Fraktkostnader från Kina skenar – ökning med 500 procent på ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Dags att börja producera tevekommentatorer mer lokalt då, jag skulle föredra att köpa grafikkort från min lokala tillverkare

Ja men finns ingen i EU, USA eller Ryssland om det ska vara högpresterande. Så vi får det lite svårt.
Kina, Taiwan, Sydkorea och Intel(USA) är inte i närheten vad de lovade med Larrabee. men ser ut att fixas. Så om... år?

Edit:
Var det ett företag i Finlands som köpte upp Cyrix licenser. Tror jag är ute och cyklar här.
Om de har dem och de är ju med i förslaget att EU ska fixa lite egna arkitekturer så, ja kanske. Tillvärkningen tor jag är ett större problem några år sikt än att fixa mjukvaran. Moment 22. Ingen hårdvara, ingen mjukvara och tillbaks 22.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag har förmig att det i sommras skrotades stora mängder fraktfartyg också. Så den globala handelsfottan desimerad desutom.

https://youtu.be/qo-2gDg-37w

Det är mest gamla kryssningsfartyg dock, inget du kan lasta containers på. Och de flesta skeppen som skrotades var för att det är för dyra att reparera och använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Kanske dags att någon datorlåda tillverkare kläcker iden att dom kan sälja chassin som skruvas ihop av kunden istället för popnitas i fabrik.

Har för mig att det finns ett SFF chassi som man monterar ihop själv lite beroende på vilka komponenter man har.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Kanske dags att någon datorlåda tillverkare kläcker iden att dom kan sälja chassin som skruvas ihop av kunden istället för popnitas i fabrik.
Mindre yta, billigare frakt och mindre arbete i fabriken.

Finns så många produkter som har löjligt mycket emballage och lite innehåll att man ibland undrar om det är förpackningen man köpt och prylen är utfyllnad.

Förpackningsmaterilalet kanske går samma utveckling som påsarna på ICA.
Påsen går från 1kr till 7kr bara för att den är gjord av plast men matförpackningarna har så mkt plast i sig att man kan tillverka 100 plastpåsar av en veckohandling.
Genomtänkt... njae

Ja IKEA har ju precis dragit igång sitt gaming-segment. Chassin du får skruva ihop själv känns som handen i handsken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://youtu.be/qo-2gDg-37w

Det är mest gamla kryssningsfartyg dock, inget du kan lasta containers på. Och de flesta skeppen som skrotades var för att det är för dyra att reparera och använda.

Tydligen en signifikant mängd fraktfartyg som skrotats till följd av covid19.
https://youtu.be/qo-2gDg-37w

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Tydligen en signifikant mängd fraktfartyg som skrotats till följd av covid19.
https://youtu.be/qo-2gDg-37w

Japp men enligt nyheten är det brist på containers, inte fartyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Dags att börja producera datorkompontenter mer lokalt då, jag skulle föredra att köpa grafikkort från min lokala tillverkare

Bara att producera något Kina vill ha, typ kartonger som vi säljer till dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja men finns ingen i EU, USA eller Ryssland om det ska vara högpresterande. Så vi får det lite svårt.
Kina, Taiwan, Sydkorea och Intel(USA) är inte i närheten vad de lovade med Larrabee. men ser ut att fixas. Så om... år?

Edit:
Var det ett företag i Finlands som köpte upp Cyrix licenser. Tror jag är ute och cyklar här.
Om de har dem och de är ju med i förslaget att EU ska fixa lite egna arkitekturer så, ja kanske. Tillvärkningen tor jag är ett större problem några år sikt än att fixa mjukvaran. Moment 22. Ingen hårdvara, ingen mjukvara och tillbaks 22.

Värk kan vara ett problem

Cyrix och Centaur Technologies köptes upp av taiwanesiska VIA Technologies. Centaur Technologies finns fortfarande kvar som ett dotterbolag i Austin, Texas.

Utvecklingen har dock tagits över av en joint venture i Kina som bygger vidare på Centaurs tidigare design och de har ännu inte kommit ut med något nytt under Vias varumärke. Om folk i Austin hjälper folk i Taiwan och Kina att designa/tillverka x86 hjälper ju inte logistikproblemen något

Intel har fabriker i Europa, men packning/testning sker ändå i Malaysia eller Kina. Den tillverkning vi har av moderkort och datorer (mestadels industribruk) i Europa måste alltså ändå importera dessa komponenter från Asien. För Intels del så massproduceras åtminstone 14 nm i Irland.

