Intel skrotar snabb Optane-lagring för konsumenter

Permalänk
Melding Plague

Intel skrotar snabb Optane-lagring för konsumenter

Den som hoppats på fler lagringsenheter med Optane-tekniken 3D Xpoint får dåliga nyheter, då Intel skiftar fokus till företagsbruk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De har ingen bra sellingpoint för konsumenter. Plus att det var dyrt. För det priset kan man lika gärna köpa en SSD istället för att boosta sin HDD.

För servrar som kan dra nytta av extrema mängder IOPS är det trevligt dock.

Permalänk

Att använda Optane för att boasta sin hdd är lite som att använda usb minne för att utöka ramkapaciteten. Inför Windows vista där man helst skulle ha hutlösa 4GB ram, så pratade folk på att köra med 2GB ram och sedan ha en usbsticka som Microsoft hade gjort genom ReadyBoost att den kunde användas som ett slags ram.
Detta floppade såklart. Samma sak med Optane och hdd, tanken var död från första början. Kvar är att boaste ssd, men dessa har nu också blivit så snabba, speciellt pci express 4.0. Detta tillsammans med att ram är billigt gör att behovet på konsumentdatorer är så litet så det blir bara en förlustaffär att ens försöka sälja emot dem.

*edit*
Bara kolla här på forumet. Hur många har ens funderat på att snabba upp deras pci express 4.0 ssd accesstider med Optane? Inte många och andelen är inte precis högre bland mer vanligt folk.

Permalänk
Avstängd

Ingen storsäljare så förstår att dom tar bort det.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att använda Optane för att boasta sin hdd är lite som att använda usb minne för att utöka ramkapaciteten. Inför Windows vista där man helst skulle ha hutlösa 4GB ram, så pratade folk på att köra med 2GB ram och sedan ha en usbsticka som Microsoft hade gjort genom ReadyBoost att den kunde användas som ett slags ram.
Detta floppade såklart. Samma sak med Optane och hdd, tanken var död från första början. Kvar är att boaste ssd, men dessa har nu också blivit så snabba, speciellt pci express 4.0. Detta tillsammans med att ram är billigt gör att behovet på konsumentdatorer är så litet så det blir bara en förlustaffär att ens försöka sälja emot dem.

Att jämföra Optane mot SSD, så är Optane mycket snabbare bättre iops och svar tid, Optane ska man jämföra mot RAM.

Det var en bra ide i början då ram kostar massa pengar i början, och folk hade inte mer än 8-16 GB, så att stoppa in ett Optane på 32GB och ha det som Windows cache så fort ram tar slut så lagra den det på Optane istället.

Och detta är så mycket snabbare än vad en SSD klara av för stunden.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem

Optane har alltid varit en lösning på jakt efter ett problem på konsumentsidan. Den enda vettiga applikationen har varit att använda det för att boosta sin HDD, men då kan man lika gärna köra en SSD istället, då Optane ändå varit rätt dyrt för syftet.

Jag är mest förvånad att Intel väntat ända till nu för att släppa detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Optane har alltid varit en lösning på jakt efter ett problem på konsumentsidan. Den enda vettiga applikationen har varit att använda det för att boosta sin HDD, men då kan man lika gärna köra en SSD istället, då Optane ändå varit rätt dyrt för syftet.

Jag är mest förvånad att Intel väntat ända till nu för att släppa detta.

Sysslar man med rendering så är de gudomligt bra för att öka minneskapaciteten.
Tänker t.ex. på Metashape som säger tvärstopp och slänger allt efter tio timmars rendering om minnet tar slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att använda Optane för att boasta sin hdd är lite som att använda usb minne för att utöka ramkapaciteten. Inför Windows vista där man helst skulle ha hutlösa 4GB ram, så pratade folk på att köra med 2GB ram och sedan ha en usbsticka som Microsoft hade gjort genom ReadyBoost att den kunde användas som ett slags ram.
Detta floppade såklart. Samma sak med Optane och hdd, tanken var död från första början. Kvar är att boaste ssd, men dessa har nu också blivit så snabba, speciellt pci express 4.0. Detta tillsammans med att ram är billigt gör att behovet på konsumentdatorer är så litet så det blir bara en förlustaffär att ens försöka sälja emot dem.

