Skrivet av IlyaZ:
Det är i full gång i och med Belt and Road Initiative / "Nya Sidenvägarna", där vissa västmakter strategiskt underblåser konflikt i navet Xinjiang, i likhet med Nord Stream 2.
Skrivet av Svensktiger:
Tåg är ett alternativ såklart.
Men mer till flyg än båt.
Tåg kan inte konkurrera med båtar vad gäller pris.
Men nånting jag saknar i recensioner är mer fokus på paketering och servicevänlighet.
Nästan alltid så får varenda liten pinal i t.ex. en moderkortslåda en egen plastpåse.
Så när du har monterat allt är det ett berg av skräp över.
Och ju "exkusivare" prylar man köper ju värre är förpackningarna.
Skrivet av backfeed:
Äsch, det är väl bara att se till att ha väldigt många tåg som går dygnet runt i betydligt högre hastigheter än de där seeeeega vattenpråmarna?
Tågtrafiken är igång, det första tåget rullade 2017, maj 2020 slog dom rekord, 1033 tåg (hur mycket personal krävs för det? 2 lokförare minimum per tåg och en resa tar 18 dagar dvs det tar drygt en månad fram och tillbaka, men vi räknar snällt att dom fixar det på en månad, så handlar det om ca 500 tåg fram och tillbaka med 2 lokförare per tåg = 1000 anställda och då har vi räknat väldigt snällt) med totalt 93 000 teu transporterades, dock så var det bara 50 000 teu som transporterades ut från Kina, resten gick andra hållet. Dvs transporterna till Europa motsvarade ungefär 2 av det allra största fartygen (ca 50 ombord totalt).
Ingen skall tro att tåg är lösningen för billiga transporter.
https://www.jarnvagsnyheter.se/20200608/10420/transporter-av-...
Mest kryssningsfartyg av äldre snitt där hytterna inte har balkong (vilket är mer eller mindre krav idag av paxen), kollade den 2 första minuterna och det var generella beskrivningar och videomaterialet pekade inte på att det var massa containerfartyg och många av de som visades är i trafik. Jäkligt spekulativt.
Som ligger för skrotning:
2st Carnival Cruises fartyg (kryssningsfartyg)
1 till kryssare, på höger sida en tanker och bakom det mer till höger ett borrfartyg.
Sen visas ett kryssningsfartyg i drift
Containerfartyget Henry Hudson Bridge (byggd 2008) som lastar/lossar, dvs är i trafik.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:459...
Sen kommer en mindre tanker på väg från vänster till höger i bild, på lätten men inte tömd för då hade hon legat mycket högre i vattnet, bulben syns ju inte ens. Ligger en del fartyg vad som ser ut att vara till ankars bakom, en tanker närmast som uppenbarligen har last ombord, övriga fartyg ser ut att vara lastade oxå. Väntar på kajplats, en inte ovanlig företeelse.
Sen en satbild som panoreras, en del kan vara containerfartyg, men många ser ut att vara bulk, tanker och kryssare, men så är det hela tiden, fartyg åldras och ersätts. Det var främst kryssare som inte var uttjänta som gått hädan pga covid-19, men mycket beroende på att standarden inte är tillräcklig för kunna ta betalt nog som krävs för sådana personalintensiva fartyg.
Sen kommer en Carnival-kryssare, den här gången i trafik.
Sen ett bulkfartyg med kranar. Med tanke på skicket och att hon går på lätten, högst troligt nylevererat.
Sen kommer norska tankern Eken, fullastad och hon är i trafik fortfarande, just nu på väg till Rotterdam, bakom henne ytterligare en tanker som är på lätten. https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:312...
Skrivet av Fearnox:
Jag missar säkert något här men varför tar man inte med sig lika många containrar tillbaka som man lastar av?
En container tar plats, vare sig den är tom eller full, en med last i betalar nån för att få fraktad, vem betalar den tomma? Kostnaden för att ha den ombord är i princip den samma som för en med last i.
