att se till att grafikkortet får kall frisk luft från utsidan borde vara bäst för både temperaturer, ljudnivå och framerate. Alltså att luften tas in i botten borde vara prio för funktionalitet.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Grafikkortet suger ju luft från sin framsida, som ju är nedåt i ditt chassie och blåser det ut sen åt lite olika håll. Att se till att grafikkortet får kall frisk luft från utsidan borde vara bäst för både temperaturer, ljudnivå och framerate. Alltså att luften tas in i botten borde vara prio för funktionalitet.

Tack för rådet. Då gör jag så när de extra fläktarna kommer att jag vänder fläktarna i botten på burken, tar in luft där och sätter fler fläktar i toppen av lådan som blåser ut luft.

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge i övrigt! Lite bortkastat för sådana som mig som inte har datorn synlig på skrivbordet, men det är onekligen snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrambler:

Tänkte uppdatera tråden med mina funderingar.
Först och främst: Vilken fantastisk låda detta är! Har aldrig byggt i nåt som är så genomtänkt, lättåtkomligt och snyggt! Helt klart värt den extra tusenlappen jämfört med andra lådor jag använt.

https://i.imgur.com/HMWq4tF.jpg

Jag märkte snabbt att luftflödet i botten av lådan går ut och inte in som jag först hade tänkt. Det är kallt i rummet så när jag flög i Flight Sim 2020 så var det riktigt behagligt att vila handen under lådan och få lite behaglig värme, en datoriserad variant av bilens rattvärmare Nåja, jag kan ju vända fläktarna, men då blir det den lite tråkigare centrumdelen av fläktarna som syns, såg en snubbe på YT som ansträngde sig att med värmepistol tog loss Lian-Li märket och klistrade dem tillbaka på andra sidan, det känns en aning overkill...
Jag har beställt ett gäng till fläktar och tänker göra följande:
AIO-fläktarna blåser ju ut luft. På andra sidan kylaren i den bakre kammaren så sätter jag några 120 mm fläktar som hjälper till att blåsa ut mer luft ut, såsom @dobre beskrev.
Sedan sätter jag 2 stycken Lian-Li RGB fläktar i toppen som tar in luft. Borde inte detta skapa ett bra genomflöde i burken?
Eller är det korkat att ta in luft från toppen och blåsa ut den i botten? Rummet är ju kallt och ventilerat nu, men kanske blir det fel när vi har 35 graders värmebölja till sommaren?
Just nu är tempen stabil runt 40 grader, och når upp till strax under 60 grader när FS2020 härjar som värst med allt i Ultra 4K.

Det finns lite olika variabler att fundera över. Du vill minimera damm i Chassin, då vill du helst att allt inflöde ska ske där du har filter och du vill ha fler fläktar som blåser in än ut så att du inte har inflöde genom övriga ventilationshål i chassit. Sen vill du helst ha så kall luft som möjligt genom din radiator men samtidigt blåser denna varm luft in chassit. Varm luft stiger upp, därav bättre att ha utblås där. Det är inte alltid du kan få alla dessa variabler att gå ihop. Du har också ditt grafikkort som genererar varm luft och den är en fördel om du kan få bort det men egentligen viktigare att den har tillgång till kalle luft. I din situation om du inte ska ändra din radiator orientering skulle jag köra inflöde från botten och sidan och när du får fläktarna, utflöde från topp och baksidan. Inflöde från top,bottom, sidan och utflöde baksida fungerar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dobre:

Fattar inte varför en del människor ger sig fan på att ge råd om saker de inte har någon aning om. Svårt för TS att avgöra vad som är goda råd och vad som är skit..

Kylare/radiator/fläktar är inte de enda parametrarna här, chassit spelar också roll eftersom alla lådor inte är likadana och har olika designs/features.

Skrivet av kusk0r:

Det finns lite olika variabler att fundera över. Du vill minimera damm i Chassin, då vill du helst att allt inflöde ska ske där du har filter och du vill ha fler fläktar som blåser in än ut så att du inte har inflöde genom övriga ventilationshål i chassit. Sen vill du helst ha så kall luft som möjligt genom din radiator men samtidigt blåser denna varm luft in chassit. Varm luft stiger upp, därav bättre att ha utblås där. Det är inte alltid du kan få alla dessa variabler att gå ihop. Du har också ditt grafikkort som genererar varm luft och den är en fördel om du kan få bort det men egentligen viktigare att den har tillgång till kalle luft. I din situation om du inte ska ändra din radiator orientering skulle jag köra inflöde från botten och sidan och när du får fläktarna, utflöde från topp och baksidan. Inflöde från top,bottom, sidan och utflöde baksida fungerar också.

This.

  1. Att blåsa in varm luft i chassit är supersmart. Det har definitivt ingen påverkan på grafikkortets temperaturer som kyler kortet med luft inifrån chassit.

  2. Varm luft stiger ja och fläktarnas luftflödesriktning kan absolut inte påverka detta.