Va?! Använder inte alla ReadyBoost, finns tydligen kvar i Win10:
https://www.geeksinphoenix.com/blog/post/2018/01/24/how-to-sp...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av superegg:

Ingen storsäljare så förstår att dom tar bort det.

Att jämföra Optane mot SSD, så är Optane mycket snabbare bättre iops och svar tid, Optane ska man jämföra mot RAM.

Det var en bra ide i början då ram kostar massa pengar i början, och folk hade inte mer än 8-16 GB, så att stoppa in ett Optane på 32GB och ha det som Windows cache så fort ram tar slut så lagra den det på Optane istället.

Och detta är så mycket snabbare än vad en SSD klara av för stunden.

Självklart, men det är som sagt en väldigt liten kundgrupp.

Skrivet av Mindfighter:

Va?! Använder inte alla ReadyBoost, finns tydligen kvar i Win10:
https://www.geeksinphoenix.com/blog/post/2018/01/24/how-to-sp...

Jag har en previewversion av Readyboast där man kan använda ens 3,5" floppydrive och bosta ramminnet. Jag sitter nu vet 128GB ram och har nu boastat datorn rejält med 1,44MB från min diskettstation. Skillnaden är som natt och dag, allt händer precis. En rendering som innan tog 10h, går nu på knappt 5minuter.

Permalänk
Medlem

Det går inget vidare för Intel direkt undrar hur de tänker ibland, optane e snabbare än vanliga ssd så självklart så tar de bort detta från konsumentmarknaden. För att enbart ha det i deras hd på ramminne (men blir väl för dyrt för vanliga konsumenter)

Lägger ut kisel tillverkning till konkurrenter, (istället för att ta itu med problemen) satsar på specialkretsar för datacenter (istället för att satsa på deras kärnprodukter, cpu, moderkort-plattformar & övrigt kisel)
(personligen så tycker jag x299 var största floppen från intel, nu äntligen en bantad hedt. plattform)
Känns som att de själva satsar på att AMD skulle komma ikapp.
Har själv Intel & även en optane 900 vilket jag e nöjd med, men är ju själv ingen företagsledare eller ekonom så kanske de vet vad de gör, men man undrar ju ibland (& vart tog staplade kretsar vägen, nu e det ju barra limmade sidledes som gäller tydligen.)

P.S tror många här skulle behöva läsa lite ssd tester, den teoretiska hastigheten ser på papperet ut som snabbare på en traditionell ssd än optane, men som sagt kolla lite tester. Men beror ju på vad man gör med sin dator oxå, störst skillnad gör en ssd över en HD sen om det e NVME så lite snabbare pci-e4 ja teoretiskt snabbare men verklig hastighet inte så stor skillnad direkt. Förhoppningsvis så blir detta snabbare över tid med bättre kretsar. Optane hade bra latens & hållbarhet men var allt för dyrt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att använda Optane för att boasta sin hdd är lite som att använda usb minne för att utöka ramkapaciteten. Inför Windows vista där man helst skulle ha hutlösa 4GB ram, så pratade folk på att köra med 2GB ram och sedan ha en usbsticka som Microsoft hade gjort genom ReadyBoost att den kunde användas som ett slags ram.

Då missförstod de gravt vad ReadyBoost var och är. ReadyBoost är en diskcache på NAND, inte en ersättning för RAM. ReadyBoost fungerar helt OK för det syftet, och har man en bärbar med en 2.5" HDD så märker man ju skillnaden i prestanda. Om vi återvänder till ämnet, det är klart att om man hade Optane i den cachen istället för NAND så hade det varit ännu snabbare. Skälet till att det inte är vettigt att göra så är att en ren SSD är snabbare i medel, billigare och fungerar bättre.

Men det hade inte behövt bli så. Om du backar 10 år hade SSD-tillverkarna klara problem med att skala sin teknik, eftersom varje krympning ledde till sämre hållbarhet (färre write/delete-cykler). Samtidigt gjorde Intel i princip allt rätt - Sandy Bridge krossade allt på marknaden. Hade Intel fått ordning på Optane enligt plan, samtidigt som SSD-tillverkarna inte lyckats med 3D-NAND så snabbt, kanske Optane + HDD hade blivit något.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem

DDR5 är på väg och då kommer det att åtminstone tekniskt bli mycket enklare att sätta mycket ram i datorer med få minnesocklar. Det är mer irriterande att Intel kämpar emot ecc minnen för att de vill hålla dem borta från konsumentdatorer, ecc borde ha varit ett krav för länge sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Optane har alltid varit en lösning på jakt efter ett problem på konsumentsidan. Den enda vettiga applikationen har varit att använda det för att boosta sin HDD, men då kan man lika gärna köra en SSD istället, då Optane ändå varit rätt dyrt för syftet.

Jag är mest förvånad att Intel väntat ända till nu för att släppa detta.

Hade Intel varit mer intresserad av att få konsumenter att använda tekniken och inte hålla det som en gimmick för sina egna produkter kanske det kommit någon vart. I dessa tider när Intel gått från nummer ett till trea så kanske det inte är helt korkat att skrota för konsument. Brydde ingen sig om Optane innan kommer de inte göra detta nu.

Intel har (minst) 1000 problem, Optane behöver inte vara ett av dessa.

Permalänk
Avstängd

Ja ha detta har jag väntat på. Då när de kom ut så sa jag att denna teknik kommer inte bli så stort.
Denna teknik skulle kommit redan innan SSD tiden. Så skulle det vara en helt annan sak. Nu, skämtar de. Bara snacka om priset.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Intel har haft en ganska rörig marknadsföring av Optane produkterna. Den ena produkten är de små minnesmodulerna som fungerar som en cache tillsammans med en HDD (eller SSD). De har väl legat på max 32 GB, haft tveksam nytta och kräver stöd i chipset.

Den andra produkten är Optane 905P och liknande som fungerar som en supersnabb SSD. Jag har en Optane 905P NVME 380GB som primär "disk" i datorn och den är galet snabb. Inte bäst på kopiering av stora filer, men på allt annat.

Jag hade hoppats på en ny generation av dessa lagringsenheter där de gärna hade fått pressa priserna också. För vad är egentligen alternativet till en Optane 905P idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Intel har haft en ganska rörig marknadsföring av Optane produkterna. Den ena produkten är de små minnesmodulerna som fungerar som en cache tillsammans med en HDD (eller SSD). De har väl legat på max 32 GB, haft tveksam nytta och kräver stöd i chipset.

Den andra produkten är Optane 905P och liknande som fungerar som en supersnabb SSD. Jag har en Optane 905P NVME 380GB som primär "disk" i datorn och den är galet snabb. Inte bäst på kopiering av stora filer, men på allt annat.

Jag hade hoppats på en ny generation av dessa lagringsenheter där de gärna hade fått pressa priserna också. För vad är egentligen alternativet till en Optane 905P idag?

Finns ej! optane 5800 men den e väl svindyr om de nu går att köpa den, man får vänta in optane på minnesplats. andra generationen e väl ute, får ju stöd med saphire rapids åtminstone (men 1a gen var svindyr, så de kanske biter sig själva i foten så att säga)
vanliga ssd er är ju inte riktigt samma liga direkt, samsung har ju sin pci-e variant oxå men det e ju inte heller en konsumentprodukt direkt.
P.S Men ser fram mot optane på minnesstickor så man slipper moderkort med massa dedikerad plats för M.2 där det borde vara pci-e platser istället.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

Lite oroande att Intel fortfarande kör med sälja-av-eller-skrota-istället-för-att-fixa-strategin. Man kan ju hävda att detta är för att 'renodla kärnverksamheten', men detta är ju bara en bra strategi sålänge kärnverksamheten går som tåget. Och det kan ju inte längre sägas om Intel, deras tåg är ju ungefär som SJ numera; de kommer när de kommer och ibland kommer de inte alls, kryddat här och där med en och annan urspårning på grund av bristande underhåll.

I en tid då Intels kretstillverkning stapplar, AMD tar åt sig mer och mer marknadsandelar och ARM och andra alternativa processorarkitekturer får allt större utrymme på såväl konsumentmarknaden som i serverhallar så låter det otillrådeligt att lägga fler och fler ägg i x86-korgen. Fler ben att stå på gör väldrivna företag starkare, inte svagare. Se bara på Apple till exempel som producerar ett mycket brett utbud av hårdvaror och mjukvaror, och samtidigt även en mängd mycket högpresterande eller till och med marknadsledande halvledare inom flera olika funktionsområden och marknadssegment, i tillägg till diverse onlinetjänster med mera.

Det är ju inte automatiskt så att fokus på en grej leder till störst framgång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ricerunner:

Sysslar man med rendering så är de gudomligt bra för att öka minneskapaciteten.
Tänker t.ex. på Metashape som säger tvärstopp och slänger allt efter tio timmars rendering om minnet tar slut.

Det finns säkert nischer där det är bra, men mitt inlägg och denna artikel i allmänt är för konsumenter.

Permalänk
Medlem

Vad gäller 905P är det nog snarare att den säljer för bra som varit problemet. Prestandan och tillförlitligheten har i praktiken varit identisk med den mycket dyrare P4800X. D.v.s. det är inte så att vanliga konsumenter köpt optane i några stora mängder utan en massa företagskunder som kommit billigare undan ;). Den nyare och snabbare P5800X ser ju ut att hamna mellan 905P och P4800X i pris så även mer prismedvetna företag tycker nog att det kan vara värt det hela.

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem

Random anekdot: jag köpte faktiskt en 32 GB Optane till min stationära dator när jag byggde den 2018. Det var delvis for the lulz, och att det relativt resten av datorn inte spelade så stor roll kostnadsmässigt (700 kr). Den sitter som cache till min mekaniska disk, och den är på 8 TB, så att ersätta den med SSD fanns inte på kartan. Jodå, jag har SSD också.

Jag märker definitivt nytta av Optane-disken tex när jag kommer hem med en massa bilder i kameran och tankar över dem till disk. Efter det är det svårt att veta hur stor nyttan är. Värt pengarna? Vet inte heller. Men lite kul att ha.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att använda Optane för att boasta sin hdd är lite som att använda usb minne för att utöka ramkapaciteten. Inför Windows vista där man helst skulle ha hutlösa 4GB ram, så pratade folk på att köra med 2GB ram och sedan ha en usbsticka som Microsoft hade gjort genom ReadyBoost att den kunde användas som ett slags ram.
Detta floppade såklart. Samma sak med Optane och hdd, tanken var död från första början. Kvar är att boaste ssd, men dessa har nu också blivit så snabba, speciellt pci express 4.0. Detta tillsammans med att ram är billigt gör att behovet på konsumentdatorer är så litet så det blir bara en förlustaffär att ens försöka sälja emot dem.

*edit*
Bara kolla här på forumet. Hur många har ens funderat på att snabba upp deras pci express 4.0 ssd accesstider med Optane? Inte många och andelen är inte precis högre bland mer vanligt folk.

Finns det någon ens. Då Optain äntligen släpptes vara inte bara priset och prestandan ett problem. Att de hade låst nere max megned att använda i till 16 eller 32GB. Var alldeles för lite redan innan man tittade på priset. De sköt sig i foten fär precis som med Deras försök med SSD som chaske till HDD fungerade inte. Seagets SSHDD fungerade inte. I det fallet för lite SSD och hollbarhet på SSD delen. I det andra Att det fungerade bättre att köra SSDn separat och HDD separat.

Jag tycker Optane var en bra ide som gick någon annan stans då den inte gick på ett vättigt sätt att använda för os och några program ens.
Synd att de klantade till det så totalt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

hmm, problemet med konsument optane var väl interface som gjorde den lika "slö" som sdd. Det i kombination med en väldigt låg storlek på dem gjorde en snabb ssd till ett bättre alternativ.
Att köra Optane på dimm öppnar ju upp fördelarna med Optane, men då det saknas stöd för det på konsumentsidan så förstår jag ju varför Intel gör så här. Trist, för tekniken i sig är det ju inget fel på, även om den just nu bara används som lagringscache.
I framtiden kanske man får se Optane användas som en slags temporär ram disk, som kan användas av program eller spel när dom kör, man som det ser ut just nu så får vi nog vänta, och det kanske blir något annat istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lordsqueak:

Att köra Optane på dimm öppnar ju upp fördelarna med Optane

Mjä... Det höjer ju minneslatensen och sänker tillgänglig bandbredd att ha lagring också på minnesbussen. Även potentiellt färre öppna minnes-sidor vilket också påverkar latens/bandbredd... Är inte någon jättefan av detta måste tillstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Mjä... Det höjer ju minneslatensen och sänker tillgänglig bandbredd att ha lagring också på minnesbussen. Även potentiellt färre öppna minnes-sidor vilket också påverkar latens/bandbredd... Är inte någon jättefan av detta måste tillstås.

huh, hur menar du? Självklart ska ju Optane inte ligga och köra på samma kanaler som RAM. Det är ju bara det att den använder samma gränssnitt för att få upp hastigheterna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lordsqueak:

huh, hur menar du? Självklart ska ju Optane inte ligga och köra på samma kanaler som RAM.

Men det är ju det den gör. Den använder processorns standard DIMM-socklar, du har inte separata Optane-socklar på moderkortet... Vet inte om du kan mixa DRAM och Optane på samma kanal, men anta att man kan det, sätter du i Optane-DIMM istället för DRAM-DIMM så kan ju inte CPUn göra minnesåtkomster på den minneskanalen medans I/O till Optane-minnet pågår.

Och kan man inte mixa DRAM och Optane på samma kanal så "tappar" man ju en minneskanal, och får permanent lägre minnesbandbredd till CPUn. Är väl en vinst för servrar som behöver mycket disk-I/O, men jag tycker det känns som en halvdan lösning rent personligen. Jag gillar sånt som är skräddarsytt för sitt ändamål, minne som är minne och I/O som är I/O, typ. Korkskruvar som samtidigt är rakapparater och tofflor som samtidigt är paraplyer, kan låta bra på pappret men blir i allmänhet inte bäst på det stora hela typ.

Massageapparater som samtidigt är...tja, du-vet-vad säger jag ingenting om. lol Inte min grej, men om andra gillar...

Permalänk
Medlem

@anon132576
Jo, jag ska ju erkänna att jag faktiskt inte vet i detalj hur dom har löst det där på servrar. Men det låter ju konstigt att man skulle mixa olika medier på samma buss. Om inget annat så hur vet man vad som är vad? Rent logiskt så använder man olika bussar. Men man kanske använder reserverade adresser för att testa tekniken, i brist på dedikerade bussar? Jag har dock svårt att se hur det skulle påverka minnet annat än att viss bandbredd skyfflar optane data istället för ram data. Typ som att någon tar bussen istället för att cykla till jobbet om vi nu ska använda liknelser. Visst det kanske blir lite mer folk på bussen, men det går ju i samma hastighet ändå. Så länge det finns plats för alla så är det inget problem. Användningen av optane blir ju lite istället för att använda ram till samma uppgift, så mängden resande torde bli desamma. (om man nu inte använder optane istället för disklagring, men överlag så blir det ju snabbare överlag isåfall.)

Tja,, vi får väl se hur det blir om det blir en hit och når konsumenter igen sen senare.