Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

hmm, mitt senaste misstag var att sitta här på Swec för länge, har bränt in lite tråkiga mönster i skärmen

fråga inte hur det gicktill, det var denna tråd jag läste.........

Mvh// Wreden

Visa signatur

Intel Q6600, MSI GF 8800GT OC, Ram "ocz 8 Gig"@5-4-4-11 1000 MHZ, Asus p5n-D, yamaha crw-f1e "cd-rw", Nec 3500 "dvd+-rw", 1st Samsung 500Gig, 1st WD 250Gig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wreden83
hmm, mitt senaste misstag var att sitta här på Swec för länge, har bränt in lite tråkiga mönster i skärmen

fråga inte hur det gicktill, det var denna tråd jag läste.........

Mvh// Wreden

Har du plasma-tv som skärm eller?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

nä, jag har en billig lcd skärm. V7 a, toppmenyn av firefox ligger kvar på skärmen som lite ljus gröna fält efter att jag har stängtner firefox.

som sakt, fattar inte hur det kan hända på 6 timmars läsning av denna tråd :/

EDIT: lite av de övrika tabbarna jag har råkat ut för ligger nog redan på swec :/ som att glömma koppla in cpufan och sedan felsöka ca 1 timma innan man lessnar och stoppar dit kontakten och allt funkar, då känner man sig som ett P**ko, satt med en sladd i handen till cpufan och undrade varför datorn var konstig :/

Mvh// Wreden

Visa signatur

Intel Q6600, MSI GF 8800GT OC, Ram "ocz 8 Gig"@5-4-4-11 1000 MHZ, Asus p5n-D, yamaha crw-f1e "cd-rw", Nec 3500 "dvd+-rw", 1st Samsung 500Gig, 1st WD 250Gig

Permalänk

Min största tabbe måse ha varit när jag för första gången i mitt liv byggde ihop en dator helt själv (4-5 år sen), kunde få hjälp om jag ville men envis som jag är så skulle jag fixa allt själv.

Efter att ha monterat ihop alla komponenter i chassit så var det bara kablarna till fronten kvar, jag kopplade in dom på rätt ställen, trodde jag... Det konstiga var bara det att när jag hade dragit igång datorn och sett att den fungerade så skulle jag testa så att även RS-knappen gjorde det, vilket den inte riktigt gjorde... Så fort man tröck på den så rusade fläktarna i datorn upp, när man sen släppte knappen igen så sjönk varvtalet. Jag tyckte det var rätt roligt (var väll bara en 13 år då så allt för smart var man väll inte...) så jag fortsatte så några gånger tills datorn la av och det började ryka ifrån fronten och lukta bränt. Visade sig att jag hade smält plasten bakom RS-knappen och HDD lampan! Så det var bara att rycka ur sladdarnna till den knappen och skita i den, och så vitt jag vet så fungerar den datorn än idag! Lite synd bara att tillverkarna inte kan märka ut sånna saker bättre på mobot.

Me jag har iallafall inte lyckats lika som dom flesta andra här verkar ha gjort med att flippa spänningsswitchen bak på nätagget! Det gör man bara inte, bor man i Sverige och har ett normalt hus med 240V i väggarna så ska man inte röra den switchen...

Förrästen, angående den diskusionen som var lite tidigare i tråden om att kroppen tål 15mA, för at kunna driva den strömen genom kroppen så krävs ju även tillräcklig spänning. Ett nätagg till en dator levererar bra många A på både 3.3, 5 och 12V linan, men det är inget man dör av eftersom spänningen är på tok för låg, den orkar heöt enkelt inte driva strömmen genom kroppen eftersom att koppens motstånd är relativt högt. så ni som påstår att ni har känt ström gå genom kroppen när ni har pillrat i datorn efter nätagget, nej...

