Permalänk
Medlem

Min filosofi är den att man bör fråga sig om man i första hand gillar bilar eller i första hand att köra. Att ranka båda lika högt blir snabbt ohållbart när man börjar snegla på exotiska bilar, såvida man inte har väldigt fett med pengar.

En äldre Ferrari kommer kosta massor i service och reparationer. Det är vid normal användning. Ska den köras på riktigt kommer saker gå sönder och slitdelar behöva bytas ofta. Har man råd med det är det säkert häftigt med en Ferrari, men var realistisk med vad det faktiskt kostar. Tänk också på att kostnaderna ökar rejält om du ska piska den på bana eller slänga runt den på grusväg.

Porsche är väl i så fall ett förnuftigare val. Knappast billiga bilar men du kan få en lite nyare modell och de är generellt sett bättre byggda. Kostnaderna för service och reparationer är bara asdyra istället för "haha du skojar!?"-dyra.

Istället för att lägga en miljon på en Ferrari kan du annars lägga under halvmiljonen för en GR Yaris. Jag skulle dessutom tippa att Yarisen är både snabbare och roligare, bortsett från rattlåsracing. En bra tumregel med bilar som ska köras är att man bör ha råd att knuffa den utför ett stup. Om du har en budget på en miljon har du alltså råd med två Yarisar och därmed kan du knuffa ena utför stupet. Eftersom det är Toyota kan du även räkna med hög kvalitet och driftsäkerhet, samt mer sansade kostnader för service och reparationer. Pengarna du sparar kan du lägga på däck, bromsar, olja m.m.

Bara ett exempel såklart, även om det är svårt att komma ifrån det faktum att GR Yaris är det mest intressanta som hänt bilmarknaden i modern tid.

Finns ju andra alternativ annars. Focus RS? Äldre Imrpeza? MX-5 eller Lotus om du vill köra mycket bana? Clio eller Megane?

Är det dock bilen som kommer främst smäller såklart en Ferrari jäkligt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Rent krast så är det endast Porche man har råd med om man ska köra mycket på bana då dessa bilar är så bra. Men jag tänker lite som dig men vill få lite förståelse på just prisnivån på gamla Ferrari.

är visst en gammal sanning se detta https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokume... Porsche är sämst vad har hänt? eller är det bara någon enstaka modell som har stora problem?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

är visst en gammal sanning se detta https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokume... Porsche är sämst vad har hänt? eller är det bara någon enstaka modell som har stora problem?

Ser mest ut som folk förstör växellådor och drivning?

Antar att Porschen är vanligare att folk ska visa upp deras fina 0-100 siffror om och om igen? och till slut dör drivningen av naturliga orsaker

edit ; lite dumt att det bara står Porsche i de där dokumenten. Det kan ju vara så att 911 är rätt felfri, om man jämför med någon av suv-modellerna, och de delar ju rätt mycket delar och motorer med audi och volkswagen, så felen borde ju även då vara samma på vw audi.
och elfel kan ju även gälla deras helelektriska bilar och så vidare, och inte vara elfel på just 911.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

är visst en gammal sanning se detta https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokume... Porsche är sämst vad har hänt? eller är det bara någon enstaka modell som har stora problem?

Det är nog inget särskilt som påverkar statistiken, sådär har det sett ut de senaste åren. Men man kan nog anta att det är mest Cayenne och Macan i statistiken, eftersom de står för 2/3 av hela Porsches försäljning.

Porsche har bra driftsäkerhet för att va en sportbil. Jämfört med enklare bilar, med betydligt färre funktioner och sämre prestanda kommer de alltid hamna efter dock. Det varit jämförelse med Ferrari, Aston Martin och Lamborghini hade nog Porsche legat i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Det är nog inget särskilt som påverkar statistiken, sådär har det sett ut de senaste åren. Men man kan nog anta att det är mest Cayenne och Macan i statistiken, eftersom de står för 2/3 av hela Porsches försäljning.

Porsche har bra driftsäkerhet för att va en sportbil. Jämfört med enklare bilar, med betydligt färre funktioner och sämre prestanda kommer de alltid hamna efter dock. Det varit jämförelse med Ferrari, Aston Martin och Lamborghini hade nog Porsche legat i botten.

Porsche har under lång tid varit bättre än medelbilen så därför blev jag förvånad över resultatet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Porsche har under lång tid varit bättre än medelbilen så därför blev jag förvånad över resultatet.

Inte enligt LF. Kan inte hitta maskinskaderapporten längre bak än från 2011, men även där var Porsche bland dom sämsta.

Men du kanske menade längre bak än så?

Permalänk

Angående Ferrari/Porsche

Rätt underhållande att läsa alla förståsigpåare som i själva verket knappt suttit i en riktig sportbil.
Den bästa sportbilen du kan få rent pengamässigt och kanske wow mässigt är helt klart en Porsche Cayman S.
320hk, snygg, rätt snabb, användbar, driftsäker (men ta en 09 eller nyare, säkrare) och framförallt rätt billig. Mellan 350.000-400.000 får du en fin bil!
Nu till Ferrari. Och framförallt en 360 Modena (utan paddlar) är sjukt snygg. Inte den snyggaste Ferrarin men om du vill ha över 300hk och få en ”riktig” sportbil så är den svårslagen. Speciellt om du inte vill punga ut över en miljon för en bil. Ljudet av 400hk är...ja...wow.
Att det dessutom kommer från en Ferrari gör STOR skillnad. Finns många bilar som är ”bättre”, snabbare och billigare. Men det finns en anledning till att
”The Holy Trinity” är bilar från Ferrari/Porsche/Mclaren. Det är något magiskt över dom. Har kört mycket sportbilar. Och då menar jag MYCKET sportbilar. Sjukt många har haft imponerande siffror men har inte haft ”det”. Den roligaste bilen som jag fått mest ha begär över och som faktiskt inte är omöjlig att äga för en vanlig dödlig med lite extra pengar var just en Ferrari 360 modena. Kört 5st och alla var otroliga. Och vet du va? Ingen av ägarna hade lagt överdrivet med pengar på reparationer. Går dock såklart inte att jämföra med en vanlig bil som du säkert förstår men man slipper iallafall dra ur motorn. Så summa summarum. Älskar min Cayman S men om/när jag ska byta så blir det en Ferrari....och det blir en 360 med challenge grill på röva. Måste bara kolla i fickorna och hitta minst 700.000 spänn.