Högpresterande ARM-kretsar skulle kunna tillverkas i Dresden, men de skulle behöva gå något eller några steg under 22FDX, 12FDX har skjutits på framtiden och deras 12LP+ tillverkas bara i Fab 8 Malta, New York. Rysslands mer högpresterande kretsar tillverkas av TSMC då de inte satsat på tillverkning i de lägre noderna. Inte för att Rysslands högpresterande kretsar har något civilt bruk.

ARM utvecklas i stor del i Europa, även om mestadels i Storbritannien då. Deras grafik-IP utvecklas till viss del i Norge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Du skulle tyvärr inte ha råd?

Det hade vi nog haft om vi hade skippat 50% i skatt/moms på lönen. Jag har aldrig fått ut något av den brutalt höga skatten/momsen.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Det hade vi nog haft om vi hade skippat 50% i skatt/moms på lönen. Jag har aldrig fått ut något av den brutalt höga skatten/momsen.

Förutom att du och andra t ex kunnat behålla jobbet under pandemin menar du?

Fascinerande det här ego-tänket bland befolkningen

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Om man dessutom vill att gods- och passagerartrafik ska samsas på samma spår blir effekten antingen att, som i Sverige, godstågen hela tiden får stanna och vänta på att passagerartåg ska köra om eller så kommer passagerartågen att få hålla en mycket lägre hastighet anpassad efter de tunga godstågen.

Den senare varianten, alltså att passagerartågen kör långsammare, verkar delvis tillämpas för nattågen. Det körs många godståg nattetid.

Skrivet av GuuFi:

En tågbana på 6000km eller whatever med bara stopp i större städer har plötsligt mindre begränsningar än en tunnelbana på 30km med 20 stopp.

Kan man inte låta godstågen köra på en riktig järnväg istället för att förpassa dem till någon tågbana? Anser du att lastbilar med gods på samma sätt ska köra på en bilbana istället för en riktig väg?

Skrivet av Kvickstick:

Det hade vi nog haft om vi hade skippat 50% i skatt/moms på lönen. Jag har aldrig fått ut något av den brutalt höga skatten/momsen.

Vad synd det är om dig som aldrig har fått gå i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Det är i full gång i och med Belt and Road Initiative / "Nya Sidenvägarna", där vissa västmakter strategiskt underblåser konflikt i navet Xinjiang, i likhet med Nord Stream 2.

Skrivet av Svensktiger:

Tåg är ett alternativ såklart.
Men mer till flyg än båt.
Tåg kan inte konkurrera med båtar vad gäller pris.

Men nånting jag saknar i recensioner är mer fokus på paketering och servicevänlighet.
Nästan alltid så får varenda liten pinal i t.ex. en moderkortslåda en egen plastpåse.
Så när du har monterat allt är det ett berg av skräp över.
Och ju "exkusivare" prylar man köper ju värre är förpackningarna.

Skrivet av backfeed:

Äsch, det är väl bara att se till att ha väldigt många tåg som går dygnet runt i betydligt högre hastigheter än de där seeeeega vattenpråmarna?

Tågtrafiken är igång, det första tåget rullade 2017, maj 2020 slog dom rekord, 1033 tåg (hur mycket personal krävs för det? 2 lokförare minimum per tåg och en resa tar 18 dagar dvs det tar drygt en månad fram och tillbaka, men vi räknar snällt att dom fixar det på en månad, så handlar det om ca 500 tåg fram och tillbaka med 2 lokförare per tåg = 1000 anställda och då har vi räknat väldigt snällt) med totalt 93 000 teu transporterades, dock så var det bara 50 000 teu som transporterades ut från Kina, resten gick andra hållet. Dvs transporterna till Europa motsvarade ungefär 2 av det allra största fartygen (ca 50 ombord totalt).

Ingen skall tro att tåg är lösningen för billiga transporter.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20200608/10420/transporter-av-...