Visa signatur

Spelriggen: Cooler Master 430 Elite > XFX PRO750W > ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 > Intel i5 2500K @ 4,3GHz > Antec Kühler H₂O 620 > 8GB (2x4GB) Corsair Vengance DDR3 @ 1600MHz > Sapphire HD6950 @ 940/1375 1.15V, 1536SP > 2x500GB Samsung HD501LJ

Permalänk

ChriZtoffer
jag vet inte var du bor då men i sverige har vi idagsläget 230v innan får några år sen hade vi visseligen 220 menmen

sen man kan dö av yterst små 15mA dvs dirext överhjärtat men man tål runt 50mA som nårmal person men det finns risk förhjärtflimemr osv..

finns la personer som fått flera A men då är de rätt sönderbrända men som överlevt..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

ChriZtoffer det står utförligt i alla moderkortsmanualer EXAKT hur man kopplar
alla pin kontakterna från chassit till mobot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
ChriZtoffer det står utförligt i alla moderkortsmanualer EXAKT hur man kopplar
alla pin kontakterna från chassit till mobot.

Behöver inte göra det om man har en märkesdator, men det borde i och för sig inte röra sig om det i det här fallet.

Permalänk
Medlem

haha kul tråd!..

Skall berätta min mest korkade pryl.. Satt och meckade med en hårddisk som krånglade rejält.. Så jag bootade 1gång i minuten.. Då drog jag ut strömkabeln i chassit, ut me strömkabeln på hårddisken, och sen juckade lite på en jumper.. sen i med allt igen.. typ 10 gånger..

den 11:e gången orkade jag inte ta bort alla elkablar.. och den 12:e gången orkade jag inte stänga av datorn.. DÅ hände de grejjer.. När jag tryckte i elkabeln till hårddisken blev d en jävla smäll.. sen vägrade datorn starta i 3 dagar.. sen mådde hon nog inte bra.. men åtminstonde fungerade hon Det gör man aldrig om..

Visa signatur

<<||>> Intel Core2 Duo@3000MHz E6400 Overclocked <<||>> Radeon X1900XT 256mb 675/775mhz <<||>> 2048mb Corsair Extreme2 800mhz <<||>> 74GB Raptor, 320GB Western Digital, 250GB Maxtor <<||>> Asus P5BP965 <<||>> HDA Mystique 7.1 <<||>> Hiper Type M@580w <<||>> Samsung DVD+RW 18x 4x Dual Layer <<||>> 3dMark05: 12182<<||>>

Permalänk
Medlem

Skulle testa något kommer inte ihåg vad, men det hade med cd läsaren på den andra datorn att göra. Efter att ha hållit på ett tag så orkade jag inte bryta strömmen så sa det poff med ett blått sken som resultat och det var den cdläsaren det. Allt annat klarade sig dock.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

Bra exempel på dehär e då jag o kompisen skulle lägga in ett random mobo med en 600mhz intel processor i ett gammalt förstärkar chassi.. allt gick bra.. allt fick plats osv, enda felet vi egentligen gjorde va att vi skalade PSUn, chassit bort, för medan vi testade att den faktist fungerade så hade vi ingen startknapp, bara 2 ledningar vi hade skalat i ändan, då jag släppte ledningarna efter att ha startat datorn för 2ggn föll de skalade ledningsändorna på kylflänsen i PSUn och det blev ett stort svart märke på den + att mobot brann.. KUL tänkte vi, dit for de projekte..

Permalänk
Medlem

Jag satt o lekte lite med musen en dag (en gammal ps/2 mus) tänkte sätta in en LED i den, och satt o kollade hur det funkade. Så först gick det bra, och jag fick den att lysa, sen innan jag markerade hur den skulle lödas provade jag igen hur den skulle sitta. Hrm.. denna gång hade jag inte lika mycket flax, och det blev fel håll, tja och det gillade inte nätagged. Poff sa det och dog. Byte av säkring hjälpte inte det heller, så det vara bara att byta ut mitt ganska nya nätagg.. sorligt men sant. Så lärdomen är väl, lek inte med elektronik inpluggad i väggen, och speciellt inte sån som är kopplad till dyra saker.. =/