Skrivet av GuuFi:
1. Tåg går enkelt att göra helt elektriskt, snack om det på fraktfartyg också men det är 50-100 år bort innan det händer.
2. Du kan ställa 50 tåg i rad om det behövs så hur mycket ett tåg tar är irrelevant, frakttåg har minimal personalstyrka, ett fraktfartyg har 20-100 pers som ska betalas och födas 24/7 hur många månader som helst och en inte så vild gissning är att en tågförare kostar mindre än vem som helst på fraktfartyget per timme.
3. Kör du tåget genom större städer får du mer utspridning och mer handel åt båda hållen, något fartyg måste spendera flera dagar på för av/pålastning, på tåg gör man bytet på några timmar.
4. Rälsen kan användas för passagerartåg också.
5. Fraktfartyg står enligt google för 18% av världens luftföroreningar, en stor del av skiten hamnar rakt in i havet.
6. Ganska säker på att alla fraktfartyg inte når upp till 14000 TEU, utan handlar om en handfull som ligger i den klassen, storleken på tåg är dock ganska samma oavsett var i världen du tittar.
7. Tågrån kanske blir poppis igen och polisernas elittrupper får äntligen leva ut sina "Under Siege 2" fantasier.
Edit: Var 18% av vissa föroreningar, 2-3% av resten, fortfarande gigantiska mängder för att folk ska få kinapaket.
1. Att elektrifiera hela sträckan kostar... det begränsar höjden du kan lasta, se i nordamerika där man kör med 2 i höjd, sen måste det finnas ström tillgängligt och det räcker med en nedriven kontaktledning lite lagom otillgängligt så är det svårt att reparera och trafiken står helt still.
2. De har redan kört 500 tåg i vardera riktining på en månad, det motsvarade 2 fartyg, det finns 76 fartyg som lastar mer än 20 000 teu, bara för att ersätta dessa så krävs 15ggr fler tåg, lågt räknat.
3. Stopp med lastning/lossning tar tid och kräver mer planering än att köra från punkt A till B, då kommer resan ta längre tid = ännu fler tåg, fartyg tar inte flera dagar på sig att lossa/lasta, de kör en mängd kranar samtidigt och det går fort.
4. Förutsätter att det finns passagerarunderlag, sen kommer två trafikslag innebära att ett eller båda sinkas = ännu fler tåg krävs = mer trängsel = fler tåg, ett moment 22.
5. Fartygs nedsmutsning är grovt överdriven och ser man till transportnyttan så är det den mest effektiva metoden, trots det så jobbar sjöfartsnäringen mycket med effektivisering och andra framdrivningsmetoder.
6. En handfull? Många fingrar på dina händer, spelar banjo? Det finns 76 fartyg större än 20 000 teu i världsflottan, hur många mellan 14 000 och 20 000 hittar jag inga bra uppgifter på men Maersk har 39 fartyg mellan 14 000 och 20 000, sen finns det några rederier till...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_container_ships
Maersk har 705 fartyg med en total kapacitet på över 4 miljoner TEU.
MSC 579 fartyg, 3.8 miljoner TEU.
Cosco, 503 fartyg, 3 miljoner TEU.
CMA CMG, 570 fartyg, 3 miljoner TEU.
Hapag Lloyd, 240 fartyg, 1.7 miljoner TEU.
ONE, 218 fartyg, 1.5 miljoner TEU.
Evergreen, 195 fartyg, 1.2 miljoner TEU.
HMM, 72 fartyg, 0.7 miljoner TEU, dock har Huyndai de fartyg som är störst för närvarande, 7 st som alla lastar 23 964 TEU.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_container_shipp...
7. Kanske inte bara tågrån, det skall passera ett antal länder och med stora värden som passerar så finns det alltid några tokiga diktatorer som vill ha sin del av kakan.