Skrivet av hölmiz:

Tydligen en signifikant mängd fraktfartyg som skrotats till följd av covid19.
https://youtu.be/qo-2gDg-37w

Mest kryssningsfartyg av äldre snitt där hytterna inte har balkong (vilket är mer eller mindre krav idag av paxen), kollade den 2 första minuterna och det var generella beskrivningar och videomaterialet pekade inte på att det var massa containerfartyg och många av de som visades är i trafik. Jäkligt spekulativt.

Som ligger för skrotning:
2st Carnival Cruises fartyg (kryssningsfartyg)
1 till kryssare, på höger sida en tanker och bakom det mer till höger ett borrfartyg.

Sen visas ett kryssningsfartyg i drift

Containerfartyget Henry Hudson Bridge (byggd 2008) som lastar/lossar, dvs är i trafik.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:459...

Sen kommer en mindre tanker på väg från vänster till höger i bild, på lätten men inte tömd för då hade hon legat mycket högre i vattnet, bulben syns ju inte ens. Ligger en del fartyg vad som ser ut att vara till ankars bakom, en tanker närmast som uppenbarligen har last ombord, övriga fartyg ser ut att vara lastade oxå. Väntar på kajplats, en inte ovanlig företeelse.

Sen en satbild som panoreras, en del kan vara containerfartyg, men många ser ut att vara bulk, tanker och kryssare, men så är det hela tiden, fartyg åldras och ersätts. Det var främst kryssare som inte var uttjänta som gått hädan pga covid-19, men mycket beroende på att standarden inte är tillräcklig för kunna ta betalt nog som krävs för sådana personalintensiva fartyg.

Sen kommer en Carnival-kryssare, den här gången i trafik.

Sen ett bulkfartyg med kranar. Med tanke på skicket och att hon går på lätten, högst troligt nylevererat.

Sen kommer norska tankern Eken, fullastad och hon är i trafik fortfarande, just nu på väg till Rotterdam, bakom henne ytterligare en tanker som är på lätten. https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:312...

Skrivet av Fearnox:

Jag missar säkert något här men varför tar man inte med sig lika många containrar tillbaka som man lastar av?

En container tar plats, vare sig den är tom eller full, en med last i betalar nån för att få fraktad, vem betalar den tomma? Kostnaden för att ha den ombord är i princip den samma som för en med last i.

Skrivet av GuuFi:

1. Tåg går enkelt att göra helt elektriskt, snack om det på fraktfartyg också men det är 50-100 år bort innan det händer.

2. Du kan ställa 50 tåg i rad om det behövs så hur mycket ett tåg tar är irrelevant, frakttåg har minimal personalstyrka, ett fraktfartyg har 20-100 pers som ska betalas och födas 24/7 hur många månader som helst och en inte så vild gissning är att en tågförare kostar mindre än vem som helst på fraktfartyget per timme.

3. Kör du tåget genom större städer får du mer utspridning och mer handel åt båda hållen, något fartyg måste spendera flera dagar på för av/pålastning, på tåg gör man bytet på några timmar.

4. Rälsen kan användas för passagerartåg också.

5. Fraktfartyg står enligt google för 18% av världens luftföroreningar, en stor del av skiten hamnar rakt in i havet.

6. Ganska säker på att alla fraktfartyg inte når upp till 14000 TEU, utan handlar om en handfull som ligger i den klassen, storleken på tåg är dock ganska samma oavsett var i världen du tittar.

7. Tågrån kanske blir poppis igen och polisernas elittrupper får äntligen leva ut sina "Under Siege 2" fantasier.

Edit: Var 18% av vissa föroreningar, 2-3% av resten, fortfarande gigantiska mängder för att folk ska få kinapaket.

1. Att elektrifiera hela sträckan kostar... det begränsar höjden du kan lasta, se i nordamerika där man kör med 2 i höjd, sen måste det finnas ström tillgängligt och det räcker med en nedriven kontaktledning lite lagom otillgängligt så är det svårt att reparera och trafiken står helt still.

2. De har redan kört 500 tåg i vardera riktining på en månad, det motsvarade 2 fartyg, det finns 76 fartyg som lastar mer än 20 000 teu, bara för att ersätta dessa så krävs 15ggr fler tåg, lågt räknat.

3. Stopp med lastning/lossning tar tid och kräver mer planering än att köra från punkt A till B, då kommer resan ta längre tid = ännu fler tåg, fartyg tar inte flera dagar på sig att lossa/lasta, de kör en mängd kranar samtidigt och det går fort.

4. Förutsätter att det finns passagerarunderlag, sen kommer två trafikslag innebära att ett eller båda sinkas = ännu fler tåg krävs = mer trängsel = fler tåg, ett moment 22.

5. Fartygs nedsmutsning är grovt överdriven och ser man till transportnyttan så är det den mest effektiva metoden, trots det så jobbar sjöfartsnäringen mycket med effektivisering och andra framdrivningsmetoder.

6. En handfull? Många fingrar på dina händer, spelar banjo? Det finns 76 fartyg större än 20 000 teu i världsflottan, hur många mellan 14 000 och 20 000 hittar jag inga bra uppgifter på men Maersk har 39 fartyg mellan 14 000 och 20 000, sen finns det några rederier till...

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_container_ships

Maersk har 705 fartyg med en total kapacitet på över 4 miljoner TEU.
MSC 579 fartyg, 3.8 miljoner TEU.
Cosco, 503 fartyg, 3 miljoner TEU.
CMA CMG, 570 fartyg, 3 miljoner TEU.
Hapag Lloyd, 240 fartyg, 1.7 miljoner TEU.
ONE, 218 fartyg, 1.5 miljoner TEU.
Evergreen, 195 fartyg, 1.2 miljoner TEU.
HMM, 72 fartyg, 0.7 miljoner TEU, dock har Huyndai de fartyg som är störst för närvarande, 7 st som alla lastar 23 964 TEU.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_container_shipp...

7. Kanske inte bara tågrån, det skall passera ett antal länder och med stora värden som passerar så finns det alltid några tokiga diktatorer som vill ha sin del av kakan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Den senare varianten, alltså att passagerartågen kör långsammare, verkar delvis tillämpas för nattågen. Det körs många godståg nattetid.Kan man inte låta godstågen köra på en riktig järnväg istället för att förpassa dem till någon tågbana? Anser du att lastbilar med gods på samma sätt ska köra på en bilbana istället för en riktig väg?Vad synd det är om dig som aldrig har fått gå i skolan.

Näe, tänkte att vi köper upp lagret från Brio och börjar bygga, alla kan delta...

Måste vara tråkigt att vakna upp som dig varje morgon :/

Permalänk
Medlem

Det har även varit brist på flygfrakt till följd av att merparten av passagerarflygplanen, vilka normalt sett flyger med gods i lastutrymmet, stått på marken under pandemin. En följd av detta är att fraktflygplan som tidigare har tagits ur tjänst åter har fått sättas in, likaså att man flyger passagerarflyg trots få passagerare, något som förstås bara är möjligt på grund av högre fraktpriser.

De största containerfarttygen som ex. Maersk Triple E-class tar 18 000 TEU och har en besättning på 13 man, den samlade tågfrakten till Europa från Kina uppår till motsvarande ett par sådana fartyg per månad så det har förstås inte kapacitet att ersätta fartygsfrakten. Därtill så är energianvändning och miljöpåverkan såväl som kostnader större med tågfrakt, så det är främst om man kan motivera den något kortare leveranstiden det används.

En 40-fots container fylld med Asus GeForce RTX 3080 kort betingar ett värde om ca 20 miljoner kr, containern med Phanteks
Eclipse P400A chassier är däremot bara värd runt 350 000 kr. Således går det ekonomiskt att motivera dyrare men snabbare fraktsätt med grafikkorten jämfört med datorchassierna. Enbart 5 veckors ränta på 20 miljoner kr är ca 20 000 kr vid 1% ränta.

Intel har den största delen av sin processortillverkning i USA, den tillverkningen görs i huvudsak av maskiner och då spelar inte lönekostnaderna så stor roll. Montage av ex. datorer och mobiltelefoner sker dock än idag till stor del för hand. Kretskort å andra sidan tillverkas huvudsakligen av maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Problemet är väl tillverkningskostnaderna. Kina/Asien är så mycket billigare att det inte lönar sig att ha tillverkningen på hemmafronten.

Bulgarien och Rumänien då? Eller är skillnaden fortfarande för stor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Den senare varianten, alltså att passagerartågen kör långsammare, verkar delvis tillämpas för nattågen. Det körs många godståg nattetid.Kan man inte låta godstågen köra på en riktig järnväg istället för att förpassa dem till någon tågbana? Anser du att lastbilar med gods på samma sätt ska köra på en bilbana istället för en riktig väg?Vad synd det är om dig som aldrig har fått gå i skolan.

Betalar man mindre skatt då menar du?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Förutom att du och andra t ex kunnat behålla jobbet under pandemin menar du?

Fascinerande det här ego-tänket bland befolkningen

Det är ju statens fel inte vårat. Fick själv covid förra veckan, 2 dagar med feber så vart det över. Stänga ner samhället är verkningslöst.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

En container tar plats, vare sig den är tom eller full, en med last i betalar nån för att få fraktad, vem betalar den tomma? Kostnaden för att ha den ombord är i princip den samma som för en med last i.

Borde väl vara en del av den totala kostnaden för att få den fraktad i så fall.

Nu så har ju priset skenat iväg, ifall man tar med sig lika mycket som man lämnade så bör väl det innebära att det som högst blir dubbla priset.

Sen så ska väl samma båt tillbaka i vilket fall, så det är ju dumt att köra den utan last.

Aja, man får hoppas att Coronan blir löst snart och att kanske wish dör ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Värk kan vara ett problem

Cyrix och Centaur Technologies köptes upp av taiwanesiska VIA Technologies. Centaur Technologies finns fortfarande kvar som ett dotterbolag i Austin, Texas.

Utvecklingen har dock tagits över av en joint venture i Kina som bygger vidare på Centaurs tidigare design och de har ännu inte kommit ut med något nytt under Vias varumärke. Om folk i Austin hjälper folk i Taiwan och Kina att designa/tillverka x86 hjälper ju inte logistikproblemen något

Intel har fabriker i Europa, men packning/testning sker ändå i Malaysia eller Kina. Den tillverkning vi har av moderkort och datorer (mestadels industribruk) i Europa måste alltså ändå importera dessa komponenter från Asien. För Intels del så massproduceras åtminstone 14 nm i Irland.

Högpresterande ARM-kretsar skulle kunna tillverkas i Dresden, men de skulle behöva gå något eller några steg under 22FDX, 12FDX har skjutits på framtiden och deras 12LP+ tillverkas bara i Fab 8 Malta, New York. Rysslands mer högpresterande kretsar tillverkas av TSMC då de inte satsat på tillverkning i de lägre noderna. Inte för att Rysslands högpresterande kretsar har något civilt bruk.

ARM utvecklas i stor del i Europa, även om mestadels i Storbritannien då. Deras grafik-IP utvecklas till viss del i Norge.

Där berättade du en hel del jag inte visste. Man tackar. Via är väll ett konglomerat? (många "små" färetag som samarbetar) Så de köpte upp Cyrix rättigheter? Minnena kommer tillbaks. På Celeron 366 tiden var det Malaysia som gällde.

Spekulerar:
Så vi har potential. Några fab lite här och där fast på en gammal nod för säkerhets skull om inte annat. Mogen 32nm kanske. Med tanke på hur den fungerade för Sandy Bridge. Backup och chipp som inte kräver högprestanda.
Som sagt Spekulerar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Japp men enligt nyheten är det brist på containers, inte fartyg.

Helt korrekt uppfattat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Borde väl vara en del av den totala kostnaden för att få den fraktad i så fall.

Nu så har ju priset skenat iväg, ifall man tar med sig lika mycket som man lämnade så bör väl det innebära att det som högst blir dubbla priset.

Sen så ska väl samma båt tillbaka i vilket fall, så det är ju dumt att köra den utan last.

Aja, man får hoppas att Coronan blir löst snart och att kanske wish dör ut.

Så här ser en rutt ut: https://www.maersk.com/local-information/shipping-from-asia-p...

Som du ser så är det rätt många hamnar och det lastas och lossas i dom alla. Det blir ett rejält plockepinn och det man absolut inte vill är att behöva flytta på containrar för att komma åt det, dels tar det tid och det blir även en kostnad. Sen måste man ta hänsyn till innehållet. En del skall ha kyla. Annat är farligt och måste ha skyddszon runt. Det är väldigt många parametrar och ledig plats som man kan undvara och inte påverkar nått annat är det ont om. Sen var det den där lilla detaljen med vem som skall betala. Containern används typiskt från a->f f->i i->g g->e och så blir den stående och vem är det då som skall pynta för att den skall hamna vid a igen?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast det är två olika saker. Det du pratar om är att de svenska mellanhänderna tar en massa betalt. Det jag pratade om att fraktkostnaden som ökas inte är så allvarligt för småsaker, men många köper större saker.
Att så otroligt mycket kostnader uppstår på vägen tycker jag är intressant.

Han jämförde dessutom kopior mot original, inte förvånande att kopian var billigare...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bara att producera något Kina vill ha, typ kartonger som vi säljer till dem

eller råvaror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tewr:

eller råvaror?

Bearbetade varor och maskiner snarare, blir svårt att transportera råvaror i containrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

1. Tåg går enkelt att göra helt elektriskt, snack om det på fraktfartyg också men det är 50-100 år bort innan det händer.

2. Du kan ställa 50 tåg i rad om det behövs så hur mycket ett tåg tar är irrelevant, frakttåg har minimal personalstyrka, ett fraktfartyg har 20-100 pers som ska betalas och födas 24/7 hur många månader som helst och en inte så vild gissning är att en tågförare kostar mindre än vem som helst på fraktfartyget per timme.

3. Kör du tåget genom större städer får du mer utspridning och mer handel åt båda hållen, något fartyg måste spendera flera dagar på för av/pålastning, på tåg gör man bytet på några timmar.

1.
Elektriska fartyg finns redan. Vätgasdrift av fartyg kommer sannolikt bli verklighet betydligt tidigare än om 50 år. Utsläpp per ton frakt är mycket lågt för fraktfartyg, även om NOx-utsläpp är det mest problematiska. Bränsle med låg svavelhalt och att komma bort från råoljedrift är ett steg på vägen.

2.
Det finns inget modernt fraktfartyg som har 100 personer i besättningen. Jag vet inte vad du grundar detta antagande på. I realiteten är det väldigt små besättningar, eftersom besättningen är en stor del av kostnaden (utöver lån och amortering samt bränsle). Ett fartyg som Maersk E-klass (ca 400m långa) eller Walleniusbåtarna har på sin höjd 20 personer. Redan om några år kommer det första helt autonoma fartyget vara färdigt, googla får du se. Kommer i bara köra kustfart men ändå.

3.
Jag vet inte vilken bild du har. Att det finns ett fabriksnav där allt tillverkas och sedan stora kombiterminaler för samlastning i anslutning där godset kan sorteras efter önskemål? Att sedan vagnar släpps av utefter spåret? Eller ska tåget ta en turné runt alla fabriker för att sedan åka vidare? Oaktat lär inte städerna eller butiker ha en järnväg utanför. Det krävs ändå kombiterminaler och omlastning för vidare distribution. Ofrånkomligt även med tåg.

Fartyg är, och kommer vara, den mest betydelsefulla modaliteten för logistik många år framöver. Men fartygen kommer förändras.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

Med all gratis frakt från Kina på småprylar har jag trott frakten var subventionerad av Kinesiska staten för att stärka exporten. Vem skulle annars kunna skicka $10-prylar gratis i mängder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fast hur ska det gå ihop rent ekonomiskt? Är du villig att betala för de produkter som är tillverkade med svenska löner/avgifter? Bara hemelektronik blir ju sanslöst dyrt?

Det är ju det som jag ser som ett problem.
Har ingen lösning, lyckas man finna en lösning på det får man nog någon sorts pris.

Skrivet av backfeed:

Bäst om det vore utspritt, så man inte har alla ägg i samma korg, oberoende av var korgen står.

Absolut. Men man ser ju problemet nu med t ex Corona och det som nyheten handlar om, 500 procent ökade priser.
Frågan är hur det kommer se ut framöver med utsläpp och global uppvärmning, jag ser iaf en risk i att det kommer bli dyrare/svårare att upprätthålla den nivå av global frakt vi är vana vid.

Kanske dock kunde vara idé att samarbeta bättre med länder i sin närhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Det hade vi nog haft om vi hade skippat 50% i skatt/moms på lönen. Jag har aldrig fått ut något av den brutalt höga skatten/momsen.

Oj, då måste jag nog säga att jag blir ganska imponerad hur bra du både verkar kunna läsa och skriva på svenska.
Ingen svensk utbildning och ändå liksom, WOW.

Däremot blir jag ju lite orolig över att du som barn hoppade över, inte bara den obligatoriska skolan utan också BVC-besök, de subventionerade tandläkarbesöken, aldrig färdas på det kommunala- eller statliga vägnätet, aldrig använt någon kommuns VA-nät...

Nå imponerad av ditt skriftspråk blir jag i alla fall, om det nu inte är som så att du bara råkade glömma vissa av de skattefinansierade delarna av samhällsservicen?

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm:

1.
Elektriska fartyg finns redan. Vätgasdrift av fartyg kommer sannolikt bli verklighet betydligt tidigare än om 50 år. Utsläpp per ton frakt är mycket lågt för fraktfartyg, även om NOx-utsläpp är det mest problematiska. Bränsle med låg svavelhalt och att komma bort från råoljedrift är ett steg på vägen.

Fartyg är, och kommer vara, den mest betydelsefulla modaliteten för logistik många år framöver. Men fartygen kommer förändras.

Jepp, betydligt tidigare än 50år.

Ternfjord, 2016.
https://terntank.com/ship/m-t-ternfjord/

Ternsund, 2016
https://terntank.com/ship/m-t-ternsund/

Tern Sea, 2016.
https://terntank.com/ship/m-t-tern-sea/

Tern Ocean, 2017.
https://terntank.com/ship/m-t-tern-ocean/

Terntank har två nybyggen på väg, båda med LNG förstås.

Viking Grace, 2013 kan köra med LNG, hon har ju oxå ett rotorsegel.
https://www.vikingline.se/hitta-resa/fartygen/ms-viking-grace...

Viking Glory, 2021, sjösatt för 5 dagar sen likaså, dock inget rotorsegel.

M/S Gotland & M/S Visborg kan båda köra på LNG.

Nämnas kan oxå att Carnival, de var ju med i en video här i tråden där två fartyg låg för upphuggning har 4 LNG-kryssare i beställning.

En bild på hur många LNG i drift och under beställning, bilden är dock nästan ett år gammal.

Edit: Ser att du skrev vätgas, såg bara gas Aja, utvecklingen går framåt hursomhelst.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Jepp, betydligt tidigare än 50år.

Ternfjord, 2016.
https://terntank.com/ship/m-t-ternfjord/

Ternsund, 2016
https://terntank.com/ship/m-t-ternsund/

Tern Sea, 2016.
https://terntank.com/ship/m-t-tern-sea/

Tern Ocean, 2017.
https://terntank.com/ship/m-t-tern-ocean/

Terntank har två nybyggen på väg, båda med LNG förstås.

Viking Grace, 2013 kan köra med LNG, hon har ju oxå ett rotorsegel.
https://www.vikingline.se/hitta-resa/fartygen/ms-viking-grace...

Viking Glory, 2021, sjösatt för 5 dagar sen likaså, dock inget rotorsegel.

M/S Gotland & M/S Visborg kan båda köra på LNG.

Nämnas kan oxå att Carnival, de var ju med i en video här i tråden där två fartyg låg för upphuggning har 4 LNG-kryssare i beställning.

En bild på hur många LNG i drift och under beställning, bilden är dock nästan ett år gammal.

https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2020/02/2aedb252-78a4-41a8-b258-459361106a2e.jpg

LNG är naturgas och inlägget du svarade på handlade om vätgas. Vätgas kan framställas utan petroleumprodukter och kolväten, LNG är kolväte/n.

Det finns ett transportfartyg för LH2 (vätgas från kol i det här fallet), men inget som drivs på LH2.

Nu kan man ju byta ut LNG mot LBG, men biogasproduktionen kommer inte bli i närheten stor nog för att täcka transportbehovet.

Ja jag skrev svaret innan du hade redigerat ditt inlägg