Permalänk
Medlem

vet inte om det räknas som en tabbe eller inte, men isåfall är det en jag gjort ett antal gånger.. bor i ett gammalt hus med ojordat överallt. är alltid lika trevligt att sitta och slösurfa eller spela sent på natten med fötterna vilande på ett varmt element.. "and then lightning strikes.." så sätter man handen på aliminiumchassit eller externa hdn så bli hela världen stickig och stötig

på tal om stötar, stod utanför en polares hus efter ett långt regn en gång.. av någon anledning skulle vi båda ta av oss en sko för att vi hade grus i eller nåt, lutade oss mot en lyktstolpe, jag tappade balansen och tog tag i hans arm, vi satte båda ner strumpklädda fötter på den blöta marken, bzzzt... var den sjukaste elruschen nånsin, kändes skönt, typ hård massage men handen och armen som var mot lyktstolpen låste sig totalt.. vi var tre fyra som stog och höll i den efter en stund (15åringar är dumma ibland) när polarns morsa kom ut ch började hetsa om att vi var största idioterna nånsin

Visa signatur

[Jag har coola grejer, jag lovar!]

Permalänk

Ok här e mitt bidrag.
Jag var hemma hos min svärmor för många år sedan och ska väll tillaga att man inte va specielt haj på datorer vid den tiden .

Hursomhellst så satt min sambo, hennes pappa och mamma (min svärmor)och tittade på en westenfilm ,
själv satt jag i rummet brevid och inspekterade svärmors nyinköpta dator och nyfiken som man är så var jag ju tvungen att se vad som hände om man drog den lilla röda switchen på baksidan av datorn till den andra sidan (strömomställaren) ,

resultatetble en sjuh****tes smäll, men det bästa av allt var att i samma sekund så sköts det på filmen och min sambos pappas komentar blev appsolut i topklass .Jösses vilken skott effekt det varpå denna film.he,he .

Ska väll tillaga att jag fick lämna in datorn på service ..

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jhonas
I ren desperation, när datorn inte ville starta, så pillade jag på allt jag kom åt. Jag ändrade switchen på nätagget till 110v, medans den var igång.
Vilket ledde till en rejäl smäll (kondingarna small). Det blev ett litet rökmoln, och till saken hör att jag hade skallen precis utmed nätagget. (chassit var öppet). Ett mirakel att jag har någon hörsel alls idag.

Jag var i källaren när det hände, och sambon kom nerspringades från övervåningen, hon trodde att jag skjutit mej eller nått.

Jag tror polaren (som för övrigt råkar vara samma kille som tidigare i tråden:)) slår ditt mirakel. Vi höll nämligen på att koppla dator etc till stereon. Golvhögtalarna står placerad på varsin sida om förstärkaren på golvet, riktade in mot varandra. Polaren tar på sig ansvaret att koppla in kablarna till högtalarna, så han kopplar först in den ena, sen sätter han sig ner på knäna samtidigt som han ska stoppa i den andra högtalarkabeln.. Vad han missar är att han sätter knäet på strömbrytaren och slår på förstärkaren med kabeln <1cm från uttaget = överslag...

SMACK! Sa det i 8"-högtalaren som stod cm från hans högra öra. Jag tror han blev temporärt döv ett tag, men nu är han Up & Running stabilt igen

Puss Phreak

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag tror polaren (som för övrigt råkar vara samma kille som tidigare i tråden:)) slår ditt mirakel. Vi höll nämligen på att koppla dator etc till stereon. Golvhögtalarna står placerad på varsin sida om förstärkaren på golvet, riktade in mot varandra. Polaren tar på sig ansvaret att koppla in kablarna till högtalarna, så han kopplar först in den ena, sen sätter han sig ner på knäna samtidigt som han ska stoppa i den andra högtalarkabeln.. Vad han missar är att han sätter knäet på strömbrytaren och slår på förstärkaren med kabeln <1cm från uttaget = överslag...

SMACK! Sa det i 8"-högtalaren som stod cm från hans högra öra. Jag tror han blev temporärt döv ett tag, men nu är han Up & Running stabilt igen

Puss Phreak

Jadu.. det var en rejäl smäll skönt att man fick tillbaka hörslen efter ett tag iaf

Permalänk

känns som man är mer intresserad hur det gick för högtalarna

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Det blev som en "sugande knall" av överslaget

2st relativt små "golvare" Blaupunkt, köpta på återvinningen för 50:-/st.

Hände ingenting med dom, spelade på klockrent efter!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Gör ett bidrag dåe :D. Måttligt roligt men...

Det var väl ungefär sisådär 8 år sen (själv var man 10), hade precis fått överta farsans "gamla" dator en pentium 1 på HELA 90 Mhz. Riktigt nöjd var man, den hade tom. en såndär "turbo-knapp" hel grym. Dessutom såg man klockfrekvensen fram på datorn.
Dags för "dekaltrimmning" tänkte jag ;D.. sagt och gjort, man rev upp chassiet för att sedan föröska lista ut hur de hela var fatt... De satt en massa kablar på nått "kort" där det fanns en massa pinnar, så jag flyttade om lite där så det såg bra ut... Testade sedan att starta datorn, men till min besvikelse så lyste det ingenting alls nu :(. Ut med strömkabeln och flyttade om kontakterna igen.. Och nu hände det grejor, inte nog med att det stod 999 över hela displayen så började de ryka och lukta utav bara faan... Illa kvickt slet man ur strömkablen för att konstatera att kabeln börjat "smälta" hela vägen mot nättaget (hade "stannat" ca. 5cm innan den gick in i nätagget). Jävla lotto man hade tänkte jag... annars hade man väl fått sett på fyrverkerier ;).

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Hmmm...kommer mig att minnas den gången för x antal år sedan, när jag ville ha skrivare på landet...med bara 12-voltsbatteri som strömförsörjning.
Bärbara datorn hade ju en 12-voltsadapter och där var inget problem, men skrivaren...
För att kunna koppla in den på 12 volt testade jag att ta bort kontakten från sladden, koppla kablarna på + respektive - på batteriet, därefter tryckte jag in andra änden av sladden i skrivaren. Det började omedelbart fräsa och sladden smälte ner....kan tillägga att den skrivaren gick i pension därefter. Har inte fått igång den mera. Tursamt nog var den inte kopplad till datorn.

Permalänk
Inaktiv

det värsta är att krabba med när prollen ska sättas på moderkortet. Jag var med om en gång när jag glömde fälla upp spaken på sockeln. När jag tryckt dit prollen, cpufläkten och det hela upptäcker jag att moderkortet ej hittar någon prolle, jag blir förtvivlad och plockar ner datorn. När jag sedan ska åt processorn så har den förbaskade kylpastan satt sig nästan klistrad på processorn när jag sedan lyfter på fläkten hänger processorn förståss med och sitter under fläkten jag hinner inte fatta detta och ställer ner fläkten lite halvdant, jag upptäcker att vafan är prollen den sitter då under flänsen. Det visar sig att jag böjt 2 ben på sidan, jag tar en liten synål för att kunna böja tillbaks det det funkar och allt genomförs rätt sedan, snacka om att hjärtat bultade vid denna händelse!

Permalänk

nytt hyfsat stort misstag idagarna

målade lite plåtar i mitt projekt (sign) efter ca 2 timmar bestämde jag mig att leka lite med den ena och fixa fästen osv men när jag var klar o skulle lyfta bort den o sätta den på plats så hänger halvaskrivbordte med.. blev att lacka om den biten och den blir inte bra efter ommålningen häller blev lite damm i ena hörnet men det syns inte i alla vinklar så

idag så hade molexkablen hoppat urfråndisken ochså.. var liteskakis varför den ville att jag skulle sätta in bootdivese

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

detta utspelar sig när jag gick i årkurs 6.

i min kommun finns två skolor. dessa två är uppkopplade i samma nät. så man kan logga in från den ena skolan till den andra. min polare kommer på den briljanta idéen att sabotera lite på den andra skolan. vi loggar in från våran skola till den andra genom ett gästkonto. när vi väl loggat in så går vi in i windows mappan och raderar allt som går. men vad vi inte visste var att vi raderat filerna på våran egen dator och inte den på andra skolan. gissa vad som hände. fick sitta i samtal med rektorn.

Visa signatur

Gigabyte Ga-p35-ds3, q6600@3,2 8800gt, 4gb ocz pc6400.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackiz
men vad vi inte visste var att vi raderat filerna på våran egen dator och inte den på andra skolan. gissa vad som hände.

1337-haxxxoooor XD

har hört inte riktigt men liknande historia, en tjej som ville rensa på datorn för att få mer utrymme, gick hon in i en mapp som hon inte kände igen å tog bort allt hon klara av att få bort, datorn starta inte igen :P.
ni kan ju gissa er till vilken mapp det va hon tog bort

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackiz
detta utspelar sig när jag gick i årkurs 6.

i min kommun finns två skolor. dessa två är uppkopplade i samma nät. så man kan logga in från den ena skolan till den andra. min polare kommer på den briljanta idéen att sabotera lite på den andra skolan. vi loggar in från våran skola till den andra genom ett gästkonto. när vi väl loggat in så går vi in i windows mappan och raderar allt som går. men vad vi inte visste var att vi raderat filerna på våran egen dator och inte den på andra skolan. gissa vad som hände. fick sitta i samtal med rektorn.

sånna som er skulle jag villja nita rentutsagt.. inte undra på alla skolans nätärsegt som smör på skolan har vi 2 eller 3 nät tror jag..

jag har tillgåbng till 2
det stora och ett litet som är programetsegna
det stora som alla skolor är uppkopplade på är segt som smör och datorerna funkarknappt och massa sånt även de de är relativtnya

de datorerna på programet är bara fjuttiga datorer på under 1ghz och 128-256mb ram och jag kan lova de funkar mycket bättre där för ingen förstör sakerna när de väl funkar ..
visst det har gått sönder någon mus o cd-rom och sånt men jag kan lova att ingen här på forumet kan nämna att det är något bra ni gjort ... det finns ju backupp o så men det är pengar helt i sjön ..

nu är det så att vårt nät ochså är uppbyggt av hubbar och då det är relativt dåligt att bygga upp ett nät med 60-70datorer men hubbar gämförelsevist med swtichar så funkar vårt bättre iaf går snabbare o komma in och in på sidor o sånt man vill och man kommer åt sina program man behöver i skolarbeten något som itne brukar vara så bra i störrenätverk..

stå iskamvrån och tänköver det ni har gjort.. varför ska skolorna alltid vandaliseras ?

nu tänker många att dte är invadrare som gör sånt men det är inte de som gör allt .. visst jag ser oftast mer invandarare som bryter mot skolan regler de kan vara simpla saker som spotta snus på golvet osv ..

kanske låter som den där gämmla jobbigaläraren på OS lektionerna nu men snälla tänkt både en och 2 gånger innan ni gör något igen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderst0rm
det värsta är att krabba med när prollen ska sättas på moderkortet. Jag var med om en gång när jag glömde fälla upp spaken på sockeln. När jag tryckt dit prollen, cpufläkten och det hela upptäcker jag att moderkortet ej hittar någon prolle, jag blir förtvivlad och plockar ner datorn. När jag sedan ska åt processorn så har den förbaskade kylpastan satt sig nästan klistrad på processorn när jag sedan lyfter på fläkten hänger processorn förståss med och sitter under fläkten jag hinner inte fatta detta och ställer ner fläkten lite halvdant, jag upptäcker att vafan är prollen den sitter då under flänsen. Det visar sig att jag böjt 2 ben på sidan, jag tar en liten synål för att kunna böja tillbaks det det funkar och allt genomförs rätt sedan, snacka om att hjärtat bultade vid denna händelse!

Precis samma sak hände mig, att prollen satt igenklistrad på cpu fläkten, så jag böjde två eller tre ben. Detta var när jag skulle byta cpu kylare. Lyckades också böja benen rätt. Tur var det då prollen var tämligen ny. Kommer ihåg känslan där man darra som f*n om händerna med hjärtat i halsgropen när man satt och pilla för att prollen skulle passa igen.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackiz
detta utspelar sig när jag gick i årkurs 6.

i min kommun finns två skolor. dessa två är uppkopplade i samma nät. så man kan logga in från den ena skolan till den andra. min polare kommer på den briljanta idéen att sabotera lite på den andra skolan. vi loggar in från våran skola till den andra genom ett gästkonto. när vi väl loggat in så går vi in i windows mappan och raderar allt som går. men vad vi inte visste var att vi raderat filerna på våran egen dator och inte den på andra skolan. gissa vad som hände. fick sitta i samtal med rektorn.

Bra gjort.
Själv så brukar jag och en polare använda vår 400mbit-lina i gymnasiet för att pinga ner stora CS-serverar, även för att pinga oss själv för att göra alla tibia-töntar skitarga i datorsalen.

Ibland kommer vi åt admin-delen på nätverket, det är även kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Bra gjort.
Själv så brukar jag och en polare använda vår 400mbit-lina i gymnasiet för att pinga ner stora CS-serverar, även för att pinga oss själv för att göra alla tibia-töntar skitarga i datorsalen.

Ibland kommer vi åt admin-delen på nätverket, det är även kul.

Haha vad kul

Själv brukade jag när man gick på högstadiet alltid komma åt mappar med skrivbehörighet på nätverket på stans bibliotek. Så där brukade man spara grejer som man inte ville bli av med när safetykortet återställde datorn vid omstart.

Kan tillägga att dom upptäckte det, varpå jag hittade nya mappar ett flertal gånger ^^

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Fan, jag tycker seriöst synn om alla som råkat sabba sin dator. Jag hade derimot ett jävla lotto med en celeron jag hitt på tippen härom veckan.

Såg ett towerchassi under en micro där elektronikskrotet kastas. Fanns inga chassisidor och det var mitt i vintern. Prylkåt som man är tog han hem skiten och slet itu den för att leta efter "bra att ha delar". Delarna ligger kastade rakt på golvet och tillslut ser jag att d står "celeron" på prollen.

Tänker wtf, inte så jävla stenålder så jag trycker ihop datorn igen och startar på första försöket.
Ibland har man tur...

Har exprimenterat en del med den, kortsluta molexkablar när man ska kolla om gammla fläktar funkar, var fanimaj kortisskydd i det gamla aset..!

Gjort samma sak med en gammal motor från en cd läsare, fläktarna saktade ner och hdd:sen span ned som fan, bara rycka sladdarna snabbt som fan och allt spann upp igen och funkade fint...

Ska fixa bilder på skönheten... En speciell syn..!

Edit: Nu kommer det bilder..!

Graffläkt. (kraggfläkt från p2:a) Voodoo 3-korted blir asvarmt, bränner fingrarna av sej...

Hdd upphängning.

FLÖDE..!

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

mitt största misstag: installerat norton....

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6400 @ 2.66 GHz|Asus P5B|Corsair TWINX2 2x1GB 800 MHz|Palit 8800 GTS|WD Caviar SE2 320GB|Antec P180B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jim.t
mitt största misstag: installerat norton....

hehe jo kanske de, men norton är ett väldigt bra antivirus program o inte bara det, den stora nackdelen är ju att det häller i sirap i hela datorn... men i övrigt är det grymt bra, vill gärna köra med det men som sakt, sirap överallt!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB