Permalänk
Medlem

Ska jag byta processor?

Min son har en gamingdator Asus Rog Strix GL10CS-Nr131T med följande komponenter:
Intel Core i5-9400 processor
512 GB SSD & 16GB RAM
NVIDIA Geforce RTX2070 8GB

Han vill nu byta processor till i7 för han säger att i5 är för dålig till hans grafikkort.
Har han rätt? Bör vi byta till i7 och kan man bara byta rakt av. Passar alla i7 till det vi har i övrigt eller är det ngt särskilt man måste tänka på i så fall.

Permalänk
Inaktiv

Nej han har inte rätt.

Alla i7 passar inte.

Permalänk
Viking

Känns inte värt att uppgradera just nu. Vänta i så fall till Intels 11:e generation som väntas släppas runt mars.

Men en 9400 bör klara spel alldeles utmärkt idag, och ni lär inte märka någon större skillnad med en uppgradering.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Han säger att datorn är väldigt seg och att den inte fungerar särskilt bra till nyare spel. Kan det vara ngt annat är processorn? För grafikkortet är bra säger han.

Permalänk
Medlem

Bara så att du ska få lite mer statistik till dina argument. NEJ. En 9400 är nog rätt så spot on till ett 2070. Tror inte att han behöver uppgradera processorn så länge han sitter på den GPU:n.

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Han säger att datorn är väldigt seg och att den inte fungerar särskilt bra till nyare spel. Kan det vara ngt annat är processorn? För grafikkortet är bra säger han

Skrivet av Donnerstal:

Känns inte värt att uppgradera just nu. Vänta i så fall till Intels 11:e generation som väntas släppas runt mars.

Men en 9400 bör klara spel alldeles utmärkt idag, och ni lär inte märka någon större skillnad med en uppgradering.

Permalänk
Viking
Skrivet av Elliot00:

Han säger att datorn är väldigt seg och att den inte fungerar särskilt bra till nyare spel. Kan det vara ngt annat är processorn? För grafikkortet är bra säger han

Jag antar att han spelar i 1080p. Stämmer det? För att om han spelar i högre upplösning så kan det vara "problemet". Sedan måste han nog definiera "seg". Där antar jag också att han menar låg FPS i spel, och i vilka spel i så fall?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Ja han spelar i 1080. Han säger att det tar lång tid att ladda in ett spel och att saker i grafiken som är långt borta inte blir tydliga.
På Steam rekommenderar de i7 till spelen det är därför han fått för sig att han vill byta, tex, Witcher 3.

Skrivet av Donnerstal:

Jag antar att han spelar i 1080p. Stämmer det? För att om han spelar i högre upplösning så kan det vara "problemet". Sedan måste han nog definiera "seg". Där antar jag också att han menar låg FPS i spel, och i vilka spel i så fall?

Permalänk

Nej inget att lägga pengar på efter att ha kollat runt lite.
Särskilt inte om han spelar i 1440p. Och gör han inte det så hade en 27 tums 1440p skärm varit en bättre uppgradering
Blir sen grafikkortet för dåligt kan man ju ändå köra vissa tunga spel 1080p om man vill.

Visa signatur

i7-10700KF | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Ja låg FPS. Glömde skriva det innan.

Skrivet av Donnerstal:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elliot00:

Han säger att datorn är väldigt seg och att den inte fungerar särskilt bra till nyare spel. Kan det vara ngt annat är processorn? För grafikkortet är bra säger han.

Fråga han vilka spel han spelar och i vilka detaljnivåer och upplösning samt om han spelar spel med ray tracing påslaget. Kolla också i aktivitetshanteraren hur mycket resurser (CPU) som går åt när han spelar. Jämför även hans framerate mot exempelvis sweclockers prestanda index för att se om det är ovanligt lågt. Detta är ganska enkelt. Vill man kan man undersöka vidare på alla möjliga vis med benchmark programvaror där man får poäng som man sedan kan jämföra med liknande system (Cinebench/geekbench kanske är enklast för CPU och 3D mark för gpu). Efter det kan man se om det är undermålig kylning i datorn (kolla med hwmonitor exempelvis vilka temperaturer CPU och GPU har) etcetera men då börjar det bli lite mer anvancerat och du/ditt barn behöver vara beredda på att läsa på lite mer själva.

Prestanda index, kolla på rtx2070 och den upplösning som han spelar.
https://www.sweclockers.com/test/30870-nvidia-geforce-rtx-306...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Ja det kan faktiskt vara skärmen. Den bytte vi inte när vi köpte ny dator. Tänkte inte på det.

Skrivet av kallehamez:

Nej inget att lägga pengar på efter att ha kollat runt lite.
Särskilt inte om han spelar i 1440p. Och gör han inte det så hade en 27 tums 1440p skärm varit en bättre uppgradering
Blir sen grafikkortet för dåligt kan man ju ändå köra vissa tunga spel 1080p om man vill.

Permalänk
Medlem

Kan kanske finnas något i om man spelar i 1080p och 144hz+ att vinna på en snabbare processor. Annars är det en ganska bra match skulle jag säga. Men kolla vad han får för fps i de spel han spelar, lättast är nog detta. https://windowsreport.com/windows-10-fps-counter/

Och uppdatera alla drivrutiner

Permalänk
Medlem

Oj tack för utförligt svar. Jag har inte mycket koll på datorer och inte han heller så vi får läsa på och kolla igenom det du skrev så får vi se vad vi kan få fram.

Skrivet av Jud1th:

Fråga han vilka spel han spelar och i vilka detaljnivåer och upplösning samt om han spelar spel med ray tracing påslaget. Kolla också i aktivitetshanteraren hur mycket resurser (CPU) som går åt när han spelar. Jämför även hans framerate mot exempelvis sweclockers prestanda index för att se om det är ovanligt lågt. Detta är ganska enkelt. Vill man kan man undersöka vidare på alla möjliga vis med benchmark programvaror där man får poäng som man sedan kan jämföra med liknande system (Cinebench/geekbench kanske är enklast för CPU och 3D mark för gpu). Efter det kan man se om det är undermålig kylning i datorn (kolla med hwmonitor exempelvis vilka temperaturer CPU och GPU har) etcetera men då börjar det bli lite mer anvancerat och du/ditt barn behöver vara beredda på att läsa på lite mer själva.

Prestanda index, kolla på rtx2070 och den upplösning som han spelar.
https://www.sweclockers.com/test/30870-nvidia-geforce-rtx-306...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elliot00:

Ja han spelar i 1080. Han säger att det tar lång tid att ladda in ett spel och att saker i grafiken som är långt borta inte blir tydliga.
På Steam rekommenderar de i7 till spelen det är därför han fått för sig att han vill byta, tex, Witcher 3.

De rekommenderar en i7 3770 till Witcher en i5 9400 är snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elliot00:

Att det tar lång tid att ladda in saker lär itne påverkas stort av processorbyte gissar jag. Kan du posta hela specifikationen på PCn? är det t.ex. mekanisk hårddisk eller SSD?

Skrivet av Elliot00:

Ja det kan faktiskt vara skärmen. Den bytte vi inte när vi köpte ny dator. Tänkte inte på det.

Jag tror inte skärmen drar ned prestandan på spelen. Visst, en skärm med 60 Hz uppdateringsfrekvens går aldrig över 60 fps (typ) men inte mer begränsande än så.

Permalänk
Viking
Skrivet av Elliot00:

En i7:a säger ingenting eftersom det finns ca 10 generationer. Steam kan rekommendera en i7 2600K som är ca 10 år gammal och helt sämst i spel, hans 9400 springer åttor runt den. Sedan kan de rekommendera en i7 10700K som släpptes i våras och är några procent snabbare en 9400:an.

Och om det tar lång tid att ladda in i spel beror säkert på att han har spelet på en HDD och inte en SSD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här finns den tekniska specifikationen https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Skrivet av blackcoffee:

Att det tar lång tid att ladda in saker lär itne påverkas stort av processorbyte gissar jag. Kan du posta hela specifikationen på PCn? är det t.ex. mekanisk hårddisk eller SSD?

Jag tror inte skärmen drar ned prestandan på spelen. Visst, en skärm med 60 Hz uppdateringsfrekvens går aldrig över 60 fps (typ) men inte mer begränsande än så.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Vi ska nog hitta var problemet ligger med alla tips vi fått här.

Skrivet av Donnerstal:

En i7:a säger ingenting eftersom det finns ca 10 generationer. Steam kan rekommendera en i7 2600K som är ca 10 år gammal och helt sämst i spel, hans 9400 springer åttor runt den. Sedan kan de rekommendera en i7 10700K som släpptes i våras och är några procent snabbare en 9400:an.

Och om det tar lång tid att ladda in i spel beror säkert på att han har spelet på en HDD och inte en SSD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elliot00:

Det är en mycket bra speldator och eftersom han har SSD borde laddtiderna vara relativt snabba men vad jämför han med? Eller tycker ni bara att det känns som att det borde gå snabbare? Kan han ha en massa andra extra progam i bakgrunden och eventuellt något virus?

Edit: Ifall ni ändå vill uppgradera CPU så är det 9700k ni ska ha ifall ni inte vill uppgradera moderkort också (9700k rekommenderar jag att i så fall köpa begagnad eftersom priset inte sjunker i butik fastän nya kommer ut)

Någon större förbättring i spel kommer ni dock inte se. i7 9700k har 2 kärnor mer än den ni har idag

Permalänk

hur full är ssd. Tror den blir slö när den blir 80% full men inte säker

Permalänk
Medlem

Ok det får vi kolla upp.

Skrivet av trebrecks:

hur full är ssd. Tror den blir slö när den blir 80% full men inte säker

Permalänk
Medlem

Tack för tips. Han säger att grafiken är otydlig i vissa spel och att det tar lång tid att ladda upp spelen. Mer specifik än så är han inte. Men jag tror att han nog har massa onödiga program som han inte använder så jag ska be honom att rensa upp lite så får vi se om det hjälper.

Skrivet av anon201296:

Det är en mycket bra speldator och eftersom han har SSD borde laddtiderna vara relativt snabba men vad jämför han med? Eller tycker ni bara att det känns som att det borde gå snabbare? Kan han ha en massa andra extra progam i bakgrunden och eventuellt något virus?

Edit: Ifall ni ändå vill uppgradera CPU så är det 9700k ni ska ha ifall ni inte vill uppgradera moderkort också (9700k rekommenderar jag att i så fall köpa begagnad eftersom priset inte sjunker i butik fastän nya kommer ut)

Någon större förbättring i spel kommer ni dock inte se. i7 9700k har 2 kärnor mer än den ni har idag

Permalänk
Medlem

För att förtydliga så är det grafiken som tar tid att ladda in och texturerna eller vad man säger på långt håll blir otydliga.

Skrivet av anon201296:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Moderkortet i datorn stödjer inte överklockning så en 9700k ska han inte köpa. Frågan är också hur VRM:en är på B360 moderkorten. Tycker inte att man kan rekomendera en snabbare processor utan att byta moderkort. Med det sagt datorn ska klara av Witcher i 100+ fps på höga inställningar, jag kunde köra det med mitt 970 dugligt när det begav sig, i 1080p. Nu vet jag inte om det patchats in nya exotiska grafikinställningar i spelet på senare år? Som sagt kolla temperaturerna, det kan vara så enkelt att hela datorn blir för varm och throttlar antingen cpu, gpu eller båda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Elliot00
Som ovan nänts borde inte i5-9400 vara ett gigantiskt problem. Kolla tempen så inte det är en massa dam är en annan bra sak förutom hur SSD mår, alt en massa program igång.
CPUn är inget månster om man säger så framförallt inte om man inte busar med boosten i bios. Men Tar man en core 0 eller -0. Intel deras namn så springer den hästlängder runt en gammal i7 680.

Men om den laddar segt så ja kanske dagx att installera några bechchmarks och se om datorn presterar i närheten av vad den borde.

Tråkiga 3dmakrs t.ex. men det är cpu och physiks test om jag tror är intressant